خانه » پیشنهاد سردبیر » «حجت الاسلام سلیمی» خواستار برگزاری رفراندوم برای الحاق شهرستان های محلات و دلیجان به قم شد/انتقادات به جا، اتهامات نا به جا

«حجت الاسلام سلیمی» خواستار برگزاری رفراندوم برای الحاق شهرستان های محلات و دلیجان به قم شد/انتقادات به جا، اتهامات نا به جا

دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶    شماره ۶۷۶

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

حجت الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان روز شنبه در مراسمی به مناسبت عید غدیرخم در مسجد جوادالائمه (ع) دلیجان در واکنش به اظهارنظرهای صورت گرفته درباره طرح انتزاع و الحاق دو شهرستان محلات و دلیجان به قم سخنانی ایراد کرد. وی در این مراسم با اشاره به اینکه به عنوان نماینده باید خادم مردم باشد افزود: «عامه مردم خواستار الحاق به قم هستند و کسانی که معتقدند اکثر مردم مخالف هستند اتهام می زنند و ما بابت آن درصدد اثبات جرف خود هستیم، مردم اگر به قم الحاق شوند هفت شبانه روز جشن خواهند گرفت.»
سلیمی با بیان اینکه چرا به منطقه به نحو لازم سرویس دهی نمی شود بیان داشت: «گفته می شود استان مرکزی استان صنعتی است، پس چرا خروجی ندارد و میزان ارزش افزوده ای که به شهرداری محلات داده شده را با شهرهای استانهای دیگر مقایسه کنید. می گویند استان قم نوپا است، استان مرکزی هم سالیان زیادی نیست که استان شده حالا مردم نباید از نوپا بـــودن استـــان قم بترسند، از مــراجع هم می ترسانند، بزرگترین پروژه انتقال آب در خاورمیانه به قم که باعث شد دلیجان هم بهره ببرد با کمک مراجع انجام شد. هر شهری به مرکز کشور و تهران نزدیک تر بود بیشتر رشد کرد. استان مرکزی زمانی مرکزش تهران بود، کرج، قزوین، سمنان و بسیاری دیگر از شهرهای استان بودند، این شهرها به خاطر نزدیکی به تهران رشد کردند.»
نماینده محلات و دلیجان ادامه داد: «ما محور توسعه گردشگری در آینده هستیم، گردشگری دومین صنعت بزرگ دنیاست، اگر به قم ملحق شویم بیشتر از گردشگری بهره می بریم یا در مرکزی؟ اگر برای اینده برنامه ریزی نکنیم عقب می مانیم. نظر بنده روشن است به آقایان می گویم چگونه هتل امام رضا در خمین را به عنوان منطقه محروم می شناسید اما روستاهای ما را نه؟ چرا یک نقطه را در منطقه ما محروم ندانستند؟ به شخص استاندار گفتم ولی انگار نه انگار، این خواست عموم مردم است و همین جا اعلام می کنم حاضرم با استاندار مناظره زنده تلویزیونی داشته باشم.»
سلیمی افزود: «با عدد و رقم ثابت می کنم چه بلایی سر مردم ما آمده، آقایان در اراک بدانید«لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَمِیعاً عَلِیماً» قرآن می گوید، به ما ظلم شده و ما ساکت نخواهیم ماند.برخی از آقایان که نوچه های کذا و کذا هستند به واسطه رانتهایی که گرفته اند از آنها حمایت می کنند و با موضوع الحاق دلیجان ومحلات به قم مخالفت می کنند، اجازه ندهید دست های پشت پرده را رو کنیم، اسنادی داریم، بدون سند عرضی نمی کنم. ما از حرف درمانی خسته شده ایم و پیشنهاد می کنم آقایان شورای برنامه ریزی استان را در دلیجان و محلات با حضور مجمع نمایندگان استان تشکیل داده و در مورد ظلمی که به ما شده جبران مافات کنند،اگرگذشته را جبران کردند، تصمیم در مورد آینده و الحاق دلیجان ومحلات به استان قم را به عهده نظرات مردم خواهیم گذاشت.»
وی در پایان گفت: «دلایل درخواست الحاق گفته شده به هیچ وجه جاى معامله نیست، در مقابل ظلم کوتاه نمی آییم، بایدنسبت به ظلم گذشته جبران صورت گیرد. در مورد آینده رفراندوم باید صورت بگیرد و حرف مردم شنیده شود.»
صحبت هــــای حجت الاسلام سلیمی نشـان می دهد که عزم وی برای پیوستن حوزه انتخابیه خود به استان قم جزم است. در میان سخنان سلیمی موضوعات و انتقاداتی مطرح شده که البته کاملا صحیح است و البته اتهاماتی هم به مخالفان زده شده که فعلا بنظر می آید نا به جا باشد مگر آنکه از سوی وی سندی رو شود.
بی توجهی به شهرستان های استان همواره از سوی فعالان و دلسوزان مطرح شده بود. در سالهای اخیر موج نارضایتی از نحوه مدیریت استان به گونه ای بود که پیش بینی این اتفاقات توسط بسیاری صورت پذیرفته و گوشزد شده بود.
علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز دراین باره در گفتگویی با فارس بیان داشته بود: «مدیریت ارشد استان نسبت به تشکیل جلسه بررسی توزیع عادلانه اعتبارات استانی بی‌تفاوت بود و همین مسئله موجب نارضایتی شهروندان دو شهر محلات و دلیجان شده است. علی‌اکبر کریمی با اشاره به طرح موضوع الحاق دلیجان و محلات به استان قم اظهار کرد: یکی از گلایه‌های اصلی حجت‌الاسلام سلیمی نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس توزیع ناعادلانه اعتبارات در داخل استان است.»
وی تصریح کرد: «بر اساس بودجه سال جاری سه درصد از اعتبارات درآمدهای نفتی به شهرستان‌های محروم اختصاص‌یافته که از استان مرکزی شهرستان‌های خنداب، کمیجان و خمین از این بودجه بهره‌مند شدند، رشد قابل‌توجه شهرستان خمین از این اعتبارات موجب گلایه شد، با توجه به اعتراض نمایندگان استان به این افزایش قرار بر این شد که استاندار مرکزی در جلسه‌ای به این موضوع رسیدگی کرده و راهکارهایی را به‌منظور اصلاح نحوه توزیع اعتبارات ارائه دهد که متأسفانه این جلسه تشکیل نشد و استاندار بابی تفاوتی از این مسئله عبور کرد که این موضوع موجب نارضایتی دلیجانی‌ها و محلاتی‌ها از نحوه توزیع اعتبارات شده است.»
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه نمایندگان استان در سطح ملی برای جذب اعتبارات تلاش و پیگیری‌های خود را انجام می‌دهند، بیان داشت: «نمایندگان استان بر این باورند که هر اعتباری که برای شهرستانی جذب شود، اثرات آن بر سایر شهرستان‌ها نیز مثبت خواهد بود، بر همین اساس پیگیری‌های لازم به‌منظور اجرای طرح‌ها و یا جذب اعتبارات را فارغ از نگاه حوزه انتخابیه انجام داده و نگاهی استانی دارند که نمونه آن را در پیگیری نمایندگان برای بهبود وضعیت جاده محلات به خمین، آب ساوه و سایر طرح‌ها شاهد بودیم که با پیگیری تمام نمایندگان همراه بود.»
کریمی گفت: «موضوعاتی که اخیراً موجب گلایه و نارضایتی تعدادی از شهرهای استان شده، باید توسط مدیریت استان پیگیری و خاتمه یابد، این اعتراضات ماهیت بودجه‌ای دارند و با توزیع عادلانه اعتبارات برطرف خواهند شد. در شهرستان محلات معادن بسیاری وجود دارد که سالانه هزینه‌های بسیاری به دولت پرداخت می‌شود، باید بخشی از درآمد این معادن به خود شهرستان بازگردد و در شهرستان هزینه شود.» نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «متأسفانه به دلیل عدم پیگیری مدیران در جذب بودجه و اعتبارات، بار مسئولیت مدیران به دوش نمایندگان می‌افتد و نماینده مجبور است برای جذب اعتبارات برای استان خود به این وزارت‌خانه و آن وزارتخانه رفته و پیگیر جذب امکانات و اعتبارات باشد، درحالی‌که این موارد جز وظایف نماینده نیست و باید مدیریت ارشد استان آن را دنبال کند.»
موضوع دیگری که در سخنان سلیمی به چشــم می خورد پیشنهاد برگزاری رفراندوم است که آن را چندی پیش در صحن مجلس هم بیان داشته بود و دوباره با تاکید بر اینکه حرف مردم با رفراندوم عیان می گردد خواستار برگزاری یک همه پرسی برای جدا شدن یا نشدن از استان مرکزی شد.
از نکات دیگر سخنان نماینده محلات و دلیجان استفاده از شیوه «بگم بگم» محمود احمدی نژاد است که با توجه به اینکه وی از حامیان احمدی نژاد بوده است این شیوه سخن گفتن از وی دور از انتظار نیست. سلیمی بهتر است به جای اتهام زنی و توهین به منتقدان جدایی دو شهرستان استان شفاف توضیح دهد که چه اسناد پشت پرده ای در اختیار دارد و اگر سخنانش درباره رانتهای برخی افراد صحت دارد با افشاگری در بین مردم سایر شهرستانها نیز محبوبیتی به دست آورد.
خبر آخر: استاندار مرکزی در دیدار با شورای اسلامی دو شهرستان محلات و دلیجان اعلام کرد: در حال حاضر دولت دوازدهم در هیچ نقطه از کشور، قصد تغییر تقسیمات کشوری و الحاق و انتزاع را ندارد، در استان مرکزی نیز به همین گونه است و من هم به عنوان نماینده دولت در استان نظرم این نیست که چنین اتفاقاتی رخ دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.