خانه » جدیدترین » حال خراب درمان

حال خراب درمان

دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱  شماره ۱۶۶۸

بحران کمبود دارو در داروخانه ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

فاطمه چاپاری: بررسی های میدانی نشان می‌دهد طی هفته های اخیر کمبود برخی داروها به ویژه سرم و اسپری های تنفسی در سطح داروخانه های استان محسوس بوده است؛ موضوعی که مسئولان حوزه سلامت به ویژه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و معاونت غذا و داروی این دانشگاه نیز به آن اذعان دارند.
الهه احمدی یکی از شهروندان اراکی است که به خبرنگار وقایع استان می گوید: خواهرم سرما خورده بود و حال بسیار نامناسبی داشت پزشک برای او آمپول تقویتی و سرم تجویز کرده بود که در هیچ داروخانه ای پیدا نمی شد و این موضوع باعث نگرانی ما شده بود بالاخره به واسطه یکی از آشنایانمان توانستیم سرم تهیه کنیم وگرنه در سطح داروخانه ها هیچ سرم و آمپولی پیدا نمی شد.
در کنار نبود سرم، کمبود اسپری های تنفسی از دیگر مشکلاتی است که این روزها مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، آقای احمد کارچانی یکی از شهروندان اراکی است که در اینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: بنده بیماری آسم دارم و با وجود این آلودگی ها مدام با مشکل روبرو می شوم نگرانی از این بابت که مبادا دچار سرماخوردگی یا بدتر از آن کرونا و آنفولانزا شوم در جای خود باقی است اما این چند وقت کمبود اسپری های تنفسی هم به مشکلاتم اضافه شده است، هیچ کدام از داروخانه ها اسپری ندارند و ناچار شدم برای تهیه این دارو به قم سفر کنم و در مسیر مدام نگران بودم که مبادا ویروس های آنفولانزا یا کرونا درگیرم کنند.
کمبود دارو این روزها همه مردم را دچار نگرانی کرده اما در این میان افرادی که با بیماری های سختی مواجه هستند نگرانی ها و مشکلات بیشتری را متحمل می شوند. یکی از کارکنان در داروخانه شبانه روزی شهر به خبرنگار وقایع استان می گوید: کمبود دارو همه مردم را درگیر کرده داروهایی مثل سرم که اصلا نیست یا خیلی کم پیدا می شود بقیه اقلام دارویی هم به قدری قیمتشان بالاست که خیلی از متقاضیان بعد از این که مبلغ نسخه خود را متوجه می شوند از خرید دارو منصرف شده و داروخانه را ترک می کنند.
به گفته بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان داروخانه ها و مراکز درمانی سراسر کشور از چند ماه قبل درگیر این مشکل هستند و تا امروز هیچ یک از وعده‌های وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذاودارو در جهت برطرف شدن این کمبودهای دارویی محقق نشده است، شیوع زودهنگام و پیش‌بینی نشده آنفلوآنز و دیگر بیماری های فصلی یکی از دلایلی است که باعث افزایش تقاضا و به هم ریختن توازن بازار دارو شده است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی عدم تامین ارز در کشور از دیگر عوامل موثر در ایجاد این بحران است که به موجب آن کشور در تامین ۱۹۳ قلم دارو دچار مشکل شده که تعداد این داروها در استان مرکزی به ۵۷ قلم می رسد. علیرضا امانی سبد فروشی شرکت‌های دارویی را از جمله مشکلات دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی عنوان کرده و گفته بود اکنون داروهای غیر ضروری به همراه داروهای ضروری توسط این شرکت ها در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرد و از آنجا که سُرم از جمله داروهای ضروری برای مقابله با ویروس کرونا و آنفلوانزا به شمار می رود، برای خرید آن از شرکت‌های داروساز باید چند داروی غیر ضروری نیز از این شرکت‌ها خریداری شود.
با گذشت چند روز از اظهارات رئیس دانشگاه به سراغ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی رفتیم تا پیگیر نتایج جلسه ای باشیم که دانشگاه در روز دوشنبه نوزدهم دی ماه با شرکت های پخش دارو داشته است.
عباس علیمرادیان دراینباره به خبرنگار وقایع استان گفت: به موجب این جلسه مقرر شده علاوه بر خرید که هر یک از مراکز دارند، دانشگاه هم اقلامی را که در آن با کمبود مواجه هستیم از این شرکت ها خریداری کند و نمایندگان شرکت های دارویی نیز قول دادند که در وضعیت پیک کرونا دست دانشگاه را بگیرند.
وی ادامه داد: هر چند کمبود سرم کشوری است اما سعی داریم به هر طریقی این دارو تامین شده و در دسترس مردم قرار بگیرد، این روند از سه هفته پیش آغاز شده و اقدامات اخیر در جهت پیگیری این روند است اما از آن جا که نیاز دارویی بالا است ما به طور متناوب با بحران کمبود دارو روبرو می شویم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی توضیح داد: در وضعیت کنونی میزان تولید کفاف نیاز متقاضیان را نمی دهد که قطعا شیوع بیماری های فصلی اعم آنفولانزا و کرونا در این موضوع تاثیر داشته و شرکت های پخش نیز همگی اذعان دارند که توازن عرضه و تقاضا به هم ریخته است.
علیمردایان اظهار کرد: البته بخشی از این کمبودها نیز به دلیل تامین ارز و مشکلات تحریمی است که باعث شده تولید کنندگان نتوانند داروها را تامین کنند و این مشکل سراسر کشور را درگیر خود کند به طوری که کمابیش در هر استانی کمبود بین ۵۰ تا ۲۰۰ قلم دارو مشهود است.

هشدار کمبود برای ۱۰۰۰ قلم دارو!
اما مجتبی بوربور، نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره وضعیت کمبودها در بازار دارویی می گوید: می‌توان گفت که نزدیک به ۱۰۰۰ قلم در همه گروه‌ها کمبود و هشدار کمبود داریم که شامل داروهای برند، ژنریک، دزهای مختلف یا شکل‌های مختلف از یک دارو و کمبودهای نقطه‌ای و… است. البته کمبود به این معنا مدنظرمان است که بیمار در فاصله معقولی از محل زندگی‌اش نتواند دارویی را پیدا کند. البته وزارت بهداشت در این زمینه تعریف دیگری دارد. در عین حال باید توجه کرد که وقتی کمبود و نگرانی در جامعه اتفاق می‌افتد، معمولا اگر ۱۰ واحد کالا برای پوشش آن کمبود نیاز دارید، اگر کمبود رخ دهد، باید ۱۵ واحد کالا تامین کنید؛ چراکه اثر التهابی ناشی از کمبود گذشته را هم باید پوشش دهید که مردم به آرامشی برسند.
بوربور با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم که کمبودهای دارویی‌مان در آینده بیشتر هم می‌شود، گفت: زیرا دو ماه است که نرخ ارز به شدت در حال افزایش است. وقتی ارز نیمایی فعال تامین‌کننده حوزه دارو ۲۰ درصد بالا می‌رود و وزارت بهداشت هم در قیمت‌گذاری‌اش بعضا تاخیر دارد و … اصلا دیگر برای تامین کننده صرفه اقتصادی ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.