خانه » جدیدترین » جوانه های امید

جوانه های امید

سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹   شماره ۱۳۶۱

گفتگوی وقایع استان با رییس جهاد دانشگاهی اراک درباره اقدامات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی برای کاهش نرخ ناباروری در استان

جوانه های امید

مسعود شهرجردی در این گفتگو برای اولین بار خبر از اجرای طرح رویش امید داد که در آن پزشکان و ماماهای متخصص به روستاها مراجعه کرده، غربالگری و مشاوره های لازم درباره ناباروری را انجام خواهند داد، وی معتقد است این طرح باعث کاهش حداقل ۲۰ درصدی نرخ ناباروری خواهد شد

مریم رسولی

ناباروری یک رویداد مهم زندگی است که مشکلات روانی و اجتماعی به همراه دارد. نوع و میزان مشکلات آن در بستر فرهنگی- اجتماعی مناطق مختلف جغرافیایی و جنس افراد مبتلا متفاوت است.
بی شک یکی از اهداف افراد از ازدواج تشکیل خانواده و بچه‌دار شدن است، ناباروری یکی از زوجین به عنوان یکی از مشکلات شایعی که در این مسیر قرار دارد، علاوه بر هزینه‌های مالی سنگین و فشارهای جسمی که بر زوجین تحمیل می‌کند، مشکلات روانی زیادی را نیز به همراه دارد. افرادی که در روال تلاش برای بارداری هستند با اضطراب زیادی درگیر هستند که همین امر آن‌ها را نیازمند درمان‌های روان‌شناختی می‌کند.
مشکلات ناباروری در صورت ادامه‌دار شدن بر روی زندگی زوجین تأثیرات منفی زیادی می‌گذارد و حتی گاهی باعث به هم خوردن روابط افراد می‌شود. ازاین‌رو پژوهش‌های زیادی روی علل ناباروری صورت می‌گیرد تا بتوان عوامل مربوط به ناباروری را شناسایی کرد وتبعات آن را کاهش داد.
وقایع استان در گفتگو با مسعود شهرجردی رییس جهاد دانشگاهی اراک به بررسی عوامل ناباروری و درمان آن پرداخته است. جهاد دانشگاهی چند سالی است که فعالیت های درمانی خود را در زمینه ناباروری آغاز کرده و نتایج خوبی را نیز بدست آورده است.
رییس جهاد دانشگاهی در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: جهـــاد دانشگاهی از سال ۱۳۹۳ فعالیت های درمانی خود را در قالب مرکز درمان ناباوری در استان مرکزی شروع کرده و در حال حاضر کلیه فعالیت های ناباروری در جهاد دانشگاهی صورت می گیرد.
مسعود شهرجردی تصریح کرد: در مرکز درمان ناباروری کلیه مراحل، از اولین مرحله که مراجعه به مرکز درمان بوده و از طریق مشاوره صورت می گیرد، تا رسیدن به عمل ها و درمان در مرکز انجام می شود.
وی افزود: البته از ابتدای سال هم کلینیک اهدای جنین هم راه اندازی شده که اگر خدای نــاکرده روش های درمانی برای مراجعه کنندگان جوابگو نبود از طریق اهدای جنین، اهدای تخمک و رحم اجاره ای بتوانند فعالیت های درمانی داشته باشند.
وی ادامه داد: خوشبختانه از تعداد مراجعینی که به مرکز ناباروری مراجعه می کنند، حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد درمان قطعی داشته اند که این آمار، از میانگین بین المللی بالاتر می باشد، اما از ناباروری در استان آماری در دسترس نیست چرا که این کار باید به صورت میدانی انجام شود.
رییس جهاد دانشگاهی در پاسخ به اینکه چه عواملی باعث ناباروری می شود گفت: عوامل شایع و متعددی وجود دارد، همانند مبحث ژنتیک، شرایط زیست محیطی، آب و هوا که همه اینها روی ناباروری تاثیرگذار هستند.
وی تصریح کرد: در استان مرکزی هم شرایط زیست محیطی بی تاثیر نیست اما این موضوع به اثبات نرسیده و تغذیه هم بی تاثیر نمی تواند باشد و هرچه سن افراد بیشتر شود احتمال ناباروری افراد هم افزایش می یابد و همه اینها از جمله عواملی هستند که موجب ناباروری می شوند.
شهرجردی افزود: متاسفانه مجموعه استان مرکزی فاقد آزمایشگاه ژنتیک می باشد و ما پیگیر راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در استان مرکزی هستیم. موافقت اصولی آزمایشگاه ژنتیک اخذ شده و درحال حاضر پیگیر آن هستیم که آزمایشگاه ژنتیک جهاد دانشگاهی استان را به بهره برداری برسانیم.
وی ادامه داد: در مجموعه جهاد دانشگاهی با توجه به داشتن پژوهشکده رویان اعتقاد برآن داریم که پایان ناباروری انجام شده و دیگر با بحث ناباروری مواجه نیستیم. البته برای هرکدام از افرادی که به مرکز مراجعه می کنند از روشی خاص برای درمان استفاده می شود، ممکن است با مشاوره درمان شوند و یا امکان دارد با روش های درمانی که متخصصین ما ارائه می دهند بارور شوند، در نهایت هم اگر مشکل حل نشود از طریق رحم اجاره ای، اهدا تخمک و اهدا جنین به سرانجام می رسد.
رییس جهاد دانشگاهی گفت: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی رویان اولین مرکز درمانی در غرب کشور است که قصد آن ارائه خدمات رسانی به مردم بخصوص اقشار کم درآمد جامعه می باشد.
شهرجردی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به سیاست های جمعیتی که مقام معظم رهبری هم ابلاغ کردند و هم به دستور دولتمردان در مرکز بیشتر به دنبال این هستیم که بتوانیم خدمات لازم را در سطح روستاها ارائه بدهیم.
وی تصریح کرد: اخیرا هم طرحی را مد نظر داریم به نام طرح رویش امید که تا بحال درباره این طرح جایی صحبت نشده و روزنامه وقایع اولین جایی است که درباره این طرح سخن به میان آورده ام.
مسعود شهرجردی در توضیح این طرح افزود: طرح به این صورت است که با انجام هماهنگی های لازم با مراکز بهداشت روستاها، پزشکان و ماماهای متخصص به روستا مراجعه کرده، غربالگری و مشاوره را انجام دهند و اعتقاد داریم که با مشاوره دادن به افراد حداقل ۲۰ درصد توفیق کاهش نرخ ناباروری را خواهیم داشت.
وی در آخر افزود: در استان مرکزی تنها در شهرستان های اراک و ساوه بانک خون بند ناف داریم که به مردم ارائه خدمات می کنند. وظیفه بانک خون این است که سلول های بنیادی موجود در بند ناف که به عنوان یک زباله بیولوژیک شناخته می شود توسط جهاد دانشگاهی به پشتوانه سلامت خانواده ها تبدیل می شود. در هنگام وضع حمل این خون گرفته شده و فریز می شود و تا زمان ۲۰ سال قابلیت نگهدای دارد و ما می توانیم از این خون بخاطر سلول های بنیادی که در آن وجود دارد برای درمان انواع بیماری ها استفاده کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.