خانه » پیشنهاد سردبیر » پشت به مردم

پشت به مردم

سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹   شماره ۱۳۶۱

استفاده دوباره نیروگاه شازند از سوخت مازوت صدای همه را در آورده است

پشت به مردم

نیروگاه شازند با استفاده مکرر از سوخت مازوت نشان داده است که سلامت مردم هیچ اهمیتی برای وی ندارد

فاطمه چاپاری

آلودگی هوا تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم فراوانی بر جان انسان ها می گذارد، این اختلال زیست محیطی در اراک که شهری صنعتی است معضل بزرگی محسوب شده که هر ساله با کاهش دما در روزهای سرد پاییز و زمستان و ایجاد وارونگی هوا، تشدید می شود.
این در حالی است که با شروع برودت هوا، علیرغم اعلام تاکید رییس جمهور درسال ۱۳۹۹مبنی بر ممنوعیت استفاده از مازوت در نیروگاه شازند، به تازگی این نیروگاه در سوخت خود دوباره از مازوت استفاده کرده که این موضوع اعتراض فعالان حوزه محیط زیست را در پی داشته است.
وقایع استان در گفتگو با بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، رضا میرزایی مدیرکل محیط زیست استان، عباس قاسمی دادستان اراک، علیرضا محرابیان رییس پایش آلودگی اداره کل محیط زیست استان و سیاوش آقاخانی فعال محیط زیست و رییس شبکه زیست محیطی استان مرکزی به بررسی این موضوع پرداخته است که مشروح گفتگوها را در زیر خواهید خواند.
سیاوش آقاخانی فعال محیط زیست و رییس شبکه زیست محیطی استان مرکزی در گفتگو با وقایع در این باره گفت: متاسفانه نیروگاه از روز جمعه ۲۱ آذر شروع به سوزاندن مازوت کرده است، این در حالی است که رییس جمهور در سفر استانی خود به عنوان رییس شورای امنیت ملی کشور به مردم اراک و شازند قول داده بود که گاز نیروگاه حرارتی شازند به صورت صد در صدی تامین شود که علاوه بر اینکه این وعده رییس جمهور محقق نشد، در حالی که استاندار نیز در اسفند ماه قول داده بود که خط مازوت نیروگاه را پلمپ کند و حتی این موضوع اطلاع رسانی هم شد، متاسفانه قبل از اینکه ما وراد شرایط کمبود گاز کشور شویم، نیروگاه حرارتی شازند اقدام به مصرف مازوت کرده و این پدیده و اثر آن به طور ملموس روی شهر اراک قابل درک بوده به طوری که طی این روزها، ایستگاه شریعتی به عنوان ایستگاهی که متاثر از آلودگی نیروگاه حرارتی شازند است این آلودگی را ثبت کرده و وضعیت هوای شهر اراک وارد شرایط ناسالم شده است.
وی افزود: نکته مهم این است که وعده ها نه تنها عملی نشده بلکه ما نگرانیم که در روزهای سرد زمستانی پیش رو این پدیده ادامه پیدا کند و مردم شهر اراک دوباره مظلومانه درگیر این عدم پیگیری مصوبات توسط مدیران شوند و این جای بحث دارد و انتظار ما این است که مدیران دستگاه های دولتی مثل استاندار که نماینده عالی دولت در استان است، دادستان و مدیرکل محیط زیست به صورت جدی وظیفه قانونی خود را پیگیری کرده و تحقق وعده های داده شده را مطالبه کنند.
علیرضا محرابیان رییس پایش آلودگی اداره کل محیط زیست استان نیز بیان کرد: شهر اراک در سال ۹۹ تا به امروز ۲۷ روز آلوده را سپری کرده است، بالاترین شاخص آلودگی لحظه ای سال جاری ۲۲۱ بود که نشانگر هوای ناسالم برای تمام گروه ها است، بالاترین شاخص آلودگی ۲۴ ساعته شهر نیز ۱۴۵بوده که هر دو در آذر ماه و روزهای اخیر اتفاق افتاده است.
وی افزود: طبق آخرین بررسی های انجام شده ۵۲ درصد ترافیک و ۴۸ درصد صنایع استان در آلودگی هوای شهر موثر بوده اند، آلودگی هوای اراک شامل ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون و یک بخشی هم به دلیل گاز دی اکسید گوگرد ناشی از سوخت پالایشگاه و نیروگاه شازند در بعضی از ساعات بوده است.
رییس پایش آلودگی اداره کل محیط زیست استان تصریح کرد: سوخت نیروگاه حرارتی شازند تا بیستم آذرماه گاز بوده و از آن تاریخ به بعد با توجه به افت فشاری که نیروگاه داشته شروع به سوخت ۱۰ درصدی مازوت کرده است، در حال حاضر در۱۲ مشعل نیروگاه شازند روزانه ۷۰۰هزار لیتر مازوت سوزانده می شود.
علیرضا محرابیان گفت: چون جهت وزش باد از نیروگاه به سمت اراک می باشد، صد در صد گاز دی اکسید گوگردی که تولید می شود به سمت اراک می آید و در آلودگی هوای شهرتاثیرگذار است، نامه نگاری ها در حال انجام است و استانداری هم در حال پیگیری است تا سوخت مازوت به کلی متوقف شود ولی در حال حاضر نیروگاه طبق دستور کشوری همچنان مازوت می سوزاند.
رضا میرزایی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: اقدامات در این خصوص با همکاری و هماهنگی دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
عباس قاسمی دادستان اراک نیز در گفتگو با وقایع استان گفت: در استان مرکزی حدودا ۲۸۰۰واحد صنعتی می باشد که برخی از آن ها آلایندگی شدیدتری دارند و این موضوع به خصوص در شهر اراک مشهود است، با توجه به ایجاد پدیده وارونگی هوا در زمستان، آلودگی هوای اراک در روزهای سرد تشدید می شود. قاسمی ادامه داد: نیروگاه شازند روزانه ۸ میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد، تا قبل از اینکه این سهمیه تقلیل پیدا کند، به نیروگاه هفت میلیون و دویست متر مکعب گاز اختصاص ‌داده می شد اما هم اینک متاسفانه این میزان به ۳ میلیون متر مکعب یعنی به بیشتر از نصف مقدار اولیه کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست یکی از ارکان اساسی حقوق عامه است، گفت: ما به سوخت مازوت در استان مرکزی اعتراض داریم، می طلبد این مشکل در استان مرکزی با اختصاص بیشتر گاز طبیعی حل شود، ما متولی حفظ حقوق عامه هستیم و یکی از مهمترین مصادیق حقوق عامه شرایط زیست محیطی است که ما به عنوان مدعی العموم باید آن را لحاظ کرده و مد نظر داشته باشیم و باید با هرگونه آلودگی زیست محیطی برخورد کنیم.
قاسمی با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با دادستان کل کشور و پیگیری های انجام شده، نسبت به حل این مشکل ابراز امیدواری کرده وگفت: رونوشت مکاتبه ای که با دادستان کل کشور داشتیم را به مسئولان استان ارسال کرده ایم، استاندار مرکزی هم در این حوزه همراهی داشت و وی هم در این موضوع با دستگاه قضا هم عقیده است.
بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری مرکزی که به تازگی در آذرماه از نیروگاه حرارتی شازند بازدید داشته در این مورد به وقایع استان گفت: درسوخت نیروگاه شازند بالای ۹۰ درصد از گاز استفاده می شود، اگر تعدادی از مشعل ها هم مازوت می سوزانند به این دلیل می باشد که به واسطه مسایل ایمنی، به خاطر مسایل پدافند غیرعامل و بحث های فنی که دارند،مجبور هستند از ۹۶ مشعلی که دارند تعداد بسیار اندکی را مازوت بسوزانند، به این دلیل که از بلک اوت (خاموشی گسترده) و یخ زدگی جلوگیری کنند، ولی نیروگاه در تامین گاز مشکلی ندارد.
وی افزود: در نشستی که ۲۹ آذر ماه داشتیم، مقرر شد مشعل های مازوت سوز حتی از این تعدادی هم که هستند کمتر شود و همچنین پیگیری هایی از طریق تهران و سازمان های مرکزی به عمل بیاید که میزان برق تولیدی هم کاهش پیدا کند که یقینا این موضوع منجر به این خواهد شد که همین تعداد اندک مشعل های مازوت سوزهم کاهش یابد. امیدوارم با پیگیری هایی که می کنیم طی یک تا دو هفته ی آینده این اتفاق بیافتد.

۱ دیدگاه

  1. امروز۹۹/۱۰/۱۶ هنوز هم مازوت سوزی در نیروگاه ادامه دارد و هوا بشدت آلوده مسئول نسبتا محترم یکم وجدان داشته باش منفعت به چه قیمت؟به قیمت جان ملت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.