خانه » پیشنهاد سردبیر » «جواد جواهری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی خمین:تشویق یک میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی خمین به دلیل تسریع در بهره برداری از پروژه های درمانی و بهداشتی

«جواد جواهری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی خمین:تشویق یک میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی خمین به دلیل تسریع در بهره برداری از پروژه های درمانی و بهداشتی

سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷  شماره ۹۷۰

***دانشکده علوم پزشکی خمین از جمله دانشگاههایی است که از لحاظ میزان رضایت بیماران و ارائه خدمات پزشکی در حوزه بهداشت رتبه برتری آورده است

***

الهه فراهانی

***

دکتر جواد جواهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خمین در گفتگو با وقایع استان بیان کرد: به دلیل عملکرد سریع در بهره برداری از پروژه های درمانی و نیز میزان رضایتمندی بیماران از روند ارائه خدمات پزشکی ،از سوی وزارت بهداشت یک میلیارد تومان به عنوان پاداش و تشویق به دانشکده علوم پزشکی خمین داده شد. وی افزود: سابقه دانشکده علوم پزشکی خمین از سال ۷۱ با تک رشته پرستاری زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اراک شروع شد که در سال ۹۲ مجوز تبدیل شدن به دانشکده علوم پزشکی را از شورای گسترش دانشگاه ها گرفت و در حال حاضر حدود ۲۷ ماه است که از دانشگاه علوم پزشکی اراک جدا شده است. از نظر تعداد ۳۸۵ نفر دانشجو در ۵ رشته مختلف پرستاری، هوشبری ، اتاق عمل ، علوم آزمایشگاهی و فوریت های پزشکی در حال تحصیل هستند و به طور تقریبی هر ساله حدود ۱۰۰ دانشجوی جدید را جذب می کنیم.
جواهری تصریح کرد: ۱۸ نفر عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی خمین هستند. ۷۰۰ نفر نیروی انسانی در این دانشکده مشغول به کار هستند که ۵۰۰ نفر آن نیروهای کادر درمانی و تخصصی بوده و ۲۰۰ نفر نیروهای حوزه اداری و پشتیبانی هستند.
وی ادامه داد: ایجاد دانشکده علوم پزشکی کاری بسیار دشوار است. در این راستا در حوزه های بهداشت ، درمان ، آموزش ، غذا و دارو و نیز توسعه مدیریت و منابع زیر ساختها ایجاد شده که هر کدام عهده دار وظایف خاص خود هستند و بطور مستقل کار می کنند .
جواهری افزود: در رابطه با ایجاد زیرساخت های فنـــاوری اطلاعات توانستیم کلیه نرم افزار ها و سامانه هایمان را از دانشگاه علوم پزشکی اراک جدا کنیم که این کار هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال داشت.
وی عنوان کرد: یکی از زیر ساخت های فراهم شده در فناوری اطلاعات، نصب دکل های ارتباطی و برقراری شبکه اینترنتی برای ۴۰ روستای در شهرستان خمین بوده است.
جواهری ادامه داد: در خمین یک بیمارستان ۱۱۰ تخت خوابی وجود دارد(بیمارستان امام خمینی(ره) که طی یک سال اخیر تلاش شد تا یک بخش جراحی زنان و زایمان با ۱۲ تخت به این بیمارستان افزوده شود.
وی اضافه کرد: از نظر نیروی انسانی متخصص در دانشکده باید بگویم همه متخصصان را به جز متخصص جراحی مغز و اعصاب در خمین داریم . تجهیزات لازم برای جراحی مغز و اعصاب حدود ۱٫۵ میلیارد تومان برآورده شده که در صورت تامین این تجهیزات برای بیمارستان خمین برای جذب متخصص جراح مغز و اعصاب اقدام خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خمین اظهار داشت: در سال گذشته ۱۵ متخصص جذب کرده ایم که این میزان خدود ۲۰ درصد متخصصین موجود در استان را تشکیل می دهد. و با پیگیری های انجام شده امسال نیز مقرر است حدود ۱۴ نفر متخصص به دانشکده اختصاص داده شود.
وی در ادامه به توسعه فضاهای فیزیکی اشاره کرد و افزود: طرح تحول سلامت از سال ۹۳ شروع شد که طی این چند سال اخیر علاوه بر نوسازی بخش آزمایشگاه و را اندازی واحد پاتولوژی در آن ، اتاق های زایمان خصوصی با اعتبار ۳۰۰ میلیون تــومان به بهره برداری رسیدند.
جواهری ادامه داد: کلینیک تخصصی بیمارستان امام خمینی (ره) در بهمن ماه سال ۹۵ در دو طبقه و با متراژ حدود ۱۰۰۰ متر مربع و اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.
وی اذعان داشت: همچنین در سال گذشته بخش رادیولوژی دیجیتال بیمارستان امام خمینی خمین با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان راه اندازی شد .
جواهری در ادامه به دیگر اقدامات انجام شده در بیمارستان خمین پرداخت و گفت: باز سازی و بهسازی شبکه فاضلاب بیمارستان با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان و نوسازی واحد رختشویخانه قدیم بیمارستان با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان شامل قضای فیزیکی استاندارد و دستگاههای جدید در بیمارستان خمین مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به اینکه فضای اورژانس قدیم در بیمارستان خمین به بخش رادیولوژی تبدیل شده است و فضای فعلی هم استاندارد لازم برای یک بخش اورژانس را ندارد توانستیم با کمک و مشارکت یک خیر خوب در شهرستان خمین عملیات اجرایی اورژانس جدید را با متراژ ۱۵۰۰ متر مربع و پیش بینی اعتبار ۴ میلیارد تومان آغاز کنیم.
جواهری ادامه داد: همچنین در نظر داریم تعداد تخت های بخش ICU را از ۴عدد به ۱۲ عدد افزایش دهیم که یکی از خیرین حاضر شده با ۵۰۰ میلیون تومان این کار را آغاز کند.
وی به تجهیزات خریداری شده برای بیمارستان خمین اشاره کرد و گفت: طی دو سال اخیر یک عدد دستگاه لاپاراسکوپی، دستگاه رادیولوژی دیجیتال و دستگاه سونوگرافی دوم را برای بیمارستان از طریق هیات امنای ارزی وزارتخانه بگیریم که مجموع اعتبار این وسایل حدود ۱ میلیارد تومان می باشد. همچنین دستگاههای آندوسکوپی و کولونوسکوپی را برای اولین بار در بیمارستان امام خمینی مستقر کردیم که ۵۰ درصد هزینه های خرید ان را خیرین تقبل کرده اند.
جواهری ادامه داد: یک عدد دستگاه ماموگرافی که اهدای دولت ژاپن بود ، طی ۱۰ روز اخیر در مرکز غربالگری و تشخیص زودرس سزطان بیمارستان نصب گردید. هزینه براورد شده این دستگاه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و خمین سومین شهر کشور است که این دستگاه در آن نصب می گردد.
وی افزود: طبق نقشه سرطان کشور این دستگاــه می تواند بیماران ۵ شهر اطراف را تحت پوشش قرار دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خمین تصریح کرد: برای اولین بار در اورژانس بیمارستان خمین متخصص طب اورژانس مستقر کردیم که در درمان و مراقبت بیماران بدحال بسیار موثر بوده و کیفیت ارایه خدمات را در اورژانس افزایش می دهد.
جواهری اضافه کرد: در سال جاری نیز ۲ نفر متخصص طب اورژانس برای خمین جذب کردیم که با این کار پوشش ۱۲ ساعته متخصص طب اورژانس به ۲۴ ساعت شبانه روز تبدیل گردد.
وی ادامه داد: در خمین یک بیمارستان دوم با ظرفیت ۱۳۰ تخت در دست احداث داریم که تاکنون ۷۵ درصد این پروژه انجام شده است.
جواهری متذکر شد: نسبت تعداد تخت های بستری به ۱۰۰۰ نفر جمعیت شهرستان خمین ۰٫۹ است که این شاخص بایستی به ۱٫۵ برسد( میانگین کشوری) که با توجه به احداث بیمارستان جدید این موضوع با نتیجه خوبی روبه رو خواهد شد.
وی افزود: طی سال گذشته ۴ پایگاه سلامت در مناطق حاشیه نشین (به متراژ ۲۵۰ متر مربع) در شهر خمین و ۳ خانه زیست پزشک در روستا ها و نیز دو مرکز جامع سلامت در شهر قورچی باشی افتتاح و بهره برداری شد و مرکز جامع سلامت روستای چهار چشمه و ستاد مرکزی معاونت بهداشت تا قبل از ۲۲ بهمن سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی خمین گفت: ۱۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در خمین داریم. که ۴ مرکز در شهر و ۹ مرکز دیگر در روستاهای بزرگ مستقر شده اند. خوشبختانه در ۹ مرکز جامع سلامت دندانپزشک مستقر شده است.
جواهری بیان کرد: از سال ۹۳ تاکنون ۸ هزار متر فضای فیزیکی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان خمین ساخته یا نوسازی شد که این میزان حدود یک سوم پروژه هایی است که بعد از انقلاب اسلامی تاکنون در این شهرستان به بهره برداری رسیده است.

تولید و کشف محلول رنگ آمیزی میکروب سل توسط اعضای هیات علمی دانشگاه خمین
وی ادامه داد: در امور پژوهشی دو نفر از اعضای هیات علمی دانشکده خمین ماده ای را تولید کردند که در رنگ آمیزی میکروب سل کاربرد دارد و با این کار مرحله حرارت دهی را حذف کرده اند.این محلول به شرکت دانش بنیان ارائه شد و در حال تجاری سازی است.
جواهری گفت: هر چند که در درمان قوی هستیم اما متاسفانه در بحث تحقیقات و تجهیزات آزمایشگاه ضعیف هستیم که در حال حاضر درصدد راه اندازی و بهسازی برای تجهیزات تحقیقاتی هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات ناشی از تحریم ها و برای مدیریت دقیق ما خرید متمرکز دارو و تجهیزات پزشکی را به عهده مدیریت غذا و داروی دانشکده گذاشتیم که تا به امروز عملکردی خوبی داشته است.
جواهری اظهار داشت: خوشبختانه تا ۴ ماه برای داروهای خاص ذخیره داریم و بیشتر داروهای پرمصرف را تا ۶ ماه ذخیره کرده ایم و طی دو ماه اخیر حدود ۲٫۵ میلیارد تومان بدهی به شرکت های دارویی را تسویه کرده ایم.
وی اضافه کرد: ۱۰۰درصد جمعیت شهری و روستایی در خمین پرونده سلامت الکترونیک دارند و همگی برای این پرونده ثبت نام کرده اند.
جواهری تاکید داشت: دانشکده علوم پزشکی خمین از جمله دانشگاههایی است که از لحاظ میزان رضایت بیماران و ارائه خدمات پزشکی در حوزه بهداشت رتبه برتری آورده است.

کاهش هزینه های دارویی بیمارستانی خمین تا ۶۰ میلیون تومان در سه ماهه اول سال جاری
وی ادامه داد: در زمینه صرفه جویی این دانشگاه اقدامات خوبی انجـام داده است. بـــه عنوان مـثال هزینه های دارویی داروهای گرانقیمت و آنتی بیوتیکها بیمارستان در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سه ماه نخست سال گذشته(۹۶) حدود ۶۰ میلیون تومان کاهش داده ایم.
وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در راستای کاهش هزینه های بیمارستانی انجام داده ایم، طبخ غذا در داخل دانشکده بجای خرید غذا از بخش خصوصی بود که در این راستا ماهیانه ۳۵ میلیون تومان صرفه جویی می شود.

جذب ۱۰۰ نفر نیروی انسانی برای سال گذشته در دانشکده علوم پزشکی خمین
جواهری گفت: طی سال گذشته حدود ۱۰۰ نفر نیروی انسانی در قالب طرحی پیمانی ، شرکتی و قراردادی جذب کرده ایم که این تعداد جذب نیرو با توجه به نرخ بیکاری موجود در شهر خمین کاری بسیار بزرگ است. همچنین در نظر داریم برای سال جاری ۲۰ نفر دیگر در دانشکده جذب کنیم.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین در پایان خاطرنشان کرد: طی یک دوره ۱۰ ساله در نظر داریم شهرستان خمین را با توجه به اینکه مراجعه کنندگان زیادی از استان های دیگر(لرستان و اصفهان ) و شهرستانهای جنوب استان مرکزی (دلیجان و محلات) به منظور درمان دارد به عنوان یک قطب بهداشتی درمانی در جنوب استان معرفی کرده و به جذب توریسم درمانی منطقه ای بپردازیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.