خانه » جدیدترین » جهاد برای اشتغال

جهاد برای اشتغال

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹   شماره ۱۳۶۷

گفتگوی وقایع استان با مسعود شهرجردی رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی درباره طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

جهاد برای اشتغال

در سال گذشته برای ۱۳۱ نفر از زنان سرپرست خانوار فعالیت های موفقیت آمیزی در استان انجام شد

امیدواریم بتوانیم در زمینه توانمندسازی و همچنین اتصال به بازار خدمات خوبی را به هم استانی ها ارائه دهیم

این طرح برای حدود ۵۴ هزار نفر در سطح کشور در حال اجرا است که ظرفیت استان مرکزی ۲ هزار نفر می باشد

ما در این طرح به دنبال این نیستیم که وام و یا تسهیلات بدون بازگشت بدهیم، بلکه نیت ما توانمندسازی افراد است

مریم رسولی

بیش از یکسال است که درگیر یک ویروس خطرناک شده ایم و این ویروس تمامی ابعاد زندگی‌ شخصی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار داده است. شیوع کرونا تحول عظیمی در جهان و سبک زندگی تمامی افراد به وجود آورده و کسب‌ و کارها نیز از این تحولات مصون نمانده اند. در پی شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها و بسته شدن بسیاری از شرکت‌ها که منجر به بیکاری دائم و یا موقت کارکنان شده است، خوب است بدانید که بسیاری از شغل‌های خرد و کارگاه ‌ها بیشترین ضرر را دیده اند ولی در این میان کسب‌ و کارهای آنلاین به‌صورت چشم‌گیری پیشرفت داشته اند شیوع بیماری کرونا و الزام به تعطیلی کسب و کارها موجب شد تا بحث ایجاد اشتغال مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد. در این بین مشاغل خانگی روز به روز در حال گسترش بوده و شمار فعالان این عرصه کارآفرینی روند صعودی پیدا کرده است. پیش از این، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید و به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاد‌دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی گردید. در همین راستا وقایع استان در گفتگو با مسعود شهرجردی رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی به بررسی وضعیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سطح استان پرداخته است.

شهرجردی با اشاره به سیاست های دولت در بخش اشتغال زایی و حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی، گفت: در چند سال اخیر با توجه به اقداماتی که انجام شده و تجربه هایی که کسب کردیم، مطالعاتی تطبیقی در جهاد دانشگاهی و اتاق تعاون و کار و رفاه اجتماعی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که توسعه نوین مشاغل خانگی باتوجه به ظرفیت ها و مزایای فراوان مشاغل خانگی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در زمینه هایی مانند پایین بودن هزینه ها (مثل هزینه راه اندازی نسبت به سایر مشاغل)، انعطاف پذیری و همچنین امکان اشتغال برای افراد گوناگون، برنامه ریزی های مناسبی برای پایدارسازی اتصال مشاغل به بازار و حمایت های مالی و همچنین جلوگیری از هدر رفت منابع با تمرکز به اولویت ها و مزیت های موجود در استان مرکزی و تقسیم کار شهرستانی، انجام شده است.
شهرجردی افزود: بالغ بر۳۳۰ شغل خانگی در استان برای طرح مورد توجه قرارگرفت و مقرر شده است با کارفرمایی اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی و نقش جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد واسطه ای و توسعه ای انجام شود.
رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در سال گذشته برای ۱۳۱ نفر از زنان سرپرست خـانوار فعالیت های موفقیت آمیزی در استان انجام شد، گفت: امسال هم طرح توسعه ملی مشاغل خانگی برای ۲هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی مدنظر قرارداده شده که جهاد دانشگاهی نقش اجرایی آن را برعهده دارد. انتظار داریم با اجرای این طرح در استان مرکزی، شاهد افزایش سطح مشاغل خانگی در اقتصاد شهرستان ها باشیم.
وی ادامه داد: با احیای مشاغل سنتی و بکارگیری شیوه های نوین در این طرح ، انتظار داریم که در نهایت افزایش میزان کسب و کارهای خانگی در بازارهای شهری و روستایی، ایجاد اشتغال پایدار در حوزه مشاغل خانگی، اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف و همچنین حمایت های مالی و کاهش وابستگی آنها به تسهیلات رقم بخورد.
شهرجردی این طرح را در ۳ فاز تشریح کرد و گفت: فاز اول آن با توجه به اسناد و مطالعات میدانی، شناسایی مزیت ها و فرصت های مناطق مختلف استان است که این کار تقریبا به اتمام رسیده و با مجموع مدیریتی شهرستان ها در حال مذاکره هستیم، مزیت های مشترک و مزیت های نسبی شهرستان ها را ارسال کرده ایم و امیدواریم بتوانیم این مزیت ها را در شهرستان ها هم به سرانجام برسانیم. وی افزود: فاز دوم طرح هم شناسایی و غربالگری متقاضیان است که آن هم در سایت www.inhb.ir انجام می شود و در حال حاضر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در فاز دوم قرار دارد.
شهرجردی ادامه داد: فاز سوم مهمترین قسمت طرح بود که تفاوت طرح با طرح های دیگر هم در همین فاز مشخص می شد، که آن هم بحث اتصال به بازار و کارهای اقتصادی این طرح است.
وی درباره ی نقش جهاد دانشگاهی در این باره اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در این طرح به عنوان نهاد توسعه ای با مشارکت کلیه دستگاه های استان به دنبال این است که این برنامه ها را در سطح استان پیاده سازی کند.
شهرجردی افزود: خوشبختانه دبیرخانه های منطقه ای این طرح هم تشکیل شده است؛ در حال حاضردبیرخانه مرکزی، با مرکزیت شهرستان اراک برای شهرستان های (اراک، شازند، تفرش، آشتیان، فراهان و خنداب)، دبیرخانه منطقه ای (محلات، خمین و دلیجان) و همچنین دبیرخانه منطقه ای (ساوه و زرندیه) را برای پوشش کل استان داریم.
وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در زمینه توانمندسازی و همچنین اتصال به بازار خدمات خوبی را به هم استانی ها ارائه دهیم و در نهایت بتوانیم مشاغل خانگی را به عنوان یک شغل پایدار با ایجاد زنجیره شغلی گسترش دهیم.
رییس جهاد دانشگاهی درباره ی این طرح افزود: ما در این طرح به دنبال این نیستیم که وام و یا تسهیلات بدون بازگشت بدهیم، بلکه نیت ما این است که بتوانیم افراد را توانمند کنیم و برای اتصال به بازار نقش حمایتی خود را ایفا کنیم.
شهرجردی با اشاره به اینکه سال گذشته طرح زنان خانوار انجام شد، گفت: جامعه هدف ما بیشتر زنان بودندکه با مشارکت دفتر امور بانوان استانداری انجام شد و جوانان و فارغ التحصیلان و البته افرادی که به دلیل ناتوانی جسمی مایل به انجام کسب و کار در خانه هستند هم به این دسته افزوده شدند.
وی تصریح کرد: کلیه افرادی که داوطلب انجام فعالیت های اقتصادی در خانه و اتصال به زنجیره ارزش کسب و کار و همچنین کسانی که به دلیل محدودیت مالی امکان تهیه یک محل مستقل برای انجام فعالیت را ندارند شامل طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می شوند.
رییس جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سوال که داوطلبان چه شرایطی باید داشته باشند، گفت: میانگین سن افراد ۱۸ سال است. عدم اشتغال تمام وقت و بیمه تامین اجتماعی هم باید در نظر گرفته شود. در این طرح هیچ گونه محدودیت جنسی وجـــود ندارد و ثبت نام تمامی افراد واجد شرایط بلامانع است. متقاضیان می توانند وارد سایت www.inhb.ir شده و به راحتی ثبت نام کنند.
شهرجردی با بیان اینکه این طرح مدت ها به صورت آزمایشی انجام شده است، گفت: ابتدا در ۹ استان مرزی با آمار ۲۰ هزارنفر انجام شد و نتایج خوبی به همراه داشت. وی افزود: این الگو جهت زنان سرپرست خانوار با هماهنگی دفتر امور زنان و خانواده استانداری در ۲۴ استان که شامل استان مرکزی هم بود برای ۱۳۱ نفر انجام شد و نتایج مثبتی را به ما داد و در حال حاضر هم برای حدود ۵۴ هزار نفر در سطح کشور (ظرفیت استان مرکزی ۲ هزار نفر است) درحال انجام است.
شهرجردی درباره مشاغل مشمول این طرح گفت: درطرح ملی توسعه مشاغل خانگی، بالغ بر ۳۵۰ شغل خانگی داریم که شامل مشاغل نوین و مشاغل سنتی می شود.
وی افزود: متقاضیان با توجه به علاقه و یا تخصصی که دارند می توانند ثبت نام کنند و سپس در قالب گروه هایی غربالگری شده و تحت مشاوره قرار خواهند گرفت و متناسب با سطح توانایی که دارند ساماندهی شده و شروع به فعالیت می کنند.
رییس جهاد دانشگاهی در خصوص شرایط بیمه متقاضیان نیز بیان کرد: شرط بر این است که متقاضیان بیمه نداشته باشند و وقتی وارد این طرح می شوند تسهیلگران کارهای بیمه آنها را انجام دهند و وقتی توانمندی این را داشته باشند که دارای شغلی شوند و شغلی را راه اندازی کنند می توانند از بیمه هم استفاده کنند.
شهرجردی درباره ی عرضه و فروش محصولات هم توضیحاتی ارائه داد، وی بیان کرد: در فاز سوم، جهاد دانشگاهی از طریق بازارهایی که از طریق فیزیکی و الکترونیکی محیا کرده شرایط لازم برای عرضه و فروش محصولات را به وجود آورده است. البته در حال حاضر بدلیل شرایط کرونا، مکان بازارهای فیزیکی در دسترس نیست و مکان بازارهای الکترونیکی بصورت ملی و بین المللی درحال فعالیت هستند و تا امروز که هنوز وارد فاز سوم نشده ایم ۳۰ فروشگاه اینترنتی برای محصولات مشاغل خانگی در حال ارائه خدمت است.
شهرجردی گفت: وزارت تعاون کارو رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما و مجموعه جهاد دانشگاهی مجری و اجرا کننده است و نظارت بر اجرای این طرح هم توسط ادارات کار و رفاه اجتماعی در سطح کشور انجام می پذیرد.
رییس جهاد دانشگاهی استقبال عموم از طرح را مطلوب دانست و افزود: ظرفیت ثبت نام در استان مرکزی ۲ هزارنفر بوده که تا به امروز ۱۸۰۰ نفر ثبت نام داشته ایم و پیش بینی می شود به دنبال افزایش ظرفیت در استان مرکزی باشیم.
وی در پایان گفت: زمانی می توانیم بگویم این طرح با موفیقت انجام شده که خانواده ها از طریق مشاغل خانگی فعالیت و درآمد اقتصادی داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.