خانه » پیشنهاد سردبیر » جنجال عصر جدید

جنجال عصر جدید

سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ شماره ۱۵۴۶

درباره حواشی انتشار خبرهایی مبنی بر تعطیلی یا تغییر کاربری تنها سینمای اراک که با واکنش منفی مردم مواجه شد

فاطمه چاپاری

سینما عصر جدید در حال حاضر تنها سینمای فعال کلانشهر اراک محسوب می‌شود و بقیه سینماهای شهر طی سالیان گذشته تعطیل شده‌اند. اخیرا محسن ذوالفعلی مدیر تنها سینمای فعال در اراک با گلایمندی از عدم حمایت مسئولین و همچنین عدم استقبال مردم از سینما از تعطیلی و تغییر کاربری آن تا دو ماه آینده گفته بود، ادعایی که به گفته معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی امکان عملی شدنش نیست. جالب اینکه با انتشار این خبر، مردم اراک در فضای مجازی اعتراض خود نسبت به نحوه مدیریت این سینما را بیان کرده و از مواردی چون عدم وجود سیستم گرمایشی مطلوب در زمستان، عملکرد نامطلوب بوفه سینما، عدم برنامه ریزی مناسب در اکران فیلم ها یا عدم استقبال از طرح های سینمایی و ارائه بلیط نیم بها گلایمند بودند.
اما حالا محسن ذوالفعلی مدیر سینما عصر جدید اراک در گفت و گو با وقایع استان ضمن تکذیب صحبت های پیشین خود، گفت: تغییر کاربری شرایط خاصی دارد و ما اصلا اقدامی برای تغییر کاربری نداشته ایم و درخواستی در این خصوص به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نداده و اصولا قصدی مبنی بر تعطیلی سینما یا تغییر کاربری آن نداریم. وی افزود: ما بیشتر از اینکه مسئولان و مردم حمایت های لازم را ندارند، گلایمند بودیم؛ مگر می شود بدون اقدام قانونی کاربری سینما را تغییر داد به این سادگی نیست باید جای دیگری را بسازیم تا پس از آن به تغییر کاربری این جا پرداخت.
ذوالفعلی افزود: ما همچنین در سال ۹۱، اقدام به خریداری زمینی بالغ بر ۵ هزار متر مربع در کمربندی شمالی و در نزدیکی کوی رضوی از اداره راه و شهرسازی برای ساخت یک پردیس سینمایی جدید کرده ایم. اما این زمین در مسیر معبری که از محدوده طرح گردشگری گردو می گذرد قرار گرفت و بایستی در عوض به ما زمین دیگری واگذار می شد که تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است. فعلا ما در خصوص واگذاری زمین در گیر و دار هستیم و هنوز زمینی که قابلیت ساخت پردیس سینمایی را داشته باشد به ما واگذار نشده است، فقط زمینی از طرف اداره راه و شهرسازی برای این منظور پیشنهاد شد که استانداری با واگذاری آن موافقت نکرد و علت این عدم موافقت هم مشخص نیست. ذوالفعلی اظهار کرد: پردیس شامل فعالیت های فرهنگی بسیاری خواهد شد و تنها به اکران فیلم محدود نمی شود، من ده سال پیش پول این زمین را داده ام و اگر همان زمان کار ســـاخت و ســاز را انجام داده بودم با دو میلیارد تومــان می توانستم آن را بسازم در حالی که الان با ۵۰ میلیارد تومان هم نمی توانم آن را بسازم، اگر این پروژه اجرا شود بزرگترین پردیس غرب کشور را در اراک خواهیم داشت اما اجرای این پروژه نیازمند حل مشکلات مربوط به زمین در وهله اول و پس از آن حمایت مالی تمامی مسئولان شهری و استانی از ساخت این پردیس است چرا که با افـزایش قیمت ها در طی این ده سال من به تنهایی قادر به ساخت این پردیس نیستم و توانایی مالی من اجازه چنین کاری را نمی دهد. علی حسینی معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در اینباره گفت: امکان تغییر کاربری سینما وجود ندارد و اگر چنین اقدامی صورت بگیرد اداره فرهنگ و ارشاد استان مرکزی حتما مانع خواهد شد. اما تعطیلی این فضا بر عهده مدیریت این سینما خواهد بود و از لحاظ قانونی قادر است که سینما را تعطیل کند.

وی در خصوص حمایت از این سینماگردان شهر افزود: ما از نظر قانونی و اداری امکان تامین هزینه های جاری صنوف زیر پوشش خود را نداریم، دولت نمی تواند اقدامی در زمینه حمایت از کسب های این چنینی که با استقبال مشتری می چرخند رقم بزند چرا که حتی اگر دولت اعتباراتی هم داشته باشد فرآیند اداری برای تزریق آن به بخش خصوصی وجود ندارد.
حسینی اظهار کرد: از آن جا که ملک این آقا در محدوده ای قرار گرفته که ارزش ریالی بالایی دارد ایشان توقع دارند درآمد بیشتری را از این ملک کسب کنند از همین رو از نظر اقتصادی و تجاری درآمد این سینما کم است اما نسبت به دیگر سینماهای سطح کشور درآمد کمی ندارد.
وی ادامه داد: ما حمایت از سینماگران را در قالب طرح های فرهنگی انجام می دهیم و با همکاری سازمان ها و تامین بلیط، تعداد قابل توجهی تماشاگر به سینما خواهند رفت، که این روند طبق معمول در حال اجراست اما در صدد هستیم در سال جــدید پایانه های موقت خود را نیز به اکران فیلم تخصیص دهیم تا با ایجاد فضایی رقابتی ایجاد انگیزه کنیم. در این زمینه مذاکراتی با سازمان شهرداری و سپاه انجام شده تا در سالن سینمای شهرداری در شهر صنعتی و کانون بسیج به صورت نیم روز اکران فیلم داشته باشیم.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک نیز گفت: طبق بررسی گروه‌های تخصصی و حرفه‌ای در حوزه سینما، سالن سینمای فرهنگسرای شهر از استانداردهای لازم نمایش فیلم برخوردار است و تنها نیاز به تعمیرات جزئی و نصب دستگاه‌های بروز دارد. علیرضا شعبانی اظهار کرد: سینمای شهر صنعتی اراک که تبدیل به فرهنگسرا شده است، سالن استانداردی برای اکران فیلم دارد در همین راستا سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در صدد است از قابلیت ویژه این سالن برای خدمات‌رسانی به مردم بهره ببرد.
وی افزود: این روزها مشغول بهسازی و بازسازی این سالن برای ارائه خدمات فرهنگی به شهروندان در قالب فرهنگسرا و سینما به صورت همزمان هستیم تا بتوانیم از این کاربری موجود استفاده چندمنظوره داشته باشیم.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک با بیان اینکه این سینما در دست تعمیر است تا فعالیت آن به شکل سینمای نیم‌روز آغاز شود، ادامه داد: مقدمات این کار آماده شده و گروه‌های فنی و تخصصی ماه‌ها است که مشغول کار هستند و نقشه راه و طرح‌ها برداشت شده و فاز اول اجرای پروژه در حال انجام است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.