خانه » جدیدترین » گفتگو با محمد کربلایی فوتبالیست جوانی که حالا یک مربی جوان و خوش آتیه شده است

گفتگو با محمد کربلایی فوتبالیست جوانی که حالا یک مربی جوان و خوش آتیه شده است

سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ شماره ۱۵۴۶

مسافر برزیل

مهرداد یاری

محمد کربلایی فوتبالیست جوانی بود که تا همین یکی دو فصل پیش درمورد او می نوشتیم و پیگیر وضعیتش در تیم مقاومت تهران بودیم و مدت کوتاهی که با تیم آلومینیوم اراک تمرین می کرد را نیز به خاطر داریم. محمد که اکنون ۲۴ ساله است اصالتا آشتیانی و از اهالی روستای مزرعه نو می باشد به تازگی در تصمیمی بسیار شجاعانه و جالب توجه به برزیل سفر کرده و مشغول شرکت در کلاس های مربیگری فوتبال شده است! او که تا همین چندماه پیش فوتبالیستی جوان و آینده دار تلقی می شد حالا می خواهد یک مربی جوان و آینده دار باشد آن هم در کشوری که فوتبال را به اوج زیبایی رساند و قهرمان ها و اسطوره های زیادی را به فوتبال معرفی کرده است. البته برزیل از نظر جغرافیایی فاصله بسیار زیادی با ایران دارد و رفتن به این کشور اراده ای جدی می طلبد این در حالی است که بدون شک هزینه های مالی چنین تصمیمی نیز بسیار زیاد بوده و باید دید محمد کربلایی با چه برنامه و هدفی پای در این راه گذاشته است.

آقای کربلایی چه شد که به یکباره دست از بازی کردن کشیدید و خواستید مربی شوید؟
در سال پایانی که به دنبال پیشرفت در فوتبالم بودم تصمیم گرفتم شانسم را در آلومینیوم اراک امتحان کنم مدتی را هم با این تیم تمرین کردم و قرار بود به عنوان سهمیه زیر ۲۳ در تیم بزرگسالان بازی کنم اما بعد از مدتی که احساس می کنم به خاطر دلایل غیر فوتبالی و غیر فنی بود به یکباره همه چیز تغییر کرد با بنده قراردادی امضا نشد و این همکاری به نتیجه ای نرسید از طرفی چون فرصت نقل و انتقالات را از دست داده بودم و دیگر تیم ها بازیکنان خود را گرفته بودند دیگر از بازی کردن محروم شدم. اینجا یک واقعیت را باید بگویم بیشتر تیم ها در سطح اول ایران در زمینه سهمیه از بازیکنان خودِ همان شهر استفاده می کنند اما این اتفاق در اراک رخ نمی دهد و در بیشتر فصل ها این اصل رعایت نشده است. این گونه استعدادهای اراک از بین می روند به علت جذب بیشترین بازیکنان غیر بومی در بخش سهمیه زیر ۲۳ سال و بزرگسالان اغلب بازیکن های اراکی مجبورند به تیم های شهرهای دیگر کوچ کنند در حالی که این حق مردم شهر اراک است که آلودگی های کارخانه برای آنها است و آنها هستند که سختی های زندگی در این شهر را تحمل می کنند و حق شان است که سهمی در این باشگاه داشته باشند. اراک آنقدر بازیکن دارد که بازیکنان سهمیه را از خودِ اراک و شهرستان های استان مرکزی تامین کند اما به عقیده بنده این حق به جوانان استان مرکزی داده نشده است. در واقع من به دلیل جفایی که در حقم شد و به واسطه دور ماندنم از فوتبال تصمیم گرفتم به برزیل بیایم و مدارک مربیگری ام را بگیرم البته خودم هم همیشه به کار مربیگری علاقمند بوده ام.

چرا برزیل؟ شما با هزینه کمتر و در کشورهایی به مراتب نزدیک تر به ایران می توانستید مربی شوید!
برزیل پر افتخار ترین تیم فوتبال در جهان است، رده نخست رنکیگ فیفا را در اختیار دارد و جز کشورهایی است که آن را مهد فوتبال جهان می دانند و کلی تعریف دیگر. شما در کوچه و خیابان های برزیل همه مردم از دختر و پسر گرفته تا پیر و جوان را در حال فوتبال بازی کردن، می بینید من در این کشور دوستانی دارم و از قبل با چنین جوی آشنا شده بودم اینجا کشوری است که مردمش با تمام وجودشان فوتبال را دوست دارند! از طرفی آنها در پرورش دادن استعدادها توانایی زیادی دارند و فوتبال را خیلی خوب بلدند بنابراین تصمیم گرفتم برای اینکه مربی با دانش و دارای دیدگاه متفاوت باشم به برزیل بیایم و چیزهایی بیش از بحث های تئوریک یاد بگیرم.

در برزیل با چه زبانی صحبت می کنید و چه چالش هایی درمورد زبان داشته اید؟
در برزیل زبان رایج پرتغالی است که تا حدودی به این زبان آشنایی دارم و به اندازه ای که کارم را پیش ببرم تسلط دارم اما به طور کلی از یک مترجم نیز برای فهمیدن یا انتقال دادن جزییات استفاده می کنم هر زبانی پیچیدگی های خودش را دارد و شما به حضور کسی که این پیچیدگی ها را می فهمد نیاز دارید. در مورد کلاس های مـــربیگری نیز باید بگویم کتابی که مدرس معــرفی می کند را روز قبل از کلاس به خوبی مطالعه می کنم.

سطح دوره های مربیگری در این کشور در چه حد است؟
بسیار عالی و بسیار خوب است در دوره های تئوری تمام مباحث بر پایه علم بوده و مثال هایی که آورده شده همگی به تجربیات تیم ها و بازیکنان در فوتبال این کشور بر می گردد در مورد کلاس های عملی نیز علاوه بر برگزاری کارگاه های مختلف، کارآموز را در قالب کادر فنی تیم های مختلف آماتور به کار می گیرند تا کارآموزها به طور واقعی و از نزدیک با شرایط آشنا شوند و تجربیاتی را به دست آورند.

پس از این دوره ها به ایران بر می گردید یا قصد دارید خودتان را در فوتبال برزیل محک بزنید؟
در حال حاضر به طور جدی تصمیم دارم تا پایان تمامی دوره های مربیگری دربرزیل اقامت داشته باشم و با تمام وجودم مشغول یادگیری باشم چرا که دلم می خواهد وقتی به کشور بر می گردم با لیاقت و شایستگی تمام بتوانم به فوتبال کشورم کمکی کرده باشم. البته اینکه بعد از اخذ مدارک مربیگری در برزیل خواهم ماند یا بلافاصله به ایران بر می گردم تصمیمی است که اکنون نمی توانم درمورد آن حرفی بزنم چرا که همه چیز به شرایط بستگی دارد و باید دید در آن زمان چه پیش می آید نهایتا بر اساس شرایط سعی می کنم بهترین تصمیم را بگیرم.

۱ دیدگاه

  1. محمد کربلایی آینده فوتبال ایران و برزیل

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.