خانه » پیشنهاد سردبیر » با خیرین ورزش یار و فعالیت های خیرخواهانه آنها بیشتر آشنا شوید/ پهلوانان نمی میرند

با خیرین ورزش یار و فعالیت های خیرخواهانه آنها بیشتر آشنا شوید/ پهلوانان نمی میرند

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۰۹

***

وقایع استان

احمد سیاری

***

در جامعه و کشور ما اینگونه باب شده است که فرد خیر فقط کسی است که مدرسه و مسجد می سازد و جهیزیه عروس کم بضاعت را تهیه می کند ولی ای کاش خیرین جامعه نگاهی هم به آمارهای وحشتناک کمبود سرانه فضای ورزشی هر شهروند ایرانی می کردند تا متوجه شوند که شرایط چقدر اسفناک است و در کنار کمک های موجود به موارد فوق نیم نگاهی هم به توسعه زیرساخت های ورزش عمومی و همگانی داشته باشند. ولی در این شرایط فضای جدیدی با حضور اقلیتی به نام خیرین ورزش یار شکل گرفته که در این مقال قصد داریم بیشتر با آنها آشنا شویم.
خیرین ورزش یار به فعالیت های خیرخواهانه ای می پردازند که در جهت توسعه منابع ورزشی در کشورمان حرکت می کنند. فعالیت هایی که اگر مورد حمایت و همراهی بیشتر دولت قرار بگیرد؛ نقش قابل توجهی در اعتلای ورزش ایران هم خواهد داشت. آن هم در شرایطی که به سبب گستردگی حجم فعالیت های ورزشی دولت، دولت به تنهایی قادر نیست که بدون مشارکت مردم خدمات کمی و کیفی مطلوبی را ارائه کند. از طرفی نباید فراموش کرد که این بخش از حمایت های مردمی صرفا برای ایجاد بستر مناسب در جهت توسعه فضاها و امکانات ورزشی است و خیرین هم به دنبال انتخاب شخصی نیستند .
حتما می دانید افرادی در جامعه هستند که از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردارند. افراد متمولی که علاقمند هستند در کارها و فعالیت های خیرخواهانه حضور چشمگیر و جدی داشته باشند.
بسیاری از سرمایه های این گروه از افراد برای ساختن مجموعه ای از نیازهای یک جامعه اسلامی مثل مساجد و مدرسه ها صرف می شوند. از طرفی چند وقتی هست که خیرین در حوزه ورزش هم فعال شدند و به ساخت سالن ها و سازه های ورزشی بزرگتر می پردازند و حتی به ارائه خدمات ورزشی در بسیاری از نقاط کشورمان کمک می کنند.
مشارکت پذیری اعضای جامعه به عنوان نیاز اجتناب ناپذیر عصر ما همه ابعاد انسانی را در سطوح مختلف فکری، عاطفی و رفتاری تحت پوشش قرار می دهد. فرایند مشارکت پذیری از رویکردهای متفاوتی قابل توجه است. اما نکته مهم این است که بایستی در جهت نظام مند بودن کنش های اجتماعی حرکت کرد. چرا که این موضوع سبب می شود تا شرایط و موانع فرهنگی مشارکت پذیری از یک جامعه به شکل درست تر و بهتری بررسی شود.
امروزه مقوله مشارکت مردم جهت توفیق هر برنامه کلان اقتصادی، اجتماعی و توسعه به شمار می رود. علت این امر هم گستردگی و تنوع زمینه های مشارکت است، هرگز نمی توانیم به برداشتی محدود از مفهوم فراگیر مشارکت اکتفا کنیم. بنابراین مشارکت هدفدار، ارادی و اختیاری و البته ارزشی است که بین بانی و زمینه اجتماعی و محیطی او در جهت رسیدن به یک هدف معین و مشترک صورت می گیرد. ارادی بودن این تلاش کمک می کند تا فعالیت با موفقیت بیشتری همراه باشد.
در کشور ما تجربیات خوبی در خصوص فعالیت خیرین در حوزه ساخت مراکز دینی، مدارس، مراکز آموزش عالی و … داریم.
کمیته ها، کارگروه ها و کمیسیون هایی در سازمان ها برای امور خیریه وجود دارد اما در نهایت انجام کارهای خیرخواهانه کاری از روی رغبت و برآمده از دل و ایمان و اعتقاد مردم است. طبیعتا کسانی که در کارهای مربوط به مراکز تعلیم و تربیت و مراکز مربوط به سلامت فعالیت می کنند توقع تشکر و تعریف و تمجید ندارند. متولیان ورزش باید مسیری را فراهم کنیم تا در خصوص فعالیت های خیریه ورزش یار در جامعه فرهنگ سازی درستی شکل بگیرد.
در طول دو سال و نیم گذشته وزارت ورزش و جوانان تلاش کرد کمک هایی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم به سمت جامعه ورزش روانه می شود را ساماندهی و در قالب ستاد و جشن های سالیانه در سطح کشور نهادینه کند. در حال حاضر حدود ۲۸۰ پروژه ورزشی توسط خیرین در حال ساخت و یا تکمیل است. شاید به اندازه اعتبارات وزارت ورزش و جوانان از خیرین ورزش کمک می گیریم و آنها هیچ انتظاری از ما ندارند زیرا متوجه این قضیه هستند که اگر به جوانان شهر خود کمک کنند قطعا به شکوفایی استعدادهای آنها، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد و شادی و نشاط شان کمک کرده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.