خانه » جدیدترین » جانِ تازه در بازی های کهنه

جانِ تازه در بازی های کهنه

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۹۸

گفتگو با رییس هیات روستایی و بازی های بومی و محلی استان مرکزی

جانِ تازه در بازی های کهنه

طاهره قهیه ای

بازی های بومی و محلی از جمله بازی های جذاب و سنتی هستند که در گوشه گوشه کشور و مختص به هر منطقه از گذشته تاکنون انجام می شوند. البته ناگفته نماند که این بازی ها با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی رفته رفته رنگ باخته و از اذهان نسل جدید کمرنگ شده و جای خود را به بازی های کامپیوتری داده اند.
با تشکیل فدراسیون روستایی و بازی های بومی و محلی و به تبع آن فعالیت هیات های این فدراسیون در کشور مجدد و آهسته آهسته این بازی ها جانی تازه گرفته و احیا شده اند.
بازی های بومی و محلی بخشی از سنت های گذشته نیاکانمان هستند که ضمن ایجاد شور و نشاط در بین خانواده ها سبب ایجاد تحرک و در نتیجه سلامت جسمی و روحی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و ایجاد گرمی بیشتر در بین خانواده هــا می شوند. هیات روستایی و بازی های بومی و محلی استان مرکزی نیز چند سالی است که در استان با جدیت به فعالیت خود ادامه می دهد، در همین رابطه با علی عشوری رییس هیات روستایی و بازی های بومی و محلی استان مرکزی گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید.
علی عشوری رییس هیات روستایی و بازی های بومی و محلی استان مرکزی به خبرنگار وقایع گفت: هدف از ایجاد فدراسیون و هیات روستایی و بازی های بومی و محلی احیای بازی های بومی و محلی بوده است که تاکنون در استان مرکزی بـا تحقیق ۳۰۰ بازی بومی و محلی را شناسایی و شناسنامه دار کرده ایم و بخشی از کتاب آن نیز برای چاپ آماده است، ضمن اینکه حدود ۵۰ بازی بومی و محلی استان مرکزی در کتاب بازی های بومی و محلی کشور چاپ شده است و این نشان از رونق گرفتن این بازی ها دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۲۳ درصد از جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل می دهند و هیات روستایی و بازی های بومی و محلی نیز در دو بخش ورزش های کلاسیک مانند فوتبال، فوتسال، والیبال و ورزش های رزمی و بخش بازی های بومی و محلی مانند هفت سنگ، لی لی، طناب کشی و … فعالیت دارد در بخش ورزش کلاسیک با اینکه وظیفه ذاتی سایر هیات های ورزشی حمایت از این تیم ها است کوچکترین حمایتی از این تیم ها نمی شود و هیات روستایی و بازی های بومی و محلی بیشتر از توانش نیز از این تیم ها حمایت می کند.
عشوری با بیان اینکه این هیات بازیکنان روستایی را شناسایی و به تیم های شهری تحویل می دهد، ادامه داد: اگر تیم های فوتبال روستاها نباشند باید بدون اغراق گفت فوتبال استان تعطیل است و اصلا تیم ندارد؛ لذا ما توقعی حتی از آنها برای ارائه توپ و لباس به تیم های فوتبال روستایی نداریم بلکه فقط می خواهیم برای مسابقاتمان به ما داور بدهند، هر چند هم وقتی داور می دهند هزینه آن را سه برابر با هیات روستایی حساب می کنند.
رییس هیات روستایی و بازی های بومی و محلی ابراز کرد: به طور مثال ۳ یا ۴ بازیکن خوب از تیم های فوتسال روستایی ساوه از نوجوانان را تاکنون حمایت کرده ایم و الان که به عضویت تیم ملی درآمده اند نامی از زحمات هیات روستایی نمی آورند و این درست نیست.
عشوری افزود: هیات روستایی و بازی های بومی و محلی استان در فروردین ماه سال ۹۸ که تمامی هیات ها تعطیل بودند اقدام به برگزاری جام نوروزی در اقصی نقاط استان همچون سنوات گذشته کرد و تمام ۲۵۰ روستای استان میزبان این جام بودند که فقط در رشته فوتبال ۱۰۰۰تیم در این مسابقات شرکت کردند.
وی گفت: منتخبین این جام در رشته هـای مختلف فوتبال، والیبال، بازی های بومی و محلی و جشنواره هایی مثل بیل گردانی و جشنواره ابراهیم آباد به مسابقات شهرستانی و منتخبین آنها راهی مسابقات استانی شدند.
رییس هیات روستایی و بازی های بومی و محلی ادامه داد: برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی و جشنواره پخت سمنو در آشتیان، اعزام تیم های این هیات به مسابقات کشوری و حضور مستمرمان در بین هیات های برتر کشور از جمله فعالیت های این هیات در سال ۹۸ تلقی می شود.
وی برگزاری ۶ جشنواره حرکت و برکت ویژه بانوان و برگزاری ۶ جشنواره دیگر آن در دهه فجر را از دیگر اقدامات و برنامه های این هیات برشمرد و گفت: برگزاری جشنواره پخت غذاها و نان های محلی و جشنواره مادربزرگ و مادر و دختر از دیگر برنامه های این هیات در سال ۹۸ است که بخشی از آنها اجرایی شده است و بخشی دیگر در آینده اجرایی خواهد شد.
عشوری بیان کرد: در جام خوشه چین نیز میزبان ۲۵۰ ورزشکار آقا و ۲۵۰ ورزشکار بانو در ۶ رشته ورزشی در منطقه ۴ بودیم که در ۵ رشته فوتسال آقایان و بانوان، والیبال آقایان و طناب کشی بانوان و آقایان موفق به کسب مقام اولی شدیم و منتخبین مناطق کشور در بهمن ماه به اصفهان برای مرحله کشوری اعزام می شوند و تیم استان مرکزی نیز در این مسابقات حضور خواهد داشت.
رییس هیات روستایی و بازی های بومی و محلی با اشاره به تجهیز ۷۵ خانه ورزش در استان گفت: طبق تفاهم نامه باید مراکزی که در روستاها خالی و بلااستفاده هستند مانند حمام های قدیمی برای تجهیز به فدراسیون روستایی و بازی های بومی و محلی واگذار شوند که فدراسیون و هیات این خانه ها را تجهیز کرده است. وی در پایان خواستار همکاری هیات های فوتبال و والیبال جهت حمایت از تیم های فوتبال و والیبال روستایی شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.