خانه » پیشنهاد سردبیر » قوانین ما فساد ستیز نیست

قوانین ما فساد ستیز نیست

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۹۸

در نشست خبری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک با اصحاب رسانه چه گذشت؟

قوانین ما فساد ستیز نیست

کوروش دیباج

عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دادگستری کل استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: تمام تلاش دستگاه قضا این است که به مباحث سیاسی از نوع سیاسی بازی وارد نشود و فقط به دنبال احقاق حقوق عامه مردم است. به همین خاطر است که دستگاه قضا بدون اینکه وارد جریانات سیاسی شود، کاملا عادلانه و بدون هیچ گرایش سیاسی به بررسی و مشکلات حقوقی عامه افراد جامعه می پردازد.
توهین درصدر فراوانی جرائم شهرستان اراک
وی با اشاره به آمار ۹ ماهه جرائم شهرستان اراک در سال جاری گفت: ده جرم اول شهرستان اراک بر اساس پراکندگی و تعداد پرونده ها، توهین به اشخاص حقیقی با تعداد ۵ هزار پرونده، سرقت های خرد با تعداد ۵ هزار و ۷۱ پرونده، ضرب و جرح عمدی با تعداد ۴ هزار و ۶۲۰ پرونده، ایراد صدمه غیر عمدی بر اثر تصادفات با تعداد ۳هزار و ۷۴۹ پرونده، تهدید با تعداد ۲ هزار و ۷۶۴ پرونده، نگهداری مواد مخدر با تعداد ۲ هزار و ۶۹ پرونده، تخریب با تعداد هزار و ۸۲۳ پرونده، کلاهبرداری با تعداد هزار و ۷۲۴ پرونده و افترا با تعداد هزار و ۶۳۸ پرونده است. که در بخش کلاهبرداری بالای ۵۰ درصد پرونده ها متعلق به کلاهبرداری در فضای مجازی است.

سرقت درصدر فراوانی جرائم استان مرکزی
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک ادامه داد: ده جرم اول استان با ده جرم شهرستان اراک کمی فرق دارد و در استان بر خلاف شهرستان اراک که توهین در رده اول قرار دارد، سرقت در رده اول قرار دارد و سپس توهین، ضرب و جرح ، ایراد صدمه غیر عمدی در تصادفات، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، نگهداری مواد مخدر، افترا، خیانت در امانت به ترتیب در رده های دوم و دهم جرایم قرار دارد.
قاسمی با با بیان اینکه به دادستان هر شهر ۳۱۴ مورد وظیفه محول شده است، گفت: دادستان به عنوان مدعی العموم می تواند در تمامی حوزه ها و مواردی که حقوق عامه مردم تضعیف یا پایمال می شود ورود پیدا کند و نگاه دادستان، نگاه حمایت از مردم و جامعه است. یکی از وظایف دادستانی نظارت در حوزه حفظ محیط زیست و اراضی ملی است، که یکی از کارهایی که همچون گذشته پیگیر و در حال رصدآن هستیم، فعالیت کارگاه های فاقد مجوز و آلاینده است که این کارگاه ها باید حداقل ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر خارج از شهر اراک مستقر شوند و چناچه مشاهده شود که کارگاهی با شرایط فوق در شهر اراک فعالیت می کند، پلمپ خواهد شد.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از فعالیت های دادستانی شهرستان اراک در حوزه نیروگاه و پالایشگاه ها است، بنده به صراحت عنوان می کنم پالایشگاه صنعت سبز نیست، پتروشیمی و نیروگاه شازند هم همین شرایط را دارا هستند و آلاینده هستند به آن ها اخطار داده ایم چناچه مشاهده و یا در بررسی گزارش ها صحت این موضوع مشخص شود که در سوختشان از مازوت استفاده می کنند، بلادرنگ پلمپ خواهند شد.

پساب الکل سازی ایبک آباد مدیریت نشود، بلادرنگ پلمپ خواهد شد
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک با اشاره به پساب تولید شده در کارخانه الکل سازی واقع در ایبک آباد، اظهار کرد: به این کارخانه هم اخطار داده شده است، چنانچه تا پایان سال جاری نسبت به مدیریت پساب خود و رفع مشکل بوی حاصل در محیط اقدام نکنند این واحد پلمپ خواهد شد.
قاسمی عنوان کرد: یکی از وظایف دادستانی حوزه سیاست گذاری حفظ و حقوق بیت المال است که در این حوزه در استان ۱۱ مصوبه و ۸۹۱ هکتار از اراضی رفع تصرف شده و به دولت در ۹ ماهه گذشته بازگشته اسن. همچنین در حوزه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی در استان ۴۵۹ پرونده به دادسرا ارجاع داده شده و ۳۱۴ متهم در استان جلب شده اند.

شهرداری اراک موظف است به شهرک صادقیه اراک خدمات ارائه دهد
وی با اشاره به مشکلات اهالی شهرک صادقیه شهرستان اراک، گفت: برای رفع مشکل اهالی این شهرک که قالب مشکلات اهالی آن به عدم خدمات راسنی شهرداری اراک به این شهرک بر می گردد، جلسه ای گذاشته شده و درصدد رفع مشکلات ساکنین این منطقه و الزام شهرداری اراک برای خدمات رسانی به این شهرک هستیم.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک ادامه داد: ممانعت از اختصاص ۱۵ هکتار از اراضی شهرستان ساوه برای احداث کشتارگاه یکی دیگر از اقدامات دادستانی بوده است، همچنین با اختصاص ۲۰۰ هکتار از اراضی ساوه برای ایجاد شهرک صنعتی ممانعت شد، و دلیل ممانعت این بود وقتی شهرک های صنعتی موجود با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد فعالیت می کنند، چه نیازی است که از اراضی برای احداث شهرک صنعتی جدید واگذار شود.
قاسمی ادامه داد: شناسایی چاه های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند بر ۹۲ حلقه چاه، انسداد ۱۷ حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از سرقت و مکلف کردن نیروی انتظامی در خصوص مدیریت و گشت ویژه در حوزه تغییر کاربری اراضی و حفاظت از اراضی ملی از دیگر اقدامات انجام شده در این نهاد بوده است.
وی با اشاره به آمارزندانیان استان گفت: بیشتیرن آمارزندانیان استان مربوط به مواد مخدر و سپس به سارقان است که بخشی اعظم این سارقان به نوعی با اعتیاد درگیر هستند. در حوزه مبازه با اموال مسروقه برخوردها و نظارت های جدی صورت گرفته که خوشبختانه آمار سرقت ها از تجهیزات و پست های برق در استان نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک با اشاره به راه‌اندازی مجتمع تصادف‌ها در اراک،اظهار کرد: این مجتمع با استقرار پلیس راهنمایی و رانندگی و نمایندگان دفاتر بیمه به صورت تخصصی به مجرمان عمدی و غیرعمدی تصادفات خدمات ارایه می‌کند.
وی با اشاره به وظایف دادستانی در حوزه برگزاری انتخابات پر شور، گفت: استفاده از امکانات دولتی به نفع داوطلبان انتخاباتی، ایجاد اختلاف بین قومیت‌های مذهبی، دادن وعده‌های بی اساس از سوی داوطلبان به مردم، تخریب، توهین و افترا به داوطلبان و اخلال در انتخابات و واگذاری تریبون به مجرم، علیه امنیت ملی خطوط قرمز دادستانی است و با قدرت با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

هنوز حکمی از دادگاه تجدید نظر برای پرونده ادمین کانال تلگرامی «کلانتر مرکزی» صادر نشده است
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ادمین کانال تلگرامی «کلانتر مرکزی»،گفت: پرونده با حکم کیفر خواست به دادگاه ارسال و حکم نیز صادر شده است اما پس از ارجاع اکنون در دادگاه تجدیدنظر حکمی ابلاغ نشده که طبق قانون به این مهم رسیدگی و هر حکمی صادر شود فارغ از هرگونه حب و بغض سیاسی حکم اجرایی می شود چرا که تهمت و افترا و ایجاد اغتشاش پذیرفتنی نیست.

آخرین اخبار از سرقت و قتل در شهر اراک
قاسمی اظهار کرد: در روزهای گذشته گروهی پنج نفره که از اهالی یکی از استان‌های همجوار بودند با پوشش نیروی انتظامی اقدام به اخاذی کردند که با هوشیاری نیروی انتظامی و قضایی استان این باند شناسایی و تاکنون ۲ نفر از اعضای آن دستگیر شده‌اند. همچنین یک پیرزن در یکی از نقاط شهر اراک چند روز گذشته گزارش فوت آن اعلام شد در بررسی های به عمل آمده متوجه شدیم علت مرگ پیرزن قتل بوده و طی بررسی های بیشتر متوجه شدیم مقتول توسط نوه دختری و همدستی یک نفر دیگر به قتل رسیده است که بلافاصله قاتلان دستگیر و به جرم خود اعتراف کردند، همچنین در روزهای گذشته یک جوان اراکی با ضربات چاقو پدر خود را به قتل رسانده و برادر خود را نیز مجروح کرده بود که یک‌ساعت بعد از این اتفاق دستگیر و پرونده وی در حال پیگری است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک ادامه داد: طی چند روز گذشته در یکی از باغات کرهرود جنازه ای پیدا شد که به شدت سوخته شده بود، که پس از بررسی ها مشخص شد مقتول در اثرات ضربات چاقو به قتل رسیده است ولی به دلیل بالا بودن درجه سوختگی هویت مقتول مشخص نشده است، همچنین مادری که در شهرستان الیگودرز نوزاد تازه متولد شده خود را به دلیل شیر ندادن و ترک او کشته بود در شهر اراک دستگیر شد و مراحل قانونی رسیدگی به این پرونده در حال سپری شدن است.

منتظر رای نهایی پزشک قانونی برای پرونده روناک هستیم
وی با اشاره به پرونده دندانپزشک اراکی نیز گفت: حکم ممنوعیت درمان کودکان زیر ۱۴ سال و ممنوعیت یک‌سال درمان افراد بالای ۱۴ سال در خصوص وی از سوی دادسرای نظامی صادر شده و دادستانی اراک تاکنون حکمی صادر نکرده و برای این مهم باید نظر قطعی پزشکی قانونی صادر گردد.
قاسمی با اشاره به اعتراض های صورت گرفته به گرانی بنزین در استان مرکزی، اظهار کرد: پس از افزایش قیمت بنزین اعتراضاتی انجام شد که خوشبختانه استان مرکزی با وجود اینکه پیش بینی می شد در آن اغتشاشات زیاد باشد، جز آرامترین استان های کشور بود به طوری که هیچ گونه آسیب مالی، جانی گزارش نشد و در حال حاضر هیچ فردی در این ارتباط بازداشت یا زندانی نیست.

برای ۴ نفر از اغتشاش گران گرانی بنزین در استان کیفرخواست صادر شده است
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک ادامه داد: البته در اعتراضات افرادی دستگیر شدند که برخی با گرفتن تعهد و بدون تشکیل پرونده آزاد شدند. در این بین برای برخی قرار التزام و برای برخی قرار کفالت صادر شد؛ ولی برخی دیگر که با قصد اغتشاش دست به تهییج مردم و برخی اقدامات زده بودند که در استان تعدادشان ۴ نفر است، از میان چهار نفر ۲ نفر متعلق به اراک، یک نفر ساوه و یک نفر متعلق به شهرستان خمین بودند که برای آن ها کیفرخواست صادر شده است.

تریبون دانشگاه ها متعلق به افرادی که امنیت ملی را به خطر انداخته اند، نیست
وی با اشاره به دعوت از برخی افراد مسئله دار در دانشگاه های اراک و علوم پزشکی اراک، عنوان کرد: هیچ نهادی با برگزاری مناظره علمی و در چارچوب منطق مشکلی ندارد بلکه همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید دارند باید چنین مناظراتی در سطح دانشگاه ها برگزار شود ولی دعوت از افراد دارای سوابق امنیتی ایراد داشته و قرار دادن تریبون به چنین افرادی اشکال دارد به همین خاطر در این خصوص تذکراتی به دعوت کنندگان داده شده است.

فساد در سطح مدیریتی استان وجود ندارد، اکثر فسادها در رده معاونین و کارکنان صورت می گیرد
قاسمی با اشاره به فساد اقتصادی برخی کارکنان و مدیران دولتی، گفت: در استان شاهد فساد در سطح مدیریتی نیستیم و اکثر فسادها در رده معاونان و کارکنان صورت می گیرد ولی برخورد با فساد اقتصادی به صورت قاطع در دستور کار دادستانی قرار دارد. افرادی که تا به حال دستگیر شده اند نوعا از کارکنان دستگاه های اجرایی هستند. یکی از مواردمربوط به معاون یکی از سازمان های دولتی بود که به اخذ رشوه و فساد مالی متهم بود که تحت تعقیب قرار گرفته و در حال حاضر در بازداشت موقت به سر می برد. مورد دیگر یکی از کارکنان اداره بهداشت بود که مرتکب فساد اخلاقی شده بود.

موسسات خیریه در استان متولی و ناظری ندارد
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک گفت: در شهر ساوه باندی ۱۰ نفره که در پوشش انجمن خیریه بیماران کلیوی نسبت به جعل اسناد، کلاهبرداری، تحصیل مال از طریق نامشروع و … اقدام می کردند، دستگیر شدند و پرونده ای ۳۳ صفحه ای برای آنان صادر شده است. این پرونده در حال حاضر منتظر رای دادگاه است.متاسفانه موسسات خیریه در استان هیچ متولی ندارد و هیچ نظارتی بر نحوه فعالیت، گردش مالی و شفافیت مالی آنان صورت نمی گیرد، بارها این موارد را به اداره کل اوقاف، کمیته امداد، استانداری و غیره عنوان کرده ایم که نظارت بیشتری بر فعالیت های خیریه و شفافیت مالی آنان صورت گیرد ولی تا کنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مشکل ما با حیوان سگ نیست، مشکل با سگ گردانی در اماکن عمومی و نقض بهداشت عمومی است
قاسمی در خصوص مقابله با سگ گردانی در شهر، گفت: این موضوع با پیگیری های صورت گرفته بسیار کم شده است ولی کامل متوقف نشده است. ما مشکلی با خود حیوان سگ نداریم که عده ای مریض احوال ما را به حیوان آزاری و عدم رعایت حقوق حیوانات متهم می کنند، بلکه مشکل ما با سگ گردانی و آلودگی، شیوع بیماری است که در اثر سگ گردانی در اماکن عمومی بوجود می آید و سلامتی بسیاری از افراد جامعه از جمله کودکان را به خطر می اندازد

قانون دست و پای دادستانی را برای ورود جدی به پرونده وکیل هپکو در تهران بسته است
وی با اشاره به پرونده وکیل شرکت ایرالکو در تهران گفت: رسیدگی به پرونده این وکیل قبل از اینکه بنده دادستان بشوم مطرح بوده و پرونده آن در تهران در حال پیگیری است ولی بارها ما این مساله را از تهران جویا شده ایم. وکیل در دادگاه مستندات قانونی خود را نشان داده و می گوید در قبال انجام وظایفی که در قرار داد برای بنده مشخص شده مبلغی را دریافت کردم وقتی موضوع را از هیات مدیره جویا می شویم، پاسخ می دهند ضمن تشکر از حساسیت دستگاه قضا ولی این شرکت خصوصی است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک ادامه داد: متاسفانه همین خصوصی بودن شرکت اجازه ورود بیشتر دستگاه قضا را به ما نمی دهد، به همین خاطر است که بنده بارها در جلسات مختلف عنوان کرده ام قوانین ما فساد ستیز نیست و بسیاری از قوانین دست و پای ما را برای ورود به بسیاری از پرونده ها بسته است که نیاز دارد نمایندگان مجلس قوانین را اصلاح و قوانین جدیدی را جایگزین قوانین که نقص و خلا دارند، وضع نمایند.

دلیل عدم اختصاص مکانی برای تجمع ها و اعتراضات قانونی مردم در استان را باید از استاندار پرسید
قاسمی با اشاره به صحبت های اخیر معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران مبنی بر تعیین ۹ محل برای تجمع ها و اعتراضات مردمی، گفت: بنده قبل از مطرح شدن این موضوع توسط معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران، پیشنهاد دادم در استان مکانی های برای تجمع ها و اعتراضات مردمی، احزاب و… ایجاد شود ولی علت اینکه چرا تا کنون این امر در استان اتفاق نیفتاده است را باید استاندار مرکزی پاسخ دهد، زیرا بر اساس قانون اساسی مردم حق دارند اعتراض داشته و اعتراضات خود را بیان کنند، پس چه بهتر است مکان هایی در استان بالاخص اراک ایجاد شود که دیگر این مطالبات و اعتراضات به ریل راه آهن و… کشیده نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.