خانه » پیشنهاد سردبیر » تکلیف اراضی ۹۰ هکتاری بعد از هشت سال مشخص می شود؛/شهردار است و قولش

تکلیف اراضی ۹۰ هکتاری بعد از هشت سال مشخص می شود؛/شهردار است و قولش

یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۵    شماره ۳۳۴

گروه اجتماعی- وقایع استان:
عدم دسترسی به آب و خشکسالی درسالهای گذشته قصه پر دردی را برای باغ‌های شهر رقم زده و آنها را دانه به دانه از روی نقشه حذف کرده است، نمونه ای از این اراضی ، باغات موسوم به ۹۰ هکتاری، حد فاصل شهرک گردو ، خیابان شریعتی و شهرک ولیعصر (ع) است که سالیانی است به زمینهای بایر تبدیل شده بود و غصه ای پر سوز و گداز برای مالکین بود.
با گسترش شهر و افزایش جمعیت و با توجه به افزایش محدوده شهر بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در اواسط مهرماه سال ۸۸ این اراضی به شهر الحاق شدند.
ولی به دلیل اینکه این املاک به لحاظ نوع زمین زراعی و باغ بوده اند متقاضیان کاربری مسکونی باید بخشی از ملک را به شهرداری جهت ایجاد فضای عمومی واگذار نمایند تا بر روی بقیه زمین کاربری مسکونی تثبیت شود.
ولی در میان خشکسالی و بزرگ شدن شهر تنها مالکین این باغ ها هستند که از سویی حسرت روزهای خوش کودکی و خاطرات شیرین را دارندکه در این باغات سبز سپری شده و از سوی دیگر رویای جان گرفتن دوباره این اراضی و ایجاد خانه هایی به یاد روزگاران قدیم را در این زمینها در سر می پرورانند، اما به دلیل عدم پیگیری مسئولین شهری در سالهای گذشته و نبود ضابطه اجازه گذاشتن خشت بر روی خشت در این زمینها را ندارند.
۶ سال است که مردم را با کاغذ پاره می چرخانند
یکی از مالکین این زمینها که از رفت و آمد در راهروهای شهرداری و استانداری و … بایک پوشه از صورتجلسه ها و مصوبه ها و دستوراتی که اجرایی نشده خسته شده است در گفتگو با خبرنگار وقایع می گوید: این اراضی از سال ۸۸ بنا به مصوبه شورای عالی وارد محدوده شهر شده و پس از آن شهرداری اجازه هیچ ساخت و سازی را در این محدوده نمی دهد در صورتی که در سالهای پیش ساخت و سازهایی در این نواحی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه مالکین برای دریافت پروانه ساختمانی سالهاست که با تعدادی دستور و رای و مصوبه که برای مدیران شهری تنها حکم کاغذ پاره دارد سرگردان هستند .
تردید مالکین در واگذاری سهم ۶۵ درصدی به شهرداری
وی افزود: با توجه به اینکه طرح مشاور این اراضی تهیه شده است و با پیگیری های انجام شده نقشه برداری این محدوده نیز انجام شده گفت: متاسفانه در سالهای گذشته توسط مسئولین شهرداری در زمینه پیگیری این امور کوتاهی صورت گرفته که موجب بی اعتمادی مالکین منطقه به شهرداری شده است و مالکین برای واگذاری ۶۵ درصد از اراضی خود به شهرداری تردید دارند، چرا که ممکن است شهرداری پس از اینکه مالکین سهم ۶۵ درصدی را واگذار کردند، در صدور پروانه های ساختمانی جدیت نداشته باشد و مالکین را چندین سال دیگر درگیر کاغذ بازی و سرگردان کنند.
یکی دیگر از مالکین نیز در این رابطه گفت: بهتر است مسئولین امر تدبیری بیاندیشند، تا در قالب تفاهم نامه ای به صورت همزمان مالکین سهم ۶۵ درصدی را به شهرداری واگذار کرده و شهرداری نیز در همان موعد مجوز ساخت و بلند مرتبه سازی را برای مالک صادر کند.
وی با بیان اینکه در طرح مشاور ضوابط بلند مرتبه سازی برای این اراضی پیشنهاد شده است که شهردری علیرغم اینکه در مصوبه شورای عالی شهرسازی شرط رعایت توصیه های مشاور در مورد طراحی لحاظ شده است، این ضوابط را مورد قبول نمی داند و تعیین ضابطه جدید باعث طولانی شدن روند شده است.
لغو دوباره مراسم کلنگ زنی گ
یکی دیگر از مالکین نیز با گلایه از عدم تمایل شهرداری به عملیاتی شدن این پروژه گفت: تا کنون با پیگیری های انجام شده ده ماه است که نقشه برداری محدوده به اتمام رسیده و حتی دو مرتبه مراسم کلنگ زنی برای این پروژه تهیه و تدارک دیده شده است که توسط شهردار لغو شده و شهردار برای کلنگ زنی در این مراسم حاضر نشده است.
وی ادامه داد: در همین راستا مالکین اراضی به منظور عملیاتی شدن پروژه، تقاضا دارند افتتاح رسمی و کلنگ زنی پروژه از سوی شهرداری صورت بگیرد.
تشکیل کمیته پیگیری در دفتر فنی استانداری
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این باره گفت: با توجه به بلاتکلیفی چند ساله اراضی شهرک ۹۰ هکتاری ، حد فاصل شهرک گردو ، خیابان شریعتی و شهرک ولیعصر (ع)، سال گذشته کمیته ای برای بررسی و پیگیری این امر در دفتر فنی استانداری مرکزی تشکیل و با برگزاری بیش از ۱۰ نشست مشترک با حضور نمایندگان مالکین، نماینده شهرداری، شورای اسلامی و نماینده ثبت برخی اقدامات انجام و تعاملات و هماهنگی های صورت گرفته است.
عزیز فیلی افزود: تا کنون جلسات مستمری با نمایندگان برگزار شده است و توافقاتی در کلیات انجام شده است و با هفتگی برگزار شدن جلسات امید می رود در ماه آینده به نتیجه نهایی رسیده و مراسم کلنگ زنی این اراضی برگزار شود.
وی اظهار داشت: با توجه به کثرت مالکین مقرر شد مالکین شرکت تعاونی تشکیل و برای مذاکره معرفی کنند تا ازطرف تعاونی یا نمایندگان مالکین طرح پیشنهادی برای مذاکره اعلام شود، چرا که هماهنگی و تعامل با همه مالکین سخت و زمان بر است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: نقشه برداری این محدوده توسط شرکت مشاور انجام و پیگیری های لازم جهت پرداخت هزینه های آن در دستور کار است.
مهندس فیلی اظهار داشت:با توجه به اینکه میزان تراکم و ضوابط این اراضی مشخص نیست گفت: پس از تصویب ضوابط در کمیسون ماده ۵ ، ضوابط مصوب ابلاغ و مالکین و شهرداری ملزم به اجرای ضوابط هستند.
نگاه منفعت طلبانه موجب اختلاف
مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی نیز در تشریح برخی اختلاف نظرها اعم از میزان سطح اشغال و تراکم و .. که بین مالکین و شهرداری وجود دارد گفت: برخی نگاه های منفعت طلبانه موجب اختلاف شده در حالی که تنها ضوابط اجرایی و قوانین است که باید اجرا شود.
حمید رضا نوازنی افزود: با توجه به اینکه اراضی موجود خارج از محدوده شهر بوده اند با الحاق این اراضی به شهر و تغییر کاربری آنها به مسکونی ارزش افزوده املاک افزایش یافته است که این افزایش قیمت برای مالکین امید بخش است.
وی تاکید کرد: بنا بر قوانین و ضوابط ۶۵ درصدی که مالکین جهت صدور پروانه و عوارض ساختمانی به شهرداری واگذار می کنند، جهت تامین خدمات محله، خدمات عمومی و فضای سبز در اختیار شهرداری قرار گیرد.
شهرداری زمین خواری نمی کند
مشاور عالی شهردار نیز در اینباره با تاکید بر اینکه شهرداری بنگاه اقتصادی نیست و در عمران و آبادانی شهر نگاه اقتصادی ندارد گفت: رفاه مردم، رضایت شهروندان و ایجاد آسایش در شهر از مهمترین منافع و وظایف شهرداری است.
مهندس نوری یادآور شد: شهرداری زمین خواری و زمین فروشی نمی کند و این نگاه منفی و نگرانی ایجاد شده در بین مالکین این منطقه توسط عده ای از دلالان و بنگاه داران ایجاد شده است و با توجه به اینکه ارزش افزوده این املاک پس از تبدیل شدن به کاربری مسکونی افزایش می یابد دلالان تلاش دارند با ایجاد نگرانی بین مالکین زمینهای آنها را با قیمت پایین خریداری کنند.
وی با تاکید بر اینکه انسجام مالکین در پیگیری و تسریع در آغاز عملیات اجرایی این پروژه دارای اهمیت است و ضروری است نمایندگان مالکین به صورت هماهنگ خواسته های منطقی خود را بیان کنند تا هر چه سریع تر ضابطه منطقی و مناسب برای این مجموعه تعیین و به تصویب برسد.
مهندس نوری با اشاره به اینکه این اراضی به دلیل اینکه اغلب موروثی بوده و اسناد مالکیت قطعی نداشته اند، با جدیت شهرداری در سال گذشته نقشه برداری و ثبت حدود پلاکها انجام شده است و اکنون نیز با تلاش مجموعه شهرداری پیگیری مراحل تصویب ضابطه در دستور کار شهرداری است.
وی اظهار داشت: شهرداری یک مشاور قوی برای تعیین ضابطه این شهرک بکار گرفته تا طرحی کامل، جامع و یک ضابطه قابل اجرا و منطقی تهیه کند که نیازهای منطقه را تامین و در شان منطقه باشد.
آغاز عملیات اجرایی در شهرک ۹۰ هکتاری
شهردار اراک نیز با تاکید براینکه بنا به پیگیری های انجام شده مدیریت شهری در یکسال اخیر نتایج خوبی از مذاکرات با مالکین این اراضی حاصل شده گفت: دستور آغاز عملیات اجرایی شهرک ۹۰ هکتاری به اکیپهای عملیاتی شهرداری داده شده است مهندس ابراهیم عباسی افزود: در سال جاری اجرای شبکه معابر و ایجاد سرانه های عمومی در شهرک ۹۰ هکتاری آغاز می شود.
وی خاطر نشان کرد: شهرداری اراک قول می دهد ده روز پس از تصویب ضابطه این منطقه در کمیسیون ماده ۵ مراسم کلنگ زنی این پروژه را آغاز کند.
شهردار اراک یادآور شد: در صورتی همکاری و تعامل مالکین در تسریع واگذاری ۶۵ درصد فضای عمومی شهرداری نیز ظرف ۱۰ روز پس از تصویب ضابطه نسبت به صدور پروانه ساختمانی و آغاز عملیات اجرایی احداث معابر در این شهرک در اسرع وقت اقدام خواهد کرد.
سیاست شهرداری ایجاد عدالت و کسب منفعت مالکین است
شهردار اراک ادامه داد: سیاست شهرداری پیگیری حقوق قانونی مالکین این اراضی است و تلاش دارد در حد اختیارات به گونه ای اقدام نماید که هیچ یک از مالکین متضرر نشده و به نسبت سهمی که در این پروژه دارند منفعت کسب نمایند.
مهندس عباسی اظهار داشت: در سالهای گذشته برای ایجاد شهرک ها بی عدالتی های انجام شده و برخی از مالکین که ملک آنها در معبر قرار گرفته با مبلغ اندک مجبور به واگذاری زمین به شهرداری شده اند و برخی با قرار گرفتن ملک در کنار معابر ارزش املاک آنها بالا رفته است و در واقع عده ای به زمین خورده و برخی منتفع شده اند، که در اجرای این شهرک تلاش بر این است که عدالت اجرا شده و مجوز ساخت ۳۵ درصد کاربری تثبیت شده به تمام مالکین داده شود. وی افزود: لذا اعتماد متقابل و تعامل مالکین با شهرداری از ابتر ماندن طرح جلوگیری می نماید تا در نهایت شاهد شهرک مسکونی استاندارد و اصولی با اسلوب فنی، مهندسی از لحاظ زیربنایی، زیرساخت ها و روبنایی و منطقه نمونه کشوری باشیم و از این زمین بکر و زیبا بهترین بهره برداری در شان شهر اراک صورت پذیرد.
برخورداری مالکین به نسبت سهم خود از کاربری تجاری ، اداری و مسکونی
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این باره با تاکید بر اینکه شورای دور چهارم تلاش داشته که دغدغه ها و نگرانی مردم شهر را رفع کند بیان داشت: یکی از دغدغه های شورای دور چهارم رفع مشکلات و تسهیل در واگذاری و صدور پروانه های ساختمانی اراضی ۹۰ هکتاری است که به جدیت در شورای دور چهارم پیگیری می شود.
اسماعیل تاج آباد افزود: در نشستهایی که با نماینده مالکین و نماینده شهرداری برگزار شده است توافقات اصلی انجام شده است و طرح شرکت مشاور در دست بررسی است که پس از تصویب طرح در سال جاری تکلیف اراضی ۹۰ هکتاری مشخص می شود و نگرانی مردم این منطقه رفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه در این شهرک با توجه به اینکه اراضی خارج از محدوده شهر بوده است برای تغییر کاربری و ایجاد فضای عمومی مالکین می بایست ۶۵ درصد ملک خود را به عنوان سهم فضای عمومی به شهرداری پرداخت کنند گفت: همه مالکین با واگذاری سهم ۶۵ درصدی نیز به اندازه سهم باقی مانده خود(۳۵ درصد) مجوز ساخت کاربری تثبیت شده دریافت می کنند و در این شهرک کاربری تجاری، اداری و مسکونی به نسبت بین همه مالکین تقسیم به سهم می شود.

۱ دیدگاه

  1. سلام آقایان مسعول شهر اراک چندین پشت ما درحسرت اختیار داشتن زمین‌های خوددر ۹۰ هکتاری از دنیا رفتند واین زمین‌ها به نبیره وندیده ها رسیده حالا شما کاری کنید که بعداز اینها به بچه های آنها وبعد به بچه های، بچه های آنها برسد شاید در روزگاران آینده بشود این زمین‌ها ا بجای اتیقهای باستانی به فروش رسانند. من میترسم آرزوی داشتن خانه وکاشانه ای برای خود وخانواده هایمان را در زمین خودمان ماهم مانند پدرانمان به گور ببریم زمین‌های ۴۰ کیلومتری اراک ساخته می‌شوند ولیما درشهر خودمان باید مستاجر و کرایه نشین باشیم آخر چقدر باید بابت بی کفایتی بعضی از مسولین شهر غرامت دهیم بسه دیگه بسه جانمان را به لبمان رساندید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.