خانه » جدیدترین » تنها در مه

تنها در مه

سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹  شماره ۱۲۸۶

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان عملکرد این ستاد را بر اساس برنامه ششم توسعه تشریح کرد

تنها در مه

به گزارش وقایع استان احمد ملک حسینی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در مصاحبه مطبوعاتی که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با اشاره به وضعیت کشور افعانستان در حوزه مواد مخدرگفت: در بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از مزارع این کشور در سال جاری خشخاش کشت شده است که دشمن و استکبار جهانی به منظور ضربه به کیان مقدس جمهوری اسلامی ایران کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان را به استان هایی که در مجاورت مرزهای کشورمان قرار دارد هدایت کرده است.
وی با اشاره به شرایط مرزهای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: خوشبختانه با اقدامات شایسته ای که صورت گرفته بیش از ۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر در لایه اول و دوم مرز به وقوع می پیوندد و تنها ۲۵ درصد از مواد ترانزیتی وارد لایه های مرکزی کشور می شود که هزینه این اقدامات مهم تقدیم بیش از ۱۲ هزار جانباز در عرصه مواد مخدر است که سهم استان مرکزی ۲۱ شهید معزز است که این موضوع نشان از اقتدار مسئولان استان و جدیت در برخورد با قاچاق و توزیع مواد مخدر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه ایران خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است و در مجاورت با کشوری است که بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان را تولید می کند، گفت: کشور ما همه تلاش خود را بر جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور و ترانزیت مواد مخدر به کشورهای اروپایی می‌کند، اما متاسفانه حمایت قابل توجهی از سوی نهادهای بین المللی به بهانه هـای واهی از کشــور نمی شود به عبارت دیگر از یک سو با معضل مواد مخدردر نبرد هستیم و از سوی دیگر با تحریم های ظالمانه دول غربی در جنگ هستیم.
ملک حسینی تصریح کرد: هم اکنون ۵۴۰ نوع مواد مخدر روانگردان در نقاط مختلف جهان به ثبت رسیده که برخی انواع آن نیز در کشورمان در دسترس جوانان و نوجوانان قرار داردکه نمونه آن ماده توهم زای «گل» است از این رو خانواده ها باید هوشیاری خود را در برابر این مواد حفظ کرده و تمام تلاش خود را در جهت جلوگیری از گرفتار شدن فرزندان خود به کار ببندد.
وی بیان کرد: به دلیل تبلیغات اغوا کننده و فریبنده مافیای مواد مخدر گرایش بانوان به مواد مخدر صنعتی و توهم زا بسیار نگران کننده است چرا که براساس مطالعات شیوع شناسی سال ۸۶ حدود ۵ درصد معتادان استان را بانوان تشکیل می دادند ولیکن در سال ۹۴ تعداد معتادان زن به رقم حدود ۱۰ درصد رسیده است از این رو با توجه به قداست زن در خانواده و لزوم حفظ و حراست از کیان خانواده دستگاه های مسئول باید نسبت به افزایش آگاهی و دانش بانوان و به طور کلی انجام سیاست های پیشگیرانه اولیه و ثانویه اقدام نماید.
وی با اشاره به اقدامات مثبت درمانی صورت گرفته در سطح استان گفت:۳۲ مرکز مجاز ترک اعتیاد به صورت اقامتی و ۱۲۲ مرکز درمان دارویی و ۳ تشکل غیر دولتی به صورت گروه درمانی در نقاط مختلف این استان فعالیت می کنندکه از این مراکز، ۶ مرکز به عنوان مراکز ویژه تبصره ۲ ماده ۱۶ و یک مرکز به عنوان مرکز ماده ۱۶(با هدف نگهداری معتادی متجاهر) نسبت به نگهداری و درمان معتادان اقـدام می کند.
ملک حسینی با بیان اینکه در سال گذشته قریب به ۳۰ هزار نفر به صورت نفر/ درمان در مراکز درمانی استان پذیرش و خدمات دریافت کرده اند اظهار داشت: یکی از برنامه های دبیرخانه شورا افزایش سطح دسترسی گروه های مختلف به چرخه درمانی است که برای این منظور سعی شــده است در تمامی شهرستان های استان حداقل یک مرکز درمانی فعال باشد و در عین حال اینکه با تشکیل تیم های بازرسی بر روند ارائه خدمات درمانی نظارت جدی شود تا حقوق بیماران و مراجعان به خوبی رعایت گردد.
وی با بیان اینکه به زودی مرکز غربالگری معتادان راه اندازی خواهد شد، بیان داشت: ایجاد این مهم با همکاری بهزیستی گامی بسیار بزرگ در جهت انتخاب و هدایت صحیح رژیم های درمانی برای معتادان خواهد بود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: کشف مواد مخدر در استان مرکزی همواره از رشد قابل توجه ای برخودارد بوده است که این مهم مرهون زحمات و تلاش های همکاران ما در نیروی انتظامی و سایر دستگاه های مقابله ای بوده که بدون شک اگر این موضوع نبود امروز با سیل عظیم مواد مخدر در استان روبرو بودیم.
ملک حسینی ابراز داشت: برای ما فرقی نمی کند که در کجا و چه کسی مواد مخدر مصرف می کند، همه جامعه انسانی برای ما از اهمیت برخوردار هستند و جدای از هر قومیت و یا نژادی و یا جنسیتی تمام تلاشمان را برای صیانت از انسان ها در خصوص دور ماندن از مواد مخدر خواهیم کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی یادآوری کرد: بیش از ۹۰ درصد از مواد مخدر کشف شده از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در محورهای مواصلاتی و یا پاکسازی مناطق آلوده استان به دست آمـده است و این مهم نشــان می دهد که استان مرکزی مبداء و مقصد مواد مخدر محسوب نمی شود و تنها قرار گرفتن این استان در کریدور شمال به جنوب و شرق برای قاچاقچیان مواد مخدر از حساسیت بالایی برخوردار است.
ملک حسینی با تشریح اقدامات مقابله استان در جهت برخورد موثر با خرده فـروشان و بــاندها و شبکه های سازمان یافته قاچاق مواد مخدر اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۸۰۰ عملیات پاکسازی محیط های شهری و روستایی از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر در نقاط مختلف استان مرکزی انجام شده است که حاصل این عملیات ها دستگیری بیش از ۱۶ هزار نفر بوده است که از این تعداد قریب به ۱۰هزار نفر معتاد دستگیر و جهت انجام فرایند درمانی و در راستای حفظ کرامت انسانی و اسلامی به مراکز درمانی ارجاع گردیده اند، همچنین در این بین بیش از ۶۵۰۰ کیلو گرم انواع مواد مخدر کشف و پس از تشکیل پرونده در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه کشفیات مواد پرخطر در سطح استان نظیر هروئین قریب به ۵۰ درصد افزایش یافته است، بیان داشت: مراقبت از مرزهای استان و در نطفه خفه کردن هرگونه تحرکات شبکه های قاچاقیچان همواره مورد توجه دستگاه های مقابله ای استان بوده است.
وی با اشاره به راه اندازی پلیس تخصصی مبارزه با مواد مخدر در سطح شهرستان اراک گفت: مبارزه با خرده فروشان مواد مخدراز اهمیت زیادی برخوردار است و بر این اساس با برنامه ریزی های قبلی و همکاری موثر سپاه روح ا… استان با نیروی انتظامی اقدامات جدی به منظور پاکسازی مناطق آلوده در دست اجرا است که نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
ملک حسینی گفت: اولویت برنامه های ستاد اجرا تقویت حوزه فرهنگی و پیشگیری است که براین اساس ۲۲ دستگاه اجرایی در استان مــرکزی همکاری های خود را با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آغاز کرده اند.
وی گفت: افزایش امنیت در مناطق سکونتگاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه ای به خصوص افزایش سطح آگاهی آنان در خصوص مواد مخدر به منظور یکی از ابزار های پیشگیری از اعتیاد است که در سال جاری بیش از ۶۰ برنامه عملیاتی در سطح مناطق مذکور صورت گرفته است.
ملک حسینی با تشریح سیاست یاری گران زندگی ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان رکـن اصلی سیاست های پیشیگیری از اعتیاد گفت: فرهنگ مبارزه با مواد مخدر باید در بین اقشار مختلف مردم نهادینه شود به طوری که آحاد جامعه نسبت به آن حساس شوند چرا که در غیر این صورت نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند با این معضل مبارزه کند. از این رو یکی از سیاست های دبیرخانه شورا تقویت تشکل های غیردولتی به عنوان نهاد و حلقه واسط بین مردم و دولت هاست تا بدین طریق شاهد مشارکت گسترده مردم در عرصه های مختلف مبارزه با مواد مخدر باشیم و در عین حال بتوانیم احساس مسئولیت اجتماعی را در تمامی بخش های مختلف مردم به خصوص گروه های تاثیرگذار افزایش دهیم تا همه افراد بتوانند به عنوان یاری گر در حوزه اعتیاد به کمک یکدیگر بشتابند.
وی با بیان اینکه در قالب طرح یاری گران زندگی بیش از ۳۴ هزار نفر از دانش اموزان و اولیا آنان تحت پوشش برنامه های توانمندسازی قرار گرفته اند، گفت: با توجه به اهمیت اجرای برنامه های پیشگیرانه در سنین کودکی قریب به ۵ هزار نفر از کودکان حاضر در مهد های کودک، مــربیان و خانواده هـای آنان آموزش های تاب آوری و مهارت افزایی را دریافت کرده اند.
ملک حسینی اظهار کرد: استان مرکزی جزو یکی از استان های صنعتی است که کارگران زیادی در واحدهای کاری، اقدام به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی کشور هستند، از این رو صیانت و توجه ویژه به این قشر در جهت حراست از سلامتی آنان در برابر اعتیاد برای دبیرخانه شورا یک اصل است و در این راستا بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران آموزش های لازم را دریافت کرده اند که برای نخستین بار با همکاری دستگاه قضایی تفاهم نامه چهار جانبه با شرکت پترو شیمی شازند با بیش از چهار هزار نفر نیروی انسانی شاغل با هدف اجرای برنامه های پیشگیرانه و درمانی منعقد شده است تا با این رهیافت اجازه رسوخ اعتیاد به این واحد صنعتی بزرگ را ندهیم.
وی با بیان اهمیت اشتغال معتادان بهبود یافته بیان داشت: در سال ۹۸ از سه کارگاه تولیدی که اقدام به بکارگیری ۳۵نفر از معتادان بهبود یافته کرده بودند، حمایت مالی صورت پذیرفته است.
وی در عین حال با بیان اینکه همواره یکی از دغدغه های مردم دسترسی به مسئولان جهت حل مشکلات خود بوده که برای این منظور دو میز خدمت با مشارکت دستگاه ها در مناطق حاشیه برگزار گردیده که براساس ارزیابی های صورت گرفته در افزایش سطح آگاهی و کاهش مشکلات مردم مثمر ثمر بوده است.
وی با اشاره به اهمیت تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد بیان داشت: برای این منظور دو کارگاه یک روزه ویژه بسیجیان فعال با دعوت از اساتید نخبه و برتر در دانشگاه اراک برگزار گردیده که ۶۰ نفر از بسیجیان آموزش های لازم را در خصوص پیشگیری از اعتیاد دریافت کرده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به لزوم برنامه محوری در امورات جاری دبیرخانه شورا به منظور حرکتی هدفمند و هوشمندانه اشاره و در ادامه بیان کرد: در حال حاضر دبیرخانه شورا برنامه یکساله ای را متناسب با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و برنامه ششم توسعه تدوین کرده که رهیافت آن نسبت به کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد در پایان برنامه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.