خانه » پیشنهاد سردبیر » تناسب اندام و کاهش وزن با چه نگرشی در میان مردم رواج پیدا کرده است/ رهروان خوش اندامی

تناسب اندام و کاهش وزن با چه نگرشی در میان مردم رواج پیدا کرده است/ رهروان خوش اندامی

شنبه ۱۵ اردی بهشت ۱۳۹۷   شماره ۸۳۲

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

خودمراقبتی و توجه به سلامت یکی از مسائلی است که در دنیای امروز بسیار بر آن تاکید می شود. همچنین با تاکید بر اجتماعی شدن سلامت، هر فرد در برابر سلامت خود و دیگران دارای مسئولیت است. البته این نکات با آنچه در عمل و واقعیت دیده می شود فرسنگ ها فاصله دارد و ما نه تنها در برابر سلامت دیگران بلکه در برابر سلامت خود نیز مسئول نیستیم. شاید به همین دلیل باشد که کشور ما علاوه بر بیمـاری های واگیـردار به شدت با بیماری های که اغلب آن ها ناشی از عدم خودمراقبتی و تغذیه نامناسب و ورزش نکردن است.در میان آمارهایی که ارائه می شود همیشه اضافه وزن و کم تحرکی نکته قابل تاملی بوده است همانطور که گفته شد ۵۷ درصد مردم استان مرکزی دارای اضافه وزن هستند که همین منشا بسیاری از بیماری ها و آسیب های جسمی و روحی نیز است. البته نمی توان گفت که مردم تلاشی برای کاهش وزن خود ندارند بلکه وجود سالن های ورزشی شلوغ و همچنین شلوغ بودن مطب دکترهای تعذیه نشان دهنده چیز دیگری است.
اما آیا تمام آن هایی که به فکر لاغری و یا تناسب اندام خود هستند اندیشه شان سلامتی است. هم اکنون در باشگاه های ورزشی زنان انواع ورزش های جدید که اغلب کالری سوزی بالایی دارند مورد توجه است و خیلی ها به امید کاهش وزن به آن روی می آورند. ورزش های چون بادی پامپ، جامپینگ، ایروبیک و … .
مینا خانمی است که چند ماهی است به باشگاه می آید و امید دارد تا به تناسب اندام برسد، وی می گوید: به طور خاص برای اینکه اندام زیبایی داشته باشم به باشگاه می آیم و ورزش می کنم.
او در پاسخ به این سوال که قطعا تناسب اندام در سلامت تاثیر دارد، و چقدر به آن فکر کرده است، پاسخ می دهد: دغدغه اصلی من از حضور در باشگاه داشتن اندام زیباست زیرا در حال حاضر تصویری که از زن در شبکه های مجازی و حتی خیابان ها به عنوان الگو ارائه می شود همین است. وی ادامه می دهد: واقعیت این است که همسر من بارها به من گفته است که چرا صاحب چنین اندامی نیستم و همین باعث نگرانی من شده است و تمام تلاشم این است که به ایده آل او نزدیک شوم.
سمیرا نیز می گوید: من نزدیک به دوسال است که مداوم ورزش می کنم و به نظر من این روند نباید قطع شود معمولا دوباره بدن از فرم خودش دور می شود و باز احتمال چاقی هست.
وی ادامه می دهد: چه من و چه خیلی از خانم هایی که به باشگاه می آیند دغدغه شان تنها تناسب اندام است و هیچ نگرشی در مورد سلامت خود ندارند البته برای آن هـایی که ورزش را جـدی دنبـال می کنند به مرور این مساله مهم می شود.اما این تنها باشگاه های ورزشی نیستند که مملو از خیل مشتاقان لاغری به هر دلیل هستند. کافی است سری به مطب های کارشناسان تغذیه بزنید و زنان و مردانی را ببینید که رژیم های متنوعی برای کاهش وزن خود تحویـل می گـیرند علیرضا می گوید: من فقـط می خواهم لاغر شوم زیرا با این اضافه وزن دچار عدم اعتماد بنفس هستم و حتی مواردی بوده که در خواستگاری به خاطر وزنم به من جواب منفی داده اند.
وی افزود: مساله سلامتی برای من در مرحله دوم قرار دارد یعنی واقعا اگر می دانستم که چاق نمی شوم هر خوراکی را می خوردم و به خودم سختی نمی دادم. البته انکار نمی کنم به تازگی زانو درد داشته ام که احتمالا با کاهش وزنم خوب خواهد شد.
البته تعداد معدودی هستند که به توصیه پزشکان معالج خود باید کاهش وزن داشته باشند وگرنه به ندرت دیده می شود که کسی صرفا به خاطر سلامتی از همان ابتدا ورزش و تغذیه مناسب داشته باشد اما چرا اینقدر کم تحرکی و اضافه وزن آسیب رسان است.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک می گوید: دلیل رشد آمار بیماری های غیرواگیر نظیر بیماری های قلبی، عروقی و سرطان در ایران نبود تغذیه مناسب و مصرف زیاد نمک است که میزان استفاده آن چهار برابر متوسط جهانی است، نبود فعالیت فیزیکی و تنبل بودن ۹۰ درصد مردم ایران و نیز استفاده از دخانیات و نوشیدنی های حرام و غیرمجاز نیز از دیگر عوامل است.
حسن طاهراحمدی با تاکید بر اینکه سلامت فقط بدین معنا نیست که فرد از نظر جسمی بیمار نباشد، اضافه کرد: مقوله سلامت باید از سایر جنبه های اجتماعی و روانی معنوی نیز پرداخته شود و هدف از اجتماعی شدن سلامت این است که هر شخص در برابر سلامت خود و اعضای خانواده و نیز جامعه احساس مسئولیت کند.
وی در ادامه با بیان آماری از وضعیت استان در ابتلا به بیمارهای گوناگون گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد جمعیت استان مرکزی مبتلا به فشار خون، ۱۰ درصد مبتلا به دیابت و ۴۳ درصد چربی خون، هستند و ۵۷ درصد مردم استان مبتلا به چاقی بوده و اضافه وزن دارند که نتیجه آن آمار ۴۶ درصدی مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی و عروقی، ۱۴ درصد سرطان، و ۱۷ درصد نیز در اثر تصادفات و سوانح است.
البته به غیر از این تحقیقات دانشمندان نیز از تاثیر منفی اضافه وزن بر اندام های دیگر چون مغز خبر می دهند. در مقاله ای در «علمنا» آمده است: مغز افراد چاق در میانسالی تغییراتی را در ماده‌ سفید نشان می دهد که مشابه این تغییرات در افراد لاغری که ده سال پیرتر هستند، دیده می‌شود. این یافته مربوط به تحقیق جدیدی است که در دانشگاه کمبریج انجام شده است. ماده‌ی سفید، بافتی است که نواحی مختلف مغز را به هم متصل کرده و اجازه می دهد اطلاعات بین مناطق مختلف مغز رد و بدل شود.
مغز ما به طور طبیعی با افزایش سن از نظر سایز کوچک می شود، اما دانشمندان مشخص کردند اضافه وزن که با دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد، ممکن است با شروع و پیشرفت پیری مغز هم در ارتباط باشد.
این تیم تحقیقاتی اطلاعات مربوط به ۴۷۳ شخص را که بین ۲۰ تا ۸۷ سال داشتند مورد مطالعه قرار دادند و نتایج مطالعاتشان در ژورنال منتشر شد.
محققان، داده‌ها را در دو گروه دسته‌بندی کردند: لاغر و دارای اضافه وزن. آن‌ها تفاوت‌های قابل توجهی را در حجم ماده‌ی سفید مغز افراد دارای اضافه وزن نسبت به همتایان لاغرشان یافتند. افراد چاق کاهش گسترده‌ای در میزان ماده‌ی سفید مغزشان داشتند.
سپس این تیم تحقیقاتی اینکه حجم ماده‌ی سفید چگونه با سن ارتباط دارد را محاسبه کردند. آن‌ها کشف کردند که حجم ماده‌ی سفید مغز فردی ۵۰ ساله و دارای اضافه وزن اندازه‌ای برابر با حجم ماده‌ی سفید مغز فردی لاغر و ۶۰ ساله دارد. این یافته‌ها نشان می دهد چاقی می تواند به اندازه‌ی ۱۰ سال روی سن مغز تاثیر بگذارد.
با این حال پژوهشگران این تفاوت‌ها را فقط در افراد میانسال مشاهده کردند که پیشنهاد می‌کند مغز ما به طور خاص در این دوره‌ی سنی نسبت به چاقی آسیب‌پذیر است.
نویسنده اول این مقاله دکتر لیزا رونان از گروه روانپزشکی در دانشگاه کمبریج می گوید: همزمان با بالا رفتن سن، مغز ما به طور طبیعی کوچـک می شود؛ اما مشخص نیست چرا افرادِ دارای اضافه وزن کاهش شدیدتری در میزان ماده ی سفید مغزشان دارند. ما در حال حاضر فقط می توانیم مشخص کنیم آیا اضافه وزن ممکن است از طریقی موجب این تغییرات مغزی باشد یا برعکس چاقی یکی از پیامدهای تغییرات مغزی است.
نویسنده ارشد پروفسور پل فلچر، از گروه روانپزشکی این دانشگاه افزود: «ما در جمعیتی سالخورده زندگی می کنیم که میزان چاقی در آن رو به افزایش است. بنابراین ضروری است که مشخص شود این دو فاکتور چگونه با هم بر هم کنش می کنند.» این واقعیت که ما این نتایج را تنها در افراد میانسال یافتیم، احتمال این موضوع را که ممکن است ما فقط در این دوره‌ی سنی آسیب‌پذیر باشیم، بالا می‌برد. همچنین یافتن این موضوع نیز با اهمیت است که آیا این تغییرات مغزی می‌تواند با کاهش وزن برگشت‌پذیر باشد یا خیر.»
دانشمندان با انجام آزمون‌های استانداردی که مشابه تست‌های هوش بود دریافتند برخلاف وجود تفاوت‌های واضح در حجم ماده‌ی سفید مغز بین افراد لاغر و چاق، هیچ ارتباطی میان چاق بودن و داشتن اضافه وزن با توانایی‌های شناختی اشخاص وجود ندارد.
پس بهتر است برای داشتن قلب و مغـزی سالـم تر به باشگاه ها و مطب های متخصصان تغذیه برویم نه فقط برای پوشین چند سایز لباس کوچکتر.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.