خانه » جدیدترین » تقدیر از بازنشستگان نمونه استان مرکزی در روز خانواده و تکریم بازنشستگان

تقدیر از بازنشستگان نمونه استان مرکزی در روز خانواده و تکریم بازنشستگان

شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰   شماره ۱۴۵۴

تقدیر از بازنشستگان نمونه استان مرکزی در روز خانواده و تکریم بازنشستگان

مراسم گرامیداشت بازنشستگان استان مرکزی همزمان با روز خانواده و تکریم بازنشستگان با حضور مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان مرکزی و مدیرکل سازمان کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد.
به گزارش وقایع استان مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان مرکزی در این مراسم و در جمع روسای کانون های بازنشستگی استان مرکزی گفت: در این روز به صورت نمادین از بازنشستگان تجلیل و قدردانی می کنیم در حالی که تکریم و احترام این بزرگواران در طول سال سرلوحه کار ماست. این مراسم صرفا یک هماهنگی در کل کشور است که نشانگر اهمیت تجربیات بازنشستگان می باشد.
صدیقه حسامی افزود: صندوق بازنشستگی استان مرکزی در حال حاضر ۲۷۹۵۰ بازنشسته را تحت پوشش خود دارد. ۷۰ درصد از بازنشستگان استان آقا و ۳۰ درصد از آن ها خانم هستند. تعدادی از بازنشستگان فوت شده و حقوق بازنشستگی به وراثشان تعلق می گیرد در همین راستا حدود ۶۷۰۰ نفر وراث حقوق بگیر در استان مرکزی داریم. که حدودا ۱۸ درصد از جمعیت حقوق بگیر ما را تشکیل می دهد.
وی اظهار کرد: میانگین حقوق بازنشستگان در استان ۶ میلیون ۹۰۰تومان است، که به دنبال اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در مهرماه سال گذشته اجرا شد ما به این رقم رسیدیم که نسبت به سال گذشته دوبرابر افزایش پیدا کرده است.
حسامی گفت: حدود ۱۵هزار نفر شاغل مشمول صندوق بازنشستگی کشوری در استان هستند. از کل جامعه آماری ۱۸ هزار بیمه شده اصلی داریم که تحت پوشش درمان هستند، با احتساب افراد تحت تکفل حدود ۱۴هزار نفر به این آمار اضافه می شود علاوه بر آن ۵هزار نفر از وراث حقوق بگیر نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند که در مجموع می توان گفت ۳۶ هزار و هشتصد نفر خدمات بیمه تکمیلی در سطح استان دریافت می کنند.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان مرکزی در ادامه خاطر نشان کرد: از آن جا که برای مجموعه صندوق بازنشستگی همواره کیفیت زندگی بازنشستگان مهم بوده است، با رویکرد جدیدی که صندوق پیش گرفته است به خصوص در یک سال و نیم اخیـــر طرح های فرهنگی اجتماعی بسیاری را برای بازنشستگان پیش بینی شده و در حال اجرا می باشد.
وی افزود: کیفیت زندگی بازنشستگان در گرو سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط فردی و اجتماعی آن ها با دیگر افراد می باشند، رسالت اصلی صندوق بازنشستگان افزایش این کیفیت بوده که در همین جهت برنامه هایی برای ارتقا معیشت زندگی این قشر از جامعه و ایجاد احساس آرامش و خودباوری در نظر گرفته است.
حسامی اظهار کرد: طبق آمارهای به دست آمده صندوق بازنشستگی نزدیک ۳۰ تا چهل درصد در تحقق این هدف و ارائه خدمات اجتماعی موفق بوده، این خدمات در قالب بسته های طرح یاری ارائه گشته و از بهمن ماه سال ۹۸تاکنون سیزده بسته به افراد تعلق گرفته است.
وی افزود: اولین بسته طرح یاری در خصوص خرید از فروشگاه های رفاه بود، که بازنشستگان می توانستند به مبلغ ۱میلیون دویست تومان از این فروشگاه ها خرید کنند و بعد از یک ماه تنفس این مبلغ را به صورت اقساط سه ماهه با کسر از حقوقشان بازپراخت کنند. در حال حاضر میزان اعتبار این طرح در چهارمین مرحله به دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان مرکزی گفت: علاوه بر آن خدمات دیگری نیز از طریق شرکت های تحت پوشش صندوق ارائه گردید از آن جمله تخفیف خرید از کفش ملی، تخفیف خرید محصولات پگاه از فروشگاه های رفاه و افق کوروش، تسهیلات بیمه برای خدمات دندان پزشکی به صورت اقساط، تخفیف های هتل های ایرانگردی و جهانگردی و استفـــاده از مراکــز اقامتی و رستوران ها می باشد.
وی افزود: استخدام فرزندان بازنشستگان در فروشگاه هــای زنجیره ای افق کوروش از دیگر خدمات ارائه شده است که طبق آمار اعلام شده در سطح کل کشور فرزندان ۹۷ نفر از بازنشستگان در این مجموعه استخدام و مشغول به کار شده اند، خرید محصولات شرکت اسنوا نیز از خدماتی است که در استان مرکزی مورد استقبال قرار گرفت که طی آن ۵۰ میلیون تومان اعتبار بسته به میزان دریافتی افراد در اختیار بازنشستگان قرار می گرفت که می توانستند در اقساط ۶۰ ماهه از فروشگاه های اسنوا خرید کنند، طبق آمار ۷۰۷ نفردر استان از خدمات خرید محصولات اسنوا استفاده کرده اند.
صدیقه حسامی بیان کرد: جدیدترین خدماتی که در بسته های طرح یاری در نظر گرفته شده با قراردادی که با اداره فنی و حرفه ای استان بسته شده است برای مهارت آموزی بازنشستگان و فرزندانشان در مراکز دولتی فنی و حرفه ای به صورت رایگان می باشد.
وی خاطرنشان کرد: ورزش بازنشستگان از دیگر اولویت های صندوق می باشد طبق ابلاغیه وزارت تعاون به فدراسیون ورزش های کارگری، بحث ورزش جامعه صندوق بازنشستگان مورد توجه قرار گرفته و در همین راستا ایجاد انجمن ورزشی صندوق بازنشستگان بایستی در استان با همکاری اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اداره کل ورزش و جوانان پیش بینی شده است.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان مرکزی در ادامه افزود: همان طور که در طرح پیک کتاب در نظر گرفته شده است، بازنشستگان و سالمندان بالای ۶۰ سال می توانند به صورت رایگان به عضویت کتابخانه های عمومی درآمده و از خدمات این نهاد استفاده نمایند، و همین طور از کلاس های آموزشی به صورت مجازی و اینترنتی در حوزه کتابخوانی استفاده نمایند.
وی گفت: امسال ۱۶ امین سالی است که بزرگداشت خانواده و تکریم بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگان اجرا می شود، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۵روز تکریم بازنشستگان در کنار روزخانواده قرار گرفته است و این به منظور اهمیت و جایگاه بازنشستگان و سالمندان در جامعه می باشد.
حسامی گفت: طی بخشنامه ای که به کلیه دستگاه های اجرایی و کانون های بازنشستگی ابلاغ گردید، کسانی که فعالیت ها و آثاری شاخص در دوران بازنشستگی داشته اند می توانستند از طریق سایت اینترنتی صندوق بازنشستگی و بانک اطلاعاتی نخبگان نسبت به ثبت آثار خود اقدام کنند، در مجموع از سال ۸۵ که این سامانه طراحی شده تا الان ۱۳۰ نفر نسبت به ثبت اطلاعات خود در این سامانه اقدام نموده اند و طبق این گزارش در سال جدید ۲۲ نفر برای بازنشستگی نمونه اعلام دواطلبی کردند.
وی بیان کرد: برای انتخاب بازنشسته نمونه ۶ محورعلوم، آموزش و پژوهش، محورهای ورزشی و تندرستی، فعالیت های عام المنفعه، کارآفرینی و ایجاد اشتغال، فرهنگ و هنر، ایثار و فداکاری در نظر گرفته شده داست.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان مرکزی گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا، برنامه های تکریم بازنشستگان نه در یک روز خاص بلکه در طول یک هفته از پایان دهه ولایت در حال انجام است. هفته گذشته برنامه ای در محلات اجرا شد در همین فرصت بازنشستگان محلات راکه در مرکز استان قرار ندارند مورد تقدیر قرار داده ایم. به این ترتیب سه نفر از بازنشستگان نمونه در هفته گذشته مورد تقدیر قرار گرفتند وامروز نیز سه نفر دیگر مورد تقدیر قرار می گیرندعلاوه بر آن سه نفر از بازنشستگان نیز به صورت ویژه مورد تقدیر خواهند گرفت.
مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این مراسم ضمن تبریک روز تکریم بازنشستگان گفت: در حالی که افراد در دوران بازنشستگی صاحب نوه می شوند و هزینه های زندگیشان افزایش می یابد، متاسفانه حقوق ها کمی کاهش پیدا می کند. در همین راستا از سال گذشته فعالیت هایی در جهت حل این مشکل شکل گرفته که جای ادامه برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب دارد.
بهزاد سام دلیری افزود: بازنشستگان طی سال های کاری خود تجارب بسیاری به دست آورده اند، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی استفاده از این تجارب را دارد تا از این طریق زندگی این افراد نیز از نظر رفاهی، مالی و غیره بهبود یابد.
وی اظهار کرد: در مجموعه کار، تعاون و رفاه اجتماعی ساختاری با ماهیت تشکل اجتماعی و رویکرد اقتصــادی وجود دارد. بــازنشستگان با توجه به فیلد کاری خود و تخصص و مهارت هاشان می توانند با تعاونی های خدماتی، تولیدی، رفاهی همکاری کنند. تا در کناراستفاده از تجربه این افراد مشکلات مالیشان هم تا حدودی مرتفع گردد.
مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجموعه ما متعلق به بازنشستگان است و ما در مجموعه کار، تعاون و رفاه اجتماعی آماده هر گونه همکاری با صندوق بازنشستگی استان را داریم. در مجموعه کارگری بیمه تامین اجتماعی یک سری امکانات ورزشی در استان وجود دارد که بعد از شیوع بیماری کرونا می تواند مورد استفاده بازنشستگان قرار گیرد.
در پایان این مراسم بازنشستگان نمونه و ویژه و روسای کانون های بازنشستگی با اهدای هدایایی مورد تقدیر قرار گرفتند. در ادامه نیز مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان مرکزی و جمعی از بازنشستگان به آسایشگاه سالمندان واقع در شهرک گردو اراک رفته و از افراد بستری شده در این مرکز ملاقات به عمل آوردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.