خانه » جدیدترین » داستان های خوب

داستان های خوب

شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰   شماره ۱۴۵۴

آثار منتخب نخستین جایزه داستان کوتاه رازان معرفی شدند

داستان های خوب

نخستین جایزه داستان کوتاه رازان با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان داد. این جایزه به همت فصلنامه رازان و با همکاری روزنامه وقایع استان با موضوع دوران کودکی و نوجوانی برگزار شد. محمد صالح علا، رضا مهدوی هزاوه و یوسف نیک فام داوران این دوره از جایزه رازان بودند.
داستان‌های گردآوری شده به صورت ضمیمه هفدهمین شماره فصلنامه رازان ویژه خاطره و سفرنامه در شهریورماه ۱۴۰۰ منتشر می‌شود.
در بیانیه پایانی جایزه رازان آمده است: همه می‌دانیم که در شرایط همه گیری ویروس کرونا و روزهای سخت بیم و امید به سر می‌بریم. سلامتی همه ی شما عزیزان را از خداوند یکتا خواهانیم. بیش از هرچیز دلتنگیم. دلتنگ دیدار با دوستداران ادبیات داستانی و شما خوبان که حیف در این دوره نخست میسر نشد تا در نشست پایانی همراه با شما باشیم.
آثار خوب، متوسط و ضعیفی به دبیرخانه رسید که با دقت و تیزبینی یکایک داستان‌ها خوانده شد. در یک داوری کلی می‌توان به مواردی چند اشاره کرد:
– در آثار رسیده، داستان و یا داستان هایی که بتوان از نظر فنی آن را در رده ی بسیار خوب و یا شاهکار قلمداد کرد، دیده نشد.
– اگر یکی از مولفه های داستان خوب را عامل جذابیت در نظر بگیریم، کمتر اثری توانسته بود، خواننده را با خود درگیر کند، به گونه ای که نسبت به سرنوشت شخصیت ها نگران شود که تا پایان ماجرا را نخواند، آن را رها نکند.
– اگر بپذیریم که داستان باید فرزند زمان خود باشد. کمتر نویسنده‌ای به موضوعات روز و درگیری های انسان امروزی با شرایط زیستی اش پرداخته بود.
– آثار از نظر پرداخت، چگونگی روایت، خلاقیت در تکنیک، نثر پاکیزه و به دور از تکلف دچار اشکالاتی بودند.
با آرزوی پویایی بیشتر برای یکایک شرکت کنندگان، هیات داوران در این دوره اثری را به عنوان رتبه برتر نمی‌گزیند و لوح تقدیر و جایزه ی نقدی را به طور مساوی به هفده اثری که می‌توان آنها را نسبتاً از نظر فنی انتخاب کرد، اهدا می کند.
هفده اثر منتخب بدون ترتیب عبارتند از:
ابل (رضا آتش فراز)، آیوا (رامین فراهانی)، عروسک خیمه‌شب‌بازی (تینا بادکوبه)، سیاه انجیر وحشی (بهار ماهوتی)، سفر به قطعه ی اصحاب الشهدا (محمد علمدار)، از کوچه سار آن تابستان دور (جمشید بهرامی)، معصومیت ماهی های رودخانه (حسین یارمرادی)، دست های عقربه ای (نیره نورالهدی)، چراغ های اشتباهی (نیلوفر خسروی)، کمال(سمیه سلطانی)، قصه های ناخدا سیلور (محمدرضا سیف)، یوونتوس (مریم حجتی)، پدر خوب، مادر خوب، امید به آینده خوب (محمد علی صادقی)، صدام باید به خاطر اسباب بازی من محاکمه می شد (هژار نورانی)، دنیای صامت (میلاد گواری)، ژیان (نشمیل کرباسیان)، گند شبانه (زهرا قلیزاده عمران).

۲ دیدگاه

  1. من کتاب آثار منتخب را خوندم دو تا از داستان ها منو شگفت زده کردن، خیلی خوب بودن

  2. سلام بر عزیزان رازان. جشنواره را ادامه بدهید. با جشنواره تان قصه های خوبی را معرفی کردین. کارتان را بازهم‌ با استاد محمد صالح علا ادامه دهید. ممنون.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.