خانه » پیشنهاد سردبیر » تغییر مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی بعد از پنج سال/جامِ «جم» در دستان «آذری»

تغییر مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی بعد از پنج سال/جامِ «جم» در دستان «آذری»

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶    شماره ۶۹۹

***

وقایع استان

سحر یاری

***

شبکه آفتاب استان مرکزی به اذعان مخاطبان و کارشناسان یکی از شبکه های ضعیف استانی در ارائه و تولید برنامه بوده است و شاید اندک محبوبیتی را که در همان سال های اولیه به مدد برخی خلاقیت هنرمندان به دست آورده بود بتدریج در بی توجهی مدیران و در سایه رشد دیگر شبکه های تلویزیونی و اجتماعی و برنامه های جالبشان از دست داد.
نکته مهم این است که دست اندرکاران شبکه آفتاب نه تنها در این مسیر تلاشی برای حرکت رو به جلو نکردند بلکه در همان سطح ماندند تا اندک مخاطب باقی را نیز از دست بدهند. بغیر از مسائل کلی که در کشور ما بی میلی مخاطب را به صدا و سیما بیشتر از قبل کرده است در سطح خُرد و محلی نیز مسائل دیگری مزید بر علت شده تا در کنار چند شبکه ای که همشهریان از تلویزیون ایران برای تماشا انتخاب می کنند شبکه استانی آفتاب جای کمتری داشته باشد. قطعا یکی از عوامل موثر در این روند سومدیریت و نبود نگاه مدرن و به روز در مدیریت چنین مجموعه ای است.
این مهم ترین پاشنه آشیل یک رسانه است زیرا این نگاه از سوی مدیر به سایر مجموعه و پرسنل نیز تسری پیدا می کند و در صورت وجود نگاهی متفاوت از آن نگاه حاکم، آن بینش و دید یا حذف می شود و یا جدی گرفته نمـی شود. مواردی که در سطوح پایین تر مدیریتی بیشتر از سطوح مدیریتی کلان در کشور دیده می شود.
به طور قطع این مدیر یک مجموعه است که سیاست گذاری و چشم انداز آینده آن مجموعه را مشخص می کند و اگر مجموعه ای بعد از سال ها حضور یک مدیر حرکت رو به جلویی نداشت و انتقادهای مخاطبان و نارضایتی کارکنان آن بیشتر شد باید نیم نگاهی به عملکرد و برنامه های راس آن مجموعه داشت.
در چند سال اخیر انتقادها به برنامه های صدا و سیمای استان مرکزی (شبکه آفتاب) بالا گرفته است. در کوران رقابت شبکه ها برای داشتن برنامه های موفق و جذاب همچنــان این شبکه به همـــان برنامه های قبلی خود اکتفا کرده و در تولید برنامه های باصطلاح جدیدش کپی ناموفقی از برنامه های پرمخاطب را دارد که قطعا مخاطب ترجیح می دهد اورجینال آن را مشاهده کند. البته به این معنا نیست که در صدا و سیمای استان مرکزی افراد بااستعداد و کاربلد و یا هنرمندان وجود ندارند بلکه این نشان می دهد چقدر محدودیت ها بر آن تاثیر داشته است.
کافی است نگاهی به برنامه های صدا و سیمای استان داشت. اولین نکته ای که جالب به نظر می رسد مخاطب شناسی برای تولید برنامه هاست. انگار تمام برنامه ها برای یک تیپ از جامعه با بازه سنی و تحصیلی مشخص ساخته می شود. به وضوح می توان دید برای قشر جوان، قشر فیلم بین، قشر کتابخوان و … این شبکه هیچ برنامه ای ندارد این یعنی مخاطب را کم دیدن و نگرش او به دنیا را در نظر نگرفتن و همین می شود که برنامه ها با کمی رنگ و لعاب در ظاهر با هم فرق خواهند داشت و در محتوا چیز خاصی ندارد. البته پربیراه نیست که در ساختار کلی صدا و سیمای کشور شاهد چنین شرایطی در مقیاس کوچکتر باشیم.
تمام این موارد ذکر شد تا به این خبر برسیم که مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی بعد از پنج سال تغییر خواهد کرد. یکی از نقدهایی که به طور مشخص به حمیدرضا قربانی جم مدیر این شبکه در این چند سال جدای از غیربومی بودن، نگاه تک ساحتی اش بود. او اهل همدان بود و تجربه مدیر تولید صدای مرکز زنجان، معاون صدای مراکز قزوین و قم را در کارنامه خود داشت. هر چند او در تمام مراسم ها و برنامه ها اگر تریبون بدست می آورد از وظایف و اقدامات عملی خود به شدت دفاع می کرد؛ ولی آنچه از خروجی شبکه آفتاب دیده می شد خیلی با این مسئله همخوانی نداشت.
البته در آخرین اقدام وی برنامه های شبکه آفتاب ۲۴ ساعته شد ولی بر همین مسئله نیز نقد جدی وارد است که در وانفسایی که کیفیت برنامه ها همچنان مانند قبل است و تولید برنامه ها نیز قابل قبول نیست این افزایش ساعت پخش چه معنایی دارد جز تکرار چند باره یک برنامه یا آیتم و اصلا به حال مخاطب چه فرقی دارد که ۱۲ ساعت باشد یا ۲۴ ساعت. به هرحال روز شنبه مراسم تودیع و معارفه مدیر صدا و سیمای استان انجام می شود و به جای قربانی جم، امیر هوشنگ آذر دشتی خواهد آمد. وی دانش آموخته رشته مدیریت رسانه در مقطع دکتری است و مدیریت گروه تاریخ و دفاع مقدس رادیو ایران، مدیر تحلیل راهبردی پیام مرکز نظارت و ارزیابی، مدیریت اطلاعات و برنامه ریزی شبکه رادیویی جوان و قائم مقامی شبکه قرآن و مدیر کلی شبکه خراسان شمالی از سال ۹۴ تاکنون از سوابق کاری او به شمار می رود.
البته اینکه توقع داشت مدیریت رسانه استان ها بومی باشد با توجه به سیاست گذاری های کلی کمی دور از ذهن به نظر می رسد ولی کاش مدیران انتخابی به فرهنگ و ظرفیت های استانی که به آن وارد می شوند آشنا باشند.
قطعا با این تغییر شاهد تغییر ناگهانی برنامه ها و افزایش کیفیت آن نخواهیم بود؛ ولی امید می رود مدیریت جدید با تعـــامل و هم افزایی با نخبگان و هنرمندان و به کار گیری نظرات و تجربیات آن ها در تولید برنامه ها، صدا و سیمای استان را از تک قطبی بودن خارج کند و شاهد حرکت رو به جلو این شبکه، جذب مخاطب و رضایتمندی کارکنان آن مجموعه از وی باشیم.
در این میان رسانه ها نیز انتظار دارند که مدیرکل جدید با سعه صدر بیشتری به انتقادهای رسانه توجه داشته باشد و هر نقدی را راهی برای توسعه و رشد آن مجموعه بداند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.