خانه » پیشنهاد سردبیر » کارگران هپکو همچنان نسبت به وضعیت شرکت خود معترض هستند/ گمشده در بحران

کارگران هپکو همچنان نسبت به وضعیت شرکت خود معترض هستند/ گمشده در بحران

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶    شماره ۶۹۹

وقایع استان: در روزهای اخیر که مسئولان هر دقیقه از حل مشکلات دو کارخانه بزرگ استان، هپکو و آذرآب سخن می گویند اعتراض کارگران هپکو نشان می دهد که اوضاع برای آنها چندان فرقی نکرده است. انتشار عکس هایی از خالی بودن انبار شرکت هپکو از تولیدات و بیکاری کارگران این شرکت در فضای مجازی حاکی از آن است که وضعیت در هپکو با برگزاری جلسات و دادن وام برای پرداخت مطالبات کارگران فرقی نکرده و باید چاره ی دیگری اندیشید. چنان که سیدمهدی مقدسی چندی پیش در مجلس خطاب به دولتمردان گفت: «همچنین انتظار داریم شرکت هپکو به‌طور موقت به صندوق حمایت از دولت واگذار شود تا پس از ساماندهی مجدد شرایط بهتری را برای واگذاری طی کند و شرکت کارگزاری بانک کشاورزی و سهامداران آذرآب هیأت مدیره توانمند و مدیرعامل قوی را انتخاب کنند تا بتواند شرایط بهبود را برای آذرآب فراهم کند. در سال اقتصاد، تولید و اشتغال از دولت تدبیر و امید می‌خواهیم به‌صورت جدی به رفع مشکلات واحدهای تولید توجه کند و به‌صورت ریشه‌ای مشکلات را حل و فصل کند.»
عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو اراک با بیان اینکه هپکو شرایط متفاوتی نسبت به آذرآب دارد، گفت: حضور وزیر کار به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری در شرکت تغییری در شرایط بحرانی هپکو ایجاد نکرده است و شرکت همچنان تعطیل و کارگران بیکارند.
مجید لطیفی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرد: پرسنل و کارگران شرکت هپکو از سال گذشته و با آغاز تجمعات کارگری سه موضوع اصلی را دنبال می‌کردند که تا به امروز هیچ یک از آنها به صورت کامل تحقق نیافته است. وی انتخاب سهامدار با اهلیت و صلاحیت، افزایش کار و تولید و پرداخت حقوق و معوقات کارگری را سه موضوع اصلی و اولویت کارگران هپکو دانست و گفت: تا به امروز هیچ‌یک از این مسائل حل نشده است و تنها بخشی از معوقات کارگران پرداخت شده است.
لطیفی با اشاره به اینکه طبق مذاکرات انجام شده با سهامدار شرکت باید خردادماه سال جاری کلیه معوقات کارگران پرداخت و تسویه و خطوط تولید شارژ می‌شد که تا به امروز هیچکدام انجام شده است و سهامدار به معنای واقعی خلف وعده کرده است، افزود: در کارگروه ستاد تسهیل و رونق تولید با ریاست معاون اقتصادی استاندار مرکزی که در شانزدهم تیرماه سال جاری برگزار شد تصمیم بر تعطیلی اجباری کارخانه به منظور تحقق اهداف و تصمیمات شد که آن نیز به جایی نرسید. وی با بیان اینکه براساس تصمیمات جلسه ستاد تسهیل مقرر شد که سهامدار هر ۴۵ روز ۵۰ درصد معوقات کارگری و حقوق عقب‌افتاده پرسنل را پرداخت کند و مواد خام جهت تولید و تکمیل قطعات پیش‌فروش شده تامین شود، تصریح کرد: عدم اهلیت، عدم تعهد مالی و فنی سهامدار منجر به محقق نشدن تصمیمات و عدم رفع مشکلات هپکو شده است و تا به امروز نیز هیچ‌یک از مسئولان حتی حضور وزیر کار به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری در شرکت نظری در خصوص تغییر سهامدار نداشته‌اند. عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو تاکید کرد: دولت باید بپذیرد که در خصوصی‌سازی در رابطه با شرکت هپکو اشتباهاتی را مرتکب شده است و حضور دکتر ربیعی که به منظور ساماندهی به وضعیت آذرآب و هپکو به اراک سفر کرد نیز حداقل در مورد هپکو اثربخشی نداشته است. شرایط هپکو و آذرآب کاملا متفاوت است و باید روندی دیگر در خصوص این شرکت در پیش گرفته شود. وی با اشاره به اینکه با تلاش‌های صورت گرفته و همکاری بانک‌های عامل تنها حقوق و معوقات پرسنل شرکت هپکو تا پایان مرداد ماه پرداخت شده است و سه ماه معوقات سال ۹۵ همچنان به قوت خود باقیست، اظهار کرد: علاوه بر این معوقات شرکت‌های تابعه هپکو نیز تا پایان تیرماه سال جاری تسویه شده است، اما با این روند و رویکرد نمی‌توان هپکو را نجات داد. لطیفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت و کارگران بیکار هستند و هنوز وارد تولید نشده‌اند، بیان کرد: هپکو توسط شخص نجات نمی‌یابد بلکه باید تحت لوای وزارت راه، وزارت کشور یا سازمان گسترش و نوسازی صنایع قرار گیرد و دولت باید وارد میدان شود. وی تصریح کرد: شرکت هپکو شرکت مونتاژکار نیست بلکه توان طراحی، مهندسی و ساخت دارد این شرکت در دوران جنگ با ساخت بولدوزرهای عملیاتی، لودر، ماشین نی‌کوب، پل شناور و … دین خود را به نظام و انقلاب و کشور ادا کرده است و امروز این نظام است که باید دین خود را به هپکو ادا کند، اما تا به امروز هیچ تصمیم موثر و مثبتی برای نجات هپکو اتخاذ نشده است. این عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو با اشاره به برگزاری جلسه در روز شنبه هفته جاری عنوان کرد: خروجی این جلسه با وجود آنکه مسئولان استانی خبر از تصمیمات مثبت و موثر می‌دهند، اما تاکنون عنوان نشده است و همچنان در انتظار تصمیمات مثبت هستیم تا بلکه هپکو از این شرایط خارج شود.
وی اظهار کرد: با تزریق ۵ میلیارد تومان نقدینگی به شرکت می توان کار را آغاز کرد. در حال حاضر برای کار نیازمند مواد اولیه هستیم که با تزریق آن و تکمیل تجهیزات پیش فروش شده می‌توان حدود ۱۶ میلیارد تومان آورده برای شرکت محقق کرد، اما تا به امروز سهامدار نیز با وجود آنکه بارها برنامه تولید را از مهندسان شرکت گرفت وارد میدان عمل نشده و این چنین بیکار مانده‌ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.