خانه » پیشنهاد سردبیر » تغییر با تکرار/رئیس جمهور از محتوای کتب درسی به شدت انتقاد کرد

تغییر با تکرار/رئیس جمهور از محتوای کتب درسی به شدت انتقاد کرد

یکشنبه ۲ مهر ۹۶   شماره ۶۸۷

***

وقایع استان

سحر یاری

***

دنیا با سرعت در حال تغییر است و این تغییر اجتماعی، فرهنگی، علمی و … بر شیوه زندگی انسان و مراوداتش تاثیر دارد. در چنین شرایطی بی شک باید نیروی انسانی آگاه و مطلع با وضعیت موجود تربیت شود و این تغییرات نیز باید همگام در شیوه آموزش ها اعمال شود. با توجه به این نکته در طی چند دهه اخیر شیوه نظام آموزشی بارها در کشور ما تغییر کرده است و گاه حتی با این همه آزمون و خطا به شیوه های گذشته بازگشته ایم. این تغییرات نشان می دهد که در طول این سال ها تلاش برای تغییر به دلایل متعدد از جمله فراهم نشدن بسترهای لازم و نگاه دقیق و کارشناسانه همیشه با شکست مواجه بوده است و در نهایت خروجی مدارس و دانشگاه ها نسبت به گذشته از لحاظ کیفیت و سطح سواد تغییر چشمگیری نداشته است و با توجه به شیوع مدرک گرایی با نسل بدون مهارت و کم سواد رو به رو هستیم.به غیر از شیوه تدریس و نظام آموزشی آنچه مهم است محتوایی است که بعنوان اطلاعات و آگاهی در اختیار دانش آموز و دانشجو قرار می گیرد. در واقع کتب و سرفصل های درسی یکی از مهم ترین عناصر تحصیل و سواد هستند. نگاه جدی به کتب درسی در تمام این سال ها نشان می دهد که آنچه هم اکنون در مدارس تدریس می شود تفاوت چندانی با آنچه در چند دهه قبل یاد داده می شد ندارد و به غیر از برخی تغییرات ظاهری و یا حجمی تغییر اساسی در محتوای آن ها به وجود نیامده است این در حالی است که چهار سال پیش وزارت آموزش و پرورش از تغییر تمام کتب درسی تا سال ۹۶ خبر داده بود و اعلام کرده بود: «برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران»، بُن مایه و فونداسیون همه دروس بوده و به عنوان نقشه راه تمام کتاب‌های درسی است و با توجه به آن تمام کتب درسی تا سال ۹۶ تغییر خواهد کرد، هر چند در این راستا تغییرات عمده و قابل توجه محتوایی دیده نمی شود. مسئله ای که مورد انتقاد ریاست جمهوری نیز بود و در ابتدای سال تحصیلی ۹۶-۹۷ هم بر آن تاکید داشت.

رئیس‌جمهور در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۷ با انتقاد از محتوای کتب درسی تصریح کرد: کتاب‌های درسی ما دانش آموز را به جای تربیت برای فردا، برای دیروز تربیت می‌کند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شنبه اول مهر اظهار کرد: وقتی امروز کتاب‌های درسی را باز می کنیم غیر از عوض شدن جلد، فونت، عکس وتغییر بعضی عبارت‌ها نسبت به زمانی که ما درس می خواندیم تغییر چندانی نکرده است. در حالیکه ما باید دانش آموزان را حداقل برای ۱۲ سال آینده تربیت کنیم، کتابهای درسی ما دانش آموز را برای دیروز تــربیت می کند نه برای فردا و حتی امروز.
وی ادامه داد: نحوه تدریس و اداره کلاس ما با همه تلاش معلمان نیاز به تحول جدید دارد. در پایان کار معلوم می شود که معلم، وزیر و دولت چقدر کار کرده‌اند و در پایان کار مشخص می‌شود که آیا ما یک نوجوان یا جوان مسئول، ماهر، علاقه مند به کار و خلاق تحویل جامعه داده‌ایم یا تنها باعث شده‌ایم دانش آموزان حفظیاتی را که از یاد می رود حفظ کنند.
روحانی با بیان اینکه برای آنکه دوران مدرسه بهترین دوران زندگی باشد و احساس کنیم شرایط بهتری برای حضور در جامعه داریم، به نکاتی باید توجه کرد، افزود: این مسئله به برنامه‌ها ، تلاشها و کمک‌های دولت، تلاش‌های پدران ومادران و خانواده‌ها، معلمان و جامعه وهمچنین اخیرا به نوع استفاده از فضای مجازی بستگی دارد و همه اینها دست به دست هم می‌دهند که در پایان این ۱۲ سال ما به کجا برسیم.
وی با اشاره به موفقیتهای جوانان ایرانی بیان کرد: همه ما میدانیم در کشور ما در بسیاری از زمینه ها جوانان دانش آموزان و دانشجویان قدمهای بسیار خوبی برداشته اند. ما در بسیاری از المپیادها برنده طلا شده‌ایم. دانشجویان ما در بسیاری از دانشگاه های برتر دنیا در حال تحصیل هستند و در بسیاری از مراکز علمی درجه یک دنیا ایرانیان به عنوان نخبه تلاش می کنند. اما وقتی به صد سال پیش ایران بازمیگردیم و با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنیم می بینیم که در کشور نواقصی وجود دارد. و ما از سرمایه و منابع‌مان به بهترین استفاده نکرده ایم.
رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: اگر کسی که ۱۲ سال درس خوانده و دیپلم گرفته را دو سال بعد از دیپلم با کسی که در یک کشور پیشرفته این کار را انجام داده مقایسه کنیم، می بینیم که آن کسی که در کشور پیشرفته بوده داشته‌هایش بیشتر از دانش آموز ایرانی است. باید بپرسیم چرا؟ چون ما در کلاس خود البته در هنرستان کمتر و در دبیرستان بیشتر، بیشتر می خوانیم و حفظ می کنیم تا در امتحان نمره خوب بگیریم و چون حفظیم، حافظه با گذشت زمان مثل یخ در آب است و آب می شود. اما اگر به خلاقیت جوان‌ها و نوجوان‌ها تکیه کنیم و همان مطلب را به جای حفظ کردن به صورت سوال مطرح کنیم تا با فکر خودشان جواب بدهند نتیجه را خواهیم دید.
وی در ادامه تاکید کرد: این مسئله باید باور نویسندگان کتب درسی شود که دانش‌آموزان می‌توانند در بیان پاسخ‌ها از آنها بهتر باشند و با مقدمه، مطلب، بیان و جملات بهتری حرفشان را بیان کنند. باید بگذاریم بخش بزرگی از کتب درسی ما تــــوسط دانش آموزان در سالهای آینده نوشته شود و روی خلاقیت و مهارت دانش‌آموزان تکیه کنیم.
روحانی همچنین عنوان کرد: نباید بعد از ۱۲ سال یک کاغذ به عنوان مدرک دست دانش آموزان بدهیم بلکه باید مهارتی یاد بدهیم که بتوانند آن را به عنوان رشد و نمو دوران متوسطه خود در محیط کار عرضه کنند. باید دانش آموزان علاقه مند به کار، تحویل جامعه بدهیم و دانش آموز را در یک رشته به عنوان یک جوان ماهر تربیت کنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: اولین خواسته‌ام از آقای بطحایی قبل از معرفی و به مجلس این بود که دانش آموزان در پایان ۱۲ سال باید یک کار بلد باشند. تا اگر نخواستند به دانشگاه بروند و خواستند وارد محیط کار و جامعه شوند یک مهارت را به خوبی آموخته باشند. این به عنوان رسالت و وظیفه بزرگ همه معلمین، مسئولان و نویسندگان کتابهای آموزش و پرورش است.
اما همین چند روز پیش بود که معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با ایرنا از تغییر محتوای کتاب درسی پا به پای زمانه گفته بود. حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان با بیان اینکه بسیاری از ایرادها به تغییر محتوای کتاب های درسی درست نیست، گفت: محتوای کتاب های درسی پا به پای زمانه تغییر می کند و نمی توان سیاست های جامعه را با حس نوستالژی برخی به کتاب های درسی قدیمی مطابقت داد.
وی با بیان اینکه تغییر محتوای کتاب های درسی بر اساس ضرورت ها و اقتضائات کشور، علاقه و نیازهای دانش آموز و خانواده ها انجام می شود، اظهار کرد: داستان کوکب خانم و حسنک کجایی مربوط به دوران روستایی و زمانی بود که کشاورزی و دامداری و دامپروری در کشور ما مدرنیته نبود و اینـــگونه داستان ها در کتاب های درسی جذابیت داشت.
وی ادامه داد: کتاب «تفکر رسانه ای» به عنوان یک ضرورت به کتاب های درسی دانش آموزان متوسطه اضافه شده است زیرا رسانه ها امروز بر زندگی آحاد جامعه غلبه دارد، این رسانه ها و تشخیص واقعیت و کاذب بودن مطالبی که در فضـای مجازی منتشـــر می شود را باید دانش آموز بشناسد و قدرت تجزیه و تحلیل پیدا کند تا هر مساله ای را نپذیرد و در واقع باید دروازه بانی خبر را به دانش آموزان بسپاریم.
وی با تاکید بر اینکه از نقد، گریزی و گریزی نیست، بیان داشت: یکهزار و ۱۵۰ عنوان کتاب درسی وجود دارد و اگر کسی بخواهد انتقادی به برخی مطالب وارد کند باید تمامی این عناوین را مورد پژوهش قرار دهد و اشراف کامل به موضوعات کتاب های درسی داشته باشد تا بتواند نقد درستی ارائه دهد.
در سال تحصیلی جدید ۲۸۰ عنوان کتاب درسی جدید و راهنمای معلم در شاخه نظری(رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی و معارف اسلامی) و شاخه مهارتی(فنی و حرفه ای و کار دانش) در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.