خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی اهمیت مهدهای کودک در مهارت افزایی اجتماعی کودکان/دروازه ورود به زندگی

بررسی اهمیت مهدهای کودک در مهارت افزایی اجتماعی کودکان/دروازه ورود به زندگی

یکشنبه ۲ مهر ۹۶   شماره ۶۸۷

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

برای بیشتر ما تصویر کودکان مهدکودکی و والدینشان در ذهنمان با مشغله، کار، خستگی و بی حوصلگی همراه است. در فرهنگ ما والدین ترجیح می دهند که قبل از ورود کودکشان به پیش دبستانی و مدرسه اگر فرصت دارند آن ها را نزد خود نگاه دارند زیرا نگاه به مهدکودک همچنان در فرهنگ ما نگاه خیلی مثبتی نیست زیرا از دید والدین مهدکودک مکانی برای نگهداری بچه هاست و هرگز بعنوان یک مکان تربیتی و آموزشی که کودکان را برای یادگیری برخی مهارت ها آماده می کند مورد توجه نیست. شاید در گذشته که خانواده ها تعداد زیادی فرزند داشتند و مهمانی ها و حضور کودکان در کنار کودکان فامیل بیشتر بود به طور خودکار حضور در جمع ایجــــاد می شد و کودکان رفتارهای اجتماعی را نیز تمرین می کردند؛ ولی در خانواده های کوچک و تک فرزند، دوران کنونی و کم شدن روابط خانوادگی و حضور بی اندازه رسانه هایی چون تلویزیون، بازی های کامپیوتری و فضای مجازی کودکان را افرادی گوشه گیر و تنها طلب بار آورده است. بنابراین حضور یکباره آن ها در فضاهایی چون مدرسه می تواند این کودکان را با مشکلاتی رو به رو کند. ترس از جمع و جدایی از پدر و مادر همچنان در روزهای اول مدرسه در میان بسیاری از دانش آموزان سال اول دیده می شود در حالیکه اگر آن ها پیش از آن دوران حضور در پیش دبستانی و مهدکودک را تجربه کرده بودند شاید بسیاری از این مشکلات ایجاد نمی شد.
البته این یک طرف ماجراست زیرا شهریه های بالای مهدکودک ها و مدارس پیش دبستانی نیز دیگر مانع برای حضور در این دوره ها است.جدای از این نگاه و البته مشکلات اقتصادی بدون شک حضور کودکان در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها می تواند مثبت باشد البته در صورتی که که در این مراکز به درستی مهارت ها و رفتارهای اجتماعی آموزش داده و از مربیان متخصص در این خصوص استفاده شود.
یک مربی مهدکودک و پیش دبستانی در اراک در این خصوص می گوید: بیشتر افرادی که کودکان خود را به مهدکودک ها می آورند شاغل و کارمند هستند و کم پیش می آید کودکی که مادر خانه دار دارد به مهدکودک بیاید مگر در مواردی که کودکشان خیلی وابسته باشد و بخواهند این وابستگی به خانواده را کم کنند.
بیک لیک ادامه می دهد: هنوز در میان خانواده ها فرهنگ حضور کودک در دوره های مهدکودک و پیش دبستانی جا نیفتاده است در حالیکه می تواند تاثیرات مثبتی در آموزش مهارت های اجتماعی برای کودکان داشته باشد و آن ها را برای مراحل بعدی حضور خارج از خانه آماده کند.
وی اضافه می کند: البته این رفتارها و آموزش ها در گرو این است که مربی های مهدکودک ها آموزش های لازم در این زمینه را دیده و فارغ التحصیل رشته های مرتبط باشند و آمادگی ارتباط با کودکان را داشته باشند.
بیک لیک توضیح می دهد: برای آموزش رفتارهای اجتماعی از همان ابتدای ورود بچه ها کار را آغاز می کنیم و از طریق بازی های گروهی، شعرخوانی، روایت داستان های مشارکتی و نظرخواهی از بچه ها آن ها را به کار گروهی و حضور در جمع تشویق می کنیم.
وی ادامه می دهد: در میان کودکان گاه نمونه های خجالتی و گوشه گیر هم هستند و ما تلاش می کنیم با دادن مسئولیت آن ها را به همکاری بیشتر با دیگر بچه ها ترغیب کنیم.
بیک لیک با بیان اینکه حضور در مهدکودک برای همه کودکان می تواند مفید و حتی ضروری باشد، ادامه داد: حضور در مهد و دوران پیش دبستانی ناخودآگاه میزان مشارکت و همکاری در کودکان را بالا می برد و آن ها یاد می گیرند که چطور به یکدیگر کمک کنند و یا از یکدیگر کمک بخواهند. این مربی پیش دبستانی می گوید: حضور در اردوهای دسته جمعی مانند رفتن به سینما، پارک، رستوران و … به بچه ها یاد می دهد که در هر مکانی چه رفتار و چه نحوه برخوردی داشته باشند و چگونه درخواست های خود را مطرح کنند.
اهمیت یادگیری رفتارهای اجتماعی و آموزش آن ها در مهدهای کودک مسئله مهمی است که هم اکنون در دستور کار بهزیستی نیز قرار دارد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی از آغاز اجرای طرح ترویج رفتار اجتماعی در مهدکودک های استان مرکزی به ویژه مهدهای مناطق حاشیه نشین و آسیب پذیر خبر داد.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، بهروز رفیعی اظهار داشت: مهدکودک تنها جایگاه نگهداری از کودکان نیست بلکه ابتدای آموزش کودکان برای ورود به جامعه است و نقش مهم در آشنایی کودکان با سبک زندگی اجتماعی دارد.
وی ادامه داد: بیش از پنج هزار کودک چهار تا شش سال در مهدکودک های تحت پوشش بهزیستی استان مرکزی آموزش و نگهداری می شوند و بیش از ۶۰۰ مربی در این مهد کودک ها فعالیت می کنند.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی افزود: در راستای توانمندسازی مربیان مهد کودک ها در سطح استــان آموزش های مدون دوره ای برگزار می شود و مربیان با گذراندن این دوره ها مدارک معتبر مربی گری دریافت می کنند و می توانند در آینده مربیان خود، موسس مهدکودک شده و براساس شرایط قانون کار از حمایت های تامین اجتماعی و اداره کار و رفاه اجتماعی بهره مند شوند.
رفیعی اضافه کرد: پایه و اساس کار مهد کودک ها ترویج معارف و مفاهیم قرآنی به کودکان است و در زمینــــه مهارت های زندگی طرح ترویج رفتار مدنی به خصوص در مناطق آسیپ پذیر استان اجرا می شود.
وی بیان کرد: اگر در مهد کودک ها شیوه های صحیح زندگی اجتماعی و کسب مهارت های لازم به کودکان داده شود از بسیاری آسیب های اجتماعی در آینده جلوگیری خواهد شد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: طرح ترویج رفتار مدنی نیز با هدف کاهش این آسیب ها در مهد کودک های مناطق حاشیه نشین و آسیب خیز ارائه شده است تا فرزندان با موضوعات تعامل، گفت و گو و گذشت آشنا شوند.
رفیعی با بیان اینکه ایجاد طرح روستا مهدها در مناطق حاشیه نشین و محروم ادامه داد: ۳۰ مهدکودک درحال تاسیس در استان وجود دارد و هیچ گونه محدودیتی نیز برای تاسیس این مهد کودک ها در مناطق محروم و در شهرستانهای استان وجود ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.