خانه » پیشنهاد سردبیر » تعیین تکلیف پنج و نیم میلیون سیم کارت در ۹ دی/روز یکطرفه شدن

تعیین تکلیف پنج و نیم میلیون سیم کارت در ۹ دی/روز یکطرفه شدن

دوشنبه ۱۳ دی ۹۵ شماره ۴۹۶
فرشته غلامی
وقایع استان

حدود یازده سال قبل بود که با ورودش به کشور سر و صدای زیادی به پا کرد. اگرچه همان ابتدا سرعت و پوشش دهی اش مانند الان نبود اما تحول عظیم در کشور ایجاد کرد. همان بود که باعث به وجود آمدن خط های اعتباری دیگری شد، اپراتورهایی که تا پیش از آن جسارت ایجاد خطوط ارتباطی را نداشتند و سیم کارت های خود را با هزینه ای بسیار گران می فروختند که فقط افراد متمکن جامعه توان خرید آن را داشتند. تا پیش از آن داشتن تلفن همراه یک نوع اشرافی گرایی بود اما با ورودش به کشور وضع به گونه ای دیگر شد و به جرات می توان گفت تمام مردم ایران را پس از آن موبایل دار کرد. صحبت از ایرانسل است همان دوست و یار همیشگی مان . اگر گفته شود هرکس اکنون یک خط ایرانسل هم دارد یا حداقل برای یک بار در زندگیش از این خط استفاده کرده است، بیراهه نگفته ایم. اواسط سال ۸۵ بود که خبر از ظهور خط جدیدی در کنار خط های گرانقیمت همراه اول شنیده شد. خطی که تنها با مبلغ بیست یا سی هزار تومان قابل خریداری بود و نیازی به پرداخت قبض تلفن برای آن نبود.
اگرچه همانطور که گفته شد آن زمان آنتن دهی و پوشش دهی بدی داشت و در هر نقطه ای جوابگو نبود اما کم کم روند بهبودی خود را پیدا کرد و طرفداران پر و پا قرص برای خود دست و پا کرد و با ورود اینترنت به این خطوط بیش از پیش همه را خوشحال و بهت زده کرد.
با ورود ایرانسل به کشور خط های همراه اول و تالیا که ایرانسل را رقیبی جدی برای خود تصور می کرد البته بهتر است گفته شود در واقع فرضیه شان هم بیراهه نبوده، تصمیم گرفتند سیم کارت های خود را به قیمتی بسیار پایین تر به مردم عرضه کنند و در کنار آن خطوط اعتباری خود را نیز راه اندازی کنند. اما اینها دلیل بر عقب رانده شدن این سیم کارت زرد رنگ جدید الورود نشد و بلکه سبب شد روند صعودی خود را بیش از پیش طی کند.
پس از اینکه ایرانسل مورد توجه بسیاری از مردم قرارگرفت گروهی از افراد سودجو به فروش سیم کارت بصورت غیر مجاز رو آوردند و با هزینه بسیار ناچیز به مردم می فروختند . بطوری که دیگر این سیم کارت را از دستفروش های کنار خیابان، کیوسک های روزنامه فروشی و حتی سوپر مارکت ها هم می شد تهیه کرد. همین امر باعث مزاحمت های بیشتر برای افراد می شد چرا که کسانی که این سیم کارت ها به نام آنها ثبت نشده بود به راحتی این اجازه را به خود می دادند که موجبات آزار و اذیت افراد را فراهم آورند. همین امر سبب رشد قارچ گونه این سیم کارتهای بی نام و نشان شد.
در کنار تمام مزایای این سیم کارت ایرانسل ،پیامک های گاه و بیگاهش اما موجب آزار همیشگی مخاطبان بود. پیامکهایی که آن قدر با اعصاب مخاطب بازی می کرد که از هر ترفندی استفاده می شد تا آنها را لغو کنند. اینها گاه هزینه های گزافی را نیز بر دوش صاحب سیم کارت متحمل می شدند اما در کنار تمام پیامک های تشویقی و مسابقه های بی حساب و کتابش این روزها پیامکی جدید که گویا بازی دیگری است از سوی این اپراتور سر و صدای زیادی را به پا کرده پیامکی با این مضمون «ایرانسلی عزیز لطفا برای تکمیل اطلاعات ثبت نامی خود تا نهم دی فرصت داری تا با همراه داشتن اصل و کپی کارت ملی و کدپستی محل سکونت به مراکز خدمات ایرانسل مراجعه نمایید و با تکمیل ثبت نام از ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه ایرانسلی، ۱۰۰۰ پیامک ایرانسلی، ۱۰۰۰ مگابایت اینترنت همـراه بهره مند شوید.»
این تمام ماجرا نیست، طرح جمع آوری سیم کارت ها فقط مخصوص این روزها نیست بلکه از دو سال پیش طرحی با هدف ساماندهی سیم کارت های بی نام و نشان مطرح شد. در آن هنگام دریافت کد ملی و اطلاعات هویتی مالکان سیم کارت‌ها از طریق سامانه اپراتور‌ها صورت گرفت. در این مرحله بود که افرادی با ۱۵ تا ۳۷ هزار سیم کارت شناسایی شدند. حتی فردی در اصفهان شناسایی شد که ۲۰ هزار سیم کارت به نام او ثبت شده بود. در این طرح ۹۰۰ هزار سیم کارت ایرانسل دارای نقص اطلاعات و فاقد کدملی بودند. اگرچه در آن هنگام اعلام شد که دیگر سیم کارتی بدون هویت یا دارای هویت جعلی و فاقد مدارک وجود ندارد اما باز هم پس از گذشت چند ماه بررسی بازار نشان داد که این طرح تاثیری در خرید و فروش سیم کارت های فعال بدون نام و نشان نداشته و سیم کارت های فعال بی نام و نشان همچنان در حال خرید و فروش است و نظارتی برآن نمی شود و در بازار، سیم کارت هایی بفروش می رسید که فاقد اطلاعات و یا دارای نواقص اطلاعاتی بود.
اما اکنون پس از گذشت دو سال بار دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش اعلام کرد که شهروندان برای تکمیل اطلاعات سیم کارت خود تنها یک ماه فرصت دارند و وزیر ارتباطات نیز خبر داد که در روز نهم دی ماه سال جاری ۵.۵ میلیون سیم کارت با اطلاعات هویتی ناقص یکطرفه می شوند.
وی همچنین اشاره کرد که در یک سال گذشته، با همکاری وزارت ارتباطات و اپراتورها بیش از ۵۰ میلیون سیم کارت ساماندهی شده اند. این در حالیست که در میانه ماه گذشته، رییس پلیس فتا عنوان کرده بود که ۱۰ میلیون سیم کارت بی نام و نشان در کشور داریم. وزیر ارتباطات اکنون خبر می دهد که در بازه یک ماهه تکلیف ۴.۵ میلیون سیم کارت دیگر نیز مشخص شده و حالا ۵.۵ میلیون سیم کارت در کشورمان وجود دارد که وضعیت هویت مالکین آنها مشخص نیست.
وزیر ارتباطات همچنین اشاره کرد که در این بازه یک ماهه، پیامک هایی به سیم کارت های مجهول الهویه مبنی بر پایان یافتن مهلت ثبت مدارک آنها ارسال شده است.
واعظی به ریشه یابی مشکلات سیم کارت های بی نام و نشان پرداخت و عنوان کرد: در سال های قبل برخی اپراتورها به شکل بی حساب و کتاب و بدون ثبت مشخصات خریداران اقدام به فروش و راه اندازی سیم کارت هایی کرده اند که گاه موجبات مزاحمت را نیز فراهم می کنند.
وزیر ارتباطات همچنین گفت: پس از تاریخ ۹ دی، سیم کارت ها قطع نشده و صرفاً یکطرفه می شوند. وی همچنین خاطر نشان نمود که در آینده صاحبان سیم کارت ها می توانند با ارائه مدارک، دوباره آن را به حالت عادی برگردانند و فعلاً برنامه ای مبنی بر سلب امتیاز شماره های این چنینی وجود ندارد.
درخصوص انتشار این خبر با شماره ۷۰۰ از خط ایرانسل تماس گرفته و پس از گذشت مدت زمان طولانی انتظار برای دریافت پاسخ خود از اپراتور، پاسخ مناسب سوال خود را دریافت نکرده و تنها تاکیدشان بر این مساله بود که در اسرع وقت به خدمات ایرانسلی نزدیک محل سکونت خود مراجعه کرده و ثبت نام خود را تکمیل کنید.
همچنین این اپراتور نسبت به این سوال که پس از گذشت چند روز از نهم دی چرا همچنان خطوط یکطرفه نشده است گفت: طبق مراحلی که خود شرکت انجام خواهد داد و زمانی که به مشترکین داده برای تکمیل مدارک داده خواهد شد این کار انجام می شود و همانطور که اعلام شد این پیام جهت تکمیل مدارک ارسال شده و جلوگیری از مسدودیت سیم کارت مشترکین می باشد و اینکه زمان بیشتری داده شود طبیعتا جهت جلوگیری از قطع سیم کارت ها می باشد.
صدور آخرین اولتیماتوم به قطع سیم‌کارت‌های بی‌هویت، مشترکان بی‌خیال را برای ارسال کد ملی جدی کرده است؛‌ برخی از مشترکان قدیمی اکنون که قصد ثبت کد ملی را دارند با مراجعه با مراکز فروش ایرانسل تازه فهمیده‌اند که اساسا سیم‌کارت به نام خودشان نیست، اما سوال اینجاست که بسیاری از خطوطی که در مراحل قبل هویتشان به ثبت رسیده گویا همچنان هم مجهول الهویه هستند که پیامکی درخصوص تکمیل پرونده برایشان ارسال شده و یا قصور از شبکه ایرانسل است که احتمال می رود مدارک این افراد را گم کرده است و آیا با اجرایی شدن این طرح، دیگر هیچ خط بی نام و نشانی در این اپراتور یافت نمی شود و تمام مسائل و مشکلات مربوط به مزاحمت ها و کلاهبرداری ها که تا پیش از این در این اپراتور به وفور دیده می شود دیگر وجود ندارد؟ و اینکه اگر قرار بر این بود که این سیم کارت های مجهول و فاقد مدارک تا نهم دی جمع آوری و ساماندهی شوند پس چگونه است که پس از گذشت چند روز همچنان قابل استفاده هستند و فقط پیامک های هر روزه اش مبنی بر قطع سیم کارت که به گونه ای هشـــــدار است که فقط با روح و روان آدمی بازی می کند؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.