خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» واکنش شهروندان اراکی را نسبت به جایزه های میلیونی در بانک بررسی می کند/جایزه بزرگ

«وقایع استان» واکنش شهروندان اراکی را نسبت به جایزه های میلیونی در بانک بررسی می کند/جایزه بزرگ

دوشنبه ۱۳ دی ۹۵ شماره ۴۹۶
روشنک مشتاق
وقایع استان

شاید همه شما مجموعه طنز «جایزه بزرگ» مهران مدیری را به خاطر داشته باشید، مجموعه ای که در آن کل داستان حول یک اتفاق خوشایند در بین دو خانواده می گذشت. خانواده هایی که با مشکلات اقتصادی زیادی رو به رو بود و با برنده شدن یکی از اعضای خانواده در بانک، زندگی اشان تغییر کرد. برنده شدن یک خودرو لوکس در بانک اما این دو خانواده آنقدر در زندگی مشکل داشتند که لحظه ای فکر سوار شدن ماشین را نکردند و هر کدام خانه ای از آرزوهایشان ساختند و با عجله از پله هایش بالا رفتند.
خیلی از ما نیز وقتی می خواهیم در بانک حسابی باز کنیم، علاوه بر فکر کردن به خیر بودن حساب قرض الحسنه، جوایز بزرگ بانکی وسوسه امان می کند و با خود می گوییم اگر فلان جایزه برای من شود با آن… . وای از آن همه آرزویی که یک باره به سرمان می زند.
این شماره وقایع استان ۵۰ جوان مجرد اراکی را در این موقعیت قرار داده تا سوار بر مرکب آرزوهایشان شوند تا ببیند یک جوان مجرد اراکی مهم ترین دغدغه اقتصادی اش چیست. در این گفت و گو ۲۵ زن و ۲۵ مرد شرکت کردند.
نتایج گفت و گو با ۵۰ جوان اراکی نشان میدهد تنها ۴۸ درصد از آنها در بانک حساب داشتند که از این ۴۸ درصد تنها ۲۳ درصد حساب قرض الحسنه داشتند.
گزارش ها نشان می دهد که سهم سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز از نقدینگی به کمترین میزان خود طی ۳۰ سال اخیر پس از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا رسیده است و به نظر می‌رسد دلیل اصلی محدودیت منابع بانک‌ها در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه، کاهش میل مردم به سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه باشد. مردم به حساب های قرض الحسنه بدبین شده اند شاید این امر به دلیل عوام فریبی و تبلیغات نادرست بانک ها باشد. اصولاً تبلیغات برای جذب مخاطب است. بنابراین اعتمادسازی یکی از راه های افزایش مردم به افتتاح این حساب ها می شود.نتیجه گفت و گو با ۵۰ جوان اراکی نشان می دهد میزان اعتماد افراد به اعطای جوایز بانک ها به مردم در حد متوسط است، به عبارتی آنان معتقدند که این جوایز واقعی نیستند و نوعی عوام فریبی است.

زنان خیرتر از مردان هستند!
در این گفت و گو ۴۸ درصد زنان گفتند که بیش از ده درصد جایزه را خرج خیریه و کارهای عام المنفعه می کنند اما تنها ۱۲ درصد از مردان مایل به تقسیم این جایزه با نیازمندان بودند. نتایج نشان میدهد که زنان بیشتر از مردان به انجام کارهای خیر علاقه دارند، هرچند که این امر می تواند به علت این باشد که مردان بیشتر از زنان درگیر دغدغه های اقتصادی هستند.


اولین کاری که آنها با گرفتن جایزه میلیونی انجام می دهند در مردان راه اندازی کسب و کار و بعد از آن خرید ملک و در زنان خرید جهیزیه و بعد از آن پس انداز و خرید طلا و ارز از اهمیت بیشتری برخوردار بود.در کل می توان گفت خرید جهیزیه و دادن خرج عروسی مهم ترین دغدغه اقتصادی ۵۰ جوان اراکی است که در این گفت و گو شرکت کردند. بنابراین نتایج نشان می دهد که زنان بیش از مردان گرایش به پس انداز دارند.


سمیرا دختر ۲۳ ساله ای است که در ایستگاه تاکسی ایستاده است، وقتی از او درباره برنده شدن در بانک می پرسم می گوید:«من اصلا شانس برنده شدن ندارم، در ۳ بانک حساب قرض الحسنه دارم اما تا به حال یک هل پوک هم برنده نشده ام اما اگر می خواهم چیز برنده شوم دوست دارم پول باشد تا بتوانم جهیزیه ام را بخرم، ۸ ماه است که عقد کرده ایم اما نتوانسته ام جهیزیه ام را کامل کنم. شوهرم می گوید جهیزیه دختر که نباید کامل باشد، در حد گذران زندگی باشد کافی است اما مادرم می گوید اگر جهیزیه کم ببری تا عمر داری سرکوفت می خوری.»
سهراب جوان ۲۶ ساله ای است که در جلـوی مغازه ای در اطراف میدان باغ ملی ایستاده و کاغذ روی شیشه مغازه را می خواند بلکه بتواند شغل مورد علاقه اش را پیدا کند، او می گوید: « از حال و روزم معلوم نیست با جایزه چه می کنم، اول از همه یک مغازه برای خودم کرایه می کنم، اگر هم بتوانم که یک مغازه می خرم تا بتوانم خرج زندگی امان را بدهم، پدرم بازنشسته است و زندگی یک خانواده ۵ نفره با یک میلیون تومان حقوق بازنشستگی می گذرد.»
فرزاد ۲۹ ساله، می گوید:” ، چند بار در بانک برنده شدم، اما مبلغ زیادی نبوده اگر جایزه بزرگ برنده شوم همه قسط های خانه ام را یک جا می دهم تا سر برج نخواهم نصف حقوقم را برای قسط بپردازم و با بقیه اش هم یک ماشین شاسی بلند می گیرم.»
سهیلا ۲۶ساله می گوید:” من مقداری از این پول را صرف مسافرت و خرید طلا می کنم و بقیه را به مرکز خیریه می دهم. باور کنید حتی فکر کردن درباره همچین موضوعی انسان را به هیجان می اندازد چه برسد به اینکه واقعی باشد.من عاشق طلا و جواهر هستم شاید یک طلافروشی زدم.» لبخندی می زند و می گوید:«اما من از این شانس ها ندارم.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.