خانه » پیشنهاد سردبیر » تصادف خونین در محور ساوه- همدان ۹ کشته و زخمی به جا گذاشت/یک انحراف به چپ ناقابل/تحقیقات نشان داده مهمترین عامل بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای عامل انسانی است

تصادف خونین در محور ساوه- همدان ۹ کشته و زخمی به جا گذاشت/یک انحراف به چپ ناقابل/تحقیقات نشان داده مهمترین عامل بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای عامل انسانی است

سه شنبه ۲۸ دی ۹۵ شماره ۵۰۸

عباس لعل بار
وقایع استان

در ابتدای صبح روز گذشته با توجه به بارش برف در شب قبل شاهد لغزندگی جاده ها و خیابانهای برخی نقاط استان بودیم، در این حال دور از انتظار نبود که خبرهایی از وقوع تصادفات و خسارت های ناشی از آن منتشر شود.
یکی از خبرها مربوط به تصادف شدیدی بود که در محور قدیم ساوه به همدان روی داد و ۴ کشته و ۵ زخمی برجای گذاشت. رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ساوه جزئیات این تصادف را این گونه شرح می دهد: در ساعت ۸:۵۶ امروز به دنبال تماس مردمی با مرکز پیام شهرستان ساوه خبر از برخورد سه دستگاه خودرو شامل خاور، پراید، سمند در کیلومتر ۹۰ جاده قدیم ساوه همدان دریافت شد.
وی افزود: بلافاصله کدهای اورژانس جاده‌ای نوبران و غرق آباد به صحنه حادثه فراخوان می شوند، به علت اینکه چندتن از مصدومان در خودرو گیر کرده بودند کد نجات هلال احمر قیطانیه نیز جهت رها سازی مصدومان اعزام می‌شود.
عزیزی بیان کرد: در این سانحه مرگبار متاسفانه چهار نفر از مصدومان که تمامی مرد هستند قبل از رسیدن نیروهای اورژانس در دم فوت کرده بودند و ۵ مصدوم دیگر این حادثه بعد از دریافت اقدامات اولیه درمان پیش بیمارستانی به بیمارستان امام حسن (ع) شهرستان فامنین همدان به دلیل نزدیک بودن محل وقوع تصادف با این مرکز درمانی منتقل شدند.
وی بیان کرد: حال دو نفر از مصدومان این سانحه مرگبار نیز وخیم گزارش شده است. پنج مصدوم دیگر این حادثه نیز بعد از دریافت اقدامات اولیه درمان پیش بیمارستانی، به بیمارستان شهید مدرس ساوه منتقل شدند.
به گفته وی، این حادثه مرگبار زمانی اتفاق می افتد که خودروی خاور بر اثر برخورد با خودروی پراید موجب مسدود شدن بخشی از این محور شده و خودروی سمند نیز به دلیل عدم تعادل از جاده منحرف و واژگون می‌شود.
سرهنگ ایرج کهریزی رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی درباره این تصادف اطلاعات دیگری هم داد و گفت: در این حادثه یک دستگاه کامیون بنز و خودروهای پراید و سمند در مسیر ساوه به همدان در حرکت بودند که کامیون بنز به دلیل انحراف به چپ با هر دو خودرو برخورد کرد.
رییس پلیس راه جاده قدیم ساوه همدان نیز علت تصادف را انحراف به چپ خودروی خاور اعلام نمود و گفت: مه آلود بودن جاده نیز در وقوع این سانحه مرگبار بی‌تاثیر نبوده است.
از ابتدای امسال تاکنون ۴۱۷ نفر بر اثر وقوع حوادث رانندگی درون و برون شهری در استان مرکزی جان خود را از دست داده اند.
مدتی پیش مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی از افزایش ۱۳درصدی مراجعین سرپایی تصادف به مراکز پزشکی قانونی استان در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
وی تصریح کرد: در ۹ ماهه امسال ۵ هزار و ۸۸۹ مصدوم تصادفات به مراکز پزشکی قانونی استان مرکزی مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مراجعین مصدومین تصادفات ۵ هزار و۱۸۷ نفر بود، ۱۳٫۵ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی ادامه داد: از کل مراجعین سرپایی تصادفات در این مدت ۴ هزار و ۵۴ نفر مرد و یک هزار و ۸۳۵ نفر زن بودند.
رضایی افزود: در این مدت اراک با ۲ هزار و ۷۲۲ نفر و ساوه با یک هزار و ۳۵۱ نفر بیشترین و تفرش با ۱۲۰ نفر کم‌ترین آمار مراجعین سرپایی تصادف را داشته‌اند.
وی بیان داشت: در ۹ ماهه اول امسال بیشترین آمار مراجعین سرپایی تصادف به مراکز پزشکی قانونی استان با ۷۹۵ نفر در شهریورماه و کم‌ترین آن با ۴۹۶ نفر در آذر ماه به ثبت رسیده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی همچنین آمار فوتی‌های ناشی از حوادث وسایل نقلیه در این مدت را ۴۱۷ مورد اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶٫۱ درصد افزایش یافته است.
آمارها نشان می دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می شوند.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، اگر میانگین ۲۳ تا ۲۷ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین ۲۵۰ هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌افتد. هم‌چنین تعداد تلفات جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند.
در ۷ ماهه اول سال ۹۲ روزانه حدود ۵۴ نفر در ایران بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی در ۷ ماهه اول سال ۹۲ در حدود ۱۱ هزار نفر بر اثر حوادث جاده‌ای فوت و ۲۰۴ هزار و ۷۴۱ نفر مصدوم شده‌اند.
وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور ما باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.
در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی می‌توان گفت میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است.
بر اساس آمارهای موجود، خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیش‌تر از برخی کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به عنوان مثال در انگلستان با وجود اینکه تا سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، میزان بروز تصادفات تا ۳۲ برابر کمتر است. یعنی می‌توان گفت به نسبت خودروهای موجود در ایران، حدود ۱۰۰ برابر بیش‌تر از انگلستان تصادفات رانندگی رخ می‌دهد.
بر اساس این گزارش حوادث رانندگی علاوه بر زیان‌های بسیار اجتماعی، ضررهای اقتصادی بی‌شماری نیز دارد. طبق آمارها روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال ۱۳۹۰ در حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان است.
به این اعداد و ارقام اضافه کنیم؛ هزینه درمانی سالانه ۱۱ هزار میلیارد ریالی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه ۲۸۰ میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای. بر همین اساس اگر بخواهیم هزینه حوادث رانندگی در سال ۱۳۹۰ را تخمین بزنیم نزدیک به ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان می‌شود.
اگر بخواهیم به نوعی برای روشن شدن ابعاد موضوع این هزینه را با دیگر هزینه‌های ساخت و ساز در کشور مقایسه کنیم، باید گفت با این پول می‌توان ۷۸ مدرسه ساخت که در مجموع ۱۰۰۹ کلاس درس دارند.
همچنین با این پول می‌توان به بیش از ۸۰۰ هزار زوج جوان تسهیلات ازدواج داد.
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا و از اعضای شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای در این باره معتقد است: در مجموع علل حوادث رانندگی و جاده‌ای به سه عامل بر می‌گردد که به عنوان عوامل وقوع حوادث به حساب می‌آیند. انسان، راه و وسیله نقلیه این سه عامل هستند. مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انسانی است که درصد بالایی از تصادفات به این عامل برمی‌گردد.
این در حالی است که عوامل ایجاد تصادفات رانندگی و جاده‌ای همان‌طور که می‌توانند شرایط را بهبود ببخشند، از طرف دیگر می‌توانند باعث تشدید خسارات شوند و خطر را افزایش دهند. برای نمونه، اگر انسان خطا کند، یک راه ایمن می‌تواند خسارت وارده و به ویژه خطرات جسمی را کاهش دهد. خلاف این امر نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. گاهی ممکن است وسیله نقلیه یا راه، ایمن نباشد که در این حالت، هوشیاری راننده و عامل انسانی می‌تواند احتمال بروز تصادفات را کاهش دهد.
در نتیجه باید ابزار لازم در ایمنی راه و وسیله نقلیه بیش‌تر مورد استفاده قرار بگیرد و در راستای پوشش خطای انسانی باشد، اما از آن طرف نباید از تأثیر آموزش و فرهنگ‌سازی در عامل انسانی غافل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.