خانه » پیشنهاد سردبیر » تاثیر ورزش در شکل گیری نسل ها، فرهنگ و اقتصاد کشور/جادوی ورزش

تاثیر ورزش در شکل گیری نسل ها، فرهنگ و اقتصاد کشور/جادوی ورزش

یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶    شماره ۶۵۹

***

وقایع استان

مهرداد یاری

***

همواره در مورد اثرات مثبت ورزش صحبت شده است، هم در ادوار مختلف تاریخی و هم در جوامع گوناگون. داشتن بدنی آماده و شاداب در زندگی هر فرد اثراتی به اندازه همان ضرب المثل «عقل سالم در بدن سالم» بر زندگی می گذارد. اما برخی جوامع هنوز این اصل را برای خود الزام نمی دانند و هم چنان از ثمرات حداقلی آن استفاده می کنند. کشور ما در بهره مندی از ورزش در حالت حداقل قرار دارد و آن چنان که ظرفیت دارد از این بستر استفاده نمی کند. طی یک روند طبیعی هر ساله اوضاع بهتر از سال قبل می شود ولی میزان پیشرفت کم و کند است علت کند بودن روند پیشرفت در یک موضوع با وجود داشتن آگاهی نبود تعهد نسبت به انجام آن است و این از ایجاد نشدن این الزام در دوران کودکی آب می خورد .
تربیت کودکان شیرین ترین نگرانی پدر و مادر هاست. آن ها می خواهند تلاش کنند بهترین روش را برای تربیت فرزندشان انتخاب کنند شیوه ای که در آن برخورد فیزیکی، اجبار، تحکم، طعنه و … نباشد، هم چنین هم دلشان می خواهد ببینند که تربیت شان تا چه میزان در روحیه و شخصیت فرزندشان تاثیر گذاشته است.
شک نکنید که ورزش بهترین بستر را برای شما فراهم می کند تا هم هر آنچه را که می خواهید آموزش دهید و هم تاثیر آن را در کوتاه مدت و بلند مدت ببینید. البته برای بهره مند شدن از این بستر مناسب بایستی دو اصل را در خود و فرزندتان نهادینه کنید؛ اول این که به فرزندتان القا کنید که ورزش کردن، دویدن، عرق کردن و خسته شدن و حتی صرفا بازی کردن نیست و بیشتر از این حرف ها اهمیت دارد. اصل دوم مخصوص والدین است که باید حین ورزش کنار فرزندتان باشید.
تا جایی که امکان دارد فرزندتان را به ورزش های گروهی ترغیب کنید تا این گونه با افراد بیشتر از اجتماع در ارتباط باشد چه خودتان و چه از طریق مربی او را هر از گاهی سرگروه کنید تا او مجبور شود از شناختی که راجع به هم بازی هایش دارد استفاده کند این گونه در مورد نتیجه بازی تعهد بیشتری خواهد داشت و با افراد بیشتری آشنا می شود و با هر بار موفقیت اعتماد به نفس بالاتری پیدا خواهد کرد. حرکات و نتایجش را دنبال کنید و در قبال ضعف و قدرتش واکنش نشان دهید تا او درک کند که دیده می شود. در ورزش برخورد طبیعی است، هنگام برخوردها او چگونه عصبانیت خود را بروز می دهد؟ پرخاش می کند؟ برخورد فیزیکی می کند؟ به تلافی بر می آید؟ یا این که در حین خستگی بدن و تحلیل انرژی که باعث تحت فشار بودن مغز می شود هم چنان بر اخلاق و اصول آن استوار است؟
ورزش حس رقابت، تحمل و تاب آوری را به شدت بالا می برد به خصوص در ورزش های انفرادی رزمی. او یاد می گیرد که در سختی ها کم نیاورد و تا کسب نتیجه به مبارزه ادامه دهد.
کسب نتیجه در ورزش فرایندی زمان بر است که نیاز به حفظ آمادگی، انضباط و تصمیمات درست و به طور پیوسته برای چندماه می باشد. داشتن ثبات و ثابت قدم بودن به شما آینده ای روشن را برای فرزندتان نوید می دهد. شما هرچه بیشتر به ورزش فرزندتان توجه کنید خیال آسوده تر و فرزند موفق تری خواهید داشت.
به دلیل آن چه گفتیم و طرفداران بسیاری که ورزش دارد این موضوع بسیار بازخورد دارد و بر جامعه تاثیر گذار خواهد بود. ورزشکاران یکی از عوامل موثر بر فرهنگ جامعه هستند در طول تاریخ ورزشکارانی وجود داشته اند که در بین توده ی مردم بسیار محبوب بوده و می توانستند جریان های فرهنگی مختلفی را به وجود بیاورند. در ایران جهان پهلوان تختی، در آمریکا لانس آرمسترانگ دوچرخه سواری که سرطان را شکست داد و بارها قهرمان دنیا شد، در آرژانتین مارادونا و حتی کسانی هستند که تاثیری جهانی دارند مانند کریستین رونالدو و لیونل مسی و البته کسانی دیگر. در کل این مجموعه رفتار ورزشکاران است که تاثیر گذار می شود و هرکسی که تاثیر بیشتری می گذارد به این دلیل است که هم رشته ای های او نیز در بعد فرهنگی خوب عمل کرده اند. این اثر گذاری گاهی نیز منفی بوده و آثار مخربی داشته است که نسبت به آثار خوب فرهنگی ورزش بسیار ناچیز است، هرچند که اوضاع در کشور ما خاص است چرا که تاثیر ورزش بر فرهنگ کشور تقریبا در وضعیت راکد قرار دارد گاهی مثبت و گاهی منفی که بیشتر هم به نتایج کسب شده بستگی دارد. زمان پیروزی بسیاری کار فرهنگی و میهن دوستی می شود و زمان باخت بحث درآمد ها و قلیان و فساد و …می شود.
دلایل این وضعیت به هم خوردن تاثیر متقابل ورزش و فرهنگ است و چون خدمات این دو در راستایی یگانه حرکت می کند، اگر ورزش بعد فرهنگی خود را از دست بدهد دیگر طرفداری نخواهد داشت و از آن چیزی جز زد و خورد و خشونت باقی نمی ماند. ورزشگاه ها کثیف و بی کیفیت می شوند، ملت ها به هم دیگر اعتماد نمی کنند و امنیت از بین می رود، تجهیزات نابود می شود و بسیاری مشکل دیگر که در انتها مردم را ورزش گریز می کند. البته ما از این وضعیت گذر کرده ایم و اکنون اوضاع به مراتب بهتری داریم و فضایی مهیاست که فضای ورزش را فرهنگی و اخلاقی کرده است.
تاثیر حرکات اخلاقی و انسان دوستانه ورزشکاران به واسطه ی هیجان و انرژی بالای ورزش سریع ترین بازخوردها را در جامعه خواهد داشت و هیچ ورزش و ورزشکاری بدون اخلاق و فرهنگ صاحب طرفدار نمی شود. بارزترین نمونه آن در عصر حاضر خداحافظی سال پیش لیونل مسی از بازی های ملی به علت احساس ناتوانی در کسب جام بود که بعد از این تصمیم مسی از نقاط مختلف و از ملیت های مختلف مردم جهان به خصوص از کشورش آرژانتین برای او نامه های فراوانی رسید که از او درخواست کرده بودند تصمیم خود را عوض کند چرا که حس نا امیدی جامعه اطرافشان را در برگرفته است .نامه ی معروفی که معلم آرژانتینی مقطع ابتدایی نوشته بود «تو الگوی بچه های کلاسم هستی بچه های کلاس من حالا آنقدر نا امید و افسرده هستند که من نمی توانم به آن ها کلمه ای بیاموزم و … » باعث شد مسی تصمیمش را عوض کرد، بی شک این همه تاثیر و طرفدار تنها به خاطر کیفیت بالای او در فوتبال نیست و این حاصل فعالیت های انسان دوستانه و اخلاقی اوست چرا که برخی طرفدارانش اصلا فوتبالی نیستند .
ورزش در هر نقطه از جهان طرفداران بسیار زیادی دارد و همه را گرد خود جمع می کند و امکان ندارد جایی جمعیت باشد و ثروت در گردش نباشد. طرفداران ورزش به خصوص طرفداران ورزش هایی که در فضای باز و یا ورزش هایی که در طبیعت برگزار می شوند مثل فوتبال، دوچرخه سواری، دو و میدانی، اتومبیل رانی و … نشان داده اند که در هر صورتی ورزش مورد علاقه شان را دنبال می کنند. باد، باران، برف یا آفتاب سوزان باشد، فقیر یا ثروتمند باشند، افراد عادی یا شناخته شده جامعه باشند، زن یا مرد باشند، تهدید حملات تروریستی وجود داشته باشد یا اصلا کشور درگیر جنگ با کشور دیگری باشد یا هر شرایط دیگر، آن ها حتما هستند. این وضعیت با ثبات نوید ساخت یک بازار اقتصادی مطمئن و با ثبات را نیز می دهد که پر از پول و ثروت است.
امروزه شاخه های اقتصادی ورزش به حدی گسترده شده است که نمی توان همه را نام برد و هرکدام حجم بسیار زیادی ثروت را به گردش در می آورند. سود آوری ورزش به قدری زیاد است که به فوتبال به عنوان پول سازترین ورزش لقب «صنعت فوتبال» داده اند .
سودآوری در ورزش مثل فرمول ثابت اقتصاد به صورت مستقیم و غیرمستقیم است به طور مثال در سودآوری مستقیم از فروش بلیط و بازیکن گرفته تا گرفتن پاداش بابت پیروزی و سودآوری غیرمستقیم از حق پخش تلویزیونی و فروشگاه های ورزش گرفته تا جذب گردشگر برای کشور. در این مورد می توان تیم رئال مادرید را مثال زد که به طور مستقیم و غیرمستقیم در سراسر جهان ۲۳هزار کادر و پرسنل دارد، یا بازیکنان ورزشی که جزایری برای خود دارند و کشورهایی که با یک بار میزبانی المپیک یا جام جهانی اوضاع اقتصادی خود را بسیار بهبود می بخشند و بسیاری صاحبان شبکه های ورزشی و دلالان ثروتمند و کارخانه ها و فروشگاه هایی که به واسطه ی فعالیت های ورزشی در سراسر جهان به کار خود ادامه می دهند و… . البته با کمی دقت و بررسی می توان دید بسیاری از کشورهای جهان که کشورهای موفق در زمینه ورزش هستند از نظر روش ها وسیاست های پیش گرفته در حوزه های اقتصادی و فرهنگی مشابه هستند حتی اگر دارای ریشه های فرهنگی متفاوتی نسبت به هم باشند. برای بررسی دقیق تر تاثیر ورزش بر توسعه و سازندگی در کشور باید بیش از این ها موشکافانه جزییات را بررسی کرد که کاری کارشناسانه توسط مسئولان مربوطه را می طلبد، امید است که با انجام آن بتوان شاهد موفقیت هایی در تمام زمینه ها بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.