خانه » پیشنهاد سردبیر » بیستمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی در استان با محوریت بررسی مشکلات دامداران برگزار شد/نه راه پس، نه راه پیش/روزانه ۸۵۰ تن شیر و ۷۰ درصد گوشت قرمز استان مازاد بر مصرف داخلی

بیستمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی در استان با محوریت بررسی مشکلات دامداران برگزار شد/نه راه پس، نه راه پیش/روزانه ۸۵۰ تن شیر و ۷۰ درصد گوشت قرمز استان مازاد بر مصرف داخلی

شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵   شماره ۳۹۶

بیستمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی برگزار شد. در این نشست تعدادی از دامداران استان مرکزی مشکلات و موانع صنعت دامپروری استان و راهکارهای برون رفت از بحران را تشریح کردند.
محمود زمانی قمی در این جلسه اظهار داشت: مصرف گندم در استان ۱۵۰هزار تن است ولی امسال حدود ۴۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شده که این رشد ۳۸ درصدی نسبت به پارسال نشان از تحول اقتصادی در استان دارد.
وی خاطرنشان کرد: استان مرکزی ۱.۸ درصد جمعیت کشور را در بر می گیرد اما در تمام زیربخش های کشاورزی بیش از سهم جمعیت، تولید دارد بنابراین استان مصرف کننده نبوده بلکه تولید کننده است.
استاندار مرکزی در ادامه افزود: در این نشست که با حضور دامداران، فعالان و متولیان حوزه دامپروری برگزار می شود، با مسایل مطرح شده مشخص شد این حوزه دارای مشکلات و معضلات بسیار است و به اعتقاد کارشناسان و اهل فن، این حوزه دارد به بحران نزدیک می شود.
وی خاطر نشان کرد : حوزه صنایع لبنی و محصولات دامی استان در حال حاضر در استان مسائل و مشکلات جدی دارند که باید از تبدیل آن به بحران پیشگیری شود و اقدام فوری و عاجل در مهار معضل و حمایت تولیدکنندگان در دستور کار باشد.
زمانی قمی اظهار داشت: برون شد از این بحران نیاز به بررسی و شناخت مشکلات و برنامه ریزی دقیق دارد که در این خصوص جمع به تفاهم رسیده اند. وی افزود: معضلات تولید و صنعت استان به صورت کارشناسی و عمیق بررسی و سنجش شده است و اینک زمان آن رسیده که با ارایه پیشنهادات کارگشا زمینه برون رفت از چالش ها به صورت مجزا و و پیگیرانه در سایه نظارت بهینه دنبال شود.
استاندار مرکزی تاکید کرد: چنانچه بخواهیم برای رفع چالش ها به نتیجه مطلوب برسیم باید مشکلات دسته بندی و فهرست بندی شود و علت ها که چرا به این چالش ها رسیده ایم شناسایی و مشخص شود.
وی ادامه داد: همچنین باید پیشنهادات کارشناسی شده، برای گذر از این بحران و چالش ها به درستی مطرح شود تا بتوانیم به یک راهکار صحیح و اساسی برای رهایی دامداران از چالش هایی که به آن گرفتار هستند برسیم.
زمانی قمی تاکید کرد: صنایع لبنی استان در زمینه پرداخت بدهی شان با دامداران همراهی کنند و همچنین بدهی دولت به صنایع لبنی نیز باید پیگیری شود.
وی ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال ۱۹۰ میلیون دلار صادرات و ۸۹ میلیون دلار واردات به استان مرکزی انجام شده و این شاخص رشد مثبت در استان است که باید با رویه کارشناسی و تدابیر تخصصی روز به روز آهنگ شتابان تری به خود بگیرد. استاندار استان مرکزی گفت: حل بخش هایی از مشکلات تولید و صنعت استان نیاز به طرح در سطح ملی دارد و باید با ارائه آن در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور با همراهی مجموعه ظرفیت های کشوری راهکار اثربخش را پی گرفت. زمانی قمی افزود: در صورتی که واحدهای تولیدی محصولات لبنی استان ۸۰ درصد نیاز خود را از داخل استان مرکزی تامین کنند، معضل نبود خریدار شیر خام در منطقه رفع می شود. در مسئله یابی چالش های صنایع لبنی پرداخت نشدن طلب دامداران از واحدهای تولیدی لبنی، لاینحل ماندن مطالبات این کارخانه ها از آموزش و پرورش بوده به عنوان خریدار محصول شناسایی شده که باید این موضوع با درایت و پیگیری حل شود تا دامداران نقدینگی لازم برای تولید را به دست آورند.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: روزانه ۸۵۰ تن شیر و ۷۰ درصد گوشت قرمز استان مازاد مصرف داخلی است و پایین بودن قیمت این محصولات زیان انباشته برای تولید کنندگان را سبب شده و به مشکلی جدی تبدیل شده است. زیرا کاهش قیمت محصولات کشاورزی جهانی است و صنایع دامی و لبنی ایران و استان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی تصریح کرد: حمایت هدفمند و تزریق ۹ هزار تن جو برای کمک به صنعت دامپروری می تواند بخشی از مشکلات افراد فعال در این حوزه را حل کند. خرید شیر توسط تعاون روستایی یکی دیگر از راهکارهای کمک به دامداران است که هم اکنون خرید روزانه استان از ۳۰ به ۱۰۰ تن افزایش یافته است.
علی بابایی افزود: صنایع لبنی استان هم اینک حدود ۶۰ میلیارد ریا ل از آموزش و پرورش طلب دارند و تاخیر در پرداخت این رقم آسیب جدی به تولید کننده می زند. بابایی، پرداخت تسهیلات بانکی با کارمزد پایین و فقدان حمایت های دولتی در پرداخت یارانه را از دیگر مشکلات دامداران استان مرکزی عنوان کرد.
وقتی از دید منتقدانه یک خبرنگار به این جلسات نگاه شود، نکاتی مبرهن و مشخص به چشم می آید.
پر واضح است که لازمه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود بنگاه‌های اقتصادی خود مقاوم است به طوریکه باور به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای شکوفا شدن اقتصاد کشور باید در بخش خصوصی، بدنه دولت، حاکمیت کشور و تمامی ارگان‌های قدرتمند نظام شکل گیرد و با تشکیل چنین بنگاه‌های اقتصادی خود مقاوم تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امکان پذیر شود. ولی متاسفانه در جلسات اقتصاد مقاومتی کمتر به فکر ریشه‌یابی مسائل هستند و به جای اینکه برخورد عملی با تصمیمات وجود داشته باشد، این برخوردها بیشتر در حد شعار و حرف باقی مانده است.
در حالی که همه میدانیم که مشکلات به وجود آمده در اقتصاد ایران داخلی است و سرمایه‌گذاری اصولی باعث برطرف شدن مشکلات اقتصادی می‌شود. علاوه بر تحریم ها، در داخل نیز مشکلاتی که به دلیل وجود عوامل بسیاری مانند نفت، اقتصاد نفتی، تزریق غیرمناسب دلارهای نفتی و غلبه فرهنگ بازاری و تجارتی بر فرهنگ تولیدی و صنعتی در داخل ایران به وجود آمده‌اند. ولی راهکارهای که برای حل این مشکلات مطرح میشود بیشتر از شعار گذر نمیکنند.
به نظر می رسد برگزار کنندگان جلسات اقتصاد مقاومتی اگر ریشه‌یابی درستی از مسائل نکنند و واقعیت‌ها را در نظر نگیرند، هیچ تغییری در اقتصاد کشور رخ نمی‌دهد، و بخواهند سطحی و ساده به مسائل نگاه کنند بیماری مزمن اقتصاد ایران که از آغاز پیدایش نفت شروع شده و در دولت‌های مختلف با تغییر شکل همراه بوده است، درمان نمی‌شود.
از طرفی جزئی نگری و ساده نگری آفت بدی است که در اقتصاد ایران ریشه دوانیده و اگر درحال حاضر گفته می‌شود تولید داخل، کشور را با بحران روبه‌رو کرده به دلیل وجود اختلال دائمی دلارهای نفتی در اقتصاد ایران بوده است و برای رفع مشکلات اقتصادی کشور تمامی عوامل باید در کنار یکدیگر چیده شوند و به صورت سیستمی آن‌ها را بررسی کرد اما متاسفانه در تفکر مردم و مسوولین سیستمی عمل کردن محلی از اعراب ندارد.
همچنین بزرگ‌تر شدن دولت و مجموعه حاکمیت و بوروکراسی بیمار یکی دیگر از مشکلات ایران است زیرا استخدام افراد در بخش دولتی ساده‌ترین راه برای اشتغال بوده و درحال حاضر درآمد دولت به کارمندانی داده می‌شود که اثربخشی کمی داشته و بعضا دارای فساد و مشکلات اداری هستند. یعنی کسانی که خود میخواهد درمان باشند درد لاعلاج سیستم هستند.
از طرفی این روزها مدام از آمدن سرمایه گذار خارجی در استان مرکزی میگویند باید به این دوستان یادآورکنیم که کشوری که نتواند سرمایه‌گذاران داخلی خود را متقاعد به سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها کند، نمی‌تواند موفق به جذب سرمایه‌گذاران خارجی شود زیرا اگر سرمایه‌گذاران خارجی در ایران باشند ضریب ریسک پروژه‌ها را بسیار بالا تعیین می‌کنند و کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار وارد کشور می‌شوند نیز صرفا در بخش‌های نفتی و محدود فعالیت می‌کنند که در نتیجه ورود چنین سرمایه‌گذارانی برای کشور اشتغال‌زایی و منفعت ندارد و با انتقال تکنولوژی و دانش همراه نخواهد بود.
چرا که سرمایه گذاری که با دست شکسته میخواهد فعالیت محدود در یک استان بدون زیر ساخت های قوی سرمایه گذاری کند تمامی دارایی و منابع خود را بر نمیدارد در یک محیطی که حتی اولین ویژگی یک محیط سالم یعنی هوای سالم و اکسیژن تازه را نیز ندارد، سرمایه گذاری کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.