خانه » پیشنهاد سردبیر » اظهارات علی مطهری درباره برگزاری کنسرت های موسیقی/جبران جا خالی وزیر

اظهارات علی مطهری درباره برگزاری کنسرت های موسیقی/جبران جا خالی وزیر

شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵   شماره ۳۹۶

وقایع استان:
قصه برگزاری کنسرت های موسیقی در ایران قصه ای پر فراز و نشیب بوده و هست، پس از برداشته شدن حساسیت های برگزاری کنسرت بعد از انقلاب بالاخره برگزاری کنسرت ها در یک دهه اخیر عمومیت پیدا کرد و در تعداد و تنوع بالا در استان های مختلف برگزار شد، البته هنوز تمامی موانع برگزاری کنسرت ها برداشته نشده است.
درست است که دیگر در بیشتر استان ها و شهرهای ایران کنسرت موسیقی برگزار می شود و حتی مردم شهرستان های کوچک نیز از برگزاری آن استقبال می کند؛ ولی باز هم برخی واکنش های افراطی در برابر آن دیده می شود واکنش های اعتراضی به برگزاری کنسرت ها، ممانعت و لغو در روز اجرا از جمله مسائلی است که در کنار تمام ممیزی ها و موانعی که دستگاه های خارج از وزارت ارشاد برای گروه های موسیقی ایجاد می کند، می تواند برپایی یک کنسرت را در هاله ای از ابهام فرو ببرد.
آخرین و جنجالی ترین موضعی که در برابر کنسرت های اخیر گرفته شده است سخنان امام جمعه مشهد در برابر اجرای کنسرت در این شهر و همینطور دستور لغو آن ها بوده است، تا کنون بارها مجوز برگزاری کنسرت در این شهر داده شده است ولی هربار یا عناوین مختلف مانع برپایی آن شده اند.
«حریم حرم امام رضا تنها ۵۰ هکتار رواق و صحن نیست.»، «نباید برای لغو یک کنسرت در مشهد لازم باشد با مسئولان و مردم چانه زد.»
«مشهد شهر زیارتی است نه توریستی که مراکز تفریحی و عیاشی درست کنند»، «در شهر امام رضا نمی شود کنسرت برگزار کرد»
«تو کنسرت می‌خواهی، برو یک شهر دیگر زندگی کن»،«کمپین برای کنسرت، مقابله با امام رضاست»، «مشهد یک جزیره کیش نیست که وسطش یک گنبد طلا باشد» این ها اظهارات علم الهدی امام جمعه مشهد در قبال لغو کنسرت ها در مشهد است، این در حالی است که برخی مسئولین چون نماینده مشهد در مجلس و برخی اعضای کمیسیون مجلس نیز از این اقدام حمایت کرده اند و معتقدند برای برگزاری کنسرت باید مصلحت مناطق نیز در نظر گرفته شود و شرایط برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی متفاوت و حساس تر است. داستان برپایی کنسرت در مشهد به حدی است که برخی برگزار کنندگان آن مورد مواخذه و حتی بازداشت نیز شده اند.هر چند هیچ منع قانونی برای این کار وجود ندارد؛ چندی پیش علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در مشهد مقدس، در خصوص اظهارات علم الهدی گفته بود: ترجیح می‌دهم وارد این مقوله نشوم وخود را درگیر این موضوعات نکنم؛ اما چند روز بعد او نیز موضع خود را تغییر داد و گفت: با توجه به مزین بودن شهر مشهد به مرقد مطهر امام رضا (ع)، اجرای کنسرت ها در این شهر مخالفانی از جمله نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی را داشت که ما به نظر ایشان احترام گذاشته و با اینکه این کنسرت ها مشکل خاصی نداشت اما از ادامه اجرای آنها در این شهر صرف نظر کردیم.
جنتی تصریح کرد: با این حال کنسرت ها در دیگر شهرهای استان خراسان رضوی از جمله سبزوار ، نیشابور ، چناران و دیگر شهرها اجرا خواهد شد و به هیچ وجه قابل پذیرش نخواهد بود که از اجرای آنها جلوگیری شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد با تمام توان به خواسته مردم برای اجرای کنسرت ها در شهرهای سراسر کشور احترام گذاشته و برای تحقق آنها تلاش خواهیم کرد؛ اما این سخنان با واکنش هایی متعددی روبه رو شد از جمله علی مطهری نماینده مجلس در برابر آن موضع گرفت. نائب رئیس مجلس با «غلط» و «نادرست» خواندن برخی اظهارات درباره برگزار نشدن هیچ کنسرتی در شهر مشهد تصریح کرد: کشور که حکومت فدرالی نیست؛ نباید درباره اجرای کنسرت ها در استان های مختلف تفاوت قائل شد.
به گزارش «انتخاب»، علی مطهری درخصوص اظهارات اخیر امام جمعه مشهد نسبت به اجرای کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی گفت: درباره اجرای کنسرت‌ها در استان‌های مختلف نباید تفاوت قائل شد، زیرا کشور که حکومت فدرالی نیست و اینگونه نیست که بگوییم خراسان رضوی دارای خودمختاری است و قوانین خاصی بر آنجا حکومت می‌کند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کار و نظر، غلط و نادرست است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نباید زیربار این موضوع می‌رفت.
به نوشته خانه ملت، وی تصریح کرد: معنی ندارد بگوییم که یک استان از قانون مستثنی است. در اینجا وزیر ارشاد عقب‌نشینی کرده است و کارش هم درست نیست و حتی می شود مورد سوال در مجلس واقع شود.
مطهری درخصوص شرایط خاص شهر مشهد نیز گفت: این موضوع از کجا آمده است؟ چنین چیزی اصلا معنی ندارد. اگر یک کنسرتی اشکال شرعی دارد، در هیچ جا مجاز نیست و نباید اجرا شود و اگر اشکال شرعی ندارد، برای همه شهرها قابل اجراست.
نائب رئیس مجلس درخصوص اظهاراتی درباره حریم امام رضا(ع) درمورد اجرای کنسرت‌ها تأکید کرد: چیزی به نام حریم امام رضا(ع) وجود ندارد.
وی با بیان اینکه فرقی نمی‌کند کنسرت موسیقی در مشهد برگزار شود یا تهران، تاکید کرد: مکان جغرافیایی در برگزاری کنسرت موضوعیت ندارد.
مطهری تصریح کرد: حتی زمان نیز از نظر حرمت یا مباح بودن یک کنسرت موضوعیت ندارد. مثلاً اگر در شب شهادت یکی از ائمه کنسرت برگزار شود کار حرام صورت نگرفته اما معمولا به احترام آن امام در این گونه زمانها کنسرت شاد برگزار نمی‌شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید براینکه اصل این است که کاری خلاف شرع انجام نشود، افزود: موسیقی کنسرت‌ها نباید غنایی باشد و نباید در حین اجرای آنها رفتارهای خلاف شرع رخ بدهد. با رعایت این شروط، برگزاری کنسرت در هر مکانی، مشهد و غیر مشهد، منع قانونی و شرعی ندارد.
این در حالی است که استاندار خراسان رضوی چندی پیش گفته است: به دلیل اهمیت موضوع برگزاری کنسرت در مشهد، از دفتر رهبر معظم انقلاب سوال شده که آیا معظم له درخصوص اجرای کنسرت در مشهد نظر دارند یا خیر؟ که جواب رسید، ایشان نظر خاصی ندارند. به گفته وی، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران و منویات مقام معظم رهبری، همان‌گونه که اجرای موسیقی صحنه‌ای در سایر استان‌های کشور پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع مربوط مجاز است، در این استان نیز با رعایت ملاحظات پایتخت معنوی و بارگاه منور رضوی، مجاز خواهد بود.
بهره بردن از هنر و استفاده از برنامه هایی که موجب نشاط اجتماعی می شود حق تمامی افراد یک جامعه است و این دقیقا نقض آشکار عدالت است؛ شاید برخی خبرها از سوی منتقدان دولت که می گویند دولت به جای نگرانی از لغو کنسرت ها یا کنسرت درمانی به فکر مشکلات سیاسی و اقتصادی باشد موجب شده است تا وزیر ارشاد چنین چرخش نظری در خصوص کنسرت ها داشته باشد؛ ولی تمامی این ها نمی تواند منصفانه باشد که برای حضور در یک کنسرت به شهر دیگری بروند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.