خانه » جدیدترین » بررسی راهکارهای همکاری دوجانبه اتاق های بازرگانی اراک و شوابن ایالت بایرن آلمان

بررسی راهکارهای همکاری دوجانبه اتاق های بازرگانی اراک و شوابن ایالت بایرن آلمان

اشتیاق هیئت های اروپایی برای ورود به بازارهای ایران نشان می دهد فرصت های تجاری در ایران جذاب است و از سوی دیگر استان های صنعتی چون استان مرکزی جذابیت بیشتری برای تجارت هیئت های اروپایی دارند، در همین راستا هیئت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شوابن آلمان به منظور توسعه همکاری های اقتصادی در سفر دو روزه ای به استان مرکزی با توانمندی ها و ظرفیت های استان آشنا شده و در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی و دیدار با فعالان اقتصادی شرکت نمودند.
***
آمادگی استان مرکزی برای همکاری دوجانبه اقتصادی با آلمان
استاندار استان مرکزی بر آمادگی کامل برای ایجاد و تقویت همکاری های دوجانبه با کشور آلمان تأکید کرد.
محمود زمانی قمی در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی که با حضور اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شوابن آلمان در اراک برگزار شد، افزود: زمینه خدمات برای فعالیت های اقتصادی متقاضیان سرمایه گذاری خارجی در دوران پساتحریم در این استان فراهم شده و مدیریت ارشد استان با تمام توان از طرح های سرمایه گذاری خارجی حمایت می کند.
وی گفت: تفاهم جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵، لغو تحریم ها و فراهم شدن شرایط توسعه اقتصادی در ایران را به دنبال داشته که بر این اساس تولید با کیفیت، صادرات، ایجاد و توسعه روابط تجاری با نقاط مختلف جهان به خصوص اروپا در دستور کار قرار دارد.
استاندار استان مرکزی افزود: این استان قطب دوم صنایع مادر تخصصی و قطب چهارم صنعت ایران است و استقرار ظرفیت های صنعتی و معدنی ارزشمند در آن و بهره مندی از زیرساخت های خوب حوزه کشاورزی و گردشگری شرایطی را مهیا کرده که بهترین زمینه برای همکاری با شرکت های مختلف در جهان مهیا باشد.
زمانی قمی بیان کرد: با توجه به آلاینده بودن بسیاری از صنایع، مقوله حفظ محیط زیست و بهره گیری از فناوری های نوین و پاک و انرژی های تجدید پذیر در دستور کار صنعت این استان قرار گرفته و از تجربیات نو و سرمایه گذاری خارجی در این عرصه ها در استان استقبال می شود.
وی با بیان اینکه شرکت های پالایش و پخش فرآورده های نفتی، پتروشیمی، آلومینیوم ایران، ماشین سازی، آذرآب و واگن سازی پارس از مهمترین واحدهای صنعتی مستقر در این استان هستند گفت: رویکرد دولت یازدهم درآمدزایی صنعتی با نگاه به فناوری نوین و عرصه های صنعتی همخوان محیط زیست است و استان مرکزی بعنوان قلب تپنده صنعت ایران، آمادگی کامل را برای جذب و پذیرش سرمایه های خارجی در راستای عرصه های نوین صنعتی و فناوری های روز دارد.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی گفت: با وجود تحریم ها، صادرات صنایع مستقر در استان معادل ۸۰۰ میلیون دلار بود که این مهم نشان از ظرفیت بالای صنعتی و معدنی این خطه دارد.
زمانی قمی، توان بالای استان مرکزی در حوزه خدمات فنی و مهندسی، دانش فنی تجهیزات سازی پالایشگاهی، ماشین آلات راهسازی و کشاورزی و ساخت کارخانه های تولید سیمان تنها گوشه ای از توانمندی های استان است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: این استان همچنین با ۳۴ ماده معدنی از ظرفیت بالایی به ویژه در فلزات روی، آهن و مس دارد و سه هزار و ۴۸۴ نیروی انسانی در ۴۶۶ معدن این استان فعالیت می کنند.
وی اضافه کرد: استان مرکزی در بخش کشاورزی نیز ظرفیت های چشمگیری دارد، به طوری که شهرستان محلات به قطب تولید گل و گیاه زینتی ایران و زرندیه و ساوه به کانون تولید پسته و انار ایران شهرت دارد.
سهم منطقه شوابن در تولید ناخالص ملی آلمان ۶۰ میلیارد یورو بوده است
مدیرعامل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شوابن از ایالت بایرن آلمان نیز در این نشست گفت: سهم این منطقه در تولید ناخالص ملی کشور آلمان در سال گذشته معادل ۶۰ میلیارد یورو بوده است.
پتر زالفرانک افزود: ایالت بایرن آلمان یکی از مناطق صنعتی این کشور است و از ۷۹ اتاق بازرگانی، صنایع و معادن این کشور، ۱۲ اتاق در این ایالت بایرن فعالیت می کنند.
وی اضافه کرد: بیش از نیمی از صنایع ایالت بایرن را واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و خانواده محور تشکیل می دهد که در تولید صنایع مختلف از قبیل قطعه سازی خودرو و تولید انواع لوازم خانگی با برند بوش فعالیت می کنند.
مدیرعامل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شوابن اظهار کرد: شرکت های بزرگ از قبیل تولیدکنندگان ماشین آلات سنگین تریلر و اتوبوس بنز نیز در ایالت بایرن آلمان فعالیت دارند.
وی، مهمترین اهداف خود را از سفر به شهرستان اراک، ارزیابی شرایط همکاری دوجانبه برای ایجاد و استقرار واحدهای تولید انرژی از پسماند، موضوعات زیست‌ محیطی، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و همکاری دوجانبه در حوزه آب و کشاورزی عنوان کرد و گفت: کشور ایران از دیرباز با آلمان همکاری اقتصادی داشته و تقویت پیوست های مشارکت دوجانبه بین اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن شوابن ایالت بایرن با اراک اهمیت زیادی دارد.
همکاری در زمینه انرژی های تجدید شونده اولویت آلمان است
مدیرعامل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شوابن از ایالت بایرن آلمان از آمادگی این کشور برای همکاری دوجانبه با استان مرکزی در زمینه طرح های زیست محیطی و انرژی های تجدید شونده خبر داد.
پتر زالفرانک در جریان دیدار با فعالان اقتصادی استان مرکزی افزود: منطقه شوابن بایرن و استان مرکزی در ایـــران هــــر دو قطب صنعتی محسوب می شوند و مشترکات زیادی برای ایجاد و توسعه همکاری دوجانبه در حوزه اقتصادی به ویژه زمینه های گوناگون فناوری های نو، انرژی تجدید پذیر و محیط زیست بین این دو منطقه وجود دارد.
وی ادامه داد: این سفر با هدف ارزیابی شرایط ایجاد شد و استقرار واحدهای تولید انرژی از پسماند، موضوعات زیست‌ محیطی، انرژی‌های تجدید شونده و همکاری های دوجانبه در زمینه آب و کشاورزی انجام شده است.
زالفرانک، پایین بودن آمار بیکاری در بین جوانان و نوجوانان را یکی از مزایای این ایالت عنوان کرد و گفت: آمار بیکاری در این ایالت بین دو تا سه درصد قرار دارد.
مدیرعامل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شوابن از ایالت بایرن آلمان بیان کرد: جوانان و نوجوانان این ایالت که قصد ورود به دانشگاه را ندارند بعد از دوره راهنمایی شغل خود را انتخاب می کنند و می توانند با همکاری این اتاق در آن زمینه مورد نظرشان آموزش ببینند و پس از کسب مهارت درآمدزایی کنند.
زالفرانک ادامه داد: ۲۵ هزار نوجوان تحت نظر این اتاق در زمینه کسب مهارت های صنعتی از جمله نجاری و ساختمان سازی و حتی مشاغل مرتبط با پزشکی به فعالیت دارند.
وی با یادآوری فعالیت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شوابن از ایالت بایرن آلمان در بخش کشاورزی گفت: این اتاق در چهار بخش مشاوره به شرکت های بزرگ و کوچک، بخش مالی، زیر ساختی و بخش سیاسی به شرکت های کشاورزی کمک رسانی می کند.
مدیرعامل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شوابن از ایالت بایرن آلمان با یادآوری فعالیت پنج پالایشگاه نفتی در این کشور و رعایت تمام فعالیت های زیست محیطی در این واحدها گفت: پالایشگاه این استان نیز می تواند با الگوگیری از این واحدها در زمینه زیست محیطی به فعالیت خود ادامه دهد.
سفر هیأت بزرگ اقتصادی اتریشی به استان مرکزی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک محمدرضا جعفری در این نشست، از سفر هیأت بزرگ اقتصادی اتریشی به استان مرکزی در هفته آینده خبر داد و گفت: این هیأت متشکل از ۳۵ مدیر بزرگ اقتصادی به همراه یکی از وزیران و سفیر این کشور در ایران به این استان سفر می کنند.
محمدرضا جعفری افزود: این سفرها با هدف جذب سرمایه گذار خارجی در استان، ایجاد و رفع دغدغه ها مسئولان و مردم در زمینه اشتغال زایی انجام می شود.
وی ادامه داد: ایالت بایرن آلمان یکی از ایالت های صنعتی این کشور است که بیشترین تنوع صنعتی و صنایع، هایتک در این ایالت است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک افزود: ارتباط صنایع استان مرکزی با دیگر کشورها از جمله آلمان، اتریش و دیگر کشورهای اروپائی و آسیائی و حضور هرچه بیشتر آنها در بازارهای داخلی و خارجی از مهمترین اهداف اتاق بازرگانی این شهرستان در زمان پسا تحریم است.
جعفری گفت: کشور آلمان در زمان قبل از تحریم ها اولین شریک تجاری ایران به شمار می رفت ولی در سال های تحریم کشورهای چین، کره جنوبی و برخی کشورهای دیگر جایگزین آن شده بودند و اکنون در زمان پسا تحریم به دلیل وجود فناوری های نخست واحدهای صنعتی این استان از دانش فنی آلمانی و ارتباط با آنها در دستور کار این اتاق قرار دارد.
با سفر هیئت تجاری آلمانی در اراک بحث جذب سرمایه‌گذار در سال ۹۵ کلید خورد
جلسه هیئت تجاری آلمانی در شهرداری اراک با حضور مسئولین اتاق بازرگانی اراک، عباسی شهردار اراک، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد.
مهندس ابراهیم عباسی گفت: این سفر با هدف ارزیابی شرایط ایجاد و استقرار واحدهای تولید انرژی از پسماند، موضوعات زیست‌ محیطی، انرژی‌های تجدید شونده و همکاری‌های دوجانبه در زمینه آب و کشاورزی انجام شده است.
شهردار اراک گفت: شهرداری اراک زمینه‌های مشترک همکاری با هیأت تجاری آلمان در حوزه محیط زیست و استفاده از انرژی‌های پاک را دارد.
شهردار اراک در این جلسه محور همکاری شهرداری با هیأت تجاری آلمانی را در بخش‌های حمل و نقل عمومی، استفاده از پسماندهای شهری در تولید انرژی و حوزه معماری و شهرسازی عنوان کرد و بیان داشت: برآورد مالی صورت گرفته در بخش‌های مذکور ۶۰۰ میلیون یورو می‌باشد، که امید است هیأت تجاری با بررسی این برآورد نسبت به هریک از زمینه‌های مذکور اعلام آمادگی نماید.
شهردار اراک با اشاره به اینکه کشور آلمان به ویژه منطقه «شو‌ابن» در زمینه محیط‌زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر دارای ظرفیت بسیار خوب و مناسبی است، بیان داشت: شهرداری اراک نیز در این زمینه حاضر است از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این کشور استفاده کند و بتواند در این بخش گامی تأثیرگذار را بردارد.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اهمیت انرژی‌های پاک در داشتن محیط زیستی سالم هم‌اکنون باید از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده شود و کشور ایران به ویژه استان مرکزی و شهر اراک در این زمینه به تولید انرژی‌های پاک پافشاری می‌کند.
مهندس عباسی ادامه داد: شهرداری اراک می‌تواند با کشور آلمان در حوزه‌هایی که به آن اشاره شد همکاری و تعامل مناسبی داشته باشد و با توجه به استعدادهایی که در منطقه «شوابن» آلمان وجود دارد این تعامل به نفع هر دو طرف خواهد بود.
شهردار اراک بیان داشت: علاوه بر استفاده از پسماندهای شهری در تولید انرژی، هیئت تجاری آلمانی علاقه‌مندی خود را نسبت سایر حوزه‌های مدنظر شهرداری اعلام نمودند و مقرر گردید که این هیأت با برآورد پروژه‌های مذکور در نیمه دوم سال جاری، اعلام آمادگی خود را برای عقد قرارداد با شهرداری اراک مطرح نمایند.
مهندس عباسی در پایان سخنان خود گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات با هیئت تجاری مرهون اراده دو طرف است و ما نیز علاقمند به همکاری با این کشور هستیم و گسترش این روابط را با جدیت دنبال می‌کنیم.
لازم به ذکر است منطقه شوابن بایرن و استان مرکزی در ایران هر دو قطب صنعتی محسوب می‌شوند و مشترکات زیادی برای ایجاد و توسعه همکاری دوجانبه در حوزه اقتصادی به ویژه زمینه‌های فناوری‌های نو، انرژی تجدیدپذیر و محیط زیست بین این دو منطقه وجود دارد. منطقه شوابن با فعالیت در زمینه‌های مختلف اقتصادی و صنعت گردش مالی ۶۰ میلیارد یورویی در تولید ناخالص آلمان را به خود اختصاص داده و بعنوان یکی از قطب‌های بزرگ صنعت و اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.
دیدار با فعالان اقتصادی استان مرکزی، بازدید از تصفیه خانه فاضلاب استان مرکزی، بازدید از تالاب میقان، بازدید از دو شرکت ماشین سازی و آذرآب اراک، بازدید از طرح های مدیریت شهری و شرکت املاح معدنی سولفات سدیم، نشست مشترک با هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی از دیگر برنامه های سفر دو روزه اعضاء اتاق بازرگانی، صنایع و معادن شـوابن آلمان در اراک بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.