خانه » جدیدترین » به زودی قطب درمانی غرب کشور خواهیم شد

به زودی قطب درمانی غرب کشور خواهیم شد

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹  شماره ۱۳۰۷

گفتگوی وقایع استان با دکتر محمد حسن مظفری رییس بیمارستان فوق تخصصی قدس اراک

به زودی قطب درمانی غرب کشور خواهیم شد

 

مریم رسولی

بیمارستان فوق تخصصی قدس اولین بیمارستان خصوصی در سطح شهرستان اراک در زمینی به مساحت ۷۴۸۰ متر مربع و در سال ۱۳۴۸ احداث گردید. نام بیمارستان به اقتباس از خیّری به نام خانم قدس السلطنه بیات که زمین شخصی خود را بدین منظور اختصاص داد، قدس گذاشته شد و توسط برادرزاده وی دکتر اکبر بهادری و با همکاری گروه پزشکی برزویه ساخته و آماده بهره برداری گردید. بیمارستان از سال۱۳۵۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و با تجهیزات و امکانات مناسب و کادر پزشکی مجرب علاوه بر بیماران استان مرکزی، به سایر بیماران در منطقه غرب کشور خدمات رسانی خوبی را ارائه نمود. خصوصا در دوران جنگ تحمیلی، بعنوان یک مرکز درمانی بسیار فعال پذیرای خیل مجروحین جنگ در غرب کشور بود.
رییس بیمارستان فوق تخصصی قدس اراک در گفتگو با وقایع استان گفت: بیمارستان قدس با قدمت ۵۰ ساله یکی از مراکز درمانی خوش نام منطقه بوده و با وجود فراز و نشیب های بسیار در سالیان اخیر با توجه به تلاش جمعی همه کارکنان بیمارستان که از جان و دل مایه می گذارند، موفقیت های خوبی بدست آورده است. در بیمارستان قدس رضایتمندی مراجعان از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه بخاطر حسن رفتار پرسنل و حسن عملکرد پزشکان مجموعه، بیش از ۷۵ درصد و گاهی تا ۹۸ درصد مراجعه کنندگان از عملکرد بیمارستان رضایتمندی دارند بویژه در زمینه زایمان بدون درد که بالای ۹۸ درصد مراجعه کنندگان اعلام رضایت کرده اند.
دکتر محمد حسن مظفری افزود: در چند سال گذشته با راه اندازی بیمارستان سینا و رقابتی که طبیعتا بین بیمارستان قدس و سینا ایجاد شده است، بیمارستان با همان میزان درصد فعالیتی که قبلا داشته فعال بوده و حالا همین رقابت به نوعی باعث تعالی و تکامل هر دو مجموعه شده و ما هم سعی کـردیم نواقص مان را برطرف کنیم.
وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته دستگاه MRI، سی تی اسکن و ماموگرافی و دستگاه های پیشرفته ای که خیلی هزینه بر هستند را برای بیمارستان خریداری نمودیم، بیان کرد: بیمارستان اکنون غیر از انجام پیوند کلیه و جراحی قلب، تمامی جراحی های نادر و پیشرفته را انجام می دهد؛ نهصد تا هزار عمل جراحی در ماه در بیمارستان قدس انجـام می شود. ماهیانه نزدیک به ۱۵۰۰ نفر بستری و ترخیص می شوند و البته میزان مراجعه بیماران سرپایی ما خیلی بیشتر است. بیماران سرپایی اورژانس مخصوصا در ایام کرونا و پاییز سال گذشته که آنفولانزای H1N1 شایع شده بود به شدت افزایش یافته بود بطوری که در برخی از شیفت ها صد و پنجاه تا دویست نفر مراجعه سرپایی داشتیم که خداراشکر با این حجم مراجعه بالا میزان رضایتمندی خوبی ایجاد شد.
رییس بیمارستان قدس در ادامه بیان کرد: افتخارات متعددی در چند سال اخیر کسب کردیم که می توان به کسب رتبه اول کشوری در زمینه زایمان بدون درد اشاره کرد. این رتبه در بررسی عملکرد چند صد بیمارستان خصوصی و دولتی کشور بدست آمده که موفقیت بسیار بزرگی است. باید بیان کنم که حدود هفتاد درصد خانم های بارداری که به بیمارستان مراجعه می کنند از همین روش برای زایمان استفاده می کنند.
دکتر مظفری با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال موفق شدیم بعنوان یکی از کارفرماهای نمونه استان معرفی شویم، افزود: اداره کار بدون اینکه ما هیچ دخل و تصرفی داشته باشیم، با رصد آیتم ها و معیارهای مورد نظر خودشان بیمارستان قدس را به عنوان کارفرمای نمونه استان انتخاب کرد که با اهدای لوح نیز از بیمارستان تقدیر شد.
وی ادامه داد: از جمله دیگر عناوینی که ما در این چند سال کسب کردیم، می توان به کسب رتبه برتر ارزشیابی در کل کشور از سال ۹۱ اشاره کرد، در این ارزشیابی به دلیل اینکه از طرف وزارت بهداشت انجام می شود هیچ دخل و تصرفی صورت نمی گیرد، بیمارستان قدس از سال ۹۱ تا به حال ۸ سال مداوم موفق شده است رتبه درجه یک را کسب کند. افتخار بزرگی که خوشبختانه با چالش ها و مشکلاتی که در شهر و در بیمارستان وجود داشت به دست آمده است.
مظفری در ادامه بیان کرد: بیمارستان همچنین موفق شده است گواهی‌نامه استقرار نظام مراقبت و نظارت بر مصرف خون و فراورده‌ها (هموویژولانس) را از سازمان انتقال خون کسب کند. گواهی استاندارد ایمنی غذایی را نیز از سال ۹۵ کسب کرده ایم که همین امر باعث شده رضایتمندی خیلی بالایی از غذای بیمارستان وجود داشته باشد.
وی افزود: کسب رتبه برتر در دومین همایش ایمنی بهداشت و محیط زیست استان، که در سال ۹۵ برگزار شد و کسب عنوان برتر ستاد اقامه نماز در تمــام سازمان های تحت پوشش بنیاد نیز از دیگر افتخارات بیمارستان قدس بوده است.
رییس بیمارستان قدس بیان کرد: ما خوشبختانه در بحث زیبا سازی فضای درمانی بیمارستان خیلی موفق بوده ایم و نمای بیمارستان که حالا بعنوان یک نماد مشخص در شهر اراک تبدیل شده است و در بازسازی نماهای قدیمی در مسابقات جهانی رتبه دوم را کسب کرده که برای ما باز افتخار است، توسط یک مهندس جوان طراحی شده است که هم موفقیت بزرگی را برای خودش و هم برای ما رقم زد.
دکتر مظفری در ادامه با اشاره به اجرای طرح گردشگری سلامت در بیمارستان قدس اظهار کرد: طرح گردشگری سلامت با مدیریت مدیر روابط عمومی بیمارستان رقم خورد و در سال گذشته موفقیت های خیلی خوبی حاصل شد. ولی متاسفانه با شیوع بیماری ویروس کرونا فعلا متوقف شده است. ما در حال پیگیری از وزارتخانه هستیم تا بیمارانی که قرار است از خارج کشور برای مداوا بیایند بتوانند برای درمان به بیمارستان قدس اراک آمده و تحت درمان قرار بگیرند، متاسفانه مشکل اصلی ما در این طرح بحث نداشتن فرودگاه فعال بوده که اگر فرودگاه فعالی در اراک داشتیم قطعا یکی از بیمارستان های رتبه دار می شدیم.
وی در ادامه گفت: ما از شش الی هفت سال قبل بخش بیهوشی دندانپزشکی اطفال را راه اندازی کردیم که اگر آمارگیری کنیم در کشور جزو رتبه های اول تا پنجم در این زمینه هستیم و نکته قابل توجه در این باره این است که برای بچه های اوتیسم و معلول های ذهنی و جسمی که بیشتر بیمارستان ها زیر بار پذیرش شان نمی روند نیز در این حوزه با روی باز این عزیزان را پذیرش می کنیم. دکتر مظفری درباره بخش سنگ شکن بیمارستان نیز گفت: بیمارستان از چند سال قبل تنها بخشی بوده که سنگ شکن برون اندامی داشته که خوشبختانه بیمارستان سینا هم به تازگی درحال راه اندازی این بخش است. شایان ذکر است که ماهیانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سنگ شکن برون اندامی در بیمارستان قدس انجام می شود.
وی افزود: خوشبختانه فعالیت ما در بخش سی تی اسکن و MRI قفسه سینه مخصوصا در حال حاضر که بیماری کرونا وجود دارد و مراجعه کنندگان بسیاری در این ایام داریم، به بهترین نحو در حال انجام است. تا چند سال قبل برای یک MRI بیماران باید به قم مراجعه می کردند و نوبت های طولانی در بیمارستان امیرالمومنین، امیرکبیر و کلینیک پارس بیماران را ناامید می کرد ولی ما اکنون در بخش MRI دیگر نوبت دهی نداریم و هر لحظه که بیمار مراجعه کند عکسبرداری برای وی انجام می شود. نکته ای که باید این جا اذعان کنم این است که این بخش ها در آمدی برای ما ندارد و صرفا بـــه جهت اینکه برای شهر خدمت رسانی کرده باشیم آن را انجام می دهیم. درباره دستگاه MRI بیمارستان قدس هم باید بگویم که دستگاه ما در کل اراک متفاوت بوده و تونل دستگاه نسبت به سایر دستگاه ها بزرگتر و فوق العاده پیشرفته است.
دکتر مظفری در ادامه به طرح بیمارستان سالمند نیز اشاره نمود و گفت: بیمارستان قدس به عنوان تنها بیمارستان استان پیگیر طرح بیمارستان سالمند است و با استخدام افراد متخصص برای این کار قدم های اولیه را برای اجرای آن برداشته ایم. جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می رود و استان مرکزی هم از این قضیه مستثنی نیست بیمارستان ما مزیتی دارد که کمتر بیمارستان های دیگر خصوصی در کشور این کار را انجام می دهند و آن پذیرش بیمارهای سالمند با ریسک بالا است که خطرهای مخصوص به خودش را دارد. ما حتی در ایام کرونا بیماران مثبت یا مثبت قطعی را پذیرش و عمل می کنیم بخصوص افراد مسن مبتلا به کرونا که پذیرش آنها هم کار بسیار سختی است، همین امر باعث شده ۲۰ نفر از پرسنل بیمارستان در این مدت درگیر بیماری کرونا شوند.
وی در ادامه افزود: متاسفانه ماهیانه برای حفاظت در مقابل کرونا هزینه سنگینی را متحمل می شویم، این در حالی است که ما از تعرفه های دولتی هم بی بهره هستیم. از زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شد بالای یک میلیارد و سیصد میلیون تومان برای بحث حفاظتی و مقابله با کرونا هزینه کرده ایم. در حال حاضر ۵۰۵ پرسنل داریم و ۱۱۸ پزشک که ۱۳ نفر از آنها فوق تخصص دارند و ۹۵ نفر دیگر هم متخصص هستند و ۱۰ نفر از پزشکان ما هم پزشک عمومی هستند. در تمام رشته ها افراد باتجربه و خوبی مشغول به کار هستند و همین باعث افتخار است که با این عزیزان همکاری می کنیم.
دکتر مظفری در پایان با بیان اینکه تصمیم داریم به قطب درمانی غرب کشور تبدیل شویم اظهار کرد: تعداد زیاد مراجعه کنندگان ما از استان های همجوار حتی استان همدان که تعداد بیمارستان های خصوصی اش خیلی بیشتر از اراک است، نشان می دهد که در مسیر درست قرار داریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.