خانه » پیشنهاد سردبیر » به بهانه کشته شدن سربازان وظیفه (۰۵) کرمان/سِلفی آخر

به بهانه کشته شدن سربازان وظیفه (۰۵) کرمان/سِلفی آخر

شنبه ۵ تیر ۹۵   شماره ۳۵۳

وقایع استان:
«سربازی که برود مرد می شود»، این جمله در فرهنگ عامه ما ایرانیان یک جمله معروف و آشناست، پسرها از همان زمان که دیگر کمی خود را می شناسند می دانند که روزی باید پوتین به پا کنند و به خدمت سربازی بروند و اینکه بیشتر آن ها و حتی شاید همه آن ها نگرانی اعزام به سربازی و به قول خودشان این دوسال بیهوده گذراندن زمان را از همان دوران دبیرستان با خود دارند و واهمه از آن موضوعی غیرقابل انکار است، شاید خیلی از پسران ایرانی هر روز منتظر این باشند تا خبر خدمت وظیفه اجباری لغو شود و سربازی مانند خیلی از کشورهای دنیا مدت کمتری شود و یا نه حتی مانند خیلی جاهای دیگر در دنیا اجباری نباشد و یا اگر کسی علاقه ای به آن دارد بعنوان یک شغل با دریافت حقوق با اختیار آن را انتخاب کند. اما همه این ها یک رویا است، دبیرستان تمام می شود، حالا منتظر جواب های کنکور هستند حتی اگر شده در یک دانشگاه سطح پایین در یک شهر بی نام و نشان تا حداقل تا چهارسال سربازیشان تاخیر بیفتد و بعد هم شاید فوق لیسانس و …
آن ها هم که نمی توانند یا مجبور به رفتن می شوند و یا اگر که نتوانند بر ترس و دلهره خود و یا فلسفه وقت تلف کردن غلبه کنند، غیبت می کنند و سرباز فراری می شوند تا شاید روزی حکم خرید سربازی اعلام و بتوانند آن را به هر قیمتی بخرند؛ اما در میان بالاخره بیش از نود درصد پسران این سرزمین با همه راهکارهای خود روزی دفترچه را پست می کنند و منتظر اعزام می شوند، یکی فوق لیسانس دارد، یکی دیپلم، یکی از کلانشهری آمده و یکی از روستایی در شمال همه در یک پادگان جمع می شوند تا دوران آموزشی را سپری کنند و بعد به امید ماه های بهتر در خدمت روزگار سپری کنند تا روزی بتوانند با کارت پایان خدمت بهانه ای برای استخدام در شغل هایی که نیست و هزار چیز دیگر نداشته باشند و آن را یک تضمین اجباری می دانند.
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که کشته شدگان و مصدومان حادثه اتوبوس در نی‌ریز فارس، سرباز بودند.
سرهنگ نادر رحمانی در تشریح جزییات این حادثه اظهار کرد: این حادثه در ساعت ۱:۲۰ بامداد چهارشنبه در محور سیرجان – نی‌ریز رخ داده و در پی آن یک دستگاه اتوبوس از مسیر خود خارج و به دره سقوط کرد.
وی با بیان اینکه این اتوبوس با ۳۶ سرنشین از کرمان به سمت اهواز در حال حرکت بود، اظهار کرد: گزارش‌های اولیه حاکی از فوت ۱۴ تن در سرصحنه و مجروح شدن ۲۲ تن دیگر است که البته با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان، احتمال افزایش کشته‌شدگان در حین انتقال یا پس از رسیدن به بیمارستان وجود دارد اما آنچه که فعلا در گزارش پلیس آمده، ۱۴ مورد فوتی است.
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور در مورد اینکه اتوبوس متعلق به چه نهادی بوده، به ایسنا گفت: اتوبوس شخصی اما در اختیار پادگان «۰۵» ارتش در کرمان بوده و سرنشینان آن نیز همگی سربازانی بودند که از این پادگان به مقصد اهواز در حال حرکت بودند که متاسفانه این حادثه رخ داد.
رحمانی با بیان اینکه علت این حادثه در دست بررسی است، گفت: کارشناسانی در حال بررسی هستند که خستگی یا خواب‌آلودگی راننده باعث این حادثه شده و یا نقص فنی علت آن بوده است.
حال تصورش را بکنید همه این افرادی که علیرغم میل باطنی شان به دوران سربازی اعزام می شوند در اوج جوانی با آسیب روبرو شوند. آسیب هایی که تا پایان عمر همراهشان خواهد ماند. در کنار آزردگی های روحی، مشکلات جسمی نیز به دلیل آموزش های نظامی ممکن است رخ دهد. خبر تاسف بار سقوط اتوبوس سربازان پادگانی در کرمان و کشته شدن ۱۹ سرباز وظیفه و زخمی شدن عده زیادی از آنها که جامعه را در اندوه فرو برد یکی از بزرگترین آسیب های دوران سربازی در این سالها است که نام پادگان ۰۵ را برای همیشه در اذهان نگه خواهد داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.