خانه » پیشنهاد سردبیر » به بهانه هفته محیط زیست در ایران/من با طبیعتم

به بهانه هفته محیط زیست در ایران/من با طبیعتم

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۳
***
وقایع استان
این روزها آنقدر آسمان شهرمان تیره است و آنقدر گرد و غبار گلو را می فشارد که تنها مفرمان طبیعت است. هوا نسبتا خوب است. چند روزی تعطیلیم و تصمیم می گیریم که اسبابی مختصر جمع کنیم و به دل طبیعت بزنیم. از قطار پیاده می شویم از اینجا به بعدِ راه را باید پیاده رفت. سربالایی است ولی به دیدن منظره بکری که خواهیم دید می ارزد. برای اولین بار است که به این منطقه می آیم و سرشار از هیجانم فقط ما نیستیم خانواده های زیادی مثل ما اینجا را انتخاب کرده اند، یکی از همراهانمان می گوید اگر توان ندارید با قاطر برویم در میانه راه هر چه می بینی زیبایی است صدای دارکوب هایی که به درختان می زنند و پرندگانی که می خوانند. یکی بلند داد می زند: نفس بکشید، دیگر خبری از اکسیژن نیست. انگار که باید اکسیژن را غنیمت جمع کرد ، همه مان نفس های عمیق می کشیم ؛ ولی آنچه آزارمان می دهد زباله هایی است که انگار سال هاست اینجا هستند و بخشی از این منظره شده اند. کیسه های پلاستیکی، بطری نوشابه ها، قوطی های کنسرو و… اینقدر که رغبت نمی کنی برای دقایقی بر روی زمین سبز دراز بکشی. راهنمایمان می گوید: این ها که چیزی نیست چند باری هم اینجا آتش گرفته است بخاطر آتش زیر خاکسترها که با باد دوباره گر می گیرد، پیش خودم فکر می کنم من که این همه از دیدن این صحنه ها ناراحت هستم برای طبیعت و محیط زیست چه کرده ام؟ همیشه انتقاد داریم؛ ولی آیا من که این همه غر می زنم در تمام مسیر یکبار خم شدم تا یکی از این آشغال های تجزیه نشدنی را بردارم. درست است که وظیفه آن هایی بوده که ریخته اند؛ ولی قطعا آن ها یا هرگز و یا برای مدت های زیاد به اینجا برنخواهند گشت پس تکلیف این ها چیست؟ یا باید یکی آن ها را جمع کند و یا برای چندین سال خواهند ماند.
در روزهایی که همه ما سرگرم تعطیلات چند روزه بودیم و خیلی هامان طبیعت گردی را انتخاب کردیم یکی از مناسبت های مهم جهانی یعنی روز جهانی محیط زیست را طی کردیم. پنجم ژوئن برابر با ۱۵ خرداد هرسال در تمام دنیا با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود. شعار روز جهانی محیط زیست امسال «ایجاد ارتباط میان مردم و طبیعت» بود موضوعی که شاید خیلی به آن توجه نمی شود. در کشور ما نیز از ۱۵ تا ۲۱ خرداد هفته محیط زیست نام دارد. شعار این هفته « من با طبیعتم » انتخاب شده است.
اهمیت محیط زیست در زندگی امروز بر هیچ کس پوشیده نیست مساله ای که دیگر به یک منطقه، شهر و یا کشور ختم نمی شود بلکه ابعاد آن جهانی است. به نوعی محیط زیست دیگر مرز و زبان نمی شناسد برای همین است که تصمیم آمریکا بعنوان آلاینده ترین کشور جهان در خروج از پیمان پاریس در آستانه همین روز با واکنش های جهانی رو به رو شد. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد. هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم و دولت ها برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌ است.
اکنون ۴۵ سال است که به این مناسبت سازمان ملل در سراسر جهان مراسم ویژه ‌ای در قالب راهپیمایی‌ های خیابانی، همایش‌ های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری، فعالیت ‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی با هدف جلب توجه عمومی به حفظ محیط زیست برگزار می کند.
این روزها جهان درگیر مساله ای مهم در خصوص محیط زیست است. فرهنگ سازی و آموزش از همان کودکی برای شناخت اهمیت آن در حالیکه ما در اجتماع کوچک خود و زندگی فردیمان خیلی وقعی به این مساله نمی نهیم. البته از نقش برنامه ریزی های اشتباه در سال های گذشته و رشد صنایع آلاینده در تهدید سلامت آب، خاک و هوا نیز نباید چشم پوشید.
حفظ محیط زیست و تعریف برنامه ها و سیاست هایی در این راستا نیز به دلیل وضعیت اقلیمی کشور ما و مشکلاتی چون ریزگردها، خشک شدن تالاب ها و … بسیار پر اهمیت است به طوریکه در دولت یازدهم تحرکاتی در این خصوص صورت گرفت.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایلنا، رییس سازمان محیط زیست کشور در آستانه این روز گفته است: یکی از چالش های مشترک محیط زیستی دنیا تاثیرات تغییر اقلیم بر طبیعت و زندگی انسان ها است که نتیجه فشار بیش از حد انسان بر منابع زیستی است.
معصومه ابتکار افزود: علاوه بر فشار بر منابع زیستی، مساله برداشت بی رویه از طبیعت، دریاها، جنگل ها، مراتع، گیاهان و جانوران از دیگر مشکلات محیط زیستی است که ادامه برخی از این فشارها به انقراض گونه های گیاهی و جانوری می انجامد.
وی ادامه داد: آلودگی هوا یکی دیگر از چالش های محیط زیستی جهان است، از هر ۸ مورد مرگ و میر یک نفر به علت آلودگی هوا می میرد که هزینه بسیار سنگینی را به جهان تحمیل می کند.
ابتکار گفت: همچنین مساله آلودگی آب و دریاها را داریم که بسیار مورد توجه دنیا است چون بخش زیادی از بیماری ها ناشی از آلودگی آب است، همچنین بحث آلودگی خاک که شامل بقایای سموم، کودهای کشاورزی و نیترات ها در خاک است که تاثیر بسیار گسترده ای به جای گذاشته اند و کشاورزی ناپایدار را به همراه داشتند که با هدف کاهش اثرات آن بر روی کشاورزی پایدار کارهای زیادی انجام و در کشور ما نیز فعالیت در این عرصه در دولت یازدهم آغاز شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مساله تغییر اقلیم، برداشت بی رویه از منابع آبی، خشک شدن رودخانه ها، تالاب ها و کاهش آبهای زیر زمینی شرایط سختی ایجاد کرده است و موجب بروز پدیده گرد و غبار شده که در حال جهانی شدن است.
ابتکار توضیح داد: دولت یازدهم در زمینه بهبود کیفیت هوا، مدیریت صحیح و پایدار منابع آب، احیای تالاب‌ها، توجه به ارزیابی زیست‌محیطی در اجرای پروژه‌ها، اقتصاد سبز و حذف آلودگی و تخریب از فعالیت‌ها، توجه به مشاغل سبز اقدام کرده و در عرصه‌های مربوط به آموزش و همکاری‌های بین‌المللی نقش مهمی ایفا کرده است.
وی به گام‌های موثری برای جلب مشارکت مردمی به منظور حفظ محیط زیست که در دولت یازدهم برداشته شده اشاره کرد و گفت: با ایجاد فضای آزاد و فضای اجتماعی سالم فرصت حضور سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مختلف برای فعالیت ایجاد شد. این فضا زمینه‌ساز بروز یک جریان اجتماعی قوی برای فعالیت در حوزه محیط زیست شد که علاوه بر رشد کمی سمن‌های محیط زیستی در دولت یازدهم رشد کیفی آنها نیز نشانگر این فضای آزاد است. در این دولت تعداد سمن‌های محیط زیست به ۹۰۰ سمن رسید. افزون بر این فرصت شبکه‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد به پشتوانه مصوبه دولت فراهم شد.
اما شهر اراک یکی از شهرهایی است که در زمینه محیط زیست با چالش هایی چون گردو غبار، آلایندگی صنعتی و … رو به رو است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز به مناسبت هفته محیط زیست در خصوص وضعیت زیست محیطی این استان به ایرنا گفته است: کنترل منشاء گرد و غبار محلی تالاب میقان اراک از برنامه های مهم و اولویت دار در این استان است.
سعید محمودی افزود: رعایت استانداردهای زیست محیطی، کاهش هر چه بیشتری آلاینده های هوای اراک و پایش مستمر صنایع، از برنامه های کلیدی در حوزه مدیریت و مهار آلایندگی هوای اراک است.
وی اظهار کرد: حجم زیادی از آلودگی هوای اراک مربوط به کمربندی های این شهر و تردد زیاد خودروهای دیزلی است که تعیین تکلیف آن ها نیز با جدیت تمام دنبال می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص برنامه های هفته محیط زیست در این استان گفت: بازدید کارشناسان زیست محیطی و جمعی از مسئولان ذیربط این استان از واحدهای مختلف صنعتی، برگزاری همایش نقش محیط زیست و صنعت و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک و استاندار مرکزی از جمله برنامه های تدارک شده برای این هفته است.
محمودی بیان کرد: برگزاری مسابقه دوچرخه سواری، نشست هم اندیشی با تشکل های مردمی زیست محیطی، پاکسازی طبیعت و برگزاری جشنواره کودک و محیط زیست از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این هفته است.
وی گفت: شعار امسال هفته محیط زیست «من با طبیعتم» انتخاب شده و انتظار است این شعار مورد توجه جدی قرار گیرد و همه به محیط زیست احترام گذارند و برای حفظ آن از هیچ کوششی دریغ نکنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص تعطیلی خط پنج ایرالکو نیز گفت: آخرین مهلت تعیین شده در این خصوص ۳۱ تیرماه امسال است که امید است این شرکت به تعهدات خود جامعه عمل بپوشد.
آنچه درحفظ محیط زیست مهم جلوه می کند قاطعیت در اجرای برنامه های زیست محیطی است و در کنارش آموزش و افزایش مشارکت مردم در حفظ آن است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.