خانه » جدیدترین » به بهانه نمایشگاه عکس دو هنرمند جوان/ جایی برای دیدن

به بهانه نمایشگاه عکس دو هنرمند جوان/ جایی برای دیدن

شنبه ۱ اسفند ۹۴   شماره ۳۲۹

گروه فرهنگی- سحر یاری:
نمایشگاه عکس «دیدن»، اولین نمایشگاه هنرمندان جوان کیانا میرمحمد صادقی و نسیم فراهانی بود. این نمایشگاه از ۲۶ بهمن آغاز و تا سی بهمن در فرهنگسرای آیینه اراک دایر بود.
نسیم فراهانی یکی از این هنرمندان در خصوص فعالیت خود گفت: من یک عکاس تازه کار هستم و هنوز یک سال نیست که کار عکاسی را آغاز کرده ام ولی از همان شروع عکاسی را جدی و حرفه ای دنبال کرده ام و یک دوره خصوصی نزد یکی از اسـاتید حرفه ای دیده ام.
وی افزود: رشته تحصیلی من معماری بود و تا قبل از آموزش حرفه ای عکاسی بیشتر کارهایم در عکاسی از بناهای مختلف خلاصه می شد ولی بعد از ورود به دوره تخصصی و آشنایی بیشتر متوجه شدم که دنیای عکاسی چه ظرفیت های ویژه ای دارد.
وی که ساکن تهران است، افزود: عکاسی علاقمندی من است و پس از اینکه نزدیک پنج ماه از شروع دوره من گذشت از طرف یکی از دوستانم که ساکن اراک بود و کار عکاسی می کرد پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه به من داده شد.
فراهانی ادامه داد: در ابتدا خیلی مطمئن نبودم ولی استادم مرا برای برگزاری نمایشگاه تشویق کرد و گفت فرصت مناسبی جهت دریافت نظرات و انتقادات دیگران است.
این هنرمند جوان اظهار داشت: در این نمایشگاه ۴۴ قطعه عکس وجود دارد که هرکدام از ما ۲۲ قطعه عکس داریم و موضوع عکس ها آزاد است.
فراهانی اضافه کرد: بیشتر موضوعاتی که کار کردم طبیعت و مسائل اجتماعی بوده است.
وی با بیان اینکه نگاه یک عکاس بسیار در نوع انتخاب موضوع و قاب بندی او موثر است، گفت: در عکاسی ژانری بنام عکاسی خیابانی وجود دارد و خیلی از سوژه هایی که جهت فکری اجتماعی دارد بیشتر توسط عکاسان خیابانی انجام می شود.
فراهانی ادامه داد: بی شک یک عکاس نگاه خود را در عکس هایش منتقل می کند من به طور خاص می خواهم که مردم با تماشای عکس هایم متوجه این موضوع شوند که می توان بیشتر و بهتر به مسائل اطراف توجه کرد.
این هنرمند جوان در پاسخ به این سوال که دلیل برگزاری زودهنگام این نمایشگاه چیست، افزود: من در واقع به دنبال واکنش مخاطب نسبت به کارهایم بودم و برایم خیلی مهم بود که در این مقطع از انتقادات و نظرات مخاطبان بهره ببرم.
فراهانی توضیح داد: در این مدت انتقادات محکم و قوی ای شنیده ام و خیلی به آن ها فکر کردم و این نکته را فراموش نکرده ام که تازه کار هستم.
وی ادامه داد: برخی از بازدیدکنندگان معتقد بودند که عکس ها پیش پا افتاده و موضوع ها ساده است؛ ولی یک سری ها که حرفه ای تر بودند عکس ها را خوب نقد کردند و همه بر این نکته که جای کار بیشتری دارم تاکید کردند.
فراهانی تصریح کرد: من باید کار را تا جایی ادامه دهم که به سبک کاری و امضای خودم در عکاسی برسم، مسئله ای که اکنون عکس هایم فاقد آن است.
وی اضافه کرد: بر خی می گویند اکنون با اینستاگرام و فیس بوک به راحتی می شود کارها را ارائه داد و نیاز به نمایشگاه نیست به نظر من نمایشگاه فرصت رو در رو شدن و دیدن واکنش مخاطب را به ما می دهد و یک مجال ارزنده است.
فراهانی در پاسخ به اینکه در دسترس بودن دوربین بعنوان تکنولوژی برای همگان به این هنر آسیب زده یا نه، گفت: به نظر من عکاسی هنری و حرفه ای را باید از آماتور جدا کرد ، امروز امکانات زیاد شده و ما نمی توانیم به کسی بگوییم لطفا دوربین نخر یا عکاسی نکن ولی در مجموع این روزها تب عکاسی هم به نوعی زیاد شده و می توان گفت بیشتر مد شده است. وی افزود: به اعتقاد من اگر به حرفه یا هنری علاقمند باشی تا آخر آن را دنبال خواهی کرد و بهرحال جدای از مد و تب هنر در این روزها امیدورام واقعا هر فردی علاقمندی خود را بشناسد و درباره آن بیشتر بداند و حرکت رو به جلو داشته باشد.
کیانا میرمحمدصادقی دیگر هنرمند عکاس این نمایشگاه گفت: در وهله اول این نمایشگاه با هدف کمک به کودکان سرطانی دایر شد.
وی اضافه کرد: من کمتر از یک سال است که عکاسی می کنم و به نظرم عکاسی فرصتی است تا تجربه خودم از زندگی واقعی را در قالب عکس بریزم.
میرمحمد صادقی ادامه داد: عکس هم مانند سایر هنرها به هنرمند اجازه بروز نگاه و اندیشه اش را می دهد و در ادامه مخاطب هم این اجازه را دارد که از دریچه ذهن خود آن هنر را ببیند و ارزیابی کند.
وی با بیان اینکه عکس ظرفیت زیادی دارد، اظهار کرد: تنها یک عکس می تواند در دل خود حرف های زیادی داشته باشد و اگر بخواهم از نگاه داستانی بگویم یک عکس خودش یک داستان است.
این هنرمند جوان که در زمینه داستان نویسی نیز فعال است، اضافه کرد: عکاسی و داستان در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند هر کدام از آن ها دیگری را در دل خود دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.