خانه » پیشنهاد سردبیر » آغاز بررسی گزینه های شهرداری در شورای شهر اراک/گزینه های روی میـز

آغاز بررسی گزینه های شهرداری در شورای شهر اراک/گزینه های روی میـز

دوشنبه ۶ شهریور ۹۶   شماره ۶۶۶

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

صبح روز گذشته گزینه های شهرداری اراک برای مصاحبه و ارائه برنامه به صحن شورای شهر اراک رفتند. در حال حاضر پنج گزینه برای شهرداری اراک معرفی شده است که در این میان علی یوسفی و داود تاجران بیش از دیگران شانس حضور در ساختمان شهرداری اراک را دارند. براساس برنامه ریزی اعلام شده دیروز مجید عسگـــری، علی یوسفی و علی فرهمند پور در ساعت های ۸، ۱۰ و ۱۵ در صحن شورا حضور یافتند. پیش تر تنها اعضای فراکسیون امید شورای شهر کاندیداهایی را معرفی کرده بودند، سپس سه عضو شورای شهر اراک که در فراکسیون حضور ندارند خبر دادند که هر یک گزینه ای را معرفی خواهند نمود تا در مجموع از میان این پنج گزینه فردی را برای شهرداری انتخاب کنند. مجید عسگری که در رزومه خود سابقه حضور در معاونت برنامه ریزی استانداری زنجان، حضور در شهرداری کرج، فرمانداری شازند، تفرش و مدیرکلی سازمان تعاون روستایی استان را دارد به عنوان اولین گزینه در صحن شورای شهر حضور یافت. عسگری با بیان اینکه اراک مانند روستای بزرگی است بیان داشت: باید فساد را در سیستم اداری از بین ببریم. وی افزود: اراک برند و نماد ندارد در حالیکه اکثر شهرها دارای برند هستند. اگر روزی شهردار شوم؛ قائم مقامی را برای پیگیری در امور سرمایه گذاری منصوب خواهم کرد. عسگری در پایان افزود: امید من را با انتخاب سیاسی ناامید نکنید اخباری شنیدم و به امید دروغ بودن موضوع در این صحن حاضر شدم. من مطیع رهبری هستم و به دولت تدبیر و امید اعتقاد داشته و هیچ گرایشی نیز ندارم. اما پس از عسگری، علی یوسفی به عنوان تنها چهره ی اصلاح طلبِ بومی و ساکن استان به ارائه برنامه خود پرداخت. یوسفی در رزومه پربار خود معاونت اداری و مالی سازمان جهاد کشاورزی استان و مشاور استـــاندار و مدیرکل برنامه ریزی اقتصادی استانداری را تجربه نموده و برای استقرار شوراهای اسلامی روستایی در سطح روستاهای استان مرکزی کمک های شایانی نموده و در تهیه طرح پیشنهادی واگذاری وظایف دستگاههای دولتی به شوراهای شهر، روستا و دهیاری ها نقش داشته است.

وی در ابتــــدای صحبت هایش در صحن شورا گفت: برنامه من به نام آرامش و پیشرفت نامگذاری شده است. فوق لیسانس آمار با گرایش اقتصادی از دانشگاه علامه دارم و ده سال عمرم را در وزارت کشور و در سمت مدیرکل اقتصادی استانداری و مشاور استاندار گذرانده ام.
رئیس سابق شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان استان افزود: برخورد جدی با فساد در راس برنامه های من قرار دارد. در صورت تعلل در این بخش اعتماد اجتماعی از دست خواهد رفت. وی ادامه داد: از مدیران جوان اعم از زن و مرد در مسئولیت های شهرداری استفاده خواهم کرد.
یوسفی تاکید کرد: راه حل اساسی شفاف سازی استفاده از امکانات IT هست که با جذب نیروهای متخصص شهرداری، فعالیت شهرداری شفاف سازی و مقابله با فساد انجام می شود و دومین راه تفویض اختیار به مدیران پاک دست است که انتخاب می شوند.
وی اظهار داشت: ۸۰ درصد مدیران شهرداری در جهت شایسته سالاری تعویض خواهند شد. نیروهایی در پست ها قرار گرفته اند که تخصص های لازم را ندارند به دور از به خطر افتاد امنیت و جایگاه شغلی باید تغییر کنند. تغییرات از پرسنل شهرداری انجام خواهد شد مگر اینکه نیروی متخصص نباشد. شهرداری موفق خواهد بود که مورد حمایت پرسنل شهرداری و شورای شهر باشد.
یوسفی به طرح ۵۵ متری هم اشاره نمود و گفت: باید برای ۲۰ سال آینده اقدامات سخت افزاری از جمله طرح ۵۵ متری انجام شود. با برطرف کردن ضوابط سخت شهرسازی بنا دارم مردم اراک و سازنده ها را مشتاق به سرمایه گذاری کنم و برای جذب سرمایه خارجی برای توسعه کلانشهر اراک تلاش کنم.
وی ادامه داد: شرکت کیسون تحت شرایطی اعلام آمادگی کرده است تا برای اجرای طرح ۵۵ متری در صورتی که سیستم استانداری به عنوان ضلع چهارم این طرح در نظر گرفته شود و تعهداتی دهد حاضر به اجرای آن است در غیر این صورت طرح ۵۵ متری را در سه فاز اجرایی خواهم کرد.
یوسفی افزود: اعتبارات دولتی اراک با قم یا حتی خمین فرق دارد، امسال اعتبارات خمین بیشتر از اراک است. تامین اعتبارات دولتی برای اراک باید پیگیری شود و جذب صد در صدی مصوبات شدنی است.
وی در پایان گفت: مشکل بافت تاریخی مسئولیت چندین دستگاه از جمله سازمان گردشگری در این حوزه است که نیاز به تعامل دارد. اصلاح و احیاء سیستم شهرداری که جوابگوی نیازهای فعلی نیست باید مورد توجه قرار گیرد و خدمات شهرداری باید الکترونیکی شود.
شایان ذکر است عصر دیروز علی فرهمندپور برنامه های خود را ارائه داد و سایر گزینه ها در روزهای آتی به صحن خواهند آمد.

واکنش ها
در این میـــان واکنش های مردم به سخنان دو گزینه ای که صبح روز گذشته به ارائه برنامه پرداختند جالب توجه است. واکنش ها به برنامه های علی یوسفی مثبت بوده و حتی مردم خواستار این شدند که اگر وی به عنوان شهردار انتخاب نشد از برنامه هایش به نحو احسنت استفاده شود.
واکنش ها به سخنان عسگری اما بسیار تند بود. یکی از مخاطبان کانالی با عنوان «شورای پنجم شهر اراک» در واکنش به برنامه های مجید عسگری چنین نوشت: «قابل توجه آقای عسگری و متاسفم برای اعضاء شورا که وقت خود و مردم را برای کسی که این تفکر را دارد هزینه می کنند! یکی از کلان‌شهرهای ایران و از بزرگترین شهرهای مرکز ایران و مرکز استان مرکزی و شهرستان اراک است. » نظر این همشهری به روستا خواندن شهر اراک بوده است. یکی دیگر از همشهریان در فضای مجازی نوشت: «عمده مشکل اراک همین ادبیات است، اگر اراک روستا بزرگ است شما اراک را ترک کنید ما خودمان به وضع روستا رسیدگی می کنیم!».
رئیس شورا چه گفت؟
رئیس شورای اسلامی شهر اراک در حاشیه صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک به خبرگزاری ایرنا گفت: اصلاح کاستی های اراک و اجرای طرح های قوی و اصولی در بهبود مناسبات شهری در این کلانشهر نیازمند گزینش شهردار توانمند، مقتدر و جسور است و اعضای شورا ی پنجم در این راستا حساسیت و دقت نظر ویزه دارند.
کاوه فلک افلاکی افزود: تضمین برنامه مدیریت شهرداری و پیشانی امور اجرایی در این کلانشهر در گرو انتخاب شهردار کاردان، متخصص و مشارکت جو است تا با نگاه جامع و علمی بتواند هم منابع مالی موثری را در تحرک عمرانی و فرهنگی شهر ایجاد کند و هم در حوزه همراهی مردم با برنامه های شهرداری و اجرای طرح های زیرساختی و تحول آفرین، اراک را از نظر مولفه های شهری رشد دهد.
وی اظهار کرد: شورای پنجم با وجود اینکه فصل کاری خود را به تازگی آغاز کرده اما، پس از رسمیت مطالعات میدانی را در حوزه انتخاب شهردار در دستور کار داشت و در حال حاضر نیز اولویت کاری این نهاد بر موشکافی علمی و ارزیابی دقیق برنامه نامزدهای مدیریت شهرداری اراک گذاشته شده تا بهترین گزینه برای تکیه زدن بر مسند شهرداری اراک انتخاب شود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک با بیان اینکه یکی از مهم ترین چالش های فراروی مدیریت شهری اراک نداشتن درآمد پایدار است، گفت: برای برون رفت از مشکلات و تند کردن آهنگ توسعه شهری چاره ای جز اعمال سیاست های راهبردی در تامین منابع پایدار نیست و در ارزیابی نامزدهای شهرداری اراک راهکارها و برنامه های اثربخشی که در جذب سرمایه به صورت عملیاتی طرح می شود از اهمیت ویزه برخوردار است.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: راهبری امور شهری باید به گونه ای باشد که میزان سهمی که از ارزش افزوده دولت به شهرداری ها تعلق می گیرند افزایش یابد و پویایی ، خلاقیت و سرزندگی در تمامی ماموریت های شهرداری موج بزند.
فلک افلاکی افزود: درحال حاضر بدنه شهرداری اراک نیاز به ترمیم و بازنگری با محوریت تخصص و تقویت کارآیی دارد و یکی از خواسته های مهم شورای اسلامی از نامزدهای تصاحب مسند مدیریت شهری این است که برنامه ای اجرایی و عملی در ترمیم معضلات این حوزه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اجــــرای طرح های عمرانی مهم و کلیدی در اراک نیازمند همراهی سرمایه گذاران است و این نقصان که سال ها اراک از آن رنج برده باید در دوره فعالیت شورای اسلامی پنجم با محوریت شهرداری توانمند رفع شود.
فلک افلاکی،توجه به زیباسازی و مبلمان شهری را براساس برنامه مشخص در کوتاه، میان و بلند مدت در کلانشهر اراک ضروری دانست و افزود: مکانیزه شدن سیستم اداری شهرداری هرچند با مقاومت هایی مواجه است اما در کاهش فساد اداری موثر است.
در این نشست دو نامزد تصاحب مسند شهرداری اراک- برنامه های مجید عسگری و علی یوسفی -اهم برنامه های خود برای اعضای شورای اسلامی تشریح کردند و ارزیابی برنامه های نامزد دیگر به نام علی فرهمند پور به نشست عصر شورای اسلامی اراک موکول شد.
راهکارهای کاهش رانت، انتصاب غیرسیاسی و تخصصی، برنامه های عملیاتی در کاهش آلودگی هوا، مدیریت حوزه فضای سبز، توجه به زیباسازی و مبلمان شهری، اصلاح ساختار اداری و مدیریتی شهرداری، افزایش مولفه های حقوق شهروندی، راهبردهای بهبود هوشمندسازی، تقویت پیوست های مردمی و سازمان های مردم نهاداز جمله محورهای شاخصی بود که در برنامه های نامزدهای شهرداری اراک تشریح شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.