خانه » جدیدترین » به بهانه برگزاری پرفورمنس آرت هنرمند اراکی/دسته جمعی به مرگ خویش بیندیشیم

به بهانه برگزاری پرفورمنس آرت هنرمند اراکی/دسته جمعی به مرگ خویش بیندیشیم

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴   شماره ۳۲۴:

گروه فرهنگی- وقایع استان:
پرفورمنس یعنی وادار کردن مخاطب به داوری، داوری اثری که خود بخشی از اجرای آن است» «پرفورمنس» یا «هنر زنده» گونه‌ای از هنرهای اجرایی است که با بهره‌گیری از هنرهای نمایشی و تجسمی و در مکان و زمان مشخصی توسط گروه یا به شکل یک نفره اجرا می‌شود. زمان، فضا، بدن بازیگر و ارتباط دوسویه بازیگر و مخاطب چهار عنصر سازنده و اصلی یک اجرای پرفورمنس را شامل می‌شود.
هفته گذشته تعدادی از هنرمندان تجسمی استان به دعوت یک بانوی هنرمند به اجرای پرفورمنس آرت « به مرگ خویش بیندیش» پرداختند. این پرفورمنس آرت فرصتی برای گرد هم آمدن هنرمندان تجسمی استان بود.
لیلا فراهانی ایده پرداز و مجری این نمایشگاه هنر مفهومی است وی که دانش‌آموخته و مدرس نقاشی تا قبل از این نمایشگاه های نقاشی انفرادی در اراک و تهران برگزار کرده است؛ و این نمایشگاه تجربه دوم او در زمینه پرفورمنس است. فراهانی چندی پیش با اجرای پرفورمنسی در تالاب میقان، ‌نسبت به اتفاقات ناگوار محیط زیستی، واکنش نشان داد.
فراهانی در آن پرفورمنس در یک اقدام نمادین اعتراضی، به مدت یک ساعت پشت چرخ خیاطی نشسته بود و چهل متر پارچه سفید با ماهی‌های قرمز در محیط کویری اطرافش طراحی شده بود که هر کدام یک معنی را به بیننده القا می‌کرد. این پرفورمنس بازتاب های زیادی در میان مخاطبان داشت. پس از آن تجربه موفق حالا این هنرمند در پرفورمنسی با عنوان « به مرگ خویش بیندیش» جمعی از هنرمندان تجسمی را گرد هم آورده است و به مسئله ای جهان شمول به نام مرگ پرداخته است.
فراهانی در خصوص هنر اجرا و پرفورمنس آرت گفت: پرفورمنس درواقع یک هنر مفهومی و ترکیبی است. این هنر تلفیقی از موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی است که در آن، مسائل مختلف به شکل‌های گوناگون بنا به انتخاب هنرمند مطرح می‌شوند.
وی با بیان اینکه این هنر در جهان بسیار شناخته شده است افزود: پرفورمنس آرت تاثیرگذاری بالایی دارد. هنرمندان زیادی برای بیان دیدگاه‌‌ها ، اعتراض و واکنش نشان دادن به اتفاقات پیرامونشان از این هنر استفاده می‌کنند.
فراهانی گفت: البته این هنر هنوز خیلی در ایران شناخته شده نیست و تازه وارد ایران شده است و قطعا مخاطب خاص دارد، در حالیکه برای انتقال مفاهیم اجتماعی و اساسی به مخاطب عام بسیار موثر است.
وی در خصوص ایده اجرای این پرفورمنس گفت: در واقع این یک کار یک پروژه دانشگاهی برای هنر مفهومی بود؛ ولی انتخاب موضوع و اجرای آن برای من مهم بود.
فراهانی افزود: در این پرفورمنس آرت من از تعدادی از استادان و دوستان هنرمند خود دعوت کرده ام که حضور داشته باشند.
وی توضیح داد: من در اختیار تمامی این دوستان بوم و وسایل نقاشی گذاشته ام، سپس من سایه ای از فیگور دلخواه هر کدام از هنرمندان را بر روی بوم زدم تا بعد خود هنرمند با توجه به موضوع آن را کامل کند.
این بانوی نقاش اراکی ادامه داد: پس از اتمام کارهای این هنرمندان، در اکرانی عمومی این نقاشی ها به نمایش گذاشته خواهد شد.
فراهانی در مورد موضوع این نمایشگاه هنر مفهومی اظهار کرد: موضوعی که من انتخـاب کرده ام یک موضوع عام است که هر کس به آن یک نگاه شخصی دارد، مرگ و اندیشه به آن یک دغدغه است که نگاه هنرمندان به آن متفاوت است.
وی افزود: شاید به نظر بیاید که ما به مرگ فکـر نمی کنیم ولی در واقع یک از دغدغه های ماست و در ناخودآگاهمان حضور دارد، پس درگیر کردن هنرمندان رد لحظه به آن می تواند آثارمتفاوتی ایجاد کند.
فراهانی اضافه کرد: پرفورمنس به دلیل اجرا در کنار مفهوم می تواند هدف و ذهنیت هنرمند را نشان بدهد با این تفاوت که مخاطب نیز در آن حضور دارد و بخشی از آن است و در واقع قرار نیست آنچه را من می خواهم مخاطب دریافت کند بلکه فرصتی است تا مخاطب نیز نگاه و برداشت خود را داشته باشد.
وی ادامه داد: در این پرفورمنس مخاطبان من همان هنرمندان هستند که با من در نمایش ذهنیت خود از مرگ همراه می شوند.
فراهانی اضافه کرد: در این پرفورمنس از هنرمندان و استادان هنرهای تجسمی دعوت به عمل آمد ولی متاسفانه تعدادی از اساتید به دلیل مشکلات نتوانستند حضور داشته باشند و واقعا جای خالی پیشکسـوتان در این اجرا مشهود بود هر چند جوان ترها حضور پررنگ تری داشتند.
فراهانی بیان کرد: در این پرفورمنس هنرمندان حسین کرمی، ابراهیم گنجی، حسن قاسمی، محبوبه نحوی، پیام فیروزی، ابوالفضل محمودی، وحید علیمحمدی و مجتبی محمدی حضور داشتند.
وی افزود: این نمایشگاه فرصتی بود تا دوستان هنرمندان دور هم جمع شوند و علاوه بر دیدار به نقد و بررسی آثار هم نیز بپردازند و یک بهانه برای محفلی هنری باشد.
فراهانی تصریح کرد: اراک در زمینه هنرهای تجسمی هنرمندان ارزنده و خوبی دارد؛ ولی متاسفانه این هنرمندان به دلایل مختلف کم کار هستند.
وی ادامه داد: هنرمندان تجسمی همبستگی کمی دارند به نظر می آید در فضای هنر اراک یک بی میلی و رکود وجود دارد و هیجان جمعی در آن فروکش کرده است در حالیکه استعدادهای خوب و هنرمندان فوق العاده ای دارد.
محبوبه نحوی یکی از هنرمندان حاضر در این پرفورمنس گفت: خانم فراهانی دوست هنرمند من است و از من برای حضور در این پرفورمنس دعوت کرد، من این امر را فرصتی مناسب برای حضور در کنار دوستان دیگر هنرمند که کمتر فرصت دور هم بودن است، دیدم.
وی افزود: این گردهم آمدن باعث اطلاع از وضعیت دیگر هنرمندان و دیدن آثار و نقد و بررسی کارهایمان می شود.
نحوی توضیح داد: پرفورمنس آرت پتانسیل بسیار دارد و باعث تغییر در نگرش و کار کردن خلاقانه و آزادانه می شود.
وی ادامه داد: تازگی ها در میان هنرمندان باب شده است که می گویند مخاطب خودش مفهوم را باید درک کرد؛ ولی به نظر من در کارهایی از این دست که موضوع مشخص و مفهوم صریح گفته شده کار سخت است و هنرمند توانسته علی رغم آن پیام دهد و توانایی خود را تثبیت کند.
ابراهیم گنجی دیگر هنرمند حاضر در این پرفورمنس گفت: این یک ایده تازه بود و همین باعث شد که به پیشنهاد دوست هنرمندم پاسخ مثبت بدهم و در این پرفورمنس حاضر شوم.
وی افزود: این پرفورمنس از آنجایی ارزشمند است که کار هنرمند با حضور هنرمندان دیگر کــامل می شود و نتیجه اش قطعا یک تلفیق نگاه است.
گنجی گفت: پرفورمنس از آن جهت هنری قابل توجه است که هدف را در حال اجرا نشان می دهد و مخاطب را نیز با خود در همان لحظه و مکان همراه می کند.
این پرفورمنس پنجشنبه ۲۵ دی ماه در مجتمع سارگان اراک برگزار و در روز جمعه آثار حاصل از این اجرا به نمایش عمومی درآمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.