خانه » جدیدترین » به بهانه برگزاری نمایشگاه گروهی صنایع دستی و هنرهای صنعتی/بِ کمپلکس مشکلات هنر

به بهانه برگزاری نمایشگاه گروهی صنایع دستی و هنرهای صنعتی/بِ کمپلکس مشکلات هنر

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴     شماره ۳۱۶

گروه فرهنگی- سمیه انصاری فر
نمایشگاه گروهی صنایع دستی و هنرهای سنتی اواسط آبان ماه در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد، در این نمایشگاه عده ای از هنرمندان صنایع دستی در رشته های مختلف گرد هم آمده بودند تا علاوه بر معرفی آثار خود به فروش و آموزش رشته مورد نظر خود بپردازند. هنرمندانی که هرکدام دغدغه ای دارند.
میناکاری، چرم دوزی، نقاشی و چاپ روی لباس، گل های کریستال، ویترای، کیف دوزی، چرم و زیورآلات از جمله هنرهایی بود که در این نمایشگاه عرضه شده بود، این نمایشگاه بهانه ای شد تا بتوانیم از نقطه نظرها ی مختلف چند هنرمند در حیطه های متفاوت بهره ببریم و از دغدغه های حوزه فعالیتشان به طور خلاصه جویا شویم.
هستی نادی یک از هنرمندان حاضر در نمایشگاه گفت: این نمایشگاه یک نمایشگاه خصوصی است و ما چند هنرمند و دوست تصمیم گرفتیم که آثار مختلف خود را در یک بازه زمانی به مخاطب ارائه دهیم بنابراین در این نمایشگاه انواع رشته ها از کیف دوزی تا مینا کاری و سفال برجسته دیده می شود.
جنس هـای نــامرغوب چینی بازار ما را به حاشیه برده
وی که در زمینه چرم، زیورآلات و سفال برجسته آثاری در این نمایشگاه دارد، ادامه داد: این نمایشگاه با هدف معرفی، فروش، آموزش و سفارش کار برپا شده است.
نادی افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که هنرمند خودش باید مُبلغ کار خودش باشد و توقعی از فلان خانم و آقا یا مسئول نباید داشته باشد، هرچند که تاکنون نیز حمایتی از همان افراد دیده نشده است.
وی گفت: قطعا تبلیغ در ارائه و معرفی اثر بسیار موثر است، البته شاید در قدم اول ما خیلی در زمینه تبلیغات قوی کار نکرده باشیم؛ ولی همین تبلیغ نیز بازخورد داشته و افراد علاقمند برای بازدید از نمایشگاه آمده اند.
این هنرمند جوان با بیان اینکه هم اکنون بازار از اجناس نامرغوب وارداتی در زمینه هنرهای دستی اشباع شده، تصریح کرد: ما تمام هدفمان معرفی هنر سنتی و دستی واقعی به مردم است، هم اکنون در بازار اجناس نامطلوبی وجود دارد که به دلیل قیمت پایین بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.
نادی گفت: مثلا در زمینه هنر چرم و زیورآلات چرمی ما شاهد وجود چرم های تقلبی و بی کیفیتِ وارداتی هستیم که در مدت کوتاهی از بین می روند؛ ولی چرمی که ما برای کارهایمان استفاده می کنیم طبیعی است و مــاندگاری آثار مــــا را بالاتر می برد.
وی ادامه داد: به تبع با استفاده از چرم طبیعی قیمت آن هنر دستی نسبت به مونتاژ شده چینی اش بالاتر میرود؛ ولی مسئله این است که مردم این نگاه را ندارند و ترجیح می دهند جنس ارزانتری را بدست آوردند، بنابراین بازار ما به حاشیه می رود.
جای خالی طرح های ایرانی و اسلیمی در طراحی های روز لباس
هدی فروغی دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه است، او در زمینه نقاشی و چاپ روی پارچه فعالیت می کند.
وی نیز گفت: معمولا کارهای دستی و سنتی مخاطب خاص خود را دارد و نمی توان خرده گرفت چرا همه به سمت آن نمی آیند.
فروغی ادامه داد: وقتی مردم با نقش های ایرانی و اسلیمی آشنایی ندارند و سبک های هنر دستی هرگز در مُد روز لباس ها جایی برای عرضه ندارد طبیعی است که اقبال کمی نیز داشته باشد.
این هنرمند جوان افزود: ما تمام تلاش خود را می کنیم که علی رغم زمان و انرژی ای که طراحی یک لباس می گیرد با قیمت مناسبی آن را ارائه دهیم ولی باز مردم به آنچه برایشان بعنوان مُد از سوی بازار فروش ارائه می شود گرایش بیشتری دارند.
فروغی گفت: بی شک اگر مکانی مناسب برای ارائه آثار بود به تدریج فرهنگ استفاده از چنین آثاری به دلیل در دسترس بودن و معرفی صحیح امکان پذیر می شد.
وی با بیان اینکه هنر سلیقه ایست، ادامه داد: ما باید در طراحی های خود بر روی لباس نگاه های متفاوت را در نظر بگیریم تا بتوانیم مخاطب را راضی نگه داریم و از ایده های خود در کنار سبک ها و طرح های ایرانی اسلیمی بهره ببریم.
نمی توان به درآمدزایی هنر دل بست
وجیهه نیکنامی دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه بود و آثار میناکاری خود را به نمایش گذاشته بود.
وی گفت: میناکاری مخاطب و مشتری ویژه خود را دارد و البته در شهر اراک با وجود توسعه این هنر در چند سال اخیر هنوز خیلی ها آشنایی با آن ندارند.
نیکنامی توضیح داد: من بسیار دیده ام مشتریانی که برای اولین بار با میناکاری روبه رو شده اند و باور نکرده اند که این هنر بر روی ورقه های مس انجام می شود و گفته اند که همیشه فکر می کردیم این هنر بر روی چینی یا سفال بوده است.
وی با بیان اینکه در جامعه ما خیلی نمی توان بر روی درآمدزایی از راه هنر دل بست، گفت: کار دست واقعا انرژی و هزینه می برد، ظریف کاری هایی که مثلا در طرح زدن کار میناکاری است یا قرینه درآوردن طرح ها واقعا دشوار است.
نیکنامی ادامه داد: قطعا اگر این مسائل را در نظر گرفت نمی توان بر روی کار دست و هنرهایی از این نوع قیمت گذاشت و البته باعث می شود با رغبت آن را خریداری کرد.
این هنرمند جوان اضافه کرد: مشکلی که هم اکنون افرادی مثل من دارند این است که علی رغم سال ها فعالیت، برای هنرمند بودن و استفاده از برخی مزایا باید حتما مجوز و مدرک فنی و حرفه ای داشته باشند.
نیکنامی گفت: متاسفانه رشته میناکاری در فنی و حرفه ای آزمون ادواری ندارد و من که سال هاست در این زمینه کار می کنم حتما باید یک دوره هشت ماهه را در فنی و حرفه ای بگذرانم و از ابتدا در کارگاه ها حضور داشته باشم تا در پایان دوره بتوانم صاحب مجوز شوم، آن هم برای کاری که حرفه ام هست و دارم اکنون انجام می دهم.
وی اضافه کرد: گاه این مسائل به نظر کوچک باعث دلسردی و دلخوری هنرمند می شود و همینطوری او را از لحاظ زمانی عقب نگه می دارد و گاه موجب می شود هنرمند کم کار شود.
ندا فانی و آرزو درمان نیز دیگر هنرمندانی بودند که در این نمایشگاه به عرضه آثار خـــود پرداخته بودند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.