خانه » جدیدترین » بهره برداری از پروژه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی همزمان با دهه فجر/آغاز عملیات اجرایی موزه فرش اراک

بهره برداری از پروژه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی همزمان با دهه فجر/آغاز عملیات اجرایی موزه فرش اراک

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴     شماره ۳۲۸

همزمان با ایام مبارک دهه فجر پروژه های مختلفی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی به بهره برداری رسید.
از جمله این پروژه ها آغاز عملیات اجرایی موزه فرش در اراک، راه اندازی بازارچه دائمی تولید، فروش و پایانه صادرات صنایع دستی در اراک بود.
آیت الله دری نجف آبادی: موزه فرش زمینه ای برای رونق گردشگری
عملیات اجرایی موزه فرش اراک به عنوان چهارمین موزه فرش ایران با حضور مقامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، استاندار و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و جمعی از مسئولان محلی در روز بیست و یکم بهمن ماه آغاز شد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در آئین عملیات اجرایی این موزه فرش گفت: فرش به علت نقشه، بافت و هنری که در تولید آن به کار می رود و نتیجه یک عمر تلاش هنرمند است جایگاه بالایی دارد.
آیت االه قربانعلی دری نجف ابادی افزود: موزه فرش در سال های آتی زمینه خوبی برای جذب توریست و توسعه فرهنگ در منطقه است که می تواند در عرصه داخلی و خارجی به علت داشتن گنجینه بی مثال فرش های اهدایی قابل تحسین و مورد اقبال گردشگران قرار گیرد.
وی به هنرمندان عرصه بافت فرش توصیه کرد: هنرمندان در تولید محصول به کیفیت بیش از گذشته بها دهند تا در عرصه رقابت بتوانند جایگاه خود را برتر از سایر کشورها حفظ کنند.
مدیرکل امور موزه های کشور نیز در این آئین گفت: تاریخ فرش ایران پر فراز و نشیب است و قدیمی ترین فرشی که دلالت بر اصالت فرش ایران دارد مربوط به دو هزارو ۵۰۰ سال گذشته از دوره هخامنشی است.
محمدرضا کارگر افزود: فرش در هر جایی از دنیا سفیر فرهنگی برای تمدن ایران به حساب می آید و در مقطعی از تاریخ که جمعیت ایران کم بوده هشت میلیون نفر از محل تولید فرش ارتزاق می کردند.
وی اظهار کرد: درحال حاضر دو موزه فرش شامل موزه ملی ایران و آستانه مبارک امام رضا(ع) در سطح کشور فعال است و سومین در تبریز درحال ساخت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز گفت: تفاوت موزه فرش اراک با سایر موزه های کشور این است که اقلام این موزه شامل ۱۵۰ تخت فرش نفیس به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال توسط خیر نیک اندیش (حاج ابراهیم حسینجانی) اهدا شده و به محض گشایش موزه، اقلام اهدایی در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.
سید محمد حسینی افزود: باوجود اینکه سیاست دولت پرهیز از طرح های جدید و تکمیل پروژه های نیمه کاره است، به علت اهمیت موضوع ساخت موزه فرش اراک کلید خورد و با همکاری استانداری استان مرکزی ظرف مدت سه سال ساخته می شود.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی این موزه با چهار هزار مترمربع وسعت در دو طبقه، با اشتغال مستقیم ۱۰ نفر و غیرمستقیم ۱۰۰ نفر، برآورد هزینه ساخت ۱۰۰ میلیارد ریال و با درآمد سالانه ۱۰ میلیارد ریال آغاز شده است.
راه اندزای بازارچه دائمی صنایع دستی در اراک و دلیجان
با حضور معاون امورحقوقی، مجلس و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، دو بازارچه صنایع دستی دراراک ودلیجان افتتاح شد.
اسدالله درویش امیری در این مراسم گفت: ایجاد بازارچه های صنایع دستی دروازه ای حمایتی برای صنعتگران و اشتغال خانگی و ارزان در دوران پساتحریم است.
وی افزود: از ۴۵۰ رشته تخصصی شناخته شده صنایع دستی در دنیا ، ۳۵۰ رشته در ایران وجود دارد و باید با برنامه های هدفمند و حمایت های موثر در تولید و بازاریابی، بهره کیفی را در دوران پساتحریم از صنایع دستی در ترمیم اقتصادی ایران برد.
درویش امیری اظهار کرد: صنایع دستی بخشی از هویت فرهنگی ایران است و با تولید کیفی و بر مبنای ذائقه خریداران باید این بعد از حوزه فرهنگ در کنار میراث فرهنگی به شایستگی بدرخشد و به حساب آید.
وی، با بیان ویژگی های بازارچه صنایع دستی گفت: هرچند بازارچه های صنایع دستی کوچک و به ظاهر محدود هستند ولی کارهای بزرگی در آن ها انجام می شود و می توانند کانون فعال اشتغالزایی باشند.
وی افزود: در سال های اخیر به مجموعه صنایع دستی بی مهری شده و باید با استفاده از ظرفیت و توانمندی هر منطقه بستر رشد و توسعه هنر های سنتی و دستی بومی را مهیا کرد و آن بخشی از صنایع دستی که در حال انقراض هستند بایستی با سیاست گذاری هدفمند و علمی این حوزه احیا و به عرصه تولید و رقابت بازگردانده می شود.
درویش امیری افزود: بازارچه های صنایع دستی در تمامی استان های کشور دایر شده و هدف از این طرح نمایش، فروش و سهولت دسترسی علاقه مندان به مصنوعات دستی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: ایجاد اشتغال پایدار در بازارچه صنایع دستی و احیا این صنعت که با کمترین هزینه به وجود می آید از اهداف راه اندازی بازارچه صنایع دستی است.
سیدمحمد حسینی افزود: هر صنعتگر صنایع دستی در فضای محدود می تواند اشتغال پایدار ایجاد کند که همکاری و مساعدت مسئولان درفراهم کردن اشتغال آنان نقش موثری دارد.
وی با یادآوری بازاریابی صنایع دستی اظهار کرد: ساماندهی فروش و عرضه، بخش مهمی از مشکلات هنرمندان است که با صادرات محصولات استمرار تولید تقویت خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بازارچه دائمی تولید، فروش و پایانه صادرات صنایع دستی پاسارگاد اراک توسط بخش خصوصی در فضایی به وسعت چهار هزار مترمربع با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال با ۳۰ غرفه با ظرفیت اشتغالزایی ۹۰ نفر دایر شده است.
حسینی افزود: تالار پذیرایی، رستوران سنتی، باغ پرندگان و حیوانات اهلی، بازار تولید و فروش صنایع دستی، عرضه غذاهای ملل جهان و ایران، شهربازی، هتل سنتی و آب درمانی از بخش های مختلف بازارچه صنایع دستی اراک است.
وی در خصوص بازارچه صنایع دستی دلیجان گفت: نخستین بازارچه صنایع دستی دلیجان با صرف اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
حسینی بیان کرد: برای احداث این بازارچه و تامین زیرساخت‌های لازم و خدمات شهری، ۱۹۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و مابقی آن با تخصیص اعتبارات استانی تامین شده است.
وی با اشاره به اینکه واگذاری زمین احداث این بازارچه نیز با حمایت شورای اسلامی شهر و شهرداری دلیجان صورت گرفته است، اظهار کرد: غرفه‌های این بازارچه در متراژ ۱۲ مترمربعی در ورودی شهر دلیجان و در مسیر تردد گردشگران و مسافران ایجاد شده است.
به گفته حسینی معرق، تولیدات چوبی و صنایع وابسته، سفالگری، پیکرتراشی، قلمزنی، گچبری و چندین صنعت دستی دیگر از جمله خلاقیت هنرمندان صنایع دستی ساوه است و با بهره‌برداری از این بازارچه ۲۴ هنرمند در آن فعالیت کرده و تولیدات خود را عرضه خواهند کرد.
گشایش فروشگاه دائمی صنایع دستی استان مرکزی با عنوان (هنرکده تخت جمشید) با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال توسط بخش خصوصی در سرای کتابفروشهای بازارتاریخی اراک، افتتاح دفترخدمات مسافرتی و گردشکری آدین گشت محلات و ارمندپرواز مهاجران با اعتبار۷۰۰ میلیون ریال توسط بخش خصوصی وایجاد هشت فرصت شغلی مستقیم در شهرستان محلات وشازند نیز از دیگر برنامه های دهه فجر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.