خانه » جدیدترین » برگزاری جشنواره تجلیل از کارگران، گروه های کار، تلاشگران و واحدهای تولیدی نمونه استان مرکزی

برگزاری جشنواره تجلیل از کارگران، گروه های کار، تلاشگران و واحدهای تولیدی نمونه استان مرکزی

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در جشنواره تجلیل از کارگران، گروه های کار، تلاشگران و واحدهای تولیدی نمونه استان مرکزی بیان داشت: معنای کارگر به بلندای اقتدار و قداست یک کشور است؛ وقتی امام راحل (ره) می فرمایند، حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است، باید به حساسیت جایگاه کارگر پی ببریم؛ یک جامعه سعادتمند می شود، اگر حیات اجتماعی اش از کار و تولید باشد؛ آسیب ها و مشکلات کاهش می یابد، اگر خود را خدمتگزار این قشر بداند و به آن عمل نماید. کار و تولید ستون های مقتدر هر جامعه ای است، راه قدرت و قوت کشور نیز از مسیر کار و تولید می گذرد. تقویت کار و تولید و ثروت آفرینی، جامعه را پویا و قدرتمند خواهد ساخت. تجلیل از کارگر، قدردانی از طبقه مولد و زحمت کش جامعه است. هرچه به سمت صنعتی شدن بیش می رویم باید بیشتر به موقعیت اجتماعی کارگر و نقش موثر آن در جامعه توجه کنیم. تجلیل از کارگر برای گفتن دشواری ها و سختی ها طبقه کارگر نیست بلکه برای تقدیر از نوآوری، ابتکار و سازندگی است. همانگونه که ملاحظه می شود، در تمامی بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، بحث توسعه کارآفرینی مستتر است، کارآفرینی موضوع بسیار مهمی در توسعه همه جانبه و پایدار می باشد که رهبری معظم توجه همه را به این شاخص مهم جلب کرده اند. آقای شیخی همچنین تاکید کردند: امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند عمل به اصل سه جانبه گرایی برای حمایت از جامعه کار و تولید هستیم. تشکلات کارگری و کارفرمایی که در راستای سه جانبه گرایی ایجاد شده به منظور نزدیکی بیشتر و همراهی و همدلی و همزمانی بیشتر برای رسیدن به این اهداف است و این تشکیلات باید دولت را در رسیدن به اهداف مشترک کمک نمایند. فکر و ایده و تخصص و دانش تشکلات باید در مسیر همراهی با دولت محترم برای هموار نمودن مشکلات جامعه کار و تولید باشد.
وی ادامه داد: این جشنواره نیز هر ساله با هدف تشویق کارگران تلاشگر در جهت ترویج هر چه بیشتر ارزش های اسلامی و انضباظی در محیط کار، ارتقای بهره وری کار، شناسایی کارگران مبتکر، خلاق و نوآور و کارآفرین به منظور کاهش وابستگی و تسریع در استقلال اقتصادی، ارتقای فرهنگ کار، ترویج روحیه مشارکت جمعی و کارگروهی در جامعه کار و تولید، گسترش و تعمیق جایگاه کار و سازندگی در کارگاه ها و واحدهای تولیدی، تقویت و تعمیم هرچه بیشتر فرهنگ خودباوری و خود اتکایی در محیط کار، ایجاد بستر مناسب در بالندگی نیروی انسانی و حفظ و صیانت از نیروی کار، رونق و توسعه اشتغال برگزار می شود. باید بدانیم که اکنون بیش از هر زمانی نیاز داریم که کار، ثروت آفرین شود. فرهنگ کار را ترویج دهیم تا جامعه تولید محور شود. در سال جاری نیز همچون سنوات گذشته با اعلام فراخوان و دریافت پرونده های متقاضیان برای شرکت در این جشنواره، فرآیند انتخاب کارگران، گروه های کار، تلاشگران و واحدهای تولیدی نمونه استان آغاز شد. برای انتخاب بهترین ها شاخص هایی طراحی شده است که در کمیته های علمی پرونده ها را براساس این شاخص ها بررسی و در نهایت جمع بندی نموده اند.
شیخی ادامه داد: شاخص های انتخاب در بخش های گوناگون از جمله اختراع، خلاقیت و نوآوری، بهره وری، ایمنی، رعایت مسائل زیست محیطی، اخلاق و جدیت و پشتکار، توسعه دانش فردی، شغلی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، اخلاقی و داشتن رفتار اسلامی است. در بخش انتخاب واحدهای نمونه نیز موضوع اشتغال، رعایت ضوابط و استانداردهای تضمین کیفیت، صادرات و رعایت قانون کار، رعایت اصل سه جانبه گرایی از دیگر شاخص های عمده هستند. علاوه بر شاخص های بالا در انتخاب مدیر و کارگر زن سرپرست خانوار، شاخص هایی چون سابقه سرپرستی و پرورش فرزندان موفق نیز موثرند.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز در جشنواره تجلیل از کارگران، گروه های کار، تلاشگران و واحدهای تولیدی نمونه از تعداد هشت گروه کار، شش نفر کارگر، یک نفر تلاشگر، دو واحد، دو نفر مدیر زن سرپرست خانوار، دو نفر کارگر زن سرپرست خانوار و یک خانه بهداشت کارگری تقدیر و تجلیل شد.
وی در ادامه این مطلب بیان کرد: گروه کار نمونه شرکت ماشین سازی اراک در رقابت ملی به عنوان گروه کار نمونه ملی معرفی و از ایشان در جشنواره کشوری تجلیل شد.
شیخی در پایان تاکید نمود: هنگامی که استان مرکزی با داشتن حدود ۳۰۰۰ واحد صنعتی و بالغ بر ۳۰۰ هزار کارگر مشمول قانون کار و همچنین تعداد ۲۹۴ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی و داشتن رتبه قطب صنعتی چهارم کشور، قطعا از اهمیت و جایگاه ویژه ای در توسعه کشور برخوردار است و اطمینان داردک که با ایمان و با لطف وجود خداوند جامعه کار و تولید استان مرکزی ثابت قدم و استوارتر از گذشته تمام همت خویش را مصروف ساختن ایرانی آباد، همسان با اهداف سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران خواهد کرد.
رشد اقتصادی و اشتغال دغدغه اصلی دولت است
استاندار مرکزی در جشنواره تجلیل از کارگران، گروه‌های کار، تلاشگران و واحدهای تولیدی نمونه استان مرکزی اظهار کرد: مسئله اساسی کشور که مورد توجه دولت است رونق اقتصادی و افزایش تولید همراه با رفع موانع تولید و افزایش حجم فعالیت‌های اقتصادی و به دنبال آن ایجاد اشتغال در جامعه با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
محمود زمانی ‌قمی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان مطلوب نیست، افزود: وضع واحدهای تولیدی و چرخه اقتصاد در استان خوب نیست که به همین منظور و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باید ضربات زیادی که در رخدادهای گذشته به اقتصاد مقاومتی کشور وارد شده جبران شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از این مشکلات توسط دولت با تعطیل و متوقف کردن سیاست‎های ضربه زننده به این مهم برطرف شده و مطابق با حفظ مواضع، مبانی و اصول و منافع کشور تعامل با کشورهای دیگر ایجاد شده و تمامی مسیرهای بسته به مسیر گشوده تبدیل شده است.
زمانی‌قمی با اشاره به اینکه باز شدن این مسیرها به معنای آن نیست که مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور تنها از این راه است، ادامه داد: این به این معنا است که اگر مسیر همچنان بسته بود ضربات دیگری بر پیکر اقتصاد ایران وارد می‌شد و بنیان‌های اقتصادی کشور را از درون ویران می‌کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد مقاومتی به ساده‌ترین زبان ترجمه شود در آن باید توجه به استحکام بنیان‌های داخل در اولویت قرار گیرد و همچنین از طریق تعامل با بیرون این استحکام تقویت شود.
استاندار مرکزی گفت: تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور از سیاست‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی است که در مقابل سیاست‌هایی از قبیل نوسان ارز و سیاست‌های تمرکز گرایانه که بنیان‌های اقتصادی را از هم می‌پاشد و همه کارآفرینان را بدهکاران جدی به بانک‌ها کرده، قرار دارد.
زمانی ‌قمی بیان کرد: در اینکه تحریم‌های اتخاذ شده علیه ایران ظالمانه بوده شکی نیست، اما در این راستا رفتارها در شکل‌گیری و تشدید آن بی‌تأثیر نبوده است که خوشبختانه بعد از ۳۰ ماه تلاش و اتحاد همه ارکان و در راس این مهم هدایت‌های مقام معظم رهبری کشور در حال حاضر در مسیر دیگری قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر همه سیاست‌های دولت در جهت استحکام بنیان‌های اقتصادی از درون و ایجاد تعامل منطقه‌ای در بیرون در زمینه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کشور در شرایط مناسبی قرار گرفته و سال آینده سال بهتری برای اقتصاد و توسعه کشور خواهد بود و کشور به سمت اقتصاد تولید محور و رشد در این زمینه و ایجاد اشتغال پایدار گام برخواهد داشت.
زمانی‌قمی خاطرنشان کرد: بیکاری حاد و موانع موجود در اشتغال یک شبه ایجاد نشده که با سرعت رفع شود، در این راستا موانع و مشکلات زیادی دست به دست هم داده و کشور در شرایط کنونی قرار گرفته که دولت با امیدواری و همکاری تمام بخش‌ها در ماه‌ها و سال‌های آینده رو به اعتلا گام برخواهد داشت.
در پایان از کارگران، گروه‌های کار و تلاشگران نمونه استان و مدیران و زنان نمونه سرپرست خانوار با اهدای هدایا و لوح، تقدیر آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.