خانه » جدیدترین » برگزاری آیین اختتامیه اولین دوره مسابقه نمای برتر

برگزاری آیین اختتامیه اولین دوره مسابقه نمای برتر

شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱   شماره ۱۵۹۸

به گزارش وقایع استان، صبح روز پنجم مرداد ماه آیین اختتامیه مسابقه نمای برتر برگزار شد. طی این مراسم که با حضور شهردار اراک و مدیر کل دفتر فنی استانداری، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شده بود، به شش اثر برگزیده هدایایی اهدا گردید.

نمای ساختمان‌ها باید با فرهنگ اجتماعی شهرها همخوانی داشته باشد
شهردار اراک در حاشیه این مراسم با بیان اینکه نما باید با فرهنگ اجتماعی یک شهر همخوانی داشته باشد، گفت: هر نمایی در هر ساختمانی یک تابلو و بیلبورد است که فرهنگ ساکنان یک شهر را نمایان می‌سازد و اگر کالبد بیرونی منازل با فرهنگ و عقیده ساکنان آن خانه ناهماهنگی داشته باشد، شهر از هم‌گسیخته به‌نظر می‌رسد. علیرضا کریمی اظهار کرد: در این کلان‌شهر با تشکیل کمیته نما قصد سازماندهی این حرکت را داریم و امیدواریم نوساناتی که تا کنون در فعالیت این کمیته وجود داشته است، رفع و اقدامات ویژه‌ای در شهر اجرایی شود.
وی تصریح کرد: به‌رغم اینکه هر یک از شهروندان از نظر حقوقی، حق دارند برای نمای ساختمان خود طراحی خاصی را در نظر بگیرند، اما در حوزه عمومی اجازه ایجاد محدودیت‌هایی در این زمینه را داریم که باید به‌منظور ایجاد هارمونی در منظر شهــری از آن بهره ببریم.
شهردار اراک با بیان اینکه نما باید با فرهنگ اجتماعی یک شهر همخوانی داشته باشد، گفت: هر نمایی در هر ساختمانی یک تابلو و بیلبورد است که فرهنگ ساکنان یک شهر را نمایان می‌سازد و اگر کالبد بیرونی منازل با فرهنگ و عقیده ساکنان آن خانه ناهماهنگی داشته باشد، شهر از هم‌گسیخته به‌نظر می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های شهرهای مطلوب این است که نماهایی هارمونیک و مناسبی در این شهرها باشد، زیرا سیما و منظر شهری بر اذهان عموم شهروندان تأثیرگذار است و در این زمینه مجموعه شهرداری، سازمان نظام مهندسی، مهندسان و شهروندان اراک باید گام بردارند.

جلوگیری از افزایش آنارشیسم معماری در ساختمان‌های اراک
رئیس شورای اسلامی شهر اراک نیز گفت: در انتخاب نمای برتر باید علاوه بر مولفه‌های زیباشناختی دیگر مولفه‌ها را نیز در نظر داشته باشیم.
سیدوحید میرنظامی اظهار کرد: از سازمان نظام مهندسی استان مرکزی می‌خواهیم از آنارشیسمی که این روزها در طراحی و معماری در حوزه بصری ایجاد شده است، جلوگیری کند.
وی ادامه داد: بر اساس حقوق عمومی، حاکمیت نمی‌تواند نسبت به مواردی همچون نما بی‌تفاوت باشد و شهرداری و سازمان نظام مهندسی که در این زمینه نماینده حاکمیت است، باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند، چرا که علی‌رغم اینکه مهندس ناظر بر مباحث سازه‌ای ساختمان نظارت دارد، اما در شهر اراک بر مباحث سیما و منظر ساختمان کمتر توجه شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: نمای ساختمان‌ها ویترین شهر است، اما این روزها انبوه‌سازان توجه خود را به صرفه اقتصادی معطوف کرده‌اند و این باعث شده است معماری رومی که از نظر فرهنگی با جامعه ما هم‌خوانی ندارد و از نظر سازه‌ای غیراستاندارد است در شهر اراک رواج یابد.
وی در خصوص انتقاد از نمای مجتمع آفتاب در میدان شهدای اراک، افزود: در مباحث نمایی باید تمام مقوله‌ها مانند نور، زیبایی و امنیت در مواقع حریق و زلزله را مورد توجه قرار داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.