خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی وقایع استان از به صدا در آمدن زنگ خطر خودکشی در کشور/بن بست زندگی بعد از پل عابر/آمارها نشان از افزایش پدیده خودکشی در بین نوجوانان دارد

بررسی وقایع استان از به صدا در آمدن زنگ خطر خودکشی در کشور/بن بست زندگی بعد از پل عابر/آمارها نشان از افزایش پدیده خودکشی در بین نوجوانان دارد

چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵ شماره ۴۶۶

وقایع استان
روشنک مشتاق

به زمین نگاه می کند، در حالتی بین خواب و بیداری است. زندگی اش مثل برق و باد از جلوی چشمش عبور می کند. هیچ امیدی وجود ندارد، چشمانش را می بندد و به سمت نرده ها خم می شود. دلش می خواهد رها شود. در کمتر از یک لحظه تصمیم آخر را می گیرد و خود را رها می کند.صدای فریادش مردم را جمع می کند و تنها یک صدا به گوش می رسد، صدای پخش شدن جسم بی جانش بر آسفالت خیابان است که بهت اطرافیان را به همراه دارد.
براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، میزان خودکشی در جهان یک میلیون نفر در سال و تعداد اقدام کننده به خودکشی ۱۰ تا ۲۰ برابر است. در رتبه بندی علل مرگ در جهان، خودکشی رتبه سیزدهم را دارد. در سال ۲۰۰۰ تعداد ۸۵۰ هزار مورد خودکشی در جهان ثبت شد.
نرخ جهانی خودکشی ۱۶ نفر در هر صد هزار نفر است که طی ۵۰ سال گذشته، ۶۰ درصد افزایش داشته است.در مردان و زنان سنین ۱۵ تا ۴۴ سال، خودکشی سومین عامل مرگ به حساب می آیدآنچه که بر اهمیت خودکشی می افزاید این است که عده ای که دست به خودکشی می زنند زندگی کردن را دوست دارند اما شرایط زندگی آنان را مجبور به انتخاب مرگ می کند، شرایطی که مهار آن برعهده مسئولان جامعه است.
به دلیل اینکه خودکشی در ادیان مختلف حرام شمرده می شود، درنتیجه اکثر کشورها که وجهه دینی در آن اهمیت و ارزش بالایی دارد از بیان نرخ واقعی خودکشی در کشور خود به سازمان جهانی بهداشت خودداری می کنند و این امر خود موجب افزایش این پدیده در این کشورها می شود.نرخ خودکشی در ایران اغلب از کشورهای غربی پایین تر اما از سایر کشورهای خاورمیانه بالاتر است.
۷۵ درصد از خودکشی‌ها در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط اتفاق می‌افتد و ۶۰ درصد از خودکشی‌های موفق دنیا در قاره آسیا انجام می‌شود. طبق آمار سالانه بیش از ۳۰‌ هزار نفر در آمریکا با خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و ‌هزاران نفر نیز به‌دلیل خودکشی ناموفق در بخش اورژانس بیمارستان‌ها درمان می‌شوند.
براساس آمار پزشکی قانونی، بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱، بیش از ۳۰‌ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند. براساس آمار سال ۹۲ از هر صد ‌هزار ایرانی، پنج نفر در سال جان‌شان را با خودکشی از دست داده‌اند. آمار افرادی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند در سال ۹۳ حدود ۴۰۹۵ نفر بوده که این رقم در سال گذشته ۴۰۲۰ نفر شده است .در سال ۹۴ از کل تلفات خودکشی در کشور ۲۸۸۷ نفر مرد و ۱۱۳۳ نفر زن بودند. هرچند که این آمار تعداد افرادی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده اند را نشان می دهد و تعداد افرادی که به خودکشی اقدام کرده اند، چند برابر این تعداد است که متاسفانه درباره تفاوت نرخ خودکشی موفق و ناموفق در سطح جهان نمی توان آمار دقیقی ارائه داد. تنها برخی از کشورها دارای آمار قابل اطمینانی از رفتارهای خودکشی ناموفق هستند. علت اصلی این امر دشواری جمع آوری اطلاعات است چراکه تنها تعداد اندکی از افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند برای مراقبت های پزشکی به مراکز درمانی مراجعه می کنند. به علاوه در بسیاری از کشورهای درحال توسعه، اقدام به خودکشی جرم قابل مجازات است و به همین دلیل بیمارستان ها از ثبت موارد آن خودداری می کنند. اما شواهد نشان می دهد به طور متوسط تنها ۲۵ درصد از افرادی که اقدام به خودکشی می کنند به بیمارستان های عمومی، که بهترین مکان جمع آوری اطلاعات خودکشی هستند، مراجعه می کنند و به طور قطع وضعیت وخیم تری دارند.
آمارها نشان می دهد که میزان خودکشی ناموفق در میان افراد جوان بیش از سالمندان است به طوری که نسبت خودکشی موفق به ناموفق در افراد بالای ۶۵ سال به طور تقریبی یک به سه است، یعنی از هر ۳ اقدام به خودکشی، یک خودکشی به مرگ منجر می شود.
نتایج تحقیقات نشان می دهد، آمار بالای خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ است؛ یعنی بیش‌ترین خودکشی در این گروه سنی رخ می‌دهد. نرخ خودکشی در استان‌های محروم کشور نیز بیشتر از سایر نقاط است.
مرضیه بابایی دکترای جامعه شناسی در گفت و گو با «وقایع استان» می گوید:« دورکیم خودکشی را هر نوع مرگی که نتیجه مستقیم یا غیر‌مستقیم کردار مثبت یا منفی خود قربانی می‌داندکه به نتیجه آن آگاه است اما در بیان ساده‌تر، می‌توان خودکشی را اقدام آگاهانه برای پایان دادن به زندگی خود تعریف کرد. نرخ خودکشی در جهان به طور معمول با افزایش سن بالا می رود، یه طوری که آمار خودکشی در افراد بالای ۷۵ سال تقریبا سه برابر افراد جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله است. اما در سال ۹۴ میزان خودکشی در بین نوجوانان زیاد شد و این نشان می دهد که با وجود آمار مسئولان که می گویند خودکشی در حال کاهش است اما میزان خودکشی در سنین پایین افزایش یافته است و این معضل جدیدی است که جامعه با آن دست و پنجه نرم می کند، پایین آمدن سن خودکشی می تواند ناشی از رسانه های اجتماعی، سخت بودن مطالب درسی و سخت گیری نظام آموزشی باشد و در ۱۸ مورد خودکشی که در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ صورت گرفته است نوعی تظاهر و ابراز وجود در آن به چشم می خورد، خودکشی با حلق آویز کردن، گرفتن عکس قبل از خودکشی و نوشتن یادگاری نشان از نوعی ابراز وجود و اعتراض دارد. در رابطه با این آسیب اجتماعی باید عواملی مثل پایین آمدن سن اعتیاد، رسانه های اجتماعی و شیوع افسردگی در نوجوانان را شناسایی کنیم و در جهت حل این آسیب گام برداریم. خوشبختانه خودکشی در کشور ما هنوز به یک بحران اساسی تبدیل نشده است و تنها زنگ خطر آن به صدا درآمده است که می توان با کنترل رفتار نوجوانان در مدارس، محدود کردن ساعات استفاده از رسانه های اجتماعی و کنترل محسوس و نامحسوس موبایل و وسایل ارتباطی آن ها از افزایش این پدیده جلوگیری کنیم.همچنین پیوند بیشتر افراد به دین و نشان دادن ارزش انسانی به افراد موجب می شود نوجوانان ارزش زندگی خود را بیشتر درک کنند.»
این شماره روزنامه «وقایع استان» پرونده ۱۰ خودکشی موفق در سال ۹۵ را بررسی کرده است، این خودکشی ها توسط زنان صورت گرفته اند و گروه سنی این افراد ۱۲ تا ۲۸ سال بوده است.
مشکلات عاطفی مهم ترین علت خودکشی در بین زنان است یعنی ۶۰ درصد خودکشی ها به این علت اتفاق افتاده است، ۲۰ درصد به علت مشکل در مدرسه،۱۰ درصد مشکلات اقتصادی و ۱۰ درصد تحت تاثیر شبکه های اجتماعی بوده است.در ۱۰ درصدی که خودکشی مربوط به شبکه های اجتماعی بود، دختر۱۶ ساله در نامه ای عنوان کرده بود که تحت تاثیر برخی شبهات دست به این کار زده است.
۶۰ درصد از خودکشی ها به وسیله پرتاب از پل و ساختمان صورت گرفته است، نتایج گزارش ها نشان می دهد افرادی که اقدام به خودکشی با پرتاب خود از مکان های پر رفت و آمد دارند بیشتر از میل به خودکشی میل به دیده شدن دارند. ۱۰ درصد از خودکشی ها به وسیله خودسوزی بوده است، این نوع خودکشی وحشتناک ترین نوع خودکشی است. این نوع خودکشی بیشترین رواج را در بین زنان ایلامی داشته است که این امر به علت ازدواج های اجباری و افسردگی در این شهر است. در سال ۷۵ و ۷۶ از ۶۵۰ اقدام به خودکشی در ایلام ۴۴۰ مورد خودسوزی بوده است، ولی سال ۸۶ و ۸۷ دقیقاً این قضیه برعکس شده و خودسوزی به مرز ۴۰ درصد رسیده است اما در سال ۹۳ با خودسوزی نوجوان ۱۲ ساله این امر دوباره به یک بحران در ایلام تبدیل شد.

462-3

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.