خانه » پیشنهاد سردبیر » در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مطرح شد/رتبه دو رقمی استان در کنکور

در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مطرح شد/رتبه دو رقمی استان در کنکور

چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵ شماره ۴۶۶

عباس لعل بار
وقایع استان

جلسه شورای آموزش و پرورش استان مرکزی به ریاست استاندار و با حضور صدیقی رییس حوزه ریاست ستاد دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در استانداری برگزار شد. در این جلسه تفاهم نامه طرح تنوع بخشی به محیط های آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست های اقتصاد مقاومتی به امضا رسید و در خصوص عملکرد آموزش و پرورش استان بحث و تبادل نظر شد. استاندار مرکزی در این جلسه، با اشاره به اینکه غفلت از مهارت‌گرایی در نظام آموزشی باعث عدم کارایی دانش شده است بیان داشت: تا زمانی که بر حرفه آموزی تمرکز نکنیم، آموزش ها در عرصه عمل کارایی نخواهد داشت. محمود زمانی قمی افزود: در حوزه آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی و دانشگاهی، مساله ای که طی دهه های اخیر به آن توجه نشده موضوع مهارت آموزی است. استاندار مرکزی ادامه داد: آنچه که در نظام آموزشی مورد غفلت واقع شده، آموزش های کاربردی و عملی است و عمده مطالبی که در رشته های فنی و … ارائه می شود در عمل و در عرصه شغلی کارایی ندارد.
زمانی تاکید کرد: در حوزه رویکرد اخلاقی آموزش و پرورش تکلیف روشن است و باید بسط دهنده و ترویج کننده مبانی دین مبین اسلام باشیم و در حوزه تخصصی نیز باید به جای سرمایه گذاری برای مدرک و تحصیلات تکمیلی، بر مهارت آموزی و حرفه آموزی سرمایه گذاری کنیم و این اقدام منتهی به خلق شغل و ثروت خواهد شد.
وی با اشاره به تدوین سند آموزش و پرورش تصریح کرد: بخش هایی از این سند ملی است و بخشی دیگر مربوط به استان است که باید به اجرا گذاشته شود و لازم است که وظایف دستگاه های مختلف مرتبط در این حوزه کاملا تببین شود.
استاندار مرکزی تاکید کرد: برای این اقدام شورای اداری متشکل از دستگاه های مرتبط تشکیل شود و به دنبال آن چگونگی اقدامات دستگاه ها و روند کار مورد ارزیابی قرار گیرد.
زمانی قمی گفت: آنچه که ما طی سالیان سال در نظام آموزشی برقرار کرده ایم این بوده که نسل جوان از والدین و همچنین دولت متوقع شده اند و به دنبال پشت میز نشستن هستند اما باید این روند اشتباه و نقص، در حوزه تربیتی و علمی رفع شود.
رییس حوزه ریاست ستاد دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه گفت: طرح تنوع بخشی به محیط های آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست های اقتصاد مقاومتی برای نخستین بار در استان مرکزی اجرا می شود.
محمد صدیقی افزود: این طرح یکی از مصوبه های شورای انقلاب فرهنگی و از طرح های مورد حمایت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام است که با هدف افزایش بصیرت در خانواده ها و جذب سرمایه بر اساس علوم تربیتی اجرا می شود.
وی ادامه داد: استان مرکزی با دارا بودن ماهیت و ظرفیت های آموزشی و صنعتی به عنوان استان الگو و نمونه برای اجرای این طرح انتخاب شده است.
رییس حوزه ریاست ستاد دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی جذب سرمایه گذاری و انتقال فناوری با اجرای این طرح می تواند بر اساس علوم تربیتی در آموزش و پرورش انجام می شود.
وی افزایش مشارکت در اثر بخشی همگانی و افزایش کارایی و عدالت اجتماعی در جامعه و به ویژه خانواده ها را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد. وی گفت: با نگاه صحیح به محیط های آموزشی و تنوع بخشی به آن می توان به دستاوردهای بزرگی در زمینه علوم تربیتی دست یافت و از بسیاری مشکلات و بد اخلاقی ها در جامعه جلوگیری کرد. مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه جلسه با اشاره به اجرای بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: هدف استان مرکزی از اجرای این بخش از سند تغییر نگرش دانش‌آموزان و مجموعه آموزش و پرورش در کارآفرینی است تا دانش‌آموزان با استفاده از خلاقیت خود به‌دنبال ایجاد شغل باشند و منتظر دولت برای ایجاد اشتغال نباشند.شهریار فولادوند گفت: استان مرکزی به‌عنوان پایلوت برای اجرای بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که شامل تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری با رویکرد توسعه توانمندی کارآفرینی است قرار گرفته که این موضوع در بخش ششم فصل هفتم این سند آمده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: به منظور آماده‌سازی دانش‌آموزان برای کنکور، یک‌سری موسسه‌ها در استان فعالیت دارند که از خود آموزش و پرورش مجوز گرفته‌اند اما برخی از دانش‌آموزان به‌سبب نداشتن بضاعت مالی از خدمات این موسسه‌ها بی‌بهره‌اند.
فولادوند بیان کرد: بنابراین آموزش و پرورش به‌صورت هم‌ارز با این سازمان‌ها وارد فعالیت شده و به ارائه خدمات به دانش‌آموزان بی‌بضاعت پرداخته است، البته بیشتر این خدمات در مناطق محروم از این موسسه‌ها است و درحال حاضر به چهار هزار نفر خدمات رایگان و نیمه‌رایگان ارائه می‌کنیم.
وی ادامه داد: مسئله امروز نظام آموزشی کشور سیطره مسائل آموزشی بر مسائل تربیتی است اهداف فراتری را دنبال می‌کنیم و عمده هدف آموزش و پرورش بحث تربیتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان کرد: رتبه کنکور استان مرکزی با فعالیت‌های مشترک انجام گرفته از رتبه ۱۲ در سال ۹۳ به رتبه ۱۰ رسیده است البته سال گذشته رتبه ۹ را داشتیم و هدف استان رسیدن به رتبه‌های پنج تا یک است، تعداد رتبه‌های زیر سه هزار استان در سال گذشته ۱۴۲ مورد بوده که امسال به ۲۱۲ مورد رسیده و این اتفاق خوبی است.
فولادوند خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۵۶ شرکت‌کننده کنکور داشتیم که این رقم امسال به ۱۷ هزار و ۹۴۸ رسید و درصد شرکت‌کنندگان استان در دانشگاه‌های ملی ۴۲ درصد است که از میانگین کشوری بالاتر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.