خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی وضعیت هپاتیت در ایران و استان به بهانه روز جهانی مبارزه با هپاتیت/اهمیت «جگر» داشتن

بررسی وضعیت هپاتیت در ایران و استان به بهانه روز جهانی مبارزه با هپاتیت/اهمیت «جگر» داشتن

شنبه ۷ مرداد ۹۶    شماره ۶۴۰

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر
***
برخی بیماری ها هستند که با توجه به ابعاد گسترده شان چه در زمینه راه های انتقال و چه مشکلات بعد از ابتلا و هزینه های بالای درمان نیاز به شناخت و آگاهی دارند. هپاتیت یکی از این بیماری های ویروسی است که نیاز به آگاهی و شناخت بیشتر در جامعه دارد زیرا در اثر این بیماری کبد یا جگر یکی از اندام های مهم بدن درگیر می شود و ممکن است فرد بیمار بعنوان ناقل بیماری افراد دیگری را نیز درگیر آن کند از طرفی نگاه جامعه به این بیماری نیز هست اکثریت بیماران به دلیل حفظ و تداوم ارتباط اجتماعی با دیگران و حفظ آبرو، موقعیت و حیثیت خانوادگی و اجتماعی و با این دیدگاه که این بیماری در معتادان تزریقی و سوء استفاده کنندگان جنسی بیشتر دیده می شود، به خاطر مشکوک نشدن به آن ها بیماری را مخفی می کنند که همین فرصت انتقال این بیماری را بیشتر می کند و همین طور بیماران ممکن است برای دریافت خدمات به مراکز بهداشتی مراجعه نکنند و بیماریشان حادتر شود. ۲۸ جولای مصادف با ششم مرداد روز جهانی مبارزه با بیماری هپاتیت است. آگاه سازی انسان ها نسبت به راه های انتقال و کنترل این بیماری از اهداف این روز است. در دنیا و درکشور ما نیز برنامه های مختلفی در زمینه آشنایی و راه های پیشگیری با این بیماری اجرا شده است. هپاتیت به معنی التهاب کبد است و عوامل زیادی منجر به این بیماری می شود. یکی از مهم ترین علل ایجاد اختلال در کبد ویروس هپاتیت است که انواع مختلف دارد. با توجه به اهمیت این بیماری و میزان مرگ و میر ناشی از آن، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از سال گذشته هدف ریشه‌ کنی این ویروس های خطرناک را تا سال ۲۰۳۰ میلادی ( سال ۱۴۱۰) بنا نهاد و شعار «بدون هپاتیت» (NOhep) را برای این حرکت مهم در نظر گرفت.
بی شک آگاهی بخشی در این خصوص می تواند در کاهش ابتلا و انتقال آن موثر باشد. بررسی ها نشان می دهند واکسیناسیون هپاتیت از موارد مهمی است که تمام جوامع باید به آن توجه داشته باشند زیرا مشکل هپاتیت را در کشورهای جهان تا حد بسیاری رفع خواهد کرد و در صورت بروز در ۸۰ درصد موارد بیماران بهبود می یابند و جان خود را از دست نمی دهند. در کشور ما نیز طی طرح های مختلف تاکنون بیشتر متولدین سال ۶۸ به بعد علیه بیماری هپاتیت واکسینه شدند.
گفتنی است سالانه یک میلیون نفر در جهان جان خود را در اثر این بیماری از دست می دهند و ابتلا به این بیماری در میان خانم ها و آقایان کاملا یکسان است.
بیماری هپاتیت انواع مختلفی شامل هپاتیت نوع A ،B ،C ،E وG دارد که شایع ترین آن ها هپاتیت نوع B و C می باشد که از طریق اعتیاد تزریقی، رفتارهای پرخطر جنسی، استفاده از خون آلوده برای بیماران، تتو و حجامت منتقل می شود و به عنوان بیماری منتقله از خون شناخته می شود.
کارشناس واحد مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این خصوص به ما گفت: هپاتیت C و B به علت ایجاد دو عارضه مهم که در برخی از مبتلایان منجر به سیروز کبدی و در برخی دیگر باعث سرطان کبدی می شود توانایی مزمن شدن دارد و می تواند عوارض جدی برای بیمار ایجاد کند.
ایمان نویدی مهمترین علایم ابتلا به هپاتیت را تب، خستگی، تهوع، دردهای شکمی در ناحیه کبد، کاهش اشتها، زردی پوست و چشم ها، تیرگی ادرار و دردهای عضلانی عنوان کرد و گفت: تزریق از طریق سرنگ آلوده، شایع ترین علت ابتلا به هپاتیت است.
وی تصریح کرد: افرادی که با خون آلوده تماس دارند مانند پزشکان، پرستاران و خدمه بیمارستانها، کسانی که یکی از اعضای خانواده آن ها مبتلا به هپاتیت نوع B می باشد و همچنین افرادی که با وسایل تیز و برنده سر و کار دارند باید جهت انجام آزمایش هپاتیت و اطمینان از سلامت خود به مراکز سلامت جامعه و مراکز بهداشتی مراجعه نمایند تا در صورت نیاز، به صورت رایگان علیه این بیماری واکسینه یا به پزشک متخصص عفونی و گوارش ارجاع شوند.
کارشناس واحد مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه هم اکنون در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار هپاتیت C و B در کشور وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت B هستند
نویدی ادامه داد: سال گذشته تعداد بیماران شناسایی در استان مرکزی حدود ۱۷۰ نفر بود که از این تعداد ۱۱۰ مورد از سوی دانشگاه علوم پزشکی اراک و بقیه را دانشگاه های علوم پزشکی خمین و ساوه شناسایی کرده اند.
وی اظهار کرد: تعداد بیماران هپاتیتی شناسایی شده در همین مدت در کشور حدود ۱۱ هزار نفر بوده است که آمار استان مرکزی نسبت به آن کم است.
نویدی با اشاره به اینکه شیوع این بیماری در استان مرکزی کم است، گفت: البته میزان شیوع بیماری ایدز نیز در این استان نسبت به استان های همجوار کمتر است که این ها می تواند علت های مختلفی داشته باشد و به منزله این نیست که استان ما در این زمینه آسیب پذیر نیست.
وی گفت: ممکن است در مسیر شناسایی بیماران ضعیف عمل کرده باشیم که این آمار پایین است. از طرفی هپاتیت یک بیماری مزمن است و ممکن است بیمار تا سال ها متوجه آن نشده باشد تا زمانیکه به آزمایشگاه مراجعه می کند بنابراین در این خصوص به علت های مختلف کم شماری داریم و آمار واقعی در دست نیست.
این کارشناس در مورد تلاش ها در خصوص تغییر نگرش نسبت به این بیمار گفت: هپاتیت بیماری است که از راه خون منتقل می شود از آنجایی که انتقال از طریق تزریق و رابطه جنسی یکی از آن راه های انتقال است این بیماری نیز مانند بیماری ایدز مورد انگ و تبعیض بود؛ ولی با توجه به اطلاع رسانی در خصوص این بیماری و پیشرفت های درمانی و افزایش شناخت مردم رویکردها نسبت به این بیماری تغییر کرده است.
وی با اشاره به فعالیت شبکه ملی هپاتیت کشور در زمینه آگاهی بخشی در این خصوص و اقدامات پیشگیرانه گفت: شبکه هپاتیت کشور تا کنون فعالیت های عمده ای را در زمینه پیشگیری و اطلاع رسانی درباره هپاتیت انجام داده است و برگزاری کمپین های اطلاع رسانی مختلف که این روزها یکی از آن ها نیز برقرار است از جمله این اقدامات آن است.
نویدی افزود: شبکه هپاتیت ایران همگام با سایر نقاط جهان و به مناسبت روز جهانی هپاتیت (۶ مرداد) اقدام به برگزاری کمپین دانشجویی اطلاع رسانی هپاتیت کرده است که از چهارم مرداد تا هفتم مرداد برقرار است. البته این کمپین دولتی نیست و دانشجویی است.
وی با اشاره به واکسیناسیون این بیماری در کشور گفت: خوشبختانه طرح واکسیناسیون سراسری این بیماری در کشور انجام می شود و همین در پایین آمدن آمار مبتلایان به این بیماری خصوصا در میان جوانان موثر است.
نویدی بیان کرد: در زمینه تشخیص و درمان توجه ویژه ای به این بیماری است، تولید برخی داروهای آن با هزینه کمتر در داخل و انجام آزمایشات تشخیصی با قیمت مناسب و با دفترچه تامین اجتماعی از این جمله است.
وی گفت: همه می توانند با مراجعه به پزشک داخلی، عفونی و گوارشی در این خصوص مشاوره گرفته و تحت درمان باشند در خصوص این بیماری یک پروتکل یکسان در کشور وجود دارد و چه بخش خصوصی و چه دولتی طبق آن عمل می کند.
نویدی اضافه کرد: اطلاع رسانی از طریق جراید و رسانه ها و ترغیب همه مردم به انجام آزمایش های این بیماری بسیار مهم است.
این کارشناس ادامه داد: ایران نیز همسو با برنامه جهانی « بدون هپاتیت» به دنبال برنامه هایی در راستای ریشه کن کردن این بیماری مزمن تا سال ۱۴۱۰ است که امیدواریم با افزایش آگاهی عمومی نسبت به این بیماری، از انتقال آن بین افراد جلوگیری و موارد مبتلا شناسایی و درمان شوند.
علی رغم بالا بودن بار بیماری های مرتبط با عفونت هپاتیت، در بسیاری از کشورها این بیماری همچنان به عنوان یک مشکل عمده وجود دارد و راه حلی برای آن در نظر گرفته نشده است. افراد الوده به هپاتیت ممکن است برای چندین دهه عاری از علامت باقی مانده و در این مدت بیماری آثار مخرب خود را بر جای بگذارد. تا زمانی که بیماری های مزمن کبدی علنی گردند و عوارض خود را نمایان سازند. هپاتیت ویروسی یک بار سنگین نیز بر روی سیستم مراقبت های بهداشتی می گذارد به دلیل هزینه های بالای درمان سرطان کبد و نارسایی کبد ناشی از سیروز، می گذارد. تنها با افزایش آگاهی و رعایت موازین بهداشتی می توان بیماری های ناشی از ویروس های هپاتیت را کنترل نمود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.