خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از تمهیدات جدید ضمانتی در طرح ضربتی وام ازدواج/پایان سخت گیری های بانکی

گزارش «وقایع استان» از تمهیدات جدید ضمانتی در طرح ضربتی وام ازدواج/پایان سخت گیری های بانکی

شنبه ۷ مرداد ۹۶    شماره ۶۴۰

***

وقایع استان

***

ترغیب جوانان به ازدواج همیشه وجود داشته است؛ اما عوامل مختلفی باعث می شود که خیلی از جوان ها از قدم گذاشتن در این راه صرفنظر کنند و حتی هراس داشته باشند. مهم ترین مساله ای که در این جبهه گیری وجود دارد مسائل مالی است. یکی از راه هایی که در سال های اخیر برای حمایت از جوانان در آستانه ازدواج انجام شد اعطای تسهیلات بود.
تا قبل از اینکه صحبت از افزایش سقف وام ازدواج تا ده میلیون تومان شود. وام ازدواج سه میلیون تومان بود که زن و شوهر جوان برای آغاز زندگی به امید روی هم گذاشتن آن نقشه های مختلفی می کشیدند؛ ولی نباید از حق گذشت که این مبلغ نمی توانست حتی درصد کمی از هزینه های ازدواج را تامین کند. هرچند برای همین وام نیز زوجین دچار دردسرهای زیادی بودند از جمله تامین ضامن های مورد قبول بانک ها. تسهیلات ازدواج از سال ۱۳۸۸ تصویب شده و به زوج های متقاضی پرداخت می شود در ابتدا با رقم دو میلیون تومان تعیین شد و بعد از گذشت چند سال به مبلغ سه میلیون تومان رسید و با وجود اینکه در شرایط دریافت آن قید شده است که اگر زوجین دارای شرایط خاصی مثلا دانشجو یا طلبه باشند و سن شان از ۲۵ سال کمتر باشد می توانند از تسهیلات وام ۵ میلیون تومانی استفاده کنند؛ اما به گفته خیلی از زوج های جوانی که اتفاقا چنین شرایطی را هم دارا بودند این مبلغ به آنها تعلق نگرفته است!
اوایل سال گذشته بود که مجلس مصوبه ای مبنی بر افزایش سقف وام ازدواج صادر کرد. براساس مصوبه اخیر مجلس و به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی موظف شد کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.
در تبصره یک این مصوبه آمده است: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله افزایش می یابد.
تبصره دو نیز بانک مرکزی را موظف می کند اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از ۵۰ هزار نفر باشد.
تمامی متقاضیان دریافت این تسهیلات تجربه ماندن در صف طولانی انتظار را داشته اند با توجه به این مساله قطعا محقق شدن تبصره دوم بسیار سخت بود و این عدد معمولا بین ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر است که عمدتا از متقاضیان سال قبل هستند. به همین علت بانک مرکزی طرح ضربتی وام ازدواج را به منظور کوتاه کردن این صف ارائه کرد. این طرح که از مردادماه تا شهریور ماه اجرا می شود به دنبال پرداخت تسهیلات با شدت بیشتر است. پرداخت حداقل ۵۰۰ هزار فقره وام ازدواج با هزینه‌ای حدود ۵ هزار میلیارد تومان و از منابع قرض الحسنه پس‌انداز و جاری بانک‌ها روند این طرح است. در این طرح اولویت با مناطق محروم و کم‌برخوردار و از سوی دیگر افرادی که در سامانه ازدواج از قبل ثبت نام کرده اند و در دوره انتظار قرار داشتند در اولویت بعدی قرار خواهند گرفت. بعد از این افراد سایر متقاضیان امکان استفاده از تسهیلات وام ازدواج را دارا هستند.
بر این اساس ۱۱ بانک ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق قرض‌الحسنه پارسیان با انعقاد تفاهمی با بانک مرکزی طرح اعطای فوری وام ازدواج را اجرا خواهند کرد. به نظر می رسد بانک ملی ایران پرداخت ۹۰ هزار فقره از این تسهیلات را بر عهده گرفته است و ۶۴ هزار فقره از این رقم ۵۰۰ هزارتایی از طریق بانک کشاورزی پرداخت خواهد شد.
اوایل مردادماه بود که مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی پرداخت تسهیلات ازدواج در فاصله مرداد تا شهریور سال جاری به ایسنا گفت: متقاضیان زمان مراجعه به شعب، تکمیل مدارک را به دقت مورد توجه قرار دهند.
آن طور که میرمحمدصادقی تاکید کرده، متقاضیان باید بعد از تعیین شعبه حداکثر بعد از ۱۲ روز کاری به شعب مراجعه کرده و حداکثر بعد از یک ماه از مراجعه به شعبه برای تکمیل مدارک خود اقدام کنند. این در حالی است که اگر برای تکمیل مدارک اقدامات لازم را انجام ندهند، احتمال موفقیت طرح و البته متقاضیان دریافت وام ازدواج کمتر خواهد بود، از این رو برای به ثمر رسیدن طرح ضربتی وام ازدواج همکاری متقاضیان قابل اهمیت است.
وی همچنین با اشاره به این که در این طرح حداقل ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت خواهد شد، تاکید کرد: که برای این تعداد حداقل پنج هزار میلیارد تومان منابع لازم است که از منابع خود بانک‌ها تامین شده و خود بانک مرکزی در تامین مالی آن دخالتی ندارد.
میرمحمدصادقی درباره‌ شرایط استفاده از منابع بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به ویژه اعطای این حداقل ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات یادآور شد: طبق قانون بودجه بانک‌ها می‌توانند از منابع قرض‌الحسنه پس انداز و البته منابع قرض‌الحسنه جاری برای پرداخت تسهیلات ازدواج استفاده کنند و ما در این طرح از بانک‌هایی دعوت کردیم که امکان تامین منابع را داشته و با مشکلی مواجه نیستند.
اما در جزئیات طرح بانک مرکزی برای پرداخت وام ازدواج فوری باید یادآور شد که یکی از مسائلی که همواره مورد انتقاد متقاضیان بوده تا حدودی برطرف شده است. این در حالی است که تامین حداقل دو ضامن معتبر از سوی متقاضیان وام ازدواج که بانک‌ها بر آنها تاکید داشتند یکی از مشکلات زوجین بود، اما بانک مرکزی در دستورالعمل جدید خود به بانک‌ها تاکید کرده که شرایط لازم برای تسهیل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را فراهم کرده و به ویژه برای دریافت ضامن سخت‌ گیری خاصی نداشته باشند، به گونه‌ای که تنها دریافت یک ضامن معتبر کافی خواهد بود. اما با وجود اینکه برای عده ای حتی این مورد نیز امکان پذیر نیست بلافاصله بعد از آغاز به کار طرح کمیته مرکزی جایگزین هایی را برای تضمین این تسهیلات معرفی کرده است این جایگزین ها در هشت عنوان معرفی شده اند. یارانه نقدی یکی از گزینه‌هایی است که متقاضیان دریافت وام ازدواج می‌توانند از آن به عنوان تضمین تسهیلات دریافتی استفاده کنند به نحوی که اگر زوجین مشمول دریافت یارانه هستند، آن به عنوان ضامن قرار خواهد گرفت. این در حالی است که پیش‌تر بانک مرکزی در دستورالعملی که بانک‌ها شرایط دریافت تسهیلات تا سقف پنج میلیون تومان را با ضمانت کارت یارانه افراد اعلام کرده بود.
اما از گزینه‌های دیگر جایگزین ضمانت وام ازدواج می‌توان گفت که اگر زوجین در سامانه ازدواج یک بانک مشترک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر به شرطی که میزان حقوق دریافتی آن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین پاسخگو باشد، کافی خواهد بود.
همچنین اگر متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج کارمند رسمی یا پیمان دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته امداد و هلال احمر باشد، ارائه گواهی تعهد کسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فیش حقوق و حکم کارگزینی و در صورتی که مانده حقوق نامبرده کفایت کند، نیازی به اخذ ضامن نیست.
ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی- صنعتی بزرگ و فعال با ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی نیز امکان خواهد داشت. همچنین ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی باشد، می‌توانند به عنوان تضمین وام ازدواج مورد پذیرش بانک‌ها قرار گیرد.
در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود، قابل قبول است. از سوی دیگر سایر وثایق قابل قبول به تشخیص بانک عامل که بیشترین میزان سهولت و سرعت در پرداخت تسهیلات را ایجاد کند، می‌تواند مورد پذیرش باشد؛ از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنها.
بنابراین متقاضیان وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی می‌توانند در صورت داشتن یکی از ضامن های هشت گانه برای دریافت وام امید بیشتری داشته باشند زیرا به نظر می رسد برای دریافت تسهیلات ازدواج تمهیداتی در نظر گرفته شده است که شرایط را برای زوجین بهبود می بخشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.