خانه » پیشنهاد سردبیر » نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان از مذاکره با معاون اول رییس جمهور به‌منظور افزایش اعتبارات پروژه های راه و شهرسازی استان خبر دادند/همه راه ها به اعتبارات ختم می شود

نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان از مذاکره با معاون اول رییس جمهور به‌منظور افزایش اعتبارات پروژه های راه و شهرسازی استان خبر دادند/همه راه ها به اعتبارات ختم می شود

شنبه ۷ مرداد ۹۶    شماره ۶۴۰

***

وقایع استان

علی امیدی

***

مجید شارقی مدیرکل راه و شهرسازی استان در آذر ماه سال گذشته در حالی جایگزین مجیدرضا نصرالله نژاد شد که بسیاری نسبت به این تغییر ابراز نارضایتی کرده و انتظار داشتند که مدیری دیگر بر این صندلی تکیه زند. پروژه های راه و شهرسازی استان بویژه پروژه های ملی همواره با کمبود بودجه روبرو بودند و همین امر کار را برای شارقی سخت کرده است با این وجود اهمیتی که پروژه های این اداره کل در سطح استان داشته و ارتباطی که با امنیت جانی هموطنان دارد باعث شده تا همگان انتظار داشته باشند که راه و شهرسازی به هر شکل ممکن و به بهترین نحو پروژه های خود را به اتمام برساند. آخرین روز هفته ای که گذشت استاندار به همراه نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان از پروژه های راه و شهرسازی استان بازدید و در جریان پیشرفت این پروژه ها قرار گرفتند در این بازدید مسئولان با مشکلات و دست اندازهای مسیر پیشرفت این پروژه ها آشنا شدند.
مدیرکل راه وشهرسازی استان در این بازدید با اشاره به اینکه تقاطع غیرهمسطح فرمهین با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در قالب قراردادی بیش از ۶۰ میلیارد ریال با شرکت کالیس بتن شروع شده است ، افزود: طول مسیر در حال ساخت ۶۳۰ متر با عرض ۱۱.۸۰ متر با چهار دهانه ۱۸.۷ متری است. کار انجام شده شامل اجرای ۳۰ شمع و بتن ریزی ۳۰ ستون، اجرای ۱۰ سرستون و بتن ریزی و نصب ۴۰ تیر است. در حال حاضر عملیات بتن ریزی دیوارهای سمت فرمهین رو به پایان است و بتن ریزی دیوارهای سمت اراک نیز ۵۰ درصد انجام شده و عملیات خاکی پل ها نیز در حال اجراست، همچنین قالب بندی دال در دست اقدام است و تاکنون مبلغ چهار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است .
شارقی ضمن بازدید از پروژه احداث باند دوم اراک فرمهین با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی گفت: احداث باند دوم اراک فرمهین به طول ۴۳ کیلومتر از سال ۸۳ شروع شده و تاکنون ۳۰ کیلومتر از محور به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: در سال جاری مابقی محور با قراردادی بیش از ۸۰ میلیارد ریال از کیلومتر ۲۴ به سمت قطب صنعتی ایبک آباد شروع شده و امروز حدود ۲.۵ کیلومتر از مسیر تعریض شده و با رشد چشمگیری رو به پیشرفت است .
شارقی عدم تخصیص اعتبار کافی و عدم آزادسازی در محدوده روستای ایبک آباد و عزیزآباد را از برخی مشکلات عنوان کرد و افزود: جهت تکمیل باقی مانده عملیات اجرایی به مبلغی معادل ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، برای این پروژه تاکنون مبلغ ۱۴ میلیارد تومان هزینه شده است .
مدیرکل راه وشهرسازی استان در بخش دیگری از بازدیدها گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه درزگیری و لکه گیری و روکش آسفالت محور اراک- فرمهین ۳۰ درصد است . وی افزود: در حال حاضر تاکنون حدود ۹۰۰۰ متر مکعب لکه گیری و ۲۰۰۰ مترمکعب درز‌گیری انجام شده است .
مدیرکل راه و شهرسازی استان ضمن بازدید از پروژه بهسازی محور آهنگران کمیجان گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۴۰ درصد رسیده است . وی ادامه داد: این پروژه با اعتباری بیش از ۴۹ میلیارد ریال از محل مصوبات سفر هیات دولت در سال جاری آغاز شده است. تعریض و بهسازی در قالب دو اکیپ از سمت کمیجان به ساروق و ساروق به سمت آهنگران در حال اجراست .
شارقی اضافه کرد: از سمت کمیجان به ساروق از دو طرف ۵ کیلومتر تعریض شده و در حال آسفالت است و از سمت ساروق به سمت آهنگران به طول پنج کیلومتر از یک طرف تعریض شده است. وی بیان کرد: امید است این پروژه در صورت تخصیص به موقع اعتبارات تا پایان امسال به پایان برسد، تا کنون این پروژه ۲.۵ میلیارد تومان هزینه دربر داشته است .
شارقی خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته حدود ۱۰ کیلومتر از ۵۸ کیلومتر تعریض شده و پنج کیلومتر آن روکش تمام عرض شده است .وی در بازدید از محور خارپهلو به مهرآباد گفت: محور خارپهلو به مهرآباد در حدود ۱۲ کیلومتر است که ۴ کیلومتر این مسیر که دارای مسیر کوهستانی صعب العبور است، در دست اقدام و اجراست .
شارقی تصریح کرد: این پروژه با همکاری پیمانکار پروژه شرکت پدیده عمران سپاهان با مبلغ ۷۷۰ میلیون تومان عملیات سنگی حدود ۷۰۰ متر را از سال ۹۴ اجرا کرده است و جهت اتمام این پروژه حدود ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است .وی گفت: محور داودآباد به طول ۱۵ کیلومتر که ۶ کیلومتر این محور از سنوات گذشته تعریض شده و ۲.۴ کیلومتر در سال جاری با اعتبار ۱.۲ میلیارد تومان جهت اصلاح قوس پیچ داود آزاد به مناقصه گذاشته شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه و تعریض و روکش آن در حدود ۵ میلیارد تومان است .شارقی افزود: محور ولی به آغچه قلعه نیز یکی از پروژه های در دست اقدام است، طول کلی این محور ۲۴ کیلومتر است که ۴ کیلومتر آن در مسیر کمربندی قرار دارد . وی بیان کرد: به منظور اجرایی شدن این پروژه اعتباری بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیاز است که طی ۴ قرارداد از سال ۸۸ شروع شده و عملیات آن به اتمام رسیده است .
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار کرد: این پروژه شامل ۷۵ هزار متر مکعب عملیات خاکی و ۵۰ هزار متر مکعب بسترسازی است و ۹ کیلومتر خاکریزی و دارای سه دهانه پل باکسی سه و نیم متری و ۱۰ پل لوله ای به طول ۱۵ متر است . سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس نیز در جریان بازدید از پروژه های راه و شهرسازی استان از مذاکره با جهانگیری به‌منظور افزایش اعتبارات پروژه راه و شهرسازی استان مرکزی خبر داد و گفت: یکی از دغدغه‌های اساسی مردم در مناطق مختلف از جمله شهرهای اراک، خنداب و کمیجان مسئله جاده است و باتوجه به این مطالبه به حق مردم ما از وزارت راه و شهرسازی درخواست داشتیم تا اعتبارات مناسبی را به این موضوع تخصیص دهند. وی افزود: در سفر هیات دولت به استان مرکزی اعتباراتی برای مسیر آهنگران تا کمیجان و مسیر پل دوآب تا خنداب در نظر گرفته شد و همچنین اعتباراتی هم به مسیر اراک و فرمهین و مسیرهای آنتنی موجود اختصاص داده شد.
نماینده مردم اراک، خنداب و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پروژه مسیر کمیجان و فرمهین نتیجه سلسله اقداماتی است که وزارت راه و شهرسازی در زمینه ترمیم، بهسازی و احداث جاده‌ها به انجام رسانده است.
مقدسی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته تلفاتی در این مسیرها داشته‌ایم و انتظار ما از دولت بر این اساس بود که به آمار این تلفات توجه داشته باشد که در سفر هیات دولت به استان مرکزی اعتبارات ملی و استانی به این مسئله تعلق یافت. وی عنوان کرد: امروز تمامی مسیرهای جاده‌های اراک تا ساروق، ساروق تا کمیجان و در انتها خنداب بازدید می‌شوند و یکی از دیگر موضوعات مسیر آقچه‌قلعه است که سالیان زیادی در حالت سکون باقی مانده و این درحالی است که احداث این مسیر می‌تواند کمیجان را به مسیر ساوه متصل کند و اگر این اتفاق بیافتد شهرستان‌های کمیجان و خنداب از بن‌بست خارج می‌شوند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس خاطرنشان کرد: مسیر دائن درمن می‌تواند فاصله اراک به خنداب را بسیار کوتاه کند و نوعی میان‌بر تلقی شود، موضوعات مهمی در حوزه راهی وجود داشت که امروز تصمیم گرفتیم با تیم مدیریت ارشد استان و نمایندگان مجلس بازدید از این پروژه‌ها داشته باشیم تا هم تاکیدی بر تسریع انجام پروژه‌ها باشد و هم مشکلات را در محل مشاهده کنیم.
مقدسی بیان کرد: امیدواریم شرایطی فراهم شود که در وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات بیشتری به این طرح‌ها اختصاص داده شود، چون مسیرهای مواصلاتی و جاده‌ها برای مردم بسیار مهم است و به‌عنوان یک مطالبه به حق تکرار می‌شود نمایندگان مجلس هم به ا ین مسائل اهمیت می‌دهند و امیدواریم که پروژه‌های احداث شده به سرانجام برسند و ما تاکیدات لازم را در مرکز ذکر می‌کنیم.
وی افزود: در دیداری که با جهانگیری داشتیم موضوع راه‌های مواصلاتی حوزه انتخابیه را از مسیر داودآباد، فراهان، ساروق، آهنگران، میلاجرد، کمیجان، آقچه‌قلعه و درمن‌دائن و پل ورودی جاده خنداب عنوان و دستورات لازم ابلاغ شد و اعتبارات لازم را هم در دست داریم که امیدواریم به مرور بتوانیم این اعتبارات و حمایت‌های را جذب کنیم و این بازدید هم برای حل مشکلات موثر واقع شود.
دکتر علی اکبر کریمی دیگر نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس نیز در جریان این بازدید گفت: باتوجه به اینکه نقاط حادثه خیز در محورها عامل بروز تصادف، خسارت و تلفات است، تسریع در اصلاح این نقاط باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد.
علی اکبر کریمی اظهار داشت: در کنار انجام پروژه های راهسازی جدید و دوبانده شدن محورها، تعریض و اصلاح نقاط حادثه خیز محورهای مواصلاتی با توجه به خطراتی که به همراه دارند بایستی در دستور کار قرار گیرد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از پروژه هایی که نیاز است پیگیری لازم به منظور تسریع در تکمیل آن انجام پذیرد، پل روگذر تقــــاطع اراک- فرمهین در کمربندی شهر اراک است که در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما با توجه به آمار بالای حوادث جاده ای در این محدوده باید تکمیل آن تسریع شود.
کریمی بیان کرد: امیدواریم همانطور که اعلام شده این پروژه طی پنج ماه آینده به بهره برداری برسد و باید به عنوان یکی از پروژه های راهسازی مهم استان برای تسریع در انجام آن پیگیری لازم صورت پذیرد. وی خاطرنشان ساخت: در رابطه با پروژه های دوبانده شدن محور آهنگران – کمیجان و آهنگران – ساروق نیز بایستی فرآیند تعریض و آسفالت و احداث باند دوم هر چه سریعتر عملیاتی شود تا شاهد کاهش تصادفات در این محورها باشیم.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این محدوده شهرستان اراک، محور داودآباد نیز نقاط حادثه خیز دارد که بایستی اصلاح شود و اقدامات بهسازی این نقاط انجام پذیرد.
کریمی همچنین با اشاره به دیگر پروژه های راهسازی حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب عنوان کرد: در شهرستان خنداب، محور پل دوآب تا خنداب به عنوان محور اصلی این شهرستان بایستی تعریض و بهسازی شود و همچنین امکان اتصال اراک به خنداب از طریق جاده میانبر مهرآباد عملیاتی گردد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به پروژه های راهسازی شهرستان کمیجان گفت: در این شهرستان محور وفس به آقچه قلعه ازجمله پروژه های بسیار مهم است که با وجود سال ها از آغاز این طرح، هنوز تکمیل نشده، در حالی که این محور یک محور کلیدی و مهم است که دسترسی به ساوه و تهران را از شهرستان کمیجان تسهیل می کند بنابراین باید پیگیری برای تخصیص اعتبار به منظور اتمام این پروژه در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.