خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی وضعیت عمرانی استان در گفتگوی وقایع با معاون عمرانی استانداری مرکزی/در دستِ پیگیری

بررسی وضعیت عمرانی استان در گفتگوی وقایع با معاون عمرانی استانداری مرکزی/در دستِ پیگیری

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۹۵ شماره ۳۴۲

گروه سیاسی-وقایع استان:
امروزه استان مرکزی دارای تقریبا رکورد طرح های نیمه تمام در بسیاری از زمینه هاست از پل سازی گرفته تا راه سازی و بیمارستان های نیمه کاره همه و همه سوالاتی را در ذهن مردم تداعی میکنند . این که چرا با وجود این طرح های نیمه کاره مسئولان همچنان به طرح های جدید علاقه مند هستند؟ چقدر زمینه این پروژه های عمرانی برنامه ریزی و نقدینگی وجود دارد ؟ اولویت اصلی در پروژه های عمرانی در استان مرکزی چیست ؟ مشکلات امروزی این پروژه ها از کجا نشات میگیرد ؟ و تا چه اندازه در راه اندازی این طرح ها به مشکلات دیگر استان مانند بیکاری، آلودگی هوا و سایر مشکلات مردم توجه میشود ؟ از طرفی استان دارای مشکلاتی در زمینه های دیگری نیز هست مشکلاتی مانند بی آبی ، سونامی سرطان و مشکلات ناشی از الودگی هوا ، خشکسالی و آتش سوزی و حتی نبود بیمارستان های پیشرفته برای مداوای بیماران خاص همه و همه این سوالات ذهن مردم را به خود مشغول کرده است برای پاسخ گویی به این سوالات با معاون امور عمرانی استاندار مرکزی و جانشین رئیس ستاد هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی به گفتگو نشسته ایم .
مهندس عزیز فیلی در گفتگو با وقایع در پاسخ به اینکه مهمترین مشکلات استان که در زمینه ستاد بحران با آن روبه رو بوده اید و راهکار شما برای برطرف کردن آنها چه بوده است گفت : بافت های فرسوده بخصوص در روستاها که با توجه به زلزله خیز بودن استان نیاز به مقاوم سازی دارند که البته شروع به کار شده و ۴۰ درصد از بافت های فرسوده مقاوم سازی شده اند. و همچنین کمبود اعتبار جهت عملیاتی کردن چرخه مدیریت بحران بخصوص فصل پیشگیری، که البته با توجه به نیاز و ضرورت کار توسط اداره کل مدیریت بحران از ابتدای سال شروع و اقدامات لازم در حال انجام است.( مانند آموزش) جز مهمترین ها هستند از طرفی خشکسالی که علیرغم بارندگیهای اخیر هنوز پنج شهرستان استان(خمین ، دلیجان، محلات، ساوه و زرندیه) درگیر با آن هستند . وی افزود : خوشبختانه سال گذشته اعتبار خوبی جهت آبرسانی و بازسازی منابع آبی به شرکت آبفای روستایی پرداخت گردید که موضوع همچنان در حال پیگیری می باشد.
جانشین رئیس ستاد هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی تصریح کرد از طرفی مشکلات دیگری مانند : عدم وجود بیمارستان تخصصی سوانح سوختگی با توجه به فعالیتهای صنایع نفتی و شیمیایی ، که پیگیریهای آن در دست اقدام است ، الودگی هوای کلان شهر اراک که بخشی به علت وجود صنایع و بخشی به دلیل وجود ریز گردها می باشد که در این زمینه هم اقدامات خوبی جهت کاهش آلودگی شده و در دست پیگیری می باشد، آتش سوزی بخصوص در مراتع در فصل تابستان و پاییز، که اقدامات خوبی از اول سال در دست اقدام است که انشاالله در سال جاری به حداقل برسد، عدم وجود بالگرد امدا و نجات که با توجه به عبور شاهراهای اصلی و ترانزیت تهران – جنوب و غرب کشور از این استان و همچنین کوهستانی بودن بیشتر مناطق وجود یک فروند بالگرد بسیار ضروری است، سیل خیز بودن رودخانه های استان که در بارندگی های شدید همانند بهار سال جاری گنجایش حجم آبهای سطحی را ندارند و کمبود تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق در شهرداری ها و دهیاری های استان که راهکارهایی جهت ساماندهی و لایروبی به امور آب داده شده است که نیاز به اعتبار دارند که این موارد مهمترین مشکلات استان میباشند.
وی در پاسخ به اینکه شما چه اقداماتی در زمینه کنترل این مشکلات انجام داده اید افزود : دستور ساماندهای اداره کل مدیریت بحران استان و پویا نمودن آن در حد پاسخ گویی به نیازهای استان، دستور پیگیری فعال نمودن ستاد مدیریت بحران در فرمانداریها و شهرداریها با رویکرد پیش گیرانه که عملا نتیجه آن را در بارندگی های اخیر دیدیم. (۳۰ستاد فعال در سطح استان در بارندگی های بهار سال جاری حضور داشتند)، دستور ساماندهی جلسات بسیار موثر شورای هماهنگی مدیریت بحران در سطح استان و شهرستانها .
دستور پیگیری اعتبار تکمیل و تجهیز ساختمان سالن های نیمه کاره چند منظوره مدیریت بحران در سطح استان از طریق وزارت کشور، دستور تهیه برنامه آموزش شهرداران و ستادهای مدیریت بحران شهرداریها در ۳۳ شهر استان.، فعال نمودن دستگاهای اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران جهت آمادگی و اقدام به موقع در حوادث احتمالی (۳۴ دستگاه)، دستور اطلاع رسانی به موقع و آگاه سازی مدیران بحران از وضعیت جوی جهت اقدامات پیش گیرانه در سطح فرمانداران، شهرداران و مدیران اجرایی استان، پیگیری اعتبار مورد نیاز جبران خسارات سال گذشته در محلات از طریق وزارت کشور و پیگیری اعتبار مورد نیاز جبران خسارات بارندگی های اخیر از طریق سازمان مدیریت بحران کشور ازجمله اقداماتی بوده که ما برای حل مشکلات استان انجام داده ایم .
عزیز فیلی همچنین با اشاره به مشکلات سال ۹۴ در کشور گفت : وضعیت کشور در سال ۹۴ به نحوی پیش رفت که ما وارث مشکلات عدیده ای که از گذشته برای ما باقی مانده بود شدیم . عدم تحقق در آمدها، فشارهای جهانی، افت قیمت نفت و تحریم ها همگی کشور را به شرایطی بحرانی نزدیک کرده بودند. وی افزود : در چنین شرایطی تعداد زیادی از پروژه های ناتمام در کشور و استان باقی مانده بود که همگی در دست تکمیل بودند و این پروژه ها هنوز بالقوه هستند و بالفعل نشده اند و هنوز زیر خاک هستند و هیچ سودی از این طرح های عظیم به مردم نرسیده است . مانند پروژه های راه و بیمارستان و آب و خاک که همگی نیمه کاره هستند و از ده الی شصت درصد کارشان انجام گرفته و هنور هم در حال تکیمل هستند .وی خاطرنشان کرد: مسلما فقط زمانی مردم حلاوت و شیرینی این طرح ها را خواهند چشید که این طرح ها بالفعل و قابل بهره برداری شوند . از طرفی این تعداد کثیر پروژه های نیمه تمام توان و سرعت رشد کشور را گرفته بود . و در سال ۹۴ وضعیت کشور به طوری پیش رفت که دولت مجبور شد که بیشتر منابع و اعتباراتی را که به دست آورده ، را در وهله اول خرج پرداخت هزینه های دفاعی ، فرهنگیان و آموزش و پرورش و سایر پروژه های ملی و یارانه ها کند و به این ترتیب چیزی از این منابع برای پروژه عمرانی باقی نماند. به این ترتیب ما در سال گذشته در استان از مجموع اعتباراتی که داشتیم یعنی مجموع ۳۲۰ میلیارد جمعا ۸۰ میلیارد یعنی معادل ۲۵ درصد این اعتبار را برای پروژه های عمرانی هزینه کردیم . و با این تخصیص کم ما فقط پروژه های عمرانی حیاتی را اولویت بندی کردیم . مانند پروژه های آب و راه سازی و برخی پروژه های آموزشی و مدیریت بحران
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: وقتی که ما در سال ۹۵ متوجه شدیم که اعتبارات دولتی برای رسیدگی به طرح های عمرانی در استان کافی نیست و نمی توان صرفا بر روی منابع دولتی تکیه کرد به جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های عظیم عمرانی روی آوردیم.
ایشان در پاسخ به اینکه آیا در استان زیر ساخت های کافی برای جذب سرمایه گذاری خارجی وجود دارد گفت: خوشبختانه در استان به نسبت سایر استانها زیر ساخت های کافی برای سرمایه گذاری خارجی وجود دارد و این صرفا مختص اراک نیست و حتی در ساوه و زرندیه نیز امکانات و زیر ساخت های کافی برای سرمایه گذاران وجود دارد.افزایش اشتغال و حمایت از تولید داخلی بخصوص از جمله اهداف و اولویت های ما در جذب سرمایه گذاران است .و برای نمونه ما حتی در بحث آزاد راهها و توسعه منابع آب در استان تلاش های زیربنایی انجام داده ایم. آب رسانی در استان در منطقه دلیجان اکنون به پایان رسیده است و الان به دنبال جذب سرمایه گذاری برای انتقال آب به سمت ساوه هستیم که مشکلات اساسی آب ساوه را چه در زمینه آب شرب و صنعتی حل کنیم .و هدف بعدی ما حل مشکل آب تفرش هست .که امیدواریم تا آخر امسال بجز ساوه تقریبا مشکل آب تمامی شهرستانهای استان را حل خواهیم کرد . چون مشکل آب ساوه نیاز به هزینه های بیشتری دارد که امیدواریم با کمک سرمایه گذاران خارجی و داخلی این مشکل را هم حل خواهیم کرد. و فعلا مقدمات کار را انجام داده ایم که اکثر طرح های فعلی که داشته ایم با کمک سرمایه گذاران داخلی بوده است.
معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد :یکی از مشکلات اصلی ما در استان علاوه بر مشکل کمبود اعتبار مشکل بخش نگری کردن ادارات ، بوروکراسی و کاغذ بازی است که یک فرایند طولانی را میبرد و برای اجرای یک طرح چون هر بخش باید کارهای خودش را به صورت مجزا انجام دهد سرعت انجام کارها را میگیرد و ما در جلساتی که با همه کارکنان داشته ایم قرار را بر این گذاشته ایم که عملیات انجام کارها را بدون کاغذ بازیهای طولانی اداری انجام دهیم.
فیلی در پاسخ به این که مهمترین راهکار برای حل مشکل بیکاری در استان چیست ؟خاطر نشان کرد : برای رسیدن به اشتغال زودرس فعال کردن بخش های مسکن ، راه و آب و خاک لازم است و ما با فعال شدن این بخش ها و همچنین اگر کارگاههای نیمه کاره را به ظرفیت کامل برسانیم این مشکل را حل خواهیم کردهمچنین اگر نقدینگی به این کارگاهها تزریق شود دیگر زمان زیادی نخواهد برد و خیلی زود در زمینه اشتغال به نتیجه خواهیم رسید.
وی افزود: مهمترین راهکارها به نظر من برای حل مشکلات کنونی در وهله اول اصلاح مدیریت ریسک پذیر و کار آمد و در وهله دوم تزریق نقدینگی برای رشد و تحرک برای واحدهای تولیدی و در نظر داشتن بازار مصرف است.
وی گفت: در خصوص پروژه های عمرانی در بحث عمران شهری در استان اولین مشکل بحث ساماندهی ترافیک است و چون شهر در ابتدا یک بافت قدیمی داشته جواب گوی نیاز امروزی نیست و ما در هسته مرکزی شهری دارای مشکلات ترافیکی هستیم ولی در رینگ های اطراف شهر چنین مشکلاتی وجود ندارد .و ما برای حل این مشکل از مرکز شهر شروع کرده ایم و قرار بر این شده است که ۵۰ الی ۶۰ واحدی که در مرکز شهر در مسیر اصلی ترافیک وجود دارند خریداری شوند و سر فرصت تخریب شوند.که این طرح مبلمان شهری و فضای ظاهری شهر را دگرگون خواهد کرد.
مباحث بعدی بحث احیا و بازسازی بافت های تاریخی اراک و به ویژه بازار اراک ، گسترش فضای سیز و مبلمان شهری ، اتمام پروژه های تقاطع های هم غیره هم سطح و طرح جامع اراک را برای سال ۱۴۰۵ را با کاربریهای مختلف در نظر خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: مشکل بعدی که در اراک وجود دارد این است که هرکسی از راه میرسد فقط دوست دارد کلنگ یک کار جدید را بزند و نشان بدهد یک کاری را شروع کرده است و دیگر برایش مهم نیست این کار تمام خواهد شد یا نه در صورتی که به نظر من ما اگر همیشه طرح های نیمه تمام را در اولویت قرار دهیم وآنها تکمیل کنیم بیشتر به مردم خدمت کرده ایم .چون وقتی اعتبار نداریم دلیلی ندارد که کار جدید راه بیاندازیم و مردم را سرکار بگذاریم .حتی بسیاری به من نقد وارد کرده اند که چرا جلوی طرح های جدید را میگیری دلیلش این است که وقتی دهها پروژه نیمه تمام در دست هست و اعتبار کافی در دست نیست راه اندازی طرح های جدید عقلانی نیست.
معاون عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به مشکلات استان خاطر نشان کرد : در حال حاضر ما علاوه بر طرح های بیمارستان ها و راههای نیمه کار باید هزینه های را هم برای اتمام پروژه جدید شهر جدید امیر کبیر که پروژه سنگینی است و باید زیرساخت های آن از قبیل آب و برق آن را به اتمام برسانیم ، را باید در نظر بگیریم و بسیاری از واحدهایی که با نصف ظرفیت فعالیت میکنند را به ظرفیت اسمی برسانیم که قرار بر این شده است که دولت ۷۰۰ میلیارد تسهیلات جهت فعال کردن واحدهای آسیب دیده اراک در کشور در نظر بگیرد وما قصد داریم از طریق چانه زنی این تسهیلات را بیشتر کنیم و برای احیایی صنایع نیمه کاره از آن استفاده کنیم.
جانشین رئیس ستاد هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی با اشاره به مشکلات ناشی از آلودگی هوا در اراک در پایان گفت: مشکل امروز اراک مشکلی است که ناشی از صنعت پیر، ماشین آلات قدیمی شهری و صنایع الاینده فراوان است و به طور کلی نمیتوان سهم بندی کرد چون یک چرخه است و برای حل مشکل آلایندگی در اراک اولین راهکار این است که تا جایی که در توان داریم از ایجاد واحد های جدید در نزدیکی شهر جلوگیری کنیم و حتما در شهرک های جدید که برای آنها تعریف شده این واحدها راه اندازی شوند و در قدم بعدی واحدهای که مشکل آلایندگی دارند حتما از طریق تغییر کاربری به صنعت پاک و بدون الاینده تبدیل شوند.
وی افزود در زمینه طرح های انتقال شرکت های بزرگ مانند آلومینیوم مشکلی که الان در استان وجود دارد این است که تکنولوژی این شرکت ها بسیار قدیمی و متعلق به ۵۰ سال قبل است و اگر ما بخواهیم این واحدها را انتقال بدهیم باید برویم و یک شرکت جدید را در یک جای دیگر بسیازیم و این کار فعلا امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.