خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به جلسه این هفته شورای شهر و حواشی پیرامون آن/شورا در میان معترضین سبز

نگاهی به جلسه این هفته شورای شهر و حواشی پیرامون آن/شورا در میان معترضین سبز

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۹۵   شماره ۳۴۲

گروه اجتماعی-سید سعید خطایی پور

جلسه دیگری از دور چهارم شورای شهر اراک در میان تجمع کارگران فضای سبز در مقابل ساختمان شورا برگزار گردید. کارگرانی که دو ماه بود حقوق نگرفته بودند و از ابتدایی ترین حقوق مدنی جامعه مدرنشان که بیمه درمانی است محروم بودند. طبقه کارگری که در بهترین شرایط پرداخت حقوق و مزایا از حداقل های عقلانی در حوزه اقتصاد محروم است و در شرایطی که همان حقوق ناکافی اش به تعویق بیفتد هیچ راه چاره ای نخواهد داشت. تجمعات اعتراضی آنها نیز به دلیل پایین بودن سطح آگاهی در فعالیت صنفی دست و پا شکسته شکل می گیرند. عدم اشراف به قانون از یک سو و نگاه امنیتی به فعالیت های صنفی از سوی دیگر سبب می شود این آگاهی، شکل نگرفته و در بسیاری از موارد تجمعات و اعتراضات قانونی یک صنف بی نتیجه مانده و حتی به عنوان اهرم فشاری برای تن دادن به شرایط موجود استفاده شود.
طبق اظهارات کارگران تجمع کننده دستمزد کارگران این منطقه دو ماه است که پرداخت نشده و بیمه درمانی این افراد نیز به دلیل عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما قطع شده است. کارگران همچنین در خصوص از دست دادن شغل خود به دلیل واگذاری فضای سبز به صورت حجمی به پیمانکار دغدغه و نگرانی داشتند.
هرچند تلاش معترضین برای حضور در جلسه شورای شهر بی نتیجه ماند اما ابراهیم عباسی شهردار اراک در رابطه با مشکل این گروه از کارگران اینگونه گفت: مصوبه شورای شهر اراک فضای سبز و پارک های منطقه پنج شهرداری اراک به صورت حجمی به پیمانکار واگذار شده است و در سال جاری به صورت پایلوت در منطقه پنج این اقدام صورت گرفته شده است.تفاوت واگذاری فضای سبز و پارک ها به صورت حجمی با شیوه قبل تنها در قراردادی است که بین شهرداری و پیمانکار به امضا می رسد که به موجب آن تعداد نیروی به کار گرفته شده در فضای سبز مذکور با نظر پیمانکار است و مانند گذشته قرارداد کارگران به عهده پیمانکار است.
پیمانکار باید در زمان تعیین شده طبق قرارداد اقدامات خواسته شده را انجام دهد که برای این امر قطعا کارگران باید به تعداد کافی به کار گرفته شوند. کارفرما باید حقوق و بیمه کارگران را طبق قراردادی که منعقد می شود تامین کند. به این دلیل که واگذاری فضای سبز منطقه پنج به صورت حجمی به تازگی انجام شده قرارداد بین کارگران و کارفرما هنوز به امضا نرسیده و تاخیر دریافت دستمزد به دلیل مذکور است.
اذعان شهردار اراک به تاخیر در پرداخت حقوق این کارگران در چند جمله بیان می شود. چند جمله ای که معادل است با شصت روز بدون پول برای کارگرانی که خود سرپرست خانوارهایی هستند که در شرایط اقتصادی این روزهای کشور هزینه های سنگینی را برای گذران روزمره زندگی نیاز دارند. یا این وجود عسگری مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز تجمع این کارگران را بر اساس تحریک عده ای منفعت طلب ارزیابی می کند و به خبرنگار ایسنا می گوید: به تحریک عده ای منفعت طلب در این مکان تجمع کرده اند و ترس از دست دادن شغل خود را دارند که این موضوع قرار نیست واقع شود. فضای سبز به صورت تامین نیرو در اختیار پیمانکار بوده است که طبق مصوبه شورای شهر، منطقه پنج به عنوان پایلوت به صورت حجمی به پیمانکار واگذار شده است. پیش از این پیمانکار تنها تامین نیرو را انجام می داد اما جهت بهبود فضای سبز تمامی مسئولیت به پیمانکار واگذار می شود.
اما در ساختمانی که در مقابلش کارگران فضای سبز برای دریافت حقوق های معوقشان تجمع کرده بودند جلسه شورای شهر در حال برگزاری بود. جلسه ای که با سخنان اسماعیل تاج آباد در رابطه با توجه بیشتر به محیط زیست آغاز شد. رئیس شورای شهر طی سخنانی آلودگی محیط زیست را دغدغه مهم مردم خواند و گفت: صنایع آلاینده و وسایل نقلیه از جمله عوامل مهم در ایجاد آلودگی های زیست محیطی هستند که معاینه فنی خودرو و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در کنار فیلتراسیون مناسب صنایع می تواند آلودگی های زیست محیطی را کاهش دهد.
رییس شورای شهر اراک ادامه داد: به مناسبت هفته محیط زیست معاینه فنی خودروها به مدت یک هفته رایگان انجام می شود و البته این اقدام به منظور ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به معاینه فنی به موقع وسایل نقلیه است و این امر می تواند به کاهش آلودگی هوای اراک کمک کند.
تمرکز اصلی این جلسه شورا بر حسابرسی سازمان های شهرداری بود که برای برخی از سازمان ها به تصویب رسید و برای برخی دیگر ناتمام ماند. نور بهشت عضو شورا حساب رسی مالی سال های قبل را کاری بیهوده خواند و بیان داشت که سالی که گذشته است اگر هم تخلفی در آن صورت پذیرفته دیگر قابل حل نیست. این موضوع با تایید دکتر کاظمی همراه شد و حسابرسی بعد از سال مالی را نوشدارو بعد از مرگ سهراب خواند. این امر مخالفانی نیز داشت. دکتر فقیهی عضو دیگر شورا حسابرسی را قبل در حین و پس از پایان سال خواند و اشاره کرد این امر باید اتفاق بیفتد چراکه اینگونه حسابرسی امری علمی و منطقی است. نکته مهم دیگر شورا اعتراض دکتر کاظمی به تاج آباد رئیس شواری شهر در رابطه با زیر پا گذاشتن یکی از مصوبات شورا بود. کاظمی در این رابطه گفت نماینده شورا در جلسات قطع اشجار طبق مصوبه شورا و نظر جمع من بوده ام ولی به درخواست آقای تاج آباد عضو دیگری از شورا در این جلسه حاضر می شوند. تاج آباد در پاسخ به این ایراد کاظمی گفت من حس می کنم اعتراضات شما به این موضوع به دلیل مشکل شخصی تان با عسگری مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز است. دکتر کاظمی با ارائه مستنداتی مبنی بر درست بودن اعتراضش این واکنش تاج آباد رئیس شورا را غیر منطقی خواند و رد کرد.
در بخش دیگری از این جلسه سرهنگ آبایی در از شهردار خواست در رابطه با مدیریت سازمان آتش نشانی تصمیماتی اتخاذ کند. وی گفت هرچند اعضای شورا اجازه درخواست عزل و نصب را ندارند اما با توجه به کم کاری های پیش آمده در رابطه با پی گیری مسائل مالیاتی این سازمان بهتر است پس از سالها تغییراتی در مدیریت این سازمان لحاظ شود که این موضوع با حمایت چند تن از اعضای شورا همراه شد.
ارسال یک نسخه حسابرسی نهایی سال مالی ۹۳ سازمان پارک ها و فضای سبز، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری، سازمان اتوبوسرانی، سازمان بهسازی و نوسازی و شهرداری اراک در این جلسه به تصویب اعضای شورا رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.