خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی «روزنامه وقایع» از ۲۰ پرونده همسرکشی/جنایت در پذیرایی

بررسی «روزنامه وقایع» از ۲۰ پرونده همسرکشی/جنایت در پذیرایی

یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵ شماره ۴۶۳

روشنک مشتاق
وقایع استان

قتل های خانوادگی که یکی از الگوهای قتل در ایران است دامنگیر مادران، پدران، دختران، پسران و دیگر اعضای خانواده شده است. قتل خانوادگی از ترکیب خانواده که باید امن ترین مکان برای اعضای آن باشد با قتل که شدیدترین نوع خشونت است به وجود آمده است. افزایش قتل های خانوادگی در سال های اخیر ضرورت توجه به این پدیده را بیش از پیش می نمایاند. همسرکشی از جمله جرایمی است که ازدیاد آن در دهه گذشته حساسیت خاصی را در جامعه برانگیخته است. تحقیقات نشان می دهد که نگرش مردسالارانه و سلطه گری و خشونت مردان، ضعف مبانی اخلاقی و انسانی در خانواده و اعتیاد به مواد مخدر و الکل از مهم ترین عوامل خشونت و همسرکشی است.
از لحاظ مشارکت دو جنس در ارتکاب جرم، نسبت مردان به زنان ۳ تا ۵ برابر بیشتر است.
همسرکشی مسئله‌ای فردی، خانوادگی و اجتماعی است که تاثیر غیرقابل جبرانی بر امنیت عمومی جامعه به جای می‌گذارد. قتل‌های خانوادگی، به خصوص همسرکشی، برخلاف قتل‌های دیگر، خشونتی تصادفی نیست، بلکه ماجرای غم انگیزی از انواع خشونت خانوادگی را در خود پنهان دارد.
برای بررسی دقیق هر آسیب اجتماعی نیازمند اطلاعات کامل و آمار دقیق در مورد آن هستیم. اما در رابطه با آسیب های اجتماعی آن چیزی که از اهمیت بالایی برخوردار است عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
آگاهی یافتن از ریشه پدیده همسر کشی در کشورهای مختلف و همچنین در شهر های مختلف ایران نیاز مند بررسی دقیق است. تحلیل این پدیده هشداری جدی برای جامعه است.
در نهاد خانواده همه انسان ها عشق و همزیستی وجود دارد اما فقر فرهنگی و اقتصادی موجب می شود که در مواردی برخی افراد به خود آزاری و دیگر آزاری بپردازند. تضاد های طبقاتی و فرهنگی درخانواده هایی که در آنها تبعیض و ومحرومیت وجود دارد اعضای خانواده را نه با چالش که با تناقض مواجه می کند و گاهی قتل های ناموسی اتفاق می افتد. تأثیر مشکلات اقتصادی و فرهنگی را در انجام قتل ها نمی توان انکار کرد وهمین مشکلات به ظاهر کوچک باعث بروز جرم در جامعه می شود و افزایش پدیده همسر کشی اعلام خطر جدی برای جامعه است .
روزنامه “وقایع استان” این شماره پرونده ۲۰ همسرکشی که در آن زنان قربانی و در سال ها ۹۳، ۹۴ و ۹۵ اتفاق افـتاد و ماجرای آنها رسانه ای شد را بررسی کرده است.همسر کشی بیشترین قربانیانش را از میان زوج های جوان انتخاب می کند. خیانت، سوظن، مشاجره و اختلافات خانوادگی از مهم ترین دلایل همسرکشی است.
“وقایع استان” پرونده ۲۰ همسرکشی را در این سه سال بررسی کرده و نتایج بررسی در جدول آمده است.محتوای این پرونده ها نشان می دهد که ۹۰ درصد قربانیان همسرکشی افراد جوان هستند. سن بیشتر این قربانیان زیر ۴۰ سال است. همچنین ۸۰ درصد افرادی که مرتکب این امر شده اند همدست نداشته اند و ۲۰ درصد آنان همدست زن داشته اند.
روش قتل در ۹۵ درصد این پرونده ها ذکر شده است که ۲۵ درصد با خفگی با طناب، گاز و روسری، ۲۵ درصد با چاقو ، ۳۰ درصد با ضربه به سر و ۱۰ درصد با اسلحه گرم بوده است و ۵ درصد علل دیگر بوده است. به عبارتی بیشتر قتل ها با ضربه به سر رخ داده است. در مواردی که مقتول با ضربه به سرش از بین رفته است، وسیله ضربه زننده وسایل آشپزخانه مثل هاونگ و اجسام نوک تیز بوده که نشان می دهد قتل بدون برنامه ریزی صورت گرفته است. اگر در گذشته بیشتر ارتکاب قتل‌ها به صورت مخفیانه و از طریق مسموم نمودن، خفه کردن و نظیر آنها بوده است، اخیرا در ارتکاب این نوع قتل‌ها، استفاده از آلت قتاله همچون سلاح گرم و سرد مانند اسلحه و چاقو و … بیشتر شده که حکایت از این دارد، این پدیده بی‌محاباتر و باانگیزه‌تر دارد.
در ۱۰ درصد از پرونده ها علت قتل مشخص نبود اما بیش از نیمی از قتل ها به علت اختلافات خانوادگی رخ داده است و ۳۰ درصد از آنها به علت خیانت زن، سوظن و خیانت قاتل بوده است. در نتیجه اختلافات خانوادگی مشاجره با همسر،تحقیر مکرر و اختلاف درباره زن دوم را شامل می شود که اصلی ترین علت همسرکشی است. به عبارتی افزایش بحران‌ها در زندگی زناشویی یکی از مهم‌ترین علل وقوع قتل‌های خانوادگی است که متاسفانه زوجین به جای حل این موضوعات مشاجره و نزاع را ترجیح می‌دهند. ۵ درصد از قتل ها به علت عصبانیت از چت های وایبری مقتول اتفاق افتاده است. به عبارتی امروزه فضای مجازی جایگزین فضای حقیقی در بین افراد شده است، آپارتمان نشینی در شهرهای کوچک، معاشرت‌ها و ارتباط های حاصل از فضای مجازی در سال‌های اخیر نظیر اینترنت، تلفن همراه و سایت‌های به اصطلاح اجتماعی و …. عامل تشدید در جهت سوق دادن زوجین به سمت ارتکاب جرم گردیده است. افراد به جای شرکت در معاشرت‌های خانوداگی و فامیلی بیشتر به افراد غریبه در فضای مجازی اعتماد نموده و همواره افرادی در این فضاها به دنبال سوء‌استفاده از برخی موقعیت‌های خانواده هستند.
همانطور که بررسی ۲۰ پرونده قتل در سه سال نشان می دهد یکی از عوامل مهم همسرکشی در جامعه ما خیانت یکی از زوجین است. برخی مردان متاهل در سنین جوانی تنوع طلب می شوند و به روابط نامشروع تن می دهند. در بعضی موارد هم وقتی زنان متوجه خیانت همسر خود می شوند، واکنش نشان می دهند و این باعث مشاجره و گاهی قتل می شود، همانطور که جدول نشان می دهد ۵ درصد از قتل ها در این بررسی به علت رابطه نامشروع مرد با زن دیگر بوده است. همچنین در پرونده های مورد بررسی تهران صدر نشین همسرکشی است و ۶۰ درصد همسرکشی ها در تهران رخ داده است. همچنین ۱۰ درصد از این قتل ها در استان مرکزی رخ داده است.

4

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.