خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/خسارت میلیاردی به شهر/دادستان اراک: تبلیغات انتخاباتی دوره قبل ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به شهر اراک وارد کرد

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/خسارت میلیاردی به شهر/دادستان اراک: تبلیغات انتخاباتی دوره قبل ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به شهر اراک وارد کرد

سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶ شماره ۵۶۵
****
عباس لعل بار
وقایع استان
****
رییس ستاد انتخابات استان در یک نشست با صداوسیمای استان مرکزی به بیان آخرین خبرهای انتخابات پرداخت. شکرالله حسن بیگی در خصوص تعیین صلاحیت های صورت گرفته در هیات های اجرایی گفت: ملاک تعیین صلاحیت نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا در ستاد انتخابات و هیات های اجرایی استان قانون بوده و بر مستندات مراجع چهارگانه تکیه شده است.
وی افزود: ۹۳ درصد یک هزار و ۲۹۶ نفر داوطلب انتخابات شوراها در شهر و ۹۶ درصد از پنج هزار و ۳۲۳ داوطلب در روستا این استان تایید صلاحیت شدند. وی، مجموع داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوارهای اسلامی شهر و روستاهای استان مرکزی را ۶ هزار و ۶۱۹ نفر اعلام کرد.
معاون استاندار بیان کرد: در این دوره از انتخابات شوراها استان در مجموع ۱۲۰ نفر با فراوانی یک و هشت صدم درصد انصراف و ۲۱۰ نفر با سه و ۱۷ صدم درصد فراوانی رد صلاحیت شدند.
حسن بیگی اظهار داشت: یک هزار و ۶۱۵ نفر از داوطلبان این دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا دارای سابقه عضویت در دوره چهارم را دارند.
وی گفت: انتخابات محور قانونمداری، حفظ امانت و بی طرفی کامل برای برگزارکنندگان است.
معاون استاندار گفت: انتخابات سالم که مورد رضایت خداوند و مردم باشد از اهداف انتخابات است که این مهم با تلاش و همکاری اعضای محقق می شود. حسن بیگی ادامه داد:ستاد انتخابات استان مرکزی ۱۴ دیماه پارسال تشکیل شده و تاکنون با ۱۰ نشست ۶۸ مصوبه اجرایی داشته است.
وی بیان کرد: ۳۵ هیات اجرایی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۱۲ فرمانداری و ۲۳ بخشداری مستقل و غیر مستقل در استان مرکزی ایجاد شده است.
در این نشست مدیرکل صدا و سیما استان مرکزی گفت: رسانه ملی نقش مهمی در برگزاری انتخابات گسترده با مشارکت بالا برعهده دارد.
حمید قربانی جم افزود: در انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری، ۱۰ گوینده تلویزیون با یک ساعت و نیم اجرای برنامه و پوشش زنده در ۱۵ شعبه اخذ رای که نسبت به دوره قبل ریاست جمهوری ۲ برابر افزایش یافته انتخابات را پوشش می دهند.
فرماندار اراک هم در نشستی که با اعضای هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا برگزار نمود بیان داشت: هفت هیات اجرایی در راستای برگزاری پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دوازدهمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در این حوزه انتخابیه فعالیت دارند.
دکتر بختیاری افزود: هیات های اجرایی شهرستان اراک شامل سه هیات در اراک، بخش مرکزی، معصومیه و ساروق برای انتخابات ریاست جمهوری و چهار هیات شامل اراک، داوودآباد، کارچان، ساروق و سه بخش دیگر است.
وی بیان کرد: هیات اجرایی بخش مرکزی در انتخابات شوراهای اسلامی به صورت یک بخش مستقل عمل می کند اما، در انتخابات ریاست جمهوری در قالب هیات اجرایی شهرستان فعالیت دارد.
حجت الاسلام قاسم عبدالهی رییس کل دادگستری استان هم با اعضای ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان مرکزی نشستی برگزار نمود. وی در این نشست با تذکر به هیات های اجرایی و نظارت شوراهای اسلامی شهر و روستا به رعایت مقررات در تعیین صلاحیت ها و توجه به پاسخ استعلامات مراجع چهارگانه گفت: مرجع استعلامات وابسته به تشکیلات، گروه ها و احزاب غیر قانونی اداره اطلاعات است و اداره مربوطه نیز پاسخگو خواهد ‌بود ما طبق پاسخ استعلام ها در دادگاه نیز حکم صادر می کنیم. اگر اداره مربوطه پاسخی مبنی بر فعالیت شخص یا گروهی با گروهک های نفاق یا تحکیم رژیم سابق داشته باشد این نظر برای ما حجیت دارد.
حجت الاسلام عبداللهی ادامه داد: کارگروه رصد فضای مجازی یکی از کار گروه هایی است که باید فعالیت خود را در پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی با جدیت دنبال کند، برگزاری جلسات هفتگی علاوه بر رصد فضای مجازی کمک می کند تذکرات لازم به متخلفان داده شود و اگر قرار باشد پرونده قضایی هم تشکیل می شود تا ما بر فضای مجازی تسلط و کنترل نسبی داشته باشیم.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تمام اعضا به ویژه رییس ستاد انتخابات استان و شهرستان باید رعایت قانون در بررسی صلاحیت ها را اولویت قرار دهند؛ چراکه زمزمه هایی مبنی بر اعتراض های مطرح شده به گوش می رسد. طبق قانون مراجع چهارگانه مرجع استعلام هستند و هیات های اجرایی باید مد نظر قرار دهند.
حجت‌الاسلام عبداللهی تصریح کرد: مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مورد هزینه های مالی دخل و خرج ها با عنایت به اینکه خیلی از اعضا شوراهای اسلامی شهری و روستایی هم کاندیدا هستند و مورد دقت در کمیته انطباق قرار گیرد، کمیته انطباق دقت لازم را در هزینه کردهایی که اعضا تصویب می کنند را داشته باشند.
رییس کل دادگستری استان مرکزی رصد مطبوعات را بسیار جدی تلقی کرد و افزود: تخلفات مطبوعاتی را باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به صورت جدی دنبال و نظارت کند و تذکرات لازم را به مطبوعات متخلف ابلاغ کنند و اگر توجه نکردند گزارش تعقیب را به دادستان اعلام کنند.
عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب اراک نیز در این نشست گفت: کاندیداهای شوراها در حال حاضر عضو شورا ها محسوب می‌شوند و اقداماتی را جهت رفاه حال شهروندان به شهرداری ها مبنی بر کمک وارد می کنند که مسئولان ذیربط باید نظارت داشته باشد هیچ کمکی صورت نگیرد، چرا که نزدیک انتخابات فشار به شهرداری ها جهت جلب رضایت عموم بیشتر است که باید از این حربه تبلیغاتی جلوگیری کرد.
وی بر لزوم توجه به تبلیغات فیزیکی و مجازی تاکید کرد و افزود: در مورد تبلیغات فیزیکی عدم تخریب فضای شهری باید لحاظ شود، تبلیغات نباید زمینه تخریب چهره شهری و اموال عمومی را به دنبال داشته باشد، در دوره قبل ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به شهر اراک وارد شد که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. اگر تخلفی صورت گیرد مستند سازی می شود و با قوت بیشتر پیگیری خواهد شد.
قاسمی ادامه داد: در فضای مجازی هم سایت ها و کانال هایی ورود پیدا کردند، بنده تقاضا دارم اعضا گزارش ها را مستند به ما اعلام کنند تا ما به معاون فضای مجازی دادستان کل کشور اعلام کنیم تا از طریق تهران پیگیری شود.
وی اظهار داشت: دستگیری اعضای فعال سیاسی از دیگر برنامه هاست، گاهی فعالین سیاسی غیر قانونی فعالیت دارند که گزارش در این خصوص به بنده گزارش و اطلاع رسانی می شود تا ما دادستان کل کشور را در جریان بگذاریم تا تنش ایجاد نشود، همه تلاش خود را می کنیم انتخاباتی قانونی بدون حاشیه و تنش برگزار نماییم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.