خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/به نام ایران

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/به نام ایران

پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۹
***
وقایع استان
عباس لعل بار
***
زمان قانونی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به اتمام رسیده و فردا سرنوشت دوازدهمین انتخابات ریاست جمهور و دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا مشخص خواهد شد. نکته ای که در انتخابات فردا اهمیت بسزایی دارد میزان مشارکت مردم در انتخابات است. وزیر کشور براساس نظرسنجی های صورت گرفته میزان مشارکت را بیش از ۷۰درصد پیش بینی کرده و گفته است که احتمالا آمار مشارکت افزایش خواهد یافت.
آیت الله دری نجف ابادی با اشاره به اهمیت حضور پرشور مردم بیان داشت: حضور گسترده اقشار مختلف مردم در انتخابات پیش رو بهترین ابزار خنثی سازی توطئه های دشمنان است.
دری نجف افزود: دشمنان نظام اسلامی از هم اینک چشم به انتخابات ۲۹ اردیبهشت دوخته اند و از هر ابزاری برای کمرنگ نشان دادن حضور مردم در این فرآیند ملی استفاده می کنند.
وی ادامه داد: مردم ایران با حضور در پای صندوق های رای در ۲۹ اردیبهشت و انتخاب کاندیدای اصلح و شایسته خود، یکبار دیگر عشق و علاقه خود به آرمان های نظام اسلامی را به همه دنیا نشان می دهند.
امام جمعه اراک بیان کرد: حضور مردم در عرصه های مختلف انقلاب همواره عامل تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و انتخابات یکی از مهمترین جریان هایی است که می تواند اقتدار نظام اسلامی را به همه دنیا نشان دهد.
وی انتخابات را صحنه ورود نخبگان به عرصه خدمتگزاری دانست و گفت: رییس جمهور منتخب از پشتوانه آراء ملتی برخوردار است که برای اقتدار و عظمت نظام اسلامی بیش از ۲۳۰ هزار شهید والامقام را تقدیم کرده اند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: با توجه به نقش تاثیر گذار رییس جمهوری در دستیابی به دستاوردهای مهم در عرصه بین الملل و در داخل کشور مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق رای و انتخابات نامزد اصلح از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه انتخابات باید در کمال آرامش و رعایت قانون برگزار شود، بیان کرد: ستاد انتخابات استان باید زمینه همکاری و تعامل دستگاه های مختلف نظامی، انتظامی و امنیتی را برای برگزاری یک انتخابات پر شور و گسترده، همراه با امنیت کامل رقم بزند.
آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: عمل به قانون در همه مراحل انتخابات مهمترین و اساسی ترین نکته ای است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است بنابراین همه دستگاه ها باید برای تحقق این خواسته معظم له تلاش کنند.
فرماندار اراک نیز ضمن تاکید بر اینکه حفظ وحدت ملی با مشارکت در انتخابات تامین می‌شود گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران تنها مملکتی است که پس از انقلاب برای تثبیت نام نظام خود به آرای مردم اتکا کرد و علی‌رغم حضور مردم در صحنه به‌منظور موافقت با این مسئله به خواسته امام راحل انتخابات برگزار شد.
حسین بختیاری در جلسه توجیهی و آموزشی نمایندگان فرماندار در شعب اخذ رای با اشاره به اهمیت برگزاری سالم انتخابات اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی همان دیدگاه امام راحل را در این زمینه ادامه می‌دهند و معتقدند که برگزاری انتخابات افتخار این ملت و کشور است و ایران یکی از امن‌ترین کشورهایی است که توانست با حداقل امکانات انتخابات را برگزار کند.
فرماندار اراک تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم انتخابات پیش رو را در کمال امنیت و امانت‌داری برگزار کنیم و مسئله امانت‌داری بسیار مورد تاکید است زیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند رای مردم حق‌الناس است.
بختیاری ادامه داد: هرکس که بخواهد به کاندیدای موردنظر خودش رای می‌دهد اما مسئولان باید نهایت دقت را داشته باشند که رای فردی را به نام دیگری نخوانند تا حقی ضایع نشود، زیرا ممکن است در میان جمعیت فرد سالخورده‌ای با سختی به پای صندوق رای آمده باشد و روا نیست که حقی از چنین افرادی ضایع شود.
وی عنوان کرد: مانباید در عرصه انتخابات آخرتمان را به دنیای دیگران بفروشیم زیرا آنچه که می‌ماند امانت و امانت‌داری است، ما در روند انتخاب نمایندگان فرماندار افراد باتجربه را برگزیده‌ایم و در این زمینه دیدگاه سیاسی افراد مدنظر نبوده است.
فرماندار اراک خاطرنشان کرد: مطمئن باشید که اگر به درستی به وظیفه‌مان عمل کنیم پیش خداوند و رهبر معظم انقلاب اسلامی سربلند می‌شویم و باید به یاد داشته باشیم که افتخار و سربلندی کشور به حضور مردم وابسته است.
بختیاری بیان کرد: باید هوشیار باشیم که اگر استکبار بر کشورمان سلطه یابد از پا نمی‌نشیند و به این سبب باید در انتخابات شرکت داشته باشیم تا به سرنوشت کشورهای جنگ‌زده دچار نشویم، همچنین تعداد هفت هزار نفر از صبح جمعه در شعب اخذ رای شهر اراک حضور دارند.
وضعیت تعطیلی مدارس استان مرکزی در فردای انتخابات
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: مدارسی که روز بیست و نهم اردیبهشت حوزه برگزاری انتخابات هستند، در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت تعطیل خواهند بود .
شهریار فولادوند با اشاره به وضعیت تعطیلی مدارس استان مرکزی اظهار داشت: برخی مدارس در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه به عنوان محل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در استان مرکزی در نظر گرفته شده است. وی افزود: بنابر تصمیمی که گرفته شد مدارسی که روز بیست و نهم اردیبهشت در استان مرکزی حوزه برگزاری انتخابات هستند، در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت تعطیل است.
فولادوند تصریح کرد: وضعیت کاری فرهنگیانی که ابلاغ همکاری در حوزه‌های اخذ رای را دارند نیز در روز ۳۰ اردیبهشت مطابق ضوابط و گواهی‌های اعلامی هیات‌های نظارت و اجرایی انتخابات خواهد بود.
آخرین آمار انتخابات شوراها
شکرالله حسن بیگی رییس ستاد انتخابات استان با اعلام آخرین آمار انتخابات شوراها در استان گفت: تعداد کاندیداهای انتخابات شهر و روستای استان تا روز گذشته به پنج هزار و ۸۹۶ نفر رسیده است .
حسن‌بیگی افزود: مجموع داوطلبین انتخابات شهر و روستای استان مرکزی ۶۶۱۹ نفر بودند که با کسر نامزدهای انصرافی و رد صلاحیت شده این تعداد به پنج هزار و ۸۹۶ نفر رسیده است . وی در خصوص کاندیداهایی که انصراف داده‌اند، گفت: طبق آمار اعلام شده ۳۳۶ نامزد انتخاباتی شورای شهر و روستا در استان مرکزی انصراف داده و ۲۵۲ نفر رد صلاحیت شده‌اند .
حسن‌بیگی بیان کرد: تعداد کل کاندیداهای شوراهای شهر ۱۲۹۶ داوطلب، تعداد کل انصرافی های شهری ۱۴۳ نفر، تعداد رد صلاحیت شده شهری ۱۱۱ نفر و تعداد نامزدهای باقیمانده شهری در عرصه انتخابات ۱۰۴۲ نفر است.
وی ادامه داد: تعداد کل کاندیداهای شورای روستاهای استان مرکزی نیز ۵۳۲۳ داوطلب، تعداد انصرافی های روستایی ۱۹۳، تعداد رد صلاحیت شده های روستایی ۱۴۱ و تعداد نامزدهای روستایی باقیمانده در عرصه انتخابات نیز ۴۸۵۴ نفر است.
حسن بیگی کل بانوان داوطلب انتخابات شوراها را ۳۷۱ نفر شامل ۱۴۲ نامزد شهری و ۲۲۹ نامزد روستایی عنوان کرد و افزود: تعداد کل آقایان داوطلب شوراها نیز ۵۵۵۹ نفر شامل ۹۰۰ داوطلب شهری و ۴۶۵۹ داوطلب روستایی است.
انتخابات ۹۶ به روایت آمار
مهمترین اعداد و ارقام مربوط به انتخابات روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۹۶ عبارتند از:
واجدان شرایط: ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر
رای اولی‌ها: یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر
حائزان شرایط شرکت در انتخابات: متولدان ۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۸ و قبل از آن
عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
عوامل انتظامات: ۱۶۰ هزار نفر
مسئولان بخش تامین امنیت : حدود ۳۰۰ هزار نفر
هیات اجرایی: هزار و ۶۰ هیات اجرایی اعم از بخش و شهرستان
بیشترین شعب اخذ رای: استان‌های تهران، خراسان رضوی و مازندران
شعب اخذ رای: ۶۳ هزار و ۴۲۹ شعبه
تعداد صندوق ها: ۱۱۷ یا ۱۱۸ هزار صندوق
انتخاب رییس جمهور: یک نفر
انتخاب نماینده مجلس: ۴ نفر
انتخاب اعضای شوراهای اسلامی: ۳۹ هزار و ۵۷۵ کرسی
انتخابات الکترونیکی شوراها: ۱۴۱ شهر، ۹ هزار و ۷۵۲ شعبه و در ۲۸ استان
ایرانیان واجد شرایط مقیم خارج از کشور : دو تا دو و نیم میلیون نفر
برگزاری انتخابات خارج از کشور: ۱۰۳ کشور جهان، ۱۳۳ نمایندگی و ۳۰۴ شعبه
شعب برخی کشورها: آمریکا ۵۵ ، عراق ۲۲ ، امارات متحده ۲۱ و انگلستان ۱۲ شعبه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.