خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از قتل رییس هیات هندبال خمین با اسلحه/گرم و کشنده

گزارش «وقایع استان» از قتل رییس هیات هندبال خمین با اسلحه/گرم و کشنده

پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۹
***
وقایع استان
سمیه انصاری فر
***
صدای زنگ خانه به صدا در می آید هنوز شب به نیمه نرسیده است. مردی که پشت در است از صاحبخانه می خواهد که به جلوی در برود. مرد جوان در را باز می کند. اینکه افراد پشت در را می شناسد یا نه مشخص نیست. بعد از دقایقی صدای تیراندازی و بعد صدای حرکت با سرعت یک ماشین، سر و صورت مرد جوان غرق خون است. اتفاق اینقدر سریع افتاد که شاهدین نیز متوجه نشدند چه شد. دو مرد در یک اتومبیل بودند یکی از آن ها به سمت جوان شلیک کرده و با سرعت از محل دور شدند این گفته برخی شاهدان است که شاید فکر نمی کردند قرار است با چنین صحنه ای رو به رو شوند. مرد جوان را به بیمارستان انتقال می دهند؛ ولی چند ساعت بعد به علت خونریزی و شدت جراحات وارده از دنیا می رود.
از ساعت های آخر شب سه شنبه این خبر در تمام سایت ها و کانال های خبری استان مرکزی منتشر شد. جوانی در شهرستان خمین مورد اصابت گلوله یک یا چند نفر قرار گرفت و فردای همان شب خبر مرگ او نیز اعلام شد. نکته ای که در مورد این جوان قابل ذکر است این بود که او از ورزشکاران استان و رییس هیات هندبال شهرستان خمین نیز بوده است.
به گزارش وقایع استان معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در خصوص آخرین جزییات حادثه تیراندازی در شهرستان خمین اینطور گفت: در پی یک فقره تیراندازی در شهرستان خمین یک جوان مجروح و بعد از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.
سرهنگ محمود خلجی افزود: در حدود ساعت ۲۳ روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت گزارشی از یک مورد تیراندازی در یکی از محله های شهر خمین به مرکز فوریتهای پلیس ۱۱۰ اعلام شد و بلافاصله تیم‌های انتظامی به محل اعزام شدند.
وی ادامه داد: در بررسی به عمل آمده در همان لحظات اولیه مشخص شد جوانی حدودا ۳۳ ساله توسط افرادی ناشناس در جلوی درب منزلش مورد اصابت گلوله قرار گرفته است که این فرد مصدوم و به بیمارستان اراک اعزام شد.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: بنابرآخرین اعلام، جوان مصدوم شده بر اثر شدت جراحت ناشی از تیراندازی، نیمه شب در بیمارستان جان باخت.
سرهنگ خلجی در پاسخ به اینکه جزئیات بیشتری از انگیزه یا علل قتل در دست دارند یا نه گفت: تا کنون نتیجه گیری جدیدی به دست نیامده ولی پلیس برای شناسایی و دستگیری عاملان این قتل با جدیت در حال پیگیری و تحقیق است و نتیجه اقدامات متعاقبا از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.
وی تاکید کرد: از شهروندان تقاضا داریم به شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی توجه نکرده و اخبار را از منابع موثق و رسانه های رسمی پیگیری کنند.
طبق اخبار رسیده مقتول کریم رضایی رییس هیات هندبال شهرستان خمین بوده است. چند روز قبل از این حادثه نیز در یکی از روستاهای اراک مردی همسر خود را به قتل رساند.
در مورد قتل هایی چون حادثه تیراندازی خمین به نظر می رسد قاتل یا قاتلین با نقشه و برنامه قبلی اقدام به این کار کرده اند زیرا تهیه سلاح گرم بعنوان آلت قتاله به راحتی امکان پذیر نیست. بیشتر قتل هایی با این شکل یعنی با برنامه قبلی و نقشه حساب شده می تواند از خصومت ها و اختلاف های شخصی و حتی انتقام گیری نشات بگیرد همچنین موردی که در قتل عام چندماه گذشته اراک به وضوح دیده شد. قطعا به زودی علل و عوامل این قتل و رفتار خشونت آمیز مشخص خواهد شد؛ ولی در مورد افزایش وقوع قتل باید به چند نکته توجه کرد. مساله اول این است که چه عللی باعث می شود در جامعه ای که اخوت، مهربانی و گذشت بعنوان یک شاخصه اخلاقی و شرعی مورد تاکید است بالاترین نوع خشونت یعنی اقدام به قتل افزایش یابد آیا در این خصوص نباید آسیب شناسی کرد و آموزش هایی برای رفع بحران و کنترل خشم داد. بالا رفتن تعداد قتل و خشونت به هر دلیلی نشان می دهد که جامعه در موقعیت بحرانی قرار دارد و به جای گفتگو و رفع مشکلات از طریق منطق راه حل نامناسبی به نام گرفتن جان دیگری جایگزین شده است. طبق اعلام فرماندهی انتظامی استان مرکزی سردار عزیزی در سال گذشته با افزایش چهار درصدی قتل در استان مرکزی رو به رو بوده ایم که این آمار نگران کننده ای است.
مورد دیگر که در این حادثه خونین و در قتل عام خونین چند ماه گذشته در اراک دیده شد استفاده از سلاح گرم بعنوان آلت قتاله بود. هم اکنون استفاده از سلاح گرم که براساس آمارها به شکل گیری یک سوم قتل ها در جامعه منجر می شود، در حالی افزایش یافته که بر پایه قوانین کیفری و مدنی، حمل غیرمجاز اسلحه گرم و سرد در ایران جرم است و مجازات های سنگین در پی دارد. البته برخی از این درگیری ها به سنت های عشیره ای و قبیله ای برمی گردد که هنوز در برخی مناطق ایران رواج دارد؛ ولی در دسترس بودن سلاح گرم در کلانشهرها و استفاده شهروندان معمولی از آن و اقدام برای تهیه آن نشان دهنده این است که زنگ خطر استفاده از این سلاح ها نیز در جامعه نواخته شده است.
بی شک اگر استفاده از سلاح گرم به عنوان کشنده ترین ابزار قتل در میان مردم رواج یابد و آنگونه که باید، برخورد قانونی با مجرمان حمل و قاچاقچیان این کالا صورت نگیرد، در آینده شاهد افزایش استفاده از اسلحه گرم و همچنین هرج و مرج در امنیت روانی جامعه خواهیم بود.
هر چند که دستگاه قضایی کشور در این زمینه از قوانین کافی و بازدارنده برخوردار است اما به نظر می رسد، باید برخورد با حمل کنندگان سلاح گرم شدت یابد و نظارت بر خرید و فروش پنهانی و قاچاق این کالا با دقت بیشتر صورت گیرد؛ چرا که احساس و آگاهی از تردد و حضور افراد مسلح در سطح جامعه نقطه مقابل احساس امنیت و آرامش خواهد بود و امنیت روانی جامعه را به مخاطره خواهد انداخت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.