خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی تاثیر عدم رضایت در زندگی زناشویی بر کاهش جمعیت/بسترهای سرد

بررسی تاثیر عدم رضایت در زندگی زناشویی بر کاهش جمعیت/بسترهای سرد

سه شنبه ۲۰ تیر ۹۶   شماره ۶۲۷

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

می گوید: دلیلی ندارد که بچه بیاورد مگر خودش از این زندگی چه خیری دیده است که حالا یکی دیگر را بدبخت کند. زن جوان است شاید ۲۲ یا ۲۳ ساله تعجب می کنم که در اوج جوانی اینقدر ناامید است، ادامه می دهد: اگر عقل داشتم که زن پسر یه لاقبایی که فکر می کردم عاشقشم نمی شدم، اگر مجبور نبودم لحظه ای هم ادامه نمی دادم.
با توجه به تمام تاکید و توصیه در کشور و برنامه ریزی های کلان همچنان فرزندآوری یکی از مسائل مورد بحث در زندگی زناشویی است. زوج های جوان بسیاری وجود دارند که علی رغم گذشت چند سال از زندگی شان همچنان صاحب فرزند نشده اند و یا به یک فرزندی که دارند اکتفا کرده اند. قطعا دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این مساله دخیل است ولی کارشناسان می گویند یکی از دلایل عمده عدم تمایل به فرزندآوری نداشتن رضایت از زندگی و سرد شدن روابط زناشویی است؛ رضایت زناشویی حالتی است که طی آن زن و شوهر از باهم بودن احساس شادمانی و رضایت دارند. رضایتمندی زناشویی را پیامد توافق زناشویی می دانند که رابطه مناسب بین زن و مرد را توصیف می کند. عوامل متعددی بر ایجاد رابطه مناسب و پایدار بین زن و شوهر تاثیر دارد. همخوانی باورها و اعتقادات چه در مسائل دینی و مذهبی تا مسائل جنسی، نزدیکی طبقه و تحصیلات، صمیمیت، اعتماد و… است. البته در کنار این ها عوامل اقتصادی نیز بسیار موثر است. عاطفه ۳۳ ساله می گوید: همسر من کارگاه آلومینیوم دارد و تحصیلات او تا راهنمایی بیشتر نیست ولی من خودم لیسانس دارم.
وی ادامه می دهد: ما مشکل مالی خاصی نداریم و تقریبا شرایط خوب است؛ اما چالش من با همسرم بر کتاب خواندن و فیلم دیدن من است از دید او یک زن باید به تربیت فرزند و خانه داری بپردازد.
عاطفه ادامه می دهد: ما تقریبا در یک سطح فرهنگی قرار داریم ولی اگر ده سال پیش بود قطعا با او ازدواج نمی کردم و اگر ازدواج می کردم صاحب بچه نمی شدم.
علیرضا ۲۸ ساله می گوید: من با همسرم قبل از ازدواج رابطه داشتم؛ تقریبا می شد گفت با وجود عدم رضایت خانواده ها با سختی بسیار با هم ازدواج کردیم؛ ولی حالا شرایط تغییر کردهاست.
وی ادامه می دهد: متاسفانه در سال دوم ازدواجمان بخاطر تعدیل نیرو من را از کارخانه اخراج کردند ابتدا همسرم خیلی خوب بود و با من مدارا می کرد ولی حالا سر ناسازگاری دارد؛ البته من به او حق می دهم.
علیرضا گفت: من خیلی دنبال کار هستم؛ ولی با این شرایط فکر کنم همسرم را هم از دست خواهم داد داشتن فرزند که پیشکش.
میزان رضایت زناشویی یکی از مسائلی است که هم اکنون در کشور ما پاشنه آشیل بسیاری از چالش ها و بحران ها است، طلاق های عاطفی، عدم تمایل به فرزندآوری، خشونت در خانه و در بسیاری از موارد طلاق پیامد عدم رضایت از زندگی زناشویی است. استان مرکزی یکی از استان های پیر در کشور است و زوج های آن کمتر تمایل به فرزندآوری دارند، شاید جدای از مسائل اقتصادی و فرهنگی عدم رضایت از زندگی مشترک و سردی روابط حاکم بین زن و شوهر موجب عدم تمایل به داشتن فرزند باشد.
استان مرکزی یکی از استان های پیر کشور است، و به نظر می رسد مساله عدم رضایت زناشویی در آن بسیار تاثیر داشته است. به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی با ابراز نگرانی از عدم تمایل زوج های استان مرکزی در فرزندآوری گفت: باید علت مواردی مانند تمایل کم مردان استان مرکزی به فرزنددار شدن نسبت به کشور و پایین بودن میزان رضایتمندی از زندگی زناشویی نسبت به متوسط کشوری در استان، مورد بررسی قرار بگیرد و بر اساس احصاء دلایل، راهکار مناسب تعریف شود.
زهرا فرجی در دومین جلسه کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با اشاره به کاهش موالید و حرکت کشور و استان مرکزی به سمت پیری، گفت: استان مرکزی در بخش روستایی پیرترین جمعیت کشور را دارد و این موضوع در شهرستان تفرش بیش از دیگر نقاط استان نمود دارد.
وی بیان کرد: با توجه به این وضعیت باید برای ایجاد زمینه افزایش نرخ موالید در استان همراستا با برنامه‌های کشوری تلاش شود، در غیر این صورت در آینده نزدیک با جامعه‌ای پیر مواجه خواهیم بود که این موضوع تبعات خود را به همراه دارد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی عنوان کرد: عدم تمایل به فرزندآوری به تفکیک زنان و مردان بر اساس تحقیق واحد پژوهش جهاد دانشگاهی کشور انجام شده است.
فرجی بیان کرد: طبق این بررسی‌ها زنان استان مرکزی در حوزه تمایل به فرزندآوری رتبه ۱۹ کشوری را دارا هستند و مردان استان نیز متاسفانه در آخرین جایگاه کشور قرار دارند.
وی ادامه داد: نتایج این بررسی تنها نرخ تمایل به فرزندآوری را نشان می‌دهد و برای ارزیابی دقیق‌تر و ارائه راهکار موثر نیاز است که پژوهش جامعی در بخش روستایی و شهری در خصوص دلایل عدم فرزندآوری انجام شود که راهکار و نقشه راه مشخص شود.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی با بیان اینکه بخشی از این تحقیق به بررسی میزان رضایتمندی زنان و مردان در خصوص زندگی مشترک اختصاص داشته است، عنوان کرد: میزان رضایتمندی از زندگی تاثیر مستقیم بر تمایل داشتن یا نداشتن به فرزندآوری دارد. در استان باید پژوهشی نیز در رابطه با علت رضایتمندی و نبود رضایت از زندگی مشترک انجام شود.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی نیز در رابطه با تحقیق ارائه شده در جلسه با موضوع میزان فرزندآوری در گروه‌های مختلف، گفت: باید دلایل کاهش نرخ فرزندآوری در جامعه مشخص شود تا بتوانیم راهکار موثر برای بهبود این شرایط ارائه دهیم.
بهروز رفیعی با تاکید بر این نکته که باید راهکار موثر و عملی در این خصوص ارائه شود، عنوان کرد: موضوع آموزش خانواده‌ها بسیار مهم است، اما این موضوع نمی‌تواند تمامی چالش‌های کاهش نرخ فرزندآوری را حل کند و باید به سایر موارد از جمله موضوع اقتصادی نیز توجه شود.
وی بیان کرد: در موارد متعددی دیده می‌شود زوجین حتی قشر تحصیل‌کرده به دلیل شرایط مالی و ترس از اینکه نتوانند مخارج فرزندان را تامین کنند تمایلی به فرزندآوری ندارند یا به تک فرزندی اکتفا می‌کنند. این دلایل باید مشخص شود و سیاست‌های تشویقی اقتصادی در کنار ارائه آموزش در نظر گرفته شود.
کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان مرکزی نیز با تاکید بر اهمیت اطلاع افراد از تمامی زوایای فرزندآوری به عنوان یک حق مدنی، گفت: اینکه زوجین بدون اطلاع از مسائلی مانند تاثیر بالا رفتن سن در کاهش قدرت فرزندآوری تصمیم به تعویق این مهم داشته باشند یا بدون اطلاع از زوایای روانی نداشتن فرزند، زندگی دو نفره را انتخاب کنند نمی‌توان ادعا کرد که انتخابی آزادانه انجام شده است.
اکرم حمزه‌لویی بیان کرد: در خصوص مضرات دیر فرزند‌دار شدن و تبعات روانی زوج‌هایی که فاقد فرزند هستند باید اطلاع رسانی دقیقی صورت بگیرد تا زوجین انتخابی آگاهانه داشته باشند و بتوانیم برای افزایش نرخ فرزندآوری برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.
وی عنوان کرد: نرخ طلاق در کشور ۲۳٫۹ و این نرخ در استان مرکزی ۲۸٫۷۴ است. همچنین نرخ رضایتمندی از زندگی در کشور ۵۲٫۱۸ و این نرخ در استان مرکزی ۵۰٫۱۳ است که این دو مورد رابطه مستقیم با هم دارند و باید علت عدم رضایتمندی زوجین از زندگی مشترک در استان مورد بررسی قرار بگیرد. این موضوع تاثیر مستقیمی بر فرزندآوری دارد. در این جلسه مصوب شد پژوهشی در خصوص دلایل کاهش گرایش به سمت فرزندآوری و پایین بودن نرخ میزان رضایتمندی از زندگی مشترک انجام شود. همچنین مصوب شد سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری مورد بررسی قرار گرفته و در کارگروه مطرح شود و بعد از تصویب به دیگر کارگروه‌های مرتبط ارجاع داده شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.