خانه » جدیدترین » حبوبات در کاسه داغ گرانی

حبوبات در کاسه داغ گرانی

یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰  شماره ۱۴۹۹

وقایع استان بررسی می کند؛ افزایش قیمت حبوبات و پیامدهای آن

حبوبات در کاسه داغ گرانی

در این گزارش با معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی و رئیس اتحادیه خواربار فروشان اراک گفتگو کردیم

فاطمه چاپاری

در حالی که به گفته تولیدکنندگان و فروشندگان حبوبات، هیچ کمبودی در بازار این محصول مشاهده نمی شود، اما قیمت حبوبات در ماه های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته و این مساله باعث کاهش تقاضا در بازار خواربارفروشان شده است، مردم که پیش از این در سفره خود حبوبات را جایگزین فرآورده های گوشتی کرده بودند با وضعیت فعلی در خرید حبوباتی چون عدس، لوبیا و نخود نیز با مشکلات بسیاری روبرو هستند.
حسین عباسی رئیس اتحادیه خواربار فروشان اراک در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: به طور کلی حبوبات نسبت به سال گذشته بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افــزایش قیمت داشته است، این افــزایش قیمت را می توان ناشی از عوامل مختلفی چون افزایش قیمت دلار، خشکسالی و کاهش برداشت حبوبات از مزارع کشور و استان و غیره دانست.
وی افزود: اگر بخواهیم قیمت های فعلی را در مقایسه با چهار ماه گذشته بررسی کنیم، قیمت لوبیای چیتی تغییری نکرده، اما در قیمت عدس ۴۶ درصد، لپه ۱۳ درصد، نخود ۲۵ درصد، لوبیای قرمز و سفید نیز ۲۰ درصد افزایش داشته ایم.
عباسی توضیح داد: به هر حال مردم در خرید تمام کالاها و محصولات فشار اقتصادی را متحمل می شوند و قطعا این افزایش قیمت ها در کاهش مراجعه مردم برای خرید حبوبات و خشک بار تاثیرگذار بوده است اما نه این گونه که خریدها به کلی متوقف شده باشد.
وی اظهار کرد: بیش تر حبوبات از جمله عدس وارداتی هستند، حتی برای تولید لپه ای که در بازار تحت عنوان لپه تبریز به فروش می رسد نیز از نخودهای وارداتی استفاده شده است، محصولاتی که در حال حاضر به فروش می رسد از لحاظ کیفی تفاوتی با محصولات سال گذشته ندارد، در واقع همچون گذشته هم بار حبوبات شامل محصولات خوب و بد به شکل توامان است.

کاهش کشت حبوبات تحت تاثیر خشکسالی
به گفته معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، استان مرکزی همواره از مراکز مهم تولید حبوبات در کشور بوده است اما امسال تحت تاثیر خشکسالی ها کشت حبوبات به ویژه لوبیا در استان کاهش چشمگیری داشته است.
کامران بیدل معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به خبرنگار وقایع استان گفت: حبوباتی که در استان مرکزی به کشت می رسد شامل لوبیا، نخود دیم و عدس است، سطح زیر کشت حبوبات آبی در استان مرکزی ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار با ۳۲هزار تن تولید و سطح زیرکشت دیم هم حدود ۱۰ هزار هکتار با تولید حدود ۳ هزار تن می باشد، این مقدار پاسخگوی نیاز استان می باشد زیرا استان مرکزی یکی از مهم ترین مراکز تولیدکننده حبوبات در کشور محسوب می شود.
وی افزود: متاسفانه خشکسالی به خصوص روی کشت لوبیا تاثیرات بسیاری گذاشته است، طبق بررسی هایی که خودم شخصا داشته ام کشت حبوبات در منطقه شازند حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، دلیــل این مشـکلات را می توان کاهش منابع آبی نسبت به سال گذشته، تبخیر آب بر اثر افزایش دمای هوا دانست، بیشتر لوبیاهای کشت شده در استان به خصوص در زمین های دیم کاهش یافته و برای مثال یک بار ۷۰۰ کیلویی به ۳۰۰ کیلو رسیده است.
معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: به طور کلی در سال جاری در کشت دیم ۵۰ تا ۶۰ درصد و در کشت آبی ۱۵ درصد کاهش داشته ایم.

حبوبات هیچ جایگزینی ندارند
عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت و گو با وقایع استان اظهار کرد: رژیم غذایی روزانه هر انسانی شامل انواع پروتئین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، املاح و آب می باشد. حبوبات برخی اسیدهای آمینه و پروتئین های ضروری بدن را تامین می کنند و از این رو می توانند به عنوان جایگزینی برای فرآورده های گوشتی مورد مصرف قرار بگیرند، اما اسیدآمینه های خاصی در مواد پروتئینی گوشتی وجود دارد که قابل جایگزینی با هیچ نوع پروتئین دیگری نیستند، بنابراین در رژیم غذایی هر فردی بایستی یک مقدار از فرآورده های گوشتی نیز باشد.
وی افزود: اما پروتئین حبوبات هم برای بدن مفید است و استفاده آن به افراد توصیه می شود چرا که علیرغم اینکه حبوبات شکم افراد را حجیم می کنند اما در افزایش حرکات دستگاه گوارش تاثیر گذار هستند و این مساله مانع از ایجاد یبوست خواهد شد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: قرص کامل نان و شیر حداقل غذایی است که یک انسان باید به مصرف برساند و متوقف شدن مصرف مواد مغذی دیگر قطعا تاثیرات سوئی را روی سلامتی خواهد داشت و به هر نحوی که شده باید این مواد در رژیم غذایی افراد گنجانده شود، در واقع حبوبات هیچ جایگزینی ندارند و حتی به عنوان جایگزین کاملی برای فرآورده های گوشتی نیز نمی توانند به کار بروند و می توان گفت در صورتی که فرد از حبوبات استفاده نکند سلامتی وی به طور جد به خطر خواهد افتاد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.